HELP! Er rijden anddere mensen op mijn (verzorg) haf!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JNAWA_Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 16:57

Marls

Re: HELP! Er rijden anddere mensen op mijn (verzorg) haf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:03

ik snap wel dat je het niet leuk vind dat er een ander meisje bij is die je verzorghaflinger ook verzorgt, ik zou het zelf ook niet leuk vinden. Maar het blijft je verzorgpony, als de eigenaar het niet inziet dat dat andere meisje iets fout doet ja dan is er niet veel aan te doen denk ik.. ik denk overleggen met de eigenaar. maar ik zou het bit ofzo niet verstoppen want dan gaat dat meisje ook naar de eigenaar toe en dan krijg je ook problemen ;) maar succes :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:08

nienie408 schreef:
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=LL3APHZK

Als je mijn práchtige tekenkunsten snapt :P

Ja ik was allemaal aan het denken en kon me even niets bedenken tot dat ik vanmiddag bij m'n paard was en het ineens binnen floepte hoe jij bedoelde is inderdaad niet de goede manier heb je haar daar toen op gewezen anders moet je gewoon zorgen dat ze er goed aanzitten dan kan het niet fout meer gaan.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:21

Je eigen spullen achter slot en grendel of mee naar huis nemen. Zonder jouw toestemming heeft ze van je spullen af te blijven. Misschien weet ze nog niet dat de spullen van jouw zijn? Dan komt ze daar vanzelf dus achter.
En als ze dus eerder dan jouw daar is, dan kan ze nog niet rijden, want jij hebt de rijspullen.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:24

Ik heb (bijna) dezelfde situatie gehad en het enige wat hielp was praten met de eigenaar.

Niks verstoppen, verlaag je alsjeblieft niet tot haar niveau! Als de dat wel doet kan de eigenaar jou daar ook op wijzen en dan kan het allemaal helemaal verkeerd lopen.

Echt, ik zou niks verstoppen, wees de volwassene van jullie 2 en pak het op een normale manier aan: praten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:46

Waarom mag ze het bit niet wegnemen als het van haar is? Verstoppen is misschien het verkeerde woord, maar ik zou ook niet zomaar andere mensen met mijn spullen laten leuren (ook al is het maar een halstertouw). Paardenspullen zijn duur en die hou ik het liefst netjes, dus ik zou het zeker begrijpen moest TS HAAR spullen achter slot en grendel zetten of mee naar huis nemen. Niets achterbaks of laag aan.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:25

TAO -> VP

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:29

Gini schreef:
Waarom mag ze het bit niet wegnemen als het van haar is? Verstoppen is misschien het verkeerde woord, maar ik zou ook niet zomaar andere mensen met mijn spullen laten leuren (ook al is het maar een halstertouw). Paardenspullen zijn duur en die hou ik het liefst netjes, dus ik zou het zeker begrijpen moest TS HAAR spullen achter slot en grendel zetten of mee naar huis nemen. Niets achterbaks of laag aan.

Helemaal mee eens. Ik zou mijn spullen ook niet willen lenen voor iets waar je het totaal niet mee eens bent

Misschien kun je proberen om in ieder geval de dagen te verdelen en dit vast te leggen bij de eigenaar, dan kom je tenminste niet voor niets
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 23-11-10 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:32

ik zou eerlijk gezegd op een volwassen manier laten blijken aan de eigenaar dat je dat eigenlijk wel jammer vindt dat een ander nu tussendoor op de pony komt rijden.
benadruk dat jij constructief bezig probeerde te zijn met de pony en met hem de goede weg op ging. Ter verduidelijking kan je bv ook uitleggen dat je ziet dat dat andere meisje de dingen helemaal anders doet dan hoe jij het de pony had geleerd en dat hij nu in de war begint te raken (en dat je zo dus terug bij af gaat zijn binnenkort).

ook zaken als dat die andere meid speciaal vroeger komt om met de pony te rijden (terwijl ze in feite ook het shetje heeft om mee te rijden), kan je gerust aan de eigenaar vertellen denk ik. zeg gewoon dat je dat echt zo stom vindt om daar aan te komen en dan te merken dat er al mee gereden is en dat je daar dan voor niets staat...

kortom, vertel met degelijke argumenten waarom dit voor JOU vervelend aanvoelt
Laatst bijgewerkt door LaVieDivine op 23-11-10 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:33

Als het je eigen spullen zijn dan zou ik dit toch wel even duidelijk maken dat het niet de bedoeling is dat zij deze ook gebruikt. Ik heb overigens een gruwelijke hekel eraan dat mensen zo maar spullen van je gebruiken, kapot of wegnemen.
Laat haar dan zelf spullen aanschaffen of anders zonder zadel en met een halster rijden. De lol zal er dan snel af zijn denk ik.

Eerlijk gezegd snap ik de eigenaar niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:13

Schangah schreef:
Als het je eigen spullen zijn dan zou ik dit toch wel even duidelijk maken dat het niet de bedoeling is dat zij deze ook gebruikt. Ik heb overigens een gruwelijke hekel eraan dat mensen zo maar spullen van je gebruiken, kapot of wegnemen.
Laat haar dan zelf spullen aanschaffen of anders zonder zadel en met een halster rijden. De lol zal er dan snel af zijn denk ik.

Eerlijk gezegd snap ik de eigenaar niet.

Waarom snap je de eigenaar niet?
Het is toch zijn paard als daar nu 2 mensen op mogen rijden wij kunnen vanaf hier niet zien wie er nu "slecht" omgaat met het paard alleen omdat 1 er een topic opent gaan wij er allemaal vanuit dat zij de goede is of wat?

Eigen spullen mee naar huis nemen en voor de rest jezelf er niet mee bemoeien zij heeft toch net zo veel recht om erop te rijden als jouw?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:49

Tigra_ schreef:
Het is toch zijn paard als daar nu 2 mensen op mogen rijden wij kunnen vanaf hier niet zien wie er nu "slecht" omgaat met het paard alleen omdat 1 er een topic opent gaan wij er allemaal vanuit dat zij de goede is of wat?

Tja, in principe heb je gelijk, maar het gaat hier over mensen, niet over robotten.
Waarom een tweede verzorgster als je tevreden bent met de eerste? Waarom een tweede verzorgster zonder overleg met de eerste?
Je kan nu alles verklaren met 'het is zijn paard, hij doet ermee wat hij wilt'. Maar dan herhaal ik weer, je bent met mensen bezig, niet met robotten.
Als eigenaar vind ik dat je ook een verantwoordelijkheid hebt richting verzorger / bijrijder (zoals overleg bij veranderingen, luisteren naar..., etc.)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:48

Gini schreef:
Tigra_ schreef:

Tja, in principe heb je gelijk, maar het gaat hier over mensen, niet over robotten.
Waarom een tweede verzorgster als je tevreden bent met de eerste? Waarom een tweede verzorgster zonder overleg met de eerste?
Je kan nu alles verklaren met 'het is zijn paard, hij doet ermee wat hij wilt'. Maar dan herhaal ik weer, je bent met mensen bezig, niet met robotten.
Als eigenaar vind ik dat je ook een verantwoordelijkheid hebt richting verzorger / bijrijder (zoals overleg bij veranderingen, luisteren naar..., etc.)

Sorry hoor maar als verzorger heb je daar in mijn ogen en niets mee te maken waarom een eigenaar besluit dat er nog iemand op het paard mag rijden misschien gewoon om dat meisje een plezier te doen. Kom zeg als je als verzorger er zo overdenkt zou je bij mij zo weer op de stoep staan. Tuurlijk zou ik het zeggen maar ik ga echt niet overleggen.
Ik vindt dat je als eigenaar helemaal geen verantwoording af moeten leggen aan je verzorgers in de zin van wie er op je paard rijdt/verzorgd. En zeker niet als je het voor niets doet als je betaald dan is het gedeeltelijk weer een ander verhaal maar dat ligt aan de afspraken natuurlijk.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:54

Indien je een beetje fatsoen in je lijf hebt doe je dit zo niet zonder overleg en goede afspraken (lijkt me ook fijn voor de pony). Ik vind het nogal bot om iemand die je paardje goed verzorgd zo te behandelen.
Ik heb voor een van mijn paarden een bijrijder en zou dan eerst overleggen als ik nog een bijrijder zou nemen (wat ik niet doe). Kijk een vriendin een keertje laten rijden valt daar niet onder. Overigens zijn alle spullen voor dit paard van mijzelf.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 23:04

Schangah schreef:
Indien je een beetje fatsoen in je lijf hebt doe je dit zo niet zonder overleg en goede afspraken (lijkt me ook fijn voor de pony). Ik vind het nogal bot om iemand die je paardje goed verzorgd zo te behandelen.
Ik heb voor een van mijn paarden een bijrijder en zou dan eerst overleggen als ik nog een bijrijder zou nemen (wat ik niet doe). Kijk een vriendin een keertje laten rijden valt daar niet onder. Overigens zijn alle spullen voor dit paard van mijzelf.

Hoe weet jij dat TS de pony goed behandeld? *om het even bot te zeggen*
Voor jou kan dit heel anders liggen dan voor de eigenaar van betreffende paarden.
daarbij is het meisje dat nu ook op de haflinger rijdt de verzorger van de andere pony *dus ze verzorgt al een van de paarden van de eigenaar*
het kan zijn dat dit meisje te groot is voor de pony en samen met de eigenaar besloten heeft om af en toe eens op de haflinger te mogen rijden.

Dit is een verhaal van 1 kant, je weet niet waarom de eigenaar dit besloten heeft.
Ts is NIET de eigenaar en heeft hier gewoon akoord mee te gaan of ze nu wil of niet. anders is het heel makkelijk en moet je stoppen met de verzorging.
dit soort dingen zal je veel tegenkomen met een verzorgpony/paard.

Jou spullen kan je uiteraard mee naar huis nemen, lijkt me sterk dat de eigenaar niet zelf een zadel heeft voor de haflinger.
daarbij beslist de eigenaar of het paard met bit gereden mag worden of niet, dit is niet aan jou ts.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 23:09

Tsja ben ik dan gelukkig niet zo'n eigenaar. Zal mijn bijrijdster op de hoogte brengen dat ze het wel heel erg getroffen heeft. :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 23:21

Schangah schreef:

Het gaat toch helemaal niet over bot behandelen?
Het gaat er gewoon om dat je de eigenaar van een paard bent en zelf te beslissen wie je op je paard toelaat en niet dat een of andere verzorger er een probleem van maakt omdat je als eigenaar er nog iemand bij neemt en dat kan zoveel redenen hebben.
Tuurlijk is het wel zo netjes om van te voren te zeggen dat je iemand voor erbij zoekt of dat je iemand gevonden hebt maar of dat nu wel of niet doorgaat daar heeft imo een verzorger totaal niets mee te maken ik beslis ook welke HS en DA erkomt dus ook wie er op mijn paard kruipt. Daar vindt ik niets bots aan.

Helemaal erg vindt ik het als je als eigenaar om wat voor reden dan ook besluit er nog een verzorger bij te nemen dat de andere dat een probleem vindt omdat zij op een andere manier met het paard omgaat, je bent de eigenaar niet en dient zijn mening te respecteren ben je het er niet mee eens ga je met hem/haar praten, vindt hij dat je zeurt of overdrijft simpel dan stop je ermee dat is nu eenmaal het nadeel van verzorgpaarden.

Citaat:
Tsja ben ik dan gelukkig niet zo'n eigenaar. Zal mijn bijrijdster op de hoogte brengen dat ze het wel heel erg getroffen heeft.

Het is niet omdat ik van mening ben dat je als eigenaar ten alle tijden beslist wie het dier verzorgd/rijdt dat zo iemand niet gerespecteerd wordt voor wat die gene doet. Heeft toch helemaal niets met bot te maken?

Als ik nu bv een verzorger heb die het paard 2x per week rijdt en ook niet meer tijd zou hebben en ik zou opzoek gaan naar nog iemand omdat ik tijdelijk weinig tijd zou hebben en het paard wel die beweging nodig heeft en ik neem er nog een verzorger bij voor zeg zo'n 3 dagen en ik vindt dat degene goed met het dier over weg kan en goed kan rijden en ik laat die persoon het dier verzorgen dan vindt de andere verzorger het niet okey omdat het dier anders behandeld wordt in haar ogen nou dan heeft diegene zich toch aan te passen aan mijn keus en anders moet degene maar vertrekken.
Ik hoef daarvoor toch geen verantwoording af te leggen tegenover haar? Dat is mijn keus voor mijn paard.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 23:41

Zal wel te maken hebben dat ik in de zorg werkt en niet zo met mensen wil omgaan.
Ik vind dat wanneer iemand jouw paard al heel lang verzorgd, door weer en wind naar de pony gaat toch wel wat rechten (gevoelsmatig) heeft opgebouwd en het prettig is dat er overlegd wordt met deze persoon.
Ik blijf het bot vinden.
:wave:

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:23

Tigra_ schreef:
Sorry hoor maar als verzorger heb je daar in mijn ogen en niets mee te maken waarom een eigenaar besluit dat er nog iemand op het paard mag rijden misschien gewoon om dat meisje een plezier te doen. Kom zeg als je als verzorger er zo overdenkt zou je bij mij zo weer op de stoep staan. Tuurlijk zou ik het zeggen maar ik ga echt niet overleggen.
Ik vindt dat je als eigenaar helemaal geen verantwoording af moeten leggen aan je verzorgers in de zin van wie er op je paard rijdt/verzorgd. En zeker niet als je het voor niets doet als je betaald dan is het gedeeltelijk weer een ander verhaal maar dat ligt aan de afspraken natuurlijk.

Nee, tuurlijk niet. Als verzorger ben je er alleen om stallen te mesten en ja te knikken.

Waarom zou je als verzorger niets te maken mogen hebben met beslissingen van de eigenaar? Je mag wel paarden verzorgen en klusjes opknappen, maar voor de rest heb je niks te zeggen. Komaan zeg, dat is de definitie van slavernij.
Een mens die rekent op de diensten van een ander mens, mag best wel overleg plegen met de dienstverlenende mens, niets mis mee.
En waarom de term "verantwoording geven", dat klinkt zo negatief. Waarom niet de term "converseren", "op de hoogte houden", "overleggen", "andermans mening aanhoren en respecteren", moet een paardeneigenaar dat dan niet tov de verzorger?

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:48

Ik ben blij te merken dat dit topic zich draait naar de rechten van een verzorger. Want die heeft een verzorger!
Als eigenaar ga je een partnerschap aan met een verzorger. En 9 van de tien keer doe 'tie dat niet alleen maar in het belang van de verzorger.
Een eigenaar heeft er op meerdere fronten voordeel van. En als iemand zó enthouisiast is dat zij alle spullen voor het paard koopt die ze nodig acht, mag je als eigenaar best rekening houden met zo iemand !
Op je werk laat je je toch ook niet domineren door je chef/ baas/ leidinggevende. Een leuke samenwerking bestaat op grond van gelijkwaardigheid. Een eigenaar heeft de eind verantwoordelijkheid, maar een verzorger mag zeker een stem hebben.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:59

Gini schreef:
Tigra_ schreef:

Nee, tuurlijk niet. Als verzorger ben je er alleen om stallen te mesten en ja te knikken.

Waarom zou je als verzorger niets te maken mogen hebben met beslissingen van de eigenaar? Je mag wel paarden verzorgen en klusjes opknappen, maar voor de rest heb je niks te zeggen. Komaan zeg, dat is de definitie van slavernij.
Een mens die rekent op de diensten van een ander mens, mag best wel overleg plegen met de dienstverlenende mens, niets mis mee.
En waarom de term "verantwoording geven", dat klinkt zo negatief. Waarom niet de term "converseren", "op de hoogte houden", "overleggen", "andermans mening aanhoren en respecteren", moet een paardeneigenaar dat dan niet tov de verzorger?

Nee vindt ik niet nee, als eigenaar betaal je alles voor het paard en neem aan dat je er het beste voor wil en nee die geef ik niet weg.
Dat ze alleen maar voor uitmesten zijn dat hoor je mij niet zeggen ik heb al gezegd dat je ze zeker kunt respecteren en ergens een mening over okey maar ze moeten zeker niet te ver gaan en ik vind niet dat hun uit zouden moeten maken wie ik kies al verzorger, dat ze er een mening over hebben prima maar hun zouden niet de doorslag moeten geven als het op dit punt aankomt, als ik er goed mee overweg en goed met het paard zijn waarom zou ik dan naar de andere verzorger luisteren?
En ik heb ook niet gezegd dat je ze niet op de hoogte houden tuurlijk is het netjes om het mee te delen.
Daarbij neem ik aan dat je verzorger het ook voor het plezier doet dus het woord slaafje vindt ik nu niet echt eerlijk.
Ik als verzorger heb me nooit bemoeid met de zaken die alleen de eigenaar aangaan misschien juist omdat we behoorlijk op een lijn zitten maar vanuit eigenaars oogpunt zit ik inderdaad niet te wachten op een verzorger die van alles op de hoogte wil zijn die haar imo niets aangaan.
Allemaal verschillende menigen is heel fijn maar dat wil niet zeggen dat als ik ooit een verzorger heb dat ik die als een slaafje behandel kan een prima persoon zijn waar je dingen mee kan delen en samen doen maar dat wil niet zeggen dat haar mening over bepaalde zaken mee telt.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 08:19

ivm de verhouding tussen verzorgster/bijrijder en eigenaar kan ik alleen maar zeggen hoe ik het doe natuurlijk.
ik heb voor de welsh een verzorgster die ook wat met haar aan de slag wilt (rijden zal wel pas voor binnen een tijdje zijn omdat ze nog maar net rijles volgt). ik heb als eigenaar graag dat er wat gedaan wordt met de pony. ik heb wel beloofd dat zij dat mag doen en zou dus niet zonder overleg nog iemand laten komen. wat wel een keer kan voorvallen is dat ik een uurtje les geef met dat ponietje of dat de neefjes en nichtjes van mn vriend een keertje de pony willen komen borstelen, maar dat is wat anders dan nog een verzorgster laten komen en ze het onder mekaar maar laten uit vechten.
Als er wat mis zou zijn naar mijn mening en ze komt echt te weinig of wat dan ook, dan zou ik eerst met haar overleggen en horen of zij misschien gewoon te weing tijd heeft en dan zou ik pas overwegen of ik een tweede persoon erbij moet zoeken (hoewel ik dat zou proberen te vermijden, vermits meerdere ruiters vaak onduidelijk is voor een paard).

_xmichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 08:27

hmm ik had dit ook met 2 paardjes die ik deed, een meisje woonde er tegenover en die kwam op een gegeven moment gewoon ook rijden enzo? ze deed alsof het de normaalste zaak van de wereld was.
nou had die eigenares tegen ons in t begin zegt ; 'niet moeilijk gaan doen als die dorpskindjes er ook eens op willen'
maar dit meisjes kwam elke dag, uiteindelijk zijn we er maar weggegaan omdat dat meisje er was en we kregen ruzie met die vrouw..
je zou haar op een vriendelijke manier kunnen aanspreken? haar duidelijk maken dat het jou verzorg is en dat zij zelf maar moet gaan zoeken naar een paardje.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 08:37

hmm het blijft een verzorgpaard, dus je hebt nx op te eisen... zeggen dat de ander maar een ander paard moet zoeken, kan je dus niet zomaar. je kan wel vragen waarom de eigenaar dit doet en hoe je dit gaat oplossen, maar uiteindelijk heeft de ene verzorger niet meer rechten dan de andere...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 09:28

Ik heb ook heeeel wat jaartjes bijgereden, en bij de één was er wel en bij de ander totaal geen overleg. Dus het verschilt zo i zo al per eigenaar. Feit blijft dat de eigenaar ten allen tijden zeggenschap heeft over zijn paard, feit blijft dat een verzorgster die idd bv al jaren door weer en wind verzorgd en echt een band heeft met het dier wel bepaalde "rechten" heeft. Overleg ja, verantwoording afleggen als eigenaar naar verzorgster, nee. Dat gaat me te ver, ook als ik zelf de bijrijdster was. Je wéét dat het niet jou paard is, je wéét dat het niet jou eigendom is dus houd je er gewoon ten allen tijden rekening mee dat er iets kan veranderen. Is die verandering fijn, dan blijf je, zo niet zijn er nog genoeg mensen die een bijrijdster zoeken.

Dus in dit geval zou ik zeggen ts, ga op je gemakkie een gesprek aan, houd het bij jezelf, en kijk wat er gebeurt. Bevalt het je niet, ben je altijd vrij om je eigen beslissing te maken.