Suzz14 schreef:@Marloesxx, een korte pony
okee dat heb ik ook
in een bit die ik heb staat hoe je zo'n paard het beste kan rijden 
ik typ het wel even voor je over
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Quinc schreef:Je moet als je een gespannen pony hebt, moet je zelf heel erg goed en rustig blijven. Dan werkt het het beste, rustigere oefeningen doen. Als bijvoorbeeld een pasje terug rijden. En je moet hem/haar proberen om rustig te houden. Dus gewoon vaak eens een pasje terug te rijden. En ook veel volte's rijden..
Waratje schreef:Quinc schreef:Je moet als je een gespannen pony hebt, moet je zelf heel erg goed en rustig blijven. Dan werkt het het beste, rustigere oefeningen doen. Als bijvoorbeeld een pasje terug rijden. En je moet hem/haar proberen om rustig te houden. Dus gewoon vaak eens een pasje terug te rijden. En ook veel volte's rijden..
Pasje terugrijden werkt bij sommige paarden wel goed en bij anderen volkomen averechts. Er is niet 1 manier om een gespannen paard naar ontspanning te rijden, er zijn heel veel manieren om dat te doen. De kunst is om de juiste manier te vinden bij een specifiek paard.
Dat pasje terugrijden zou bijvoorbeeld bij mijn merrie vroeger tot gevolg hebben gehad dat ze zou ontploffen, maar nu kan ik het wel bij haar gebruiken.
Zelf rustig blijven en zorgen dat je zelf rustig en diep ademhaalt (buikademhaling) is wel altijd nuttig.
.