Ffortuna schreef:Ik meen dat in Oostenrijk praktisch alle Haflinger hengstveulens naar de slacht gaan (op een enkeling na) en dat het in Nederland ook die kant op gaat met hengstveulens, om de reden die Hestejente aangeeft: eerst is het veulen leuk en schattig maar later is het gewoon een extra mond die gevoed moet worden.
De gemiddelde leeftijd is idd ongeveer 7. Sportpaarden gaan doorgaans wat langer mee maar vergis je niet dat het vaak genoeg gebeurt (helaas helaas) dat een paard opeens overlijdt door koliek, een beenbreuk e.d. en dus geen rekening houdt met leeftijd. Overigens meen ik dat de berekeningen niet zijn gedaan op grond van verzekeringspaarden, maar rekening houdende met geregistreerde paarden in het algemeen, op basis van stamboeken o.i.d.... Heb er toevallig laatst nog over gelezen, moet eens kijken waar ik dat dan las.
Over ervaringen gesproken: de stal waar ik in het verleden stond was echt een soort half pensioen-oord voor paarden. De gemiddelde leeftijd was daar toen echt 20+ maar het nadeel is dat de natuur dan wel z'n werk gaat doen: nu, zo'n 2 jaar later, is de leeftijd gedaald omdat er veel oudjes zijn gestorven.
Jee heftig allemaal zeg. Wat dat betreft is mijn wereldje maar klein... maar het is toch zo zielig dat hengsteveulen zo snel naar de slacht gaan... Je kan er toch een mooie ruin van maken?!? Of is dat niet de reden... dat de castratie zo duur is..?