Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
MarcoBorsato schreef:Neuh, ik kom niet op maneges. Als ik het op mezelf betrek zou ik willen dat mijn kinderen later meteen een goede basis hebben, dat kan ook zoals het bij een kennis van mij is, 2 of 3 kindjes in 1 les op rustige stal, vanaf het opzadelen tot het afzadelen.
pompidou2 schreef:Tja, waarschijnlijk zou ik in andere gevallen ook voor manege hebben gekozen. Maar hier heeft kleine meid op 7 jarige leeftijd op onze kleine pony leren rijden. Lekker zelf geleerd, en ze reed al vrij snel als een volleerd ruiter door het bos. Voordeel vind ik dat ze vooral veel beter is in de omgang met paarden, ze voelt ze beter aan en weet dan ook sneller/beter te reageren en is niet snel in paniek. Op de manege leer je vaak alleen het 'technische' rijden en zijn kinderen vaak vrij 'blind' in de verdere omgang met de beesten. Hier gaat dat zo goed. Ze voelen elkaar haarfijn aan en ze gaat vooral met veel respect met de pony om. Denkt verder na dan alleen; schoppen is vooruit en trekken is ho. Daarbij zit ze als een huis. Klein beetje natuurtalentje natuurlijk ook..Ik ben blij dat het zo gegaan is.
Myrthe92 schreef:MarcoBorsato schreef:Neuh, ik kom niet op maneges. Als ik het op mezelf betrek zou ik willen dat mijn kinderen later meteen een goede basis hebben, dat kan ook zoals het bij een kennis van mij is, 2 of 3 kindjes in 1 les op rustige stal, vanaf het opzadelen tot het afzadelen.
Jeetje wat bekrompen. Dat jij misschien een slechte ervaring hebt met maneges betekend niet per definitie dat alle maneges slecht zijn. Zéker voor kinderen is een (goede) manege juist onzettend leuk. In plaats van dat ze alleen of misschien met een ander kind samen les krijgen, zijn ze op een manege met een groep andere kinderen. Hierbij komt dan het sociale aspect kijken, niet alleen het rijden en zo snel mogelijk goed worden! Rustig aan de basis leren, plezier hebben, pony's poetsen, op verschillende pony's leren rijden etcetera. Bovendien worden er op veel maneges vaak activiteiten voor de kinderen georganiseerd waarbij ze spelenderwijs een heleboel dingen leren over de omgang met en de verzorging van paarden. Natuurlijk leert een kind van een priveles sneller. Maar gaat het erom dat je kind zo snel mogelijk wedstrijdklaar is, de ring in kan, winstpunten gaat rijden? In dat geval zijn privelessen slim ja. Ik ben toch echter van mening dat het voor kinderen veel leuker en gezelliger is om de basis te leren op een speelse manier met andere leeftijdgenoten. Als ze later groot zijn kun je altijd nog overstappen naar privelessen, eigen pony's etc.
In ieder geval had ik mijn manege tijd nooit willen missen!
Bij ons op stal zijn altijd meiden geweest van mijn leeftijd, in mijn ponytijd had ik het heerlijk, met vriendinnetjes tutten op stal, 2 keer in de week priveles en op zondag met zn allen naar de ponyclub. Ik was pas 14 dat ik begon met wedstrijd rijden, daarvoor was ik altijd aan het rotzooien, ging ik achterstevoren het erf over enzo.
Dus het hoeft niet zo te zijn dat alle maneges slecht zijn. esje01 schreef:Als manege instructeur voel ik me geroepen om te reageren. Wij geven eerst aan de kinderen een aantal prive-lessen om de basisbeginselen goed te kunnen uitleggen en de kinderen met een aantal begrippen te leren kennis maken. daarna de les in om samen met elkaar het rijden onder de knie te krijgen waarbij er ook aandacht is voor de groepsdynamiek. spelletjes zijn daarbij een onmisbaar element, want spelenderwijs leren kinderen het makkelijkst. En wil je af en toe eens wat extra aandacht dan kan er ook altijd een prive-les worden afgesproken. Mijn dochter heeft naast het rijden op haar eigen pony in de manegeles ook een keer in de week in de les op een mangepony gereden, daar werd ze alleen maar handiger van.
Succes met keuzes maken
xNOUSS schreef:Voor de eerste jaren, manege!
Daarna zou ik voor privé les gaan, omdat je dan verder kunt komen dan ine en manegeles.
Chaos schreef:xNOUSS schreef:Voor de eerste jaren, manege!
Daarna zou ik voor privé les gaan, omdat je dan verder kunt komen dan ine en manegeles.
Ik hoop toch niet dat er maneges zijn die kinderen voor het eerst op het paard laten zitten in een groepsles.
Dan heb je 8 kinderen die niet kunnen rijden, ik wens je veel succes!
janouk schreef:Ik ben een groot voorstander van eerst een jaar voltige les; meiden vinden gymen zalig en het is in een groep en ze leren lekker zitten in alle 3 de gangen. Heel vrij en onder begeleiding, zonder dat ze zich druk hoeven maken over sturen, drijven, etc.
Als ze dan overstappen op het rijden, dan kunnen ze al goed zitten in alle drie de gangen en gaat de overstap heel gemakkelijk.
en rijdt op hem...