Mijn paard op proef ????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:53

dominiquesr schreef:
Ja.. jeetje nu zit ik echt te twijfelen... ik weet het gewoon niet. morgen komen ze nog een keer kijken, maar denk dat ik ga zeggen, dat ze hem koopt voor het hele bedrag, na een week mag ze hem terug brengen 'in de oorspronkelijke staat'

Misschien eerst langs de deirenarts het paard laten keuren. ALs het goed gekeurd is heb je dus bewijs dat ze in goede staat is meegegeven. In die staat moet je haar dan weer terug krijgen als het niet klikt.
Ik zou wel het hele bedrag willen ontvangen, het gaat nog al eens mis...

Yviertje

Re: Mijn paard op proef ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:09

Ik heb mijn paard ook een tijd in de verkoop gehad, en uiteindelijk leidde dat tot een proeftijd, mijn paard is geen allemans vriend vandaar de proeftijd. Dit ging (gelukkig) niet goed, want het meisje werd bang van haar na een trap op haar scheen. Mijn paard kreeg ik na een week weer terug, maar kon weer van vooraf aan beginnen met hoeven geven (ze was toen 9 jaar) en ze wou ook een tijdje niet meer van het erf af. Bang dat ze weer terug moest. (Die trap is dus ook niet uit de lucht komen vallen.) Mijn paard heb ik uiteindelijk helemaal niet verkocht door dit akkefietje, ze verdient het niet om zoiets weer mee te maken.
Vandaar dat ik je adviseer om het wel te doen een proeftijd, maar zet dit wel goed op papier. Dit had ik niet gedaan en heb daardoor ook geen geld gezien voor het terug geven van een paard met een trauma.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:13

Ik heb mijn paardje die ik verkocht had ook niet op proef meegegeven.
Er waren ook mensen wezen kijken die dat wilde. En omdat hij niet op proef mee mocht wilden ze hem ook niet kopen... Nou dan toch niet....

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:16

Yviertje schreef:
.
Vandaar dat ik je adviseer om het wel te doen een proeftijd, maar zet dit wel goed op papier. Dit had ik niet gedaan en heb daardoor ook geen geld gezien voor het terug geven van een paard met een trauma.

Maarja... hoe ga je dat ooit op papier kunnen vastleggen. De 'mentale staat' van een paard is helemaal niet zo objectief te beoordelen als de fysieke staat. Iedereen kan zeggen dat zijn paard veranderd is he...

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:26

Ik heb toen ook kijkers gehad bij mijn vorige paard die hem op proef wilden, ook om te zien hoe hij in de groep paste en hoe hij in een andere omgeving reageerde. Iedereen om mij heen heeft het afgeraden, van ''wat als er wat is straks met het paard?''. Ik heb toen ook eens de rechtsbijstand gebeld om te vragen hoe het zit als er bijv. schade aan het paard zit, of dan zo'n contract ook rechtsgeldig is. Dat is het dus niet, mits je het paard (als verkoper zijnde) gekeurd hebt en je zelf kan aantonen dat er niks mee is (en dit was dan wel geldig op korte termijn keuring) maar zeker weten doe je het nooit. Je moet kunnen aantonen dat het paard bij jouw helemaal goed was en bewijs dat maar eens.
Ik zou het echt niet doen, al zouden ze 100x komen te proefrijden, mij best, maar dan wel op míjn terrein.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:11

Niet doen. Je zit niet alleen met de medische kosten als je paard een klap krijgt, maar je paard kan ook in dergelijke staat terugkomen dat hij niet (direct) weer te verkopen is, en met een beetje pech kun je voor het oplopende stalgeld etc. wat je er in moet steken voor hij opnieuw verkoopklaar is zelf al een leuk paard kopen. Leer van de fouten die anderen voor je al gemaakt hebben ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:23

Waar sommige het over hebben met binnen 14 dagen terug brengen valt volgens mij(!) niet voor een particuliere verkoop.

Ik zou het zeker niet doen.
Blijkbaar hebben ze er niet zoveel vertrouwen in dat hij in de kudde past denk ik dan... Nee, laat het risico maar bij hen liggen hoor. Bij verkoop zeker laten keuren om te voorkomen dat je alsnog wordt beschuldigd van verkoop van een kreupel paard.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:51

Tja ik heb het destijds bij een van mijn paarden wel gedaan, die heb ik voor een maand meegegeven op proef. Was geen makkelijke en wou wel zeker weten dat het klikte met de nieuwe eigenaar. Alles met een goed contract vastgelegd. Volledig bedrag is vooraf betaald door de koper. Paard rondom gekeurd, foto's genomen op dag van aflevering etc.
Was zo goed als afgedicht door de voorzorgs maatregelen.
Dit is prima verlopen en het paard is niet meer bij de nieuwe eigenaren weggegaan.
Ik zou het zo weer doen :j

Maar waarom niet op proef meegeven maar wel genoeg die hun paard op een lease basis wegbrengen?
Daarbij heb je bij verkoop met een proeftijd nog een troef in handen, paard niet terug zoals hij was bij levering? Dan geen geld....

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:32

Ik heb mijn pony ook op proef gehad, maar dat komt omdat wij deze pony vonden via iemand die we kennen, dus die wisten dat hij ons kon vertrouwen en vertelde dit tegen de eigenaar. Wij hebben hem een week gehad en toen wisten we zeker dat we hem wilden, en zijn toen na een week terug gereden om te betalen. Je kunt natuurlijk ook zeggen dat bij jou thuis komen rijden om hem uit te proberen.
Bij ons ging dat niet want de pony stond in belgië. :+

Een pony uitproberen is wel erg fijn! Want na 1x erop rijden weet je natuurlijk niet hoe hij echt is.
Misschien hebben ze hem wel een uur gelongeerd of gereden voordat ze jou erop zetten zodat hij rustig is.
Als je hem uitprobeerd kan je er alles mee doen en weet je echt hoe hij is.

Succes! :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:38

Niet doen hoor.

Teveel gevaren en risicos, zeker helemaal als ie op proef in een kudde gaat.

Gewoon het hele bedrag aan jou laten betalen als ze m nemen, klaar.

Bevalt het niet dan binnen 1 week terug in een staat zoals je m had verkocht, voor als je m toch op proef wil meegeven, maar hier evengoed voordat ie het dier meenemen het volle bedrag aan jou geven.

romyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:50

Zou het wel doen, maar onder contract

lovebelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 17:03

Doom, je zegt dat het gaat om dat ie dan met de paarden mag.
Maar ga een paar keer met de buitenrijden en zet ze een keer samen in de paddock zie je al heel snel of het goed gaat :)