Hoe oud word gemiddeld een paard...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:37

ranna schreef:
In NL is er wel eens onderzoek naar gedaan. Geloof gemiddeld 8 jaar voor sportpaarden. Treurig jong.
Gemiddelde van alle paarden, dunno.

Een jaar of 7, heb ik me laten vertellen. Dat is inclusief de paarden die 30 worden maar bijvoorbeeld alle slachtveulentjes zitten er ook bij in.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:44

hestejente schreef:
ranna schreef:
In NL is er wel eens onderzoek naar gedaan. Geloof gemiddeld 8 jaar voor sportpaarden. Treurig jong.
Gemiddelde van alle paarden, dunno.

Een jaar of 7, heb ik me laten vertellen. Dat is inclusief de paarden die 30 worden maar bijvoorbeeld alle slachtveulentjes zitten er ook bij in.

Maar dat is dan toch niet alleen voor sportpaarden? (Gezien er veulens bij zitten.) Ben benieuwd wat het waarheidsgehalte is van die '7 jaar'. Iedereen zegt het, maar ik heb er nog nooit iets écht van gelezen. Jij? En geldt dat (eventuele?) onderzoek alleen voor de verzekerde paarden?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:12

Ik geloof het wel, die 7 jaar.

Als ik alleen al kijk naar de veulens die dit jaar op de manege geboren zijn...

Het waren er 5. Eentje had een ernstige afwijking en is ingeslapen. Een ander is erg ziek geworden en heeft het maar net gered. Als die ook was overleden, dan waren er nog 3 over.

Stel dat eentje daarvan een klophengst blijkt te zijn en dat het financiëel niet rendabel is om hem te castreren. Die overlijdt dan op zijn 2e.

Een ander raakt op zijn 13e ernstig gewond en moet worden ingeslapen.

De laatste overlijdt 'gewoon' op zijn 20e.

De gemiddelde leeftijd van deze 5 paarden is dan: 0+0+2+13+20= 35 en 35/5= 7

Voilá.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:31

Wie heeft het nou weer over sportpaarden???

LindyH: en wat te denken van de mensen met een ponietje die het toch wel leuk vinden om een veulentje te fokken. Dus gaan ze naar de hengst van de buren en een jaar later is er een veulentje. Maar het kleine, schattige veulentje wordt toch wel groot, en brutaal, en in de winter heb je dan twee ponietjes die je moet voeren... dus gaat het veulentje naar de markt. En omdat het veulentje geen papiertjes heeft en er een heel groot overschot is aan dit soort veulentjes gaat hij met een heleboel andere veulentjes in een grote vrachtwagen.

Dat zijn ook paarden die meetellen voor het gemiddelde.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:59

hestejente schreef:

Nou, jij reageert op Ranna en zij heeft het over sportpaarden. Mijn post staat er misschien onvriendelijk, maar ik bedoel meer: 'ja, daar heb ik ook wat over gehoord, maar gaat dat over sportpaarden alleen? En/of over verzekerde paarden?' Ik wilde geen weerwoord geven, maar zo staat het er wel. Excuus.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:02

Ik reageer op haar vraag hoe dat met alle paarden gemiddeld zit. Dus mijn posts gaan naar mijn idee expliciet niet over sportpaarden en niet-sportpaarden. Maar over alle paarden in Nederland. En dan daar de gemiddelde levensverwachting van.

dejavu

Re: Hoe oud word gemiddeld een paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:31

Dan heb ik verkeerd gelezen. :)

suci

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 23:02

anneliesdj schreef:
suci schreef:
Jee 41 jaar! Had ze erg veel kwaaltjes gekregen, of is ze "mooi" oud geworden? Ik heb ook wel eens gehoord dat het gemiddelde paard 7 jaar wordt. Maar mij ervaring is gelukkig wel wat ouder! :)

Als je bedenkt dat er jaarlijks vrachtauto's vol veulens en jaarlingen naar de slager gaan ...

Ja zo kom je inderdaad wel op een lagere landelijke gemiddelde.. gelukkig ken ik die paardjes niet (beetje je kop in het zand steken, maar ja...)...

suci

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 23:07

hestejente schreef:

LindyH: en wat te denken van de mensen met een ponietje die het toch wel leuk vinden om een veulentje te fokken. Dus gaan ze naar de hengst van de buren en een jaar later is er een veulentje. Maar het kleine, schattige veulentje wordt toch wel groot, en brutaal, en in de winter heb je dan twee ponietjes die je moet voeren... dus gaat het veulentje naar de markt. En omdat het veulentje geen papiertjes heeft en er een heel groot overschot is aan dit soort veulentjes gaat hij met een heleboel andere veulentjes in een grote vrachtwagen.

Dat zijn ook paarden die meetellen voor het gemiddelde.

Jee, ik zal wel vreselijk naïef zijn... maar gebeurd dit echt?? Oh dat vind ik verschrikkelijk! Dat mensen zo DOM kunnen zijn.. Wat verschrikkelijk.. volgens mij woon ik echt onder een steen... ;(

suci

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 23:10

kimmie88 schreef:
[IM] Cora (41) om nooit te vergeten..
Link gevonden.

Zij is dan 41, maar paard bij ons op stal is op 4 jarige leeftijd ingeslapen. Dat haalt de gemiddelde leeftijd dan weer behoorlijk naar beneden

Poeh.. ik zit met tranen in mijn ogen... afscheid nemen... niks is moeilijk dan dat!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:18

suci schreef:
Jee, ik zal wel vreselijk naïef zijn... maar gebeurd dit echt?? Oh dat vind ik verschrikkelijk! Dat mensen zo DOM kunnen zijn.. Wat verschrikkelijk.. volgens mij woon ik echt onder een steen... ;(

Sorry dat ik je steen heb opgetild :(:)

suci

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 00:06

hestejente schreef:
suci schreef:

Sorry dat ik je steen heb opgetild :(:)

Ja thanks! ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:05

Ik meen dat in Oostenrijk praktisch alle Haflinger hengstveulens naar de slacht gaan (op een enkeling na) en dat het in Nederland ook die kant op gaat met hengstveulens, om de reden die Hestejente aangeeft: eerst is het veulen leuk en schattig maar later is het gewoon een extra mond die gevoed moet worden.

De gemiddelde leeftijd is idd ongeveer 7. Sportpaarden gaan doorgaans wat langer mee maar vergis je niet dat het vaak genoeg gebeurt (helaas helaas) dat een paard opeens overlijdt door koliek, een beenbreuk e.d. en dus geen rekening houdt met leeftijd. Overigens meen ik dat de berekeningen niet zijn gedaan op grond van verzekeringspaarden, maar rekening houdende met geregistreerde paarden in het algemeen, op basis van stamboeken o.i.d.... Heb er toevallig laatst nog over gelezen, moet eens kijken waar ik dat dan las.

Over ervaringen gesproken: de stal waar ik in het verleden stond was echt een soort half pensioen-oord voor paarden. De gemiddelde leeftijd was daar toen echt 20+ maar het nadeel is dat de natuur dan wel z'n werk gaat doen: nu, zo'n 2 jaar later, is de leeftijd gedaald omdat er veel oudjes zijn gestorven.

suci

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 17:21

Ffortuna schreef:
Ik meen dat in Oostenrijk praktisch alle Haflinger hengstveulens naar de slacht gaan (op een enkeling na) en dat het in Nederland ook die kant op gaat met hengstveulens, om de reden die Hestejente aangeeft: eerst is het veulen leuk en schattig maar later is het gewoon een extra mond die gevoed moet worden.

De gemiddelde leeftijd is idd ongeveer 7. Sportpaarden gaan doorgaans wat langer mee maar vergis je niet dat het vaak genoeg gebeurt (helaas helaas) dat een paard opeens overlijdt door koliek, een beenbreuk e.d. en dus geen rekening houdt met leeftijd. Overigens meen ik dat de berekeningen niet zijn gedaan op grond van verzekeringspaarden, maar rekening houdende met geregistreerde paarden in het algemeen, op basis van stamboeken o.i.d.... Heb er toevallig laatst nog over gelezen, moet eens kijken waar ik dat dan las.

Over ervaringen gesproken: de stal waar ik in het verleden stond was echt een soort half pensioen-oord voor paarden. De gemiddelde leeftijd was daar toen echt 20+ maar het nadeel is dat de natuur dan wel z'n werk gaat doen: nu, zo'n 2 jaar later, is de leeftijd gedaald omdat er veel oudjes zijn gestorven.

Jee heftig allemaal zeg. Wat dat betreft is mijn wereldje maar klein... maar het is toch zo zielig dat hengsteveulen zo snel naar de slacht gaan... Je kan er toch een mooie ruin van maken?!? Of is dat niet de reden... dat de castratie zo duur is..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:29

Dat heeft er vast ook mee te maken, maar ook het feit dat mensen graag een veulentje willen fokken en dat kan niet met een hengst of ruin. En door (te) veel veulens te fokken, ontstaat er een overschot aan paarden: er zijn dan simpelweg meer paarden dan dat er vraag naar is. En dan eindigen ze ook bij de slacht. Dat is ook waarom ik (bij elke diersoort, overigens) tegen vermeerdering ben: fok met een doel, in plaats van 'omdat dat veulentje zo schattig is'.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:42

Het zou inderdaad kunnen dat er in Nederland veel haflingers zijn waar maar mee wordt vermeerderd (niet met alle haflingers natuurlijk, er zullen ook beslist mensen zijn die verantwoord fokken) Ik moet bij haflingerveulenoverschot altijd aan de paardenmelkerijen denken (alsof daar alleen haflingers rondlopen, maar dat is wel mijn traditionele beeld ervan) Bij zo'n melkerij heb je natuurlijk helemaal niets aan een hengstje. Ook kleeft er in mijn hoofd nog steeds een salamibeeld aan die haflingers: haffen die voor de slacht gefokt worden. En nee, ik heb absolúút niets tegen haflingers, ik vind ze hartstikke leuk. Maar het is wel zo'n ras waarbij ik nou typisch aan dit soort dingen denk.

En wat te denken van de vele shetlanders. Een shet kost een paar tientjes. Omdat er zo veel zijn. En toch zijn er ieder jaar te veel veulentjes van. En verdrinken kan niet, zoals met andere diersoorten gebeurt. Dus dan maar een andere oplossing.

En ik wil toch nog graag iets zeggen over de leeftijd van sportpaarden. Lijkt me dat die in de regel gemiddeld inderdaad ouder worden maar bijvoorbeeld een paard dat op de baan koerst vind ik toch echt wel een sportpaard. En hoe oud wordt een draver nou helemaal? Als hij niet deugt? Te langzaam is? Pacet of galoppeert? En er niet een recreant klaarstaat om 'm een recreatieleven te geven?

Een paard dat Z dressuur loopt vind ik geen sportpaard. Een sportpaard vind ik vanaf ZZ en/of paarden waarvan de eigenaar verdient aan het rijden en uitbrengen. Het lijkt me logisch dat zo'n paard haast automatisch ouder móét zijn, aangezien een Z paard nogal wat training achter de rug heeft (itt een draver die met 2 of 3 op de baan loopt)