Zweep tussen de oren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Zweep tussen de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:03

Ik vind het voor dit geval geen oplossing, heb het ooit wel gebruikt als een van de laatste redmiddelen bij steigeren.

barrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:09

peacehorses schreef:
Sassy4barrel schreef:
Dan kan ze het toch even voordoen ;) Ik denk dat zo iemand die zoiets zegt (om een paard met een zweep op zn hoofd te slaan) niet kan rijden en niet kan (en niet zou mogen) lesgeven. En als het aangeleerd gedrag is dan is het ook op een normale manier af te leren. En omdat hij een manegepony is hoef hij niet verkeerd gereden te worden. Daarvoor staat de instructeur in de bak om de ruiters het goed aan te leren en het paard geen pijn te doen en niet te hinderen. Dat lijkt deze instructeur niet te begrijpen plus zou het voor dit paard goed zijn om misschien door een goede ruiter een paar keer in de week bijgereden te worden. Sorry maar ik vind een paard met een zweep voor zn hoofd slaan Not Done!

Ze rijdt zelf wel Z2 met haar paard, en ze heeft ook haar niveau 4 (? of 3) in deurne gehaald, dus opzich zou ze gewoon moeten kunnen lesgeven. Ik snap dat het misschien wat veel gevraagd is om in de les even af te stappen en instructrice te laten galopperen en vervolgens weer om te wisselen, maar ik denk wel dat ze zelf er eens op mag gaan zitten buiten de lessen, of misschien eens een lesje meerijden om te kijken wat het probleem precies is.
Ik snap dat een manegepony niet verkeerd gereden hoeft te worden, maar wanneer je als pony meeloopt in zowel gevorderdenlessen als beginnerslessen van elk 10 man, dan zitten er best wat tussen die wel aan de teugels trekken en die wel stuiteren in draf.

.

Dat heeft ze vast niet op Deurne geleerd denk ik dan :+ Misschien moet ze nog eens een bijscholing doen want een paard tussen zijn oren slaan is niet iets wat je manege ruiters hoort te leren denk ik.
En een les met 10 man is wel erg vol. Teugels trekken en stuiteren : Die mensen krijgen toch eerst een paar longeer en privelessen zonder bit ?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:13

aerdenhout1 schreef:
Geweldige manege met een nog veel geweldiger instructrice die Deurne heeft gedaan en Z dressuur is!!
Van zo iemand kan je ten minste iets leren! Niveau van instructrice zegt mij al helemaal niets, en Deurne heb ik ook al geen hoge pet van op, dit verhaal bevestigt mijn gevoel alleen maar!
Ik zou het advies van Sassy-tbarrel opvolgen en volgende keer de geweldig lesgevende instructrice het voor laten doen!

Hemel Sassy..das toch geen naam zeg!Ik heb 3 keer moeten kijken voor ik hem juist had gespeld.

Je mag wel gewoon Sassy of Wendy zeggen hoor ;) Sassy staat voor mn eerste echte barrel horse ; zo heette zij en 4 barrel voor Barrelracing :)
Maar weer even ontopic: Mij zegt het ook niets welke opleiding ze heeft gedaan of hoe hoog ze rijd want als ze goed kon rijden en lesgeven deed ze het wel voor of wist ze de ruiters op de manier te lesgeven en stimileren om een paard goed te rijden en niet te mishandelen. En van de TS vind ik het wel goed dat ze dit opmerkt en advies vraagt en niet gewoon (net zoals vele andere waarschijnlijk) gewoon doet wat de instructrice zegt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:17

Werkelijk van de zotte, dat een instructrice als advies geeft in een manegeles, tussen de oren slaan. Ik heb hier niet eens woorden voor.
Als manegepony's zo ongehoorzaam zijn, horen ze niet in een les thuis. Dan hoeft er ook niet gemept te worden en zeker niet tussen de oren.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 20:34

heb vandaag niet op een van de paarden gereden, dus kan er ook niet veel over zeggen. Een van de twee liep wel bij ons mee maar is in de hoefslag gezet (dan galoppeert ze wel gewoon door zonder staken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:48

Paardrijden is heel simpel. Hulpen moeten consequent, duidelijk en niet voor andere uitleg vatbaar zijn.

IK snap die tik tussen de oren al niet.
Hoe moet dat paard het dan in hemelsnaam snappen?

Een paard wijkt voor druk. Dus als 'ie niet vooruit wil, moet je aan de achterkant duidelijker zijn. Een goede klap op z'n kont dus. En niet tien halve, maar 1 héle goede. Is het meteen klaar met die onzin.

Overigens ga ik er dan wel vanuit dat er lichamelijk niets met het paard aan de hand is.
Maar eerlijk gezegd zou ik als manegeklant niet accepteren dat ik op zo'n dier dat zo slecht aan de hulpen staat, zou moeten rijden. Ik wil betaald worden om op zoiets te gaan zitten. Niet zelf betalen.

cloudya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:22

Lijkt mij beter om eens uit te zoeken waarom deze pony zo in staking gaat....
Iets vervelends meegemaakt?
Ergens pijn met galopperen?

Inderdaad, ben benieuwd wat de instructrice doet als je vraagt of zij er dan eens op kan stappen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:25

Vind het echt een fraai verhaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:26

Zeker in combi met wederom een topic over een manegepaard daar dat niet normaal te rijden is.
Volgens mij is het gewoon tijd voor een betere manege.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:30

Hmm, Sonja, dat viel me ook al op ;)

QuietWater

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:48

Aah zeker een manegepony, echt zo gemeen!!
Begrijp goed dat een manegepaard niet consequent gereden KAN worden, aangezien hij elke keer een andere ruiter op zijn rug heeft en dus elke keer andere zithulpen en teugelhulpen krijgt, laat staan de ruiters die uit angst allerlei verkeerde dingen aan de paarden leren.

Ik geef zelf les op een manege en ik verlies echt wel eens mijn geduld met ponies maar een klap tussen z'n oren is zoiets gemeens, en iets waar het paard totaal geen verband mee kan leggen (een klap aan de voorkant als ie naar voren moet?!). Wat is nu de associatie van zo'n pony met galop? Gevecht! Pijn! Ik zou ook gaan staken omdat ik het niet meer weet! In eerste instantie is het gedrag misschien niet aangeleerd maar je maakt het galopperen op deze manier niet aantrekkelijker!

Wij hebben hier twee paarden staan die niet alleen willen galopperen. Alleen de echt gevorderde ruiters lukt het. Nou, dan laat ik de beginners gewoon met een groepje galopperen anders wordt het alleen maar een nare ervaring voor het paard (over het midden racen, rondjes draaien langs andere paarden die niet vriendelijk terug reageren, kindjes die hard in de mond trekken). Op een gegeven moment weten ze zelf niet meer waarom ze niet willen. Een van de twee paarden liet ik pas na een lange tijd weer een keertje alleen galopperen met een beginner en hij deed het per ongeluk goed. Hihi, das een iets mildere aanpak.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 00:03

peacehorses schreef:
ilse86 schreef:
laat ze zelf die paarden op de rails rijden voordat ze jullie erop zet. tuurlijk moet je ook met dit soort situaties om kunnen gaan, maar dit vind ik wel erg lomp...

Een van de twee pony's loopt ook in de zomermaanden regelmatig onder haar met buitenritten, en dan reageert hij wel goed. Ik weet niet wat het verschil dan is (hij rijdt dan onder een westernzadel, en voorop, maar dat zou in principe natuurlijk niet veel uit moeten maken).
Verder denk ik dat het ook niet goed zou zijn voor de pony als zij juist degene is die zegt dat je 'm maar een mep tussen z'n oren moet geven. Dan zou ze beter rustig de tijd kunnen nemen om uit te leggen hoe je ze zo paardvriendelijk weer vooruit krijgt. Dan loopt de les maar een paar minuten uit.

Het zadel zou juist het grote verschil wel eens kunnen zijn.
Ik heb dat bij een van mijn paarden ook gehad. Iedereen dacht dat het zadel goed lag. Maar het aangaloperen ging niet zo lekker. Hij werd steeds vervelender met galoperen. Toen ik overstapte op een boomloos zadel kon hij heel snel wel galoperen. Zonder protest. Toen heb ik het oude zadel er weer opgelegd en direct galopeerde hij niet meer aan. Blijkbaar lag het dus toch niet zo goed als iedereen dacht.

Anouk146

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 00:11

Ik vind een tik tussen de oren eigenlijk alleen geoorloofd wanneer het écht even niet anders kan (bij gevaarlijk steigeren idd!)
maar om een paard vooruit te krijgen? :n een beestje wat dat 'nodig' heeft is wel heel erg verpest lijkt me..arm ding

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 00:41

mijn reactie is, iemand die dat als advies geeft in een les, andere manege of instructeur/trice verzorgen

ik zeg iig nooit doen

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:53

Ik ben helemaal niet flauw in het opvoeden van paarden, een paard heeft gewoon te doen wat een ruiter vraagt, een manegepaard zeker.
Maar een manegeruiter een paard tussen de oren laten slaan vind ik echt van de zotte!
Ik kan ook best redenen bedenken om een paard een tik op het hoofd te geven, maar nooit als hij achteruit loopt en ook zeker niet door iemand op een manege die nog niet eens een paard fatsoenlijk in galop kan krijgen.

Dit paard zou eens nagekeken moeten worden of hij niks mankeerd, vervolgens moet hij een aantal keer gereden worden door een ruiter die hem op een goed manier aan kan pakken, zodat hij weer begrijpt dat hij ten aller tijde op de hulp moet aangaloperen.

Deze instructrice zou dit paard niet meer in moeten zetten in de manegelessen en als zoiets als dit toch gebeurd het paard direct moeten vervangen voor een andere. manegeruiters rijden voor de ontspanning en plezier en betalen daarvoor, op deze manier is er weinig plezier aan.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:01

RT-->MA

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:09

grappig, ook ik herken dit verhaal en na een kijkje in je profiel zal het dan ook om dezelfde instructrice gaan en hoogst waarschijnlijk dezelfde pony ook nog... :x In mijn geval is het alleen al 5 jaar geleden, echt diep en diep triest dat dezelfde aanpak nog steeds gebruikt wordt... :n

Ik heb het destijds nooit gedaan omdat ponylief vanzelf altijd weer in beweging kwam en vond het altijd maar een raar idee (ik was 13 en had écht vrij weinig benul maar zelfs dit klonk mij raar in de oren...)

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:23

ECHT NOOIT DOEN. vind je het raar dat dat paard het zo eng vind, die paarden zo nog kopschuw ook, vind je het raar dat ze angst krijgen voor het galopperen.

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 23:36

Heb niet alle reacties gelezen maar in het geval wat jij beschrijft zou ik het ook niet doen. Die paarden moeten misschien even nagekeken worden? en als alles wel in orde is en het is gewoon pesterij, dan moet die manege er geen betalende klanten op zetten maar stalhulpen die zijn rariteiten weer 'recht trekken.'

Ik zeg niet dat een zweep tussen de oren nooit mag, als een paard steigert dan mag het wel want dat kan gewoon erg gevaarlijk zijn voor zowel ruiter als paard.

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:16

Misschien het zadel?
Maar ik zou nooit op het hoofd slaan!