Ik heb naderhand gewoon altijd een hooinetje ofzo daar gehangen, dan had ze wat te knabbelen, en naderhand ging ze nooit meer hangen, nu staat ze half te slapen als ze vaststaat. Alleen als ze schrik hangt ze zich heel gauw, maar ik denk dat ieder paard dat heeft (en ja ze is ook pas 3). Ik denk dat het voor (jonge) paarden gewoon een eng gevoel is om vast te staan, al helemaal als ze schrikken, jij zou toch hetzelfde doen als je ergens aan vastgemaakt zat? Met wassen hangt ze zich ook nog wel es (ze is bang voor water) maar dan klips ik de paniekhaak los en zodra ze merkt dat ze nergens meer aan vastzit is ze toch rustig, dus ik pak haar dan ff aan het halster vast.

Misschien helpt het ook wel als je het halstertouw niet zo heel goed vastmaakt, zodat je het heel snel weer los krijgt (is bij de paardenknoop vaak niet het geval vind ik). En mijn zusje liet wel eens het halster open, je weet wel dat wat zo vastgeklipst wordt, gewoon open laten hangen, dan schieten ze uit het halster zodra ze gaan hangen.