een eigen paard? help mij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 15:37

pion: ok dankje zal ik zeker doen, maar het probleem is ik heb schrik dat mijn moeder niet gat willen luisteren als ik iets zeg daarover.
RM_: ja tuurlijk heb ik dat al gedaan maar niemand reageerde

Niien_

Re: een eigen paard? help mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:38

Je kan het altijd proberen maar als je moeder het uiteindelijk echt niet wil kan je ook niet blijven aandringen. Dan zou je toch moeten wachten tot je het helemaal zelf kan veroorloven.

Tsaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:38

Dit doet me echt denken aan toen ik vroeger zo oud was als jij :)

Ik wilde ook heel graag een pony, mijn ouders vonden het eigenlijk maar helemaal niets. Mijn moeder was zelfs bang voor paarden :+ Ik ben toen eerst begonnen door les te nemen op een manege, en daar 1 keer in de week te rijden en zo te laten zien dat het niet helemaal een bevlieging van me was. Verder heb ik toen een baantje gezocht zodat ik zelf voor de pony kon sparen en ik de onderhoudskosten op een manege kon onderhouden. Heb toen op mijn 15de mijn eerste pony gekocht, een New Forest pony.

Mijn tip is dat je goed moet laten zien dat dit een weloverwogen besluit is, dat je weet wat voor verantwoordelijkheid het mee brengt. Jij bent namelijk verantwoordelijk voor de pony en dus ook voor dat het beestje zich fijn voelt. Dus ook voldoende beweging geven, ook op dagen dat je er eigenlijk even geen zin in hebt. Ik heb er wel veel voor moeten laten, ik ben niet veel uit gegaan, omdat het geld dat je dan uitgeeft niet kunt besteden om je pony te onderhouden. Je moet namelijk ook altijd rekening houden dat er kosten voor hoefsmid en dierenarts bij komen. Verder kan er wel eens wat mis gaan met je tuigage of onderhoudsspullen dus die moet je dan kunnen vervangen. Dit zijn dingen waar je goed over na moet denken en ook aan je moeder moet laten zien dat je er over na hebt gedacht en hoe je het wil oplossen.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 15:38

ok bedankt voor de zo veel tips, hoop doet leven!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:40

Overigens hoeft het niet zo te zijn dat je persee moet wachten tot je 18e.
Wanneer je moeder het geld er voor over heeft kun jij heus eerder een eigen pony krijgen.
Ik kreeg mijn pony toen ik 12 was, mijn ouders hebben eerst goed geinformeerd naar de kosten en zijn tot het besluit gekomen dat zij het konden betalen.
Op mij 18e kreeg ik mijn paard, vlak voor ik ging studeren. Als je het echt wilt is een paard heus wel met school, werk en vrienden/vriendinnen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:42

elisedcl schreef:
pion: ok dankje zal ik zeker doen, maar het probleem is ik heb schrik dat mijn moeder niet gat willen luisteren als ik iets zeg daarover.
RM_: ja tuurlijk heb ik dat al gedaan maar niemand reageerde

Zet het op een lijstje, dan kan ze het lezen. :)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:42

Er zijn al heel veel van dit soort topic misschien kan je die opzoeken?
Ieder geval een ijslander kost veel! Een paard onderhouden kost ook veel.
Als je ouders het niet willen betalen gaat het niet lukken.
Misschien kun je, je ouders wel overtuigen voor een lease pony dan kun je kijken hoe het is zo'n eigen pony.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 15:44

hoeveel kost een tinker dan?

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 15:44

Pion: ow ja dat is meschien wel een idee

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:46

elisedcl schreef:

Rond de 3000 euro

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:49

elisedcl schreef:

Ik heb nog wel een mooie voor je gezien.
Hij heet Barbies Glitter Glam Horse en kost maar €30,- bij de Bart Smit! Scheelt ook een hoop kosten voor stal en hij mankeert nooit wat dus de DA hoef je ook niet te betalen.
Dat misschien een goede optie?

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:54

elisedcl schreef:
ok dus wat geven jullie mij als tip eigenlijk?

Zoek een leuke verzorg/leasepony :j

3bengels

Focussed schreef:
elisedcl schreef:

Hij heet Barbies Glitter Glam Horse en kost maar €30,- bij de Bart Smit! Scheelt ook een hoop kosten voor stal en hij mankeert nooit wat dus de DA hoef je ook niet te betalen.

Nou wat is dit voor belachelijke reactie. Ts is erg serieus dat ze een eigen paard wil en vraagt om advies. En niet om de grond in geboord te worden!

Ts waar kom je precies vandaan?
Ik ken nog 2 mensen die iemand zoeken om op woensdag en zaterdag en zondag voor hun pony's te zorgen.

Schoenveter

Citaat:

:=

Als je moeder niet wilt, dan wil ze niet, als je haar toch gaat overhalen en het lukt je, dan heb je een grote kans dat bij het minste geringste je pony weer verkocht moet worden. Zoiets heeft alleen kans van slagen als je ouder(s) er helemaal achter staan.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:56

Focussed schreef:
Hoeveel geld heb je al?
5000 voor de ijslander.
Onderhoud van je paard (stalling/voer/hoefdsmid/verzekering of potje DA) ongeveer €350,- per maand. Nou leg maar alvast wat apart voor 6 maanden dan weet je zeker dat je niet voor verrassingen komt te staan.

Ik zou zeker al €7000,- op de rekening hebben staan als ik jou was.

Ben ik het niet mee eens. ligt er heel erg aan waar TS woont, en wat ze wil met d'r eigen pony.

Verzekeringen zijn heel verschillend in prijs en afhankelijk van de leeftijd en wat je verzekerd hebt(bij een overlijdensrisico verzekering is het ook nog afhankelijk van de waarde). All risk kost meer maar keert in meer gevallen uit, en omgekeerd met minder verzekeren.

Hoefsmid is deels afhankelijk van de omgeving, maar ongeveer 20 voor bekappen, 50 voor 2 ijzers en 100 voor 4 ijzers. en dat moet meestal 1x in de 6/8 weken

Je hebt al paarden vanaf zo'n 800 euro (fjorden) en voor 1500/2000 kun je echt al een heel leuk paard vinden. pure ijslanders beginnen helaas pas bij enkele duizenden euro's(bereden en in een normale leeftijdsklasse, dus ong van 4-12 jaar). kruisingen zijn wel weer een stuk goedkoper

Je hebt al vol pension stalling vanaf een euro of 80 in de goedkoopste gebieden van nederland. dit is heel afhankelijk waar je woont maar omdat je bij je buren komt te staan is de kans groot dat ze alleen een kleine bijdrage+kosten van voer en evt. strooisel vragen

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:56

Heel flauw Focussed :n

Ik vind het onzin om te wachten tot je 18de. Ik had ook mijn eigen paard op mijn 16de, geheel zelf betaald en moest het ook geheel zelf onderhouden! Daarnaast moest ik aan mijn vader laten zien dat ik mijn paard kon combineren met school en werk.

Wat ik zou doen als ik jou was TS, is eerst een lijst maken met de kosten voor de aanschaf. Dan een lijstje met terugkerende kosten (oftewel je maandelijkse vaste lasten). Een stal regelen, de wei regelen. Eventueel al een paardje wat je op het oog hebt fotograferen en in je pak papier doen.
En dán pas naar je moeder. Want als jij aankomt met: mama, ik wil een paard... Dan snap ik dat je nee te horen krijgt :+
Ik ging naar mijn vader met: pap, ik wil een paard. Dit kost een stal, dit zijn de voorwaarden, dit is het paard wat ik wil hebben, dit staat er op mijn rekening, zoveel kost het hooi, zoveel kost de stalbedekking. Dit zijn de opstartkosten voor het harnachement, dit is mijn schoolrooster en daarnaast het rooster van hoe ik mijn tijd in ga delen. De vaste lasten en mijn inkomsten naast elkaar en voila!
Ik liet heel duidelijk zien dat ik de maandelijkse lasten gewoon kon betalen, qua tijd zat het ook goed, alleen de aanschaf wilde ik ongeveer 800 euro lenen van mijn ouders. Welke ik maandelijks weer zou terugbetalen.
Nou, toen was mijn vader wel overstag :o

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:59

Sorry maar hier kan ik toch bijna geen serieuze reacties op geven?
Ik heb al een serieuze geplaatst op de eerste pagina maar daar wordt niet naar gekeken en gewoon over heen gepraat door de TS.

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:02

Heey!

HEb toevallig van de week ijslanders tge koop zien staan..
maar het is indd niet goedkoop.. en niet te doen als je niet werkt..

Ik had vroeger ook 2 paarden (ouders hadden goede baan ofzo) maar mijn ruin had iets moest een week op de kliniek (kan jeniet voorspellen en zeker niet goedkoop) en mijn merrie had haar benen helemaal open getrapt, moest gehecht worden gips blabla..
Zulke dingen kan je nietr voorspellen en kosten een aardig centje!

Ik zou er heel goed over nadenken:). Je gaat neem ik aan ook nog studeren enz.?
en ik zou eerst eens bewijzen aan je mam hoeveel je er voor over hebt..
alvast regelen dat je een plekje hebt voor het paard.. alles op een rijtje zetten hoe duur alles kost enz.
en dan pas verder praten..

Heel veel succes! en hoop t beste voor je:D

Groetjes

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:27

Wat jij het beste doet hé, is iemand zoeken die veel van paarden kent. Bijvoorbeeld een instructeur op de manege, iemand die goed rijdt met eigen paarden, manege-eigenaar of weet ik veel. Vraag eens aan die persoon wat hij er van denkt, hoe je het het beste aanpakt,..
Als het volgens hem/haar mogelijk is, ga dan eens samen met je moeder praatten. Probeer het rustig aan te pakken, ouders hebben vaak wel wat tijd nodig hier over, zeker als ze zelf niets van paarden kennen ;)
Want hier voor heb je écht de steun van je ouders nodig. Ook al kan je het geld zelf verdienen, je zult ze altijd nodig hebben als 'back up', als je niet genoeg geld hebt, vervoer nodig hebt,... Ouders moeten hier voor warm gemaakt worden dus :Y)

Maar het advies van te wachten tot je 18 jaar bent, vind ik eigenlijk echt fout.
Ik kreeg een eigen pony toen ik 11 was, en die tijd, die jaren dat je rond crosst met de pony, gekke dingen doet, op wedstrijdjes gaat, speelt met vriendinnen in de club, dáár leer je écht rijden. Oke, niet als Anky maar je leert op korte tijd ontzettend veel.
Want het kinderlijke, intiutieve dat je nu nog hebt, raak je kwijt als je ouder wordt. Geloof mij, ik zie genoeg meisjes beginnen met rijden (ik bedoel veel rijden, op eigen paarden) als ze 17-18 zijn en die komen toch vaker angst en zo tegen ;) En het is ook een verschikkelijk foute gedachten dat jongere tieners geen verantwoordelijkheidsgevoel of zo hebben. Dit is vaak het tegenovergestelde, mits begeleid door ervaren personen.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 16:44

JessAndHope: heel erg bedankt zal ik zeker doen!

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 16:45

heel erg bedankt iedereen!

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:12

Hoi,
Ik vind je nog te jong voor een eigen paard.
1 omdat je nog op school zit en je waarschijnlijk wel gaat studeren. Als je dan ineens geen tijd meer hebt zit jij met je paard die aandacht nodig heeft.
2 waar wil je al dat geld vandaan halen? IJslanders zijn best wel duur en het onderhoud helemaal.

Waarom zoek je niet eerst een verzorgpony?
Dat lijkt mij verstandiger. Je mag er vaak alles mee en je bent niet verantwoordelijk voor de kosten.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:40

Jeeetje wat een negativiteit weer !!

Alle reacties even samengevat: niet doen ! Je kan het toch
niet betalen

Wat leuk dat je een eigen pony wilt. Als ik jou was zou ik beter opzoek gaan
naar een leuke pony van een ander ras, dan hou je veel geld over voor leuke
paarden dingen. Want een Ijslander is ook best een lastige pony, zit vaak nogal
een gebruiksaanwijzijg bij. Misschien niet zo handig als 1e eigen paard.

Je hebt dus al een plekje waar je hem zou kunnen zetten, heeft hij ook gezegd wat
dat kost, en of je dan van zijn hooi mag nemen? Of moet je zelf nog hooi kopen?

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:54

leeftijd maakt in mijn ogen niet uit, ik was ook net 8 toen ik een eigen pony kreeg.
maar zoals hier boven werd gezegd, je ouders moeten er wel volledig achter staan anders komt het niet goed. als je je moeder al moet overhalen, en ze nu ook al nee zegt gaat dat denk ik niet lukken :)

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:06

Als ik jou was zou ik nog even wachten voor een eigen paardje,
Doe het na je studie, zodat je hem tijdens je studie niet hoeft te verkopen
Omdat je geen tijd o.i.d. hebt...
Straks zal je vast nog wel een vriendje krijgen en dan moet je alles combineren en druk druk druk, en de 1e die er onder lijd is je paard

Echt wacht nog meer een jaartje of 5 ;)