Je paard mee laten lopen in manegeles.. wie ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Re: Je paard mee laten lopen in manegeles.. wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:13

Het is een moeilijk punt aangezien er wat mij betreft heel veel dingen meespelen. Wat voor manege is het, hoeveel inspraak heb jij over wie erop gaat enz? Maar aan de andere kant als dat allemaal goed geregeld is is het leuk voor je paardje en voor jou portomonee. Bovendien denk ik dat een volwassen paardje dat goed op jou ingespeeld is in principe nog hetzelfde reageerd op jou als wanneer er niemand anders op rijdt. Dat is mijn ervaring met mijn paardje wel, ze reageert gewoon altijd hetzelfde op mij, of er nou een verzorgster is geweest of niet. Maar wat dat betreft ligt het dus ook heel erg aan je paard.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:15

Ken ook een meisje die haar paard mee laat lopen en zo wat bij verdient.
Als je er iemand voor hebt die aardig kan rijden zou ik het geen probleem vinden, maar elke keer iemand anders die geen goede ervaring heeft zou ik zelf persoonlijk nooit op mijn paard laten zitten.
Het ligt helemaal aan de ruiter die erop zit..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:19

Ja, op manege Heechsan, dat is echt prima. Pony werd alleen gebruikt in de lessen, wat betekend dat er alleen onder begeleiding van gedipl. instructrices die lesgeven op een zeer paardvriendelijke manier op de pony werd gereden. Pony heeft het er prima gehad tot ze haar veulen kreeg, daarna is ze particulier verkocht en dat meisje rijdt er weer leuk wedstrijden mee. Ik moet er alleen wel bijzeggen dat er maar weinig maneges zijn die zo goed voor de paarden zijn als deze....

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:20

is die manege in Friesland?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:24

Ja, Oostermeer. :)

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:12

Helaas ben ik momenteel niet in het bezit van een paard (wel aan het rondkijken), maar ALS ik er een zou hebben, zou deze NOOIT in een manegeles terecht komen.
Niet omdat ik zelf zo goed ben, maar IK heb alleen maar negatieve ervaringen met (meerdere) maneges. De verhalen die ik erover hoor of lees zijn ook in 95% van de gevallen negatief...

Dus nee, mijn (toekomstige) paardje zul je nooit, maar dan ook nooit, in een manegeles aantreffen.

Poetsen of een beetje aandacht geven misschien nog wel, ligt aan de mensen en mijn ervaringen met die mensen...

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:17

Mijn vorig paard heeft een weekje mee gelopen in de les.
Paard en ik kwamen er allebei even niet meer uit, en een Zweeds meisje
heeft mijn paard toen elke ochtend in de les laten meelopen.
Maar ik doe het nooit weer, want dat ging ook niet echt goed.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:20

Mijn vorige paard liep wel eens mee in de lessen. Het was een makkelijk paard en ik geloof niet dat een paard direct 'verpest' wordt door twee uurtjes per week mee te doen aan een manegeles.

Als ik dit nu weer zou doen, zou ik wel als eis stellen dat er bitloos gereden wordt met mijn paard. Wil geen geruk en getrek in zijn mond door onervaren ruitertjes.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:27

ligt eraan wat voor manege, wat voor lessen. wat voor paard.
geen springlessen als je paard niet zelf al springt.
buitenritten best. dressuur ook wel ligt aan de ruiters.

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:28

Ik heb leasepaard, loopt af en toe in lessen
vreselijkkkkkkkkkk

vandaag weer; kop erop, links helemaal vast. ben ik half uur bezig voordat ze weer fijn is, ben ik zelf gefrustreerd. ja vanochtend heeft ze al in les gelopen

ahaaa fijn

Silver88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:32

ligt aan de manege en het type paard. Ben het wel met de meeste eens. Vele manegeruiters rijden toch heel anders, en vaak zien instructeurs dat niet. Die willen alleen dat de ruiter goed zit en dat het paard binnen zo veel tellen in een andere gang zit. Maar dat is de ervaring die ik op mijn manege had. Dus nee, eigenlijk liever niet :) Dan zou ik eerder een verzorgster zoeken. Dan weet je iig wat voor persoon er op je paard zit en hoe hij of zei rijd.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:37

ilse_dgraam schreef:
Ik heb leasepaard, loopt af en toe in lessen
vreselijkkkkkkkkkk

vandaag weer; kop erop, links helemaal vast. ben ik half uur bezig voordat ze weer fijn is, ben ik zelf gefrustreerd. ja vanochtend heeft ze al in les gelopen

ahaaa fijn

Sorry maar zou niet goed zijn als ze van een uurtje les al helemaal vast zit... Lijkt me stug dat het daarvan komt maargoed.

capriz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:38

Ze mogen maar ze willen niet.....

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:52

zou er niet zomaar iemand anders oplaten rijden..

iedereen rijd anders, geeft andere hulpe... lijkt mij geen goed idee,, kun je vaak weer vanvoorafaan beginnen...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:58

Met mijn eerste pony hebben we dat gedaan :j
Ik was toen ongeveer 10-12 jaar en zou het nu absoluut niet nog eens zo doen, maarja op die leeftijd ligt dat anders natuurlijk.
Wij hebben toen een pony gekocht van de manege waar ik toen reed.
Als we haar beschikbaar lieten voor de les (was toen geloof ik 2-3 keer per week) kostte het minder in stallingskosten.
Dat hebben we toen gedaan. Uiteindelijk liet de manege haar wel steeds minder meedraaien en uiteindelijk reed ze nog maar zelden mee en alleen als ik aangaf dat ze met een vriendin ofzo wel mee mocht rijden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:19

Silver88 schreef:
ligt aan de manege en het type paard. Ben het wel met de meeste eens. Vele manegeruiters rijden toch heel anders, en vaak zien instructeurs dat niet. Die willen alleen dat de ruiter goed zit en dat het paard binnen zo veel tellen in een andere gang zit. Maar dat is de ervaring die ik op mijn manege had. Dus nee, eigenlijk liever niet :) Dan zou ik eerder een verzorgster zoeken. Dan weet je iig wat voor persoon er op je paard zit en hoe hij of zei rijd.

Dikgedrukte is natuurlijk je reinste flauwek*l. :+

Niet elk paard is geschikt als manege paard, dat voorop, daarnaast worden manegepaarden bij ons aan losse teugeltjes gereden door de manegeruiters, dat is heel wat vriendelijker dan de gemiddelde 'ervaren' ruk en pluk ruiter op een KNHS/bitloze wedstrijd... ;)

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:27

Wat anderen al genoemd hebben, dit hangt af aan vele factoren.
Eén maal in de week of zo nu en dan. Denk dat een paard er niet slechter van wordt (ook hier hangen verschillende factoren aan).
Waar ik vroeger reed werden ook eigen paarden ingezet in manege lessen. Voornamelijk pony's, deze kregen dan elke dag voldoende aandacht en waren niet eenkennig. Daarnaast kon je vrijwel alles met deze pony's doen, waardoor het heerlijke kinderpony's waren.

Wat andere zeggen alleen in gevorderde lessen, tja waarom niet een beginner? Als jouw paard heel braaf is en er wordt niet aan gerukt of geplukt, dan is dat toch fijner dan een gevorderd iemand die je paard anders zou rijden dan jij zelf?

ToLkiNAdo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:32

heb mijn pony halfpension verhuurt aan een meisje en de rest loopt hij longelesje en bij sommige ruitertjes al vrij.
Ze doen er veel zitoefeningen op en bij de meisjes waarbij het beter gaat doen ze eens een trail parcours.

Dit enkel onder begeleiding en niet meer dan een half uur!
Pony geniet met volle teugen van de aandacht en is nummer 1 bij alle meisjes die er mee lessen.
ik zelf neem hem 1 keer aan de longe of doe er 1 keer in de week grondwerk mee. om hem toch een beetje allert te houden
zijn hier nu al 2 maand mee bezig en dit gaat super!

Voor mij is dit de ideale oplossing anders staat hij bij ons thuis alleen in de winter aangezien mijn merrie de hele winter op manege staat.
in de zomer gaan ze gezellig samen op de weide! dus nog tijd genoeg om terug paard te zijn.

denk dat dit vooral verschilt van hoe en wat je doeleinden zijn met je paard. ik zelf ga enkel nog eens een toertje doen met hem
hij is mijn maatje al 10 jaar en vind mezelf beetje groot geworden ook. kan geen afscheid nemen van hem en zo kost hij me niets zie ik hem alle dagen!

Brookers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:26

kehdra schreef:
Ik zou het nooit doet omdat manegeruiters (99% ervan) niet de finesse hebben, waardoor je paard hardstikke stug word.

Daarnaast ook nog alle ondeugden die ze aanleren.. Nee mij niet gezien.

Kan er niet echt een voordeel van noemen...

Toch weer jammer dat vaak manegeruiters over 1 kam worden geschoren.. erg erg jammer.
Ik snap dat je je paard niet 'uitleent' aan de manegelessen omdat iedereen gewend is anders te rijden, maar ik vind het niet eerlijk dat er meteen weer geroepen wordt dat mensen dit niet doen omdat 99% van de manegeruiters niet kan rijden.

Steffi_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 08:17

postitief: paard wordt rustiger, kost minder stalgeld
negatief: iedereen rijdt erop (ook beginners), ze gebruiken uw eigen zadel,...

als je het dan toch zou doen, niet in de kampenperiode, dan moeten ze elke dag 1x rijden en dan moet jij je aanpasse aan hun.

Ik had men paard op half pension laten zetten met de manege.
en ze hadden der alleen maar beginners opgezet, met gevolg-> alles opnieuw aanleren

kzou het zeker niet aanraden x

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 08:29

kehdra schreef:
Ik zou het nooit doet omdat manegeruiters (99% ervan) niet de finesse hebben, waardoor je paard hardstikke stug word.

spreek je hier voor ALLE manegeruiters.....
dan ben je noog nooit bij de Zitcompetitie geweest van de FNRS

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 09:57

Brookers schreef:
kehdra schreef:

Toch weer jammer dat vaak manegeruiters over 1 kam worden geschoren.. erg erg jammer.
Ik snap dat je je paard niet 'uitleent' aan de manegelessen omdat iedereen gewend is anders te rijden, maar ik vind het niet eerlijk dat er meteen weer geroepen wordt dat mensen dit niet doen omdat 99% van de manegeruiters niet kan rijden.

Ik zeg niet dan 'mensen' het niet doet, ik zeg dat 'ik' dat nooit zou doen.
Ik heb nog geen manegeles gezien waar les wordt gegeven in het werken aan de hand, waar men rijd op zit, en waar paarden daadwerkelijk worden gegymnastiseerd. Nogmaals, dat is hoe IK het zie, en wat mijn redenen ervoor zijn.
Wellicht zijn die lessen er wel en heb ik ze nog nooit gezien, die schaar ik dan onder de overige 1% .

Ik scheer dus niet de ruiters over 1 kam, maar de lessen ;)

@parador; die kunnen wellicht zitten, maar rijden kan je dan imo niet per definitie..

Deborah__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:33

een vriendin van mij doet dat ook sinds ze een kindje heeft gekregen , hij loopt dinsdag en vrijdag avond mee maar dan gewoon met vaste ruiters! als ik zoiets zou doen , zou ik het zo doen zodat ik het toch aardig in de gaten kan houden allemaal?

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:28

Steffi_x schreef:
postitief: paard wordt rustiger, kost minder stalgeld
negatief: iedereen rijdt erop (ook beginners), ze gebruiken uw eigen zadel,...

als je het dan toch zou doen, niet in de kampenperiode, dan moeten ze elke dag 1x rijden en dan moet jij je aanpasse aan hun.

Ik had men paard op half pension laten zetten met de manege.
en ze hadden der alleen maar beginners opgezet, met gevolg-> alles opnieuw aanleren

kzou het zeker niet aanraden x

Het is maar net wat je afspreekt bij ons worden er geen eigen zadels gebruikt maar een goed passend manege zadel en beginners rijden al helemaal niet op die van mij dat is afgesproken.
POnykampen hebben ze niet dus dat geld niet voor mij.
en ik hoef hem helemaal niks opnieuw aan te leren hij is eingelijk nog beter te rijden sinds hij in de les loopt!
Dus dat valt reuze mee.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:31

kehdra schreef:

Hatseflats weer een vooroordeel over manegeruiters ;)

Anyway
Ik zou het doen maar ik zou wel bij de lessen gaan kijken waar je paard in mee gaat lopen zodat je aan kan geven welke mensen je wel op je paard wilt zien en welke absoluut niet