Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
bij ons op de manege rijden kleine kinderen ook wel eens op een iets grotere pony. als ze aan de longe zit hoeft ze in principe niet te drijven, omdat degene die het paard begeleid dat over zou nemen. dan kan ze toch rijden. en ik denk dat het geen jaren in beslag neemt eerder ze wat gegroeit is. 

MarryAnneR schreef:Eigenlijk hebben wij thuis een luxe probleem. We hebben 5 dieren ter beschikking maar eigenlijk niet het perfecte rijmaatje voor mijn toch wel ielige dochter van bijna 8 jaar.
Voorlopig zit het er niet in om een ander rijmaatje te kopen omdat alle stallen bezet zijn en er geen dier verkocht gaat worden als oplossing voor dit probleempje.
We hebben de halve beschikking over 2 shetten. De ene shet is helaas iets te lang doorbereden door een te zware ruiter en er nu dus echt niet van gediend om als rijpony te fungeren voor kleine Anky's. Ze is eigenlijk bij ons gekomen om gewoon zo af en toe een rondje te stappen maar zwaarder werk doen we niet meer bij haar. De tweede shet, hartsvriendin van de eerste, kent stap en draf en vooral ook hoe krijg ik mijn ruiter eraf zonder minder lief te zijn.
Pony 3 is een Fjord, stikbraaf, type tank en heeft geen flauw idee dat ze op haar rug een krielkipje van 20 kilo heeft en dan oeps even hoofd naar beneden en dat kan onze amozone echt nog niet aan.
Pony 4 is onze E ex-dressuurpony van puberdochter, 20 jaar, draak in de omgang maar onder het zadel best braaf. Op deze pony hebben wij een dressuurzadel aangemeten omdat hij nogal een moelijke rug heeft, dit zadel is voor krielkipje veel te groot en ze komt dus niet met haar beentjes onder de zweetbladen uit.
Paard 5 is een fries van 1.70 m, need I say more?
Shet verder doorrijden zijn we nu mee bezig maar eigenlijk zou ik de krielkip graag op de E pony willen hebben maar hoe? Kan er een kleiner zadel op een grote pony? Hoe meet je dat passende? Wat is het best voor krielkip haar veiligheid? Ze lest nu dus op manegepony's en maakt zo haar kilometertjes wel terwijl de paardenvrienden thuis genieten van een luizenleventje.
Wat is verstandig?