Kind leren paardrijden: Manege of Priveles? (poll)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waar kan een kind het beste leren paardrijden?

1. Op een manege
147 (55%)
2. In privelessen op pony van instructrice
61 (22%)
3. In privelessen op eigen pony
59 (22%)

Totaal aantal stemmen: 267

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:33

Ik heb leren rijden in een privéles op het paard van mijn tante. Ik heb een half jaar op dat paard gereden voordat ze overleed, waarna ik overgestapt ben op de manege. En eerlijk waar, ik heb in dat half jaar privéles meer geleerd dan dat ik in de 3 jaar manegelessen heb geleerd. Dus als het je gaat om hoe goed ze leert rijden, zou ik privéles kiezen.

QuintyKelly

Re: Kind leren paardrijden: Manege of Priveles? (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:39

Ik ben ervoor dat kinderen de basis leren op een manegepony. Die pony's weten wel dat kinderen kunnen hobbelen en aan de teugels trekken. Als ze de basis kent kun je haar vragen wil je doorgaan met manege of priveles? Ik denk trouwens wel dat kinderen op die leeftijd alleen heel abitieus de wedstrijdsport inwillen de priveles leuk vinden, als je 6 bent is het vaak dat je gewoon het spelende wijs leren leuker vind dan een vrouw die je daar staat soms negatieve kritiek geeft.

Tuurlijk leer je meer in een priveles maar op die leeftijd maakt dat, vind ik, nog niet zoveel uit als ze wedstrijden wil gaan rijden kan je haar altijd nog met haar eigen pony op priveles sturen. Maar die leeftijd vind vaak in een groep leuker. Zeker met leeftijdsgenootjes.

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:42

MarcoBorsato schreef:
Neuh, ik kom niet op maneges. Als ik het op mezelf betrek zou ik willen dat mijn kinderen later meteen een goede basis hebben, dat kan ook zoals het bij een kennis van mij is, 2 of 3 kindjes in 1 les op rustige stal, vanaf het opzadelen tot het afzadelen.

Jeetje wat bekrompen. Dat jij misschien een slechte ervaring hebt met maneges betekend niet per definitie dat alle maneges slecht zijn. Zéker voor kinderen is een (goede) manege juist onzettend leuk. In plaats van dat ze alleen of misschien met een ander kind samen les krijgen, zijn ze op een manege met een groep andere kinderen. Hierbij komt dan het sociale aspect kijken, niet alleen het rijden en zo snel mogelijk goed worden! Rustig aan de basis leren, plezier hebben, pony's poetsen, op verschillende pony's leren rijden etcetera. Bovendien worden er op veel maneges vaak activiteiten voor de kinderen georganiseerd waarbij ze spelenderwijs een heleboel dingen leren over de omgang met en de verzorging van paarden. Natuurlijk leert een kind van een priveles sneller. Maar gaat het erom dat je kind zo snel mogelijk wedstrijdklaar is, de ring in kan, winstpunten gaat rijden? In dat geval zijn privelessen slim ja. Ik ben toch echter van mening dat het voor kinderen veel leuker en gezelliger is om de basis te leren op een speelse manier met andere leeftijdgenoten. Als ze later groot zijn kun je altijd nog overstappen naar privelessen, eigen pony's etc.
In ieder geval had ik mijn manege tijd nooit willen missen!

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:17

Helemaal mee eens Myrthe92

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:25

pompidou2 schreef:
Tja, waarschijnlijk zou ik in andere gevallen ook voor manege hebben gekozen. Maar hier heeft kleine meid op 7 jarige leeftijd op onze kleine pony leren rijden. Lekker zelf geleerd, en ze reed al vrij snel als een volleerd ruiter door het bos. Voordeel vind ik dat ze vooral veel beter is in de omgang met paarden, ze voelt ze beter aan en weet dan ook sneller/beter te reageren en is niet snel in paniek. Op de manege leer je vaak alleen het 'technische' rijden en zijn kinderen vaak vrij 'blind' in de verdere omgang met de beesten. Hier gaat dat zo goed. Ze voelen elkaar haarfijn aan en ze gaat vooral met veel respect met de pony om. Denkt verder na dan alleen; schoppen is vooruit en trekken is ho. Daarbij zit ze als een huis. Klein beetje natuurtalentje natuurlijk ook.. :o Ik ben blij dat het zo gegaan is.

Een goede manege heeft ook aandacht voor de omgang tussen paard en ruiter. Op de manege waar ik als 8-jarige leerde rijden was dat een onderdeel van de les.
Ik denk dat het sociale aspect juist voor kinderen belangrijk is. Op een pensionstal zijn doorgaans weinig leeftijdgenootjes die er op een manege wel zijn. Dat werkt ook motiverend om te blijven rijden.
Hebben ze bewezen te kunnen rijden en dat ook te willen blijven doen (het is tenslotte best wat gevraagd om bijna dagelijks op een pony te zitten) kan je kijken om een leuke pony te zoeken.

ilovedolce1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:20

Ik vind prive les op je eigen pony.
Dan gaat het leren sneller vind ik.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:27

ik zou voor een manege kiezen.
1. kind kan kijken of ze het leuk vindt, zonder consequenties als het toch niet leuk blijkt te zijn.
2. het sociale aspect
3. kind kan op verschillende pony's rijden om zo een goed gevoel te ontwikkelen.
4. kosten. manegelessen kosten minder dan privélessen.

let er wel op dat je haar naar een goede manege stuurt waar max 6 kinderen in een lesje rijden. van die volgestompte lessen heb je niks aan.

wanneer het kind wat meer rijgevoel heeft ontwikkeld, kun je kiezen voor privéles.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:32

Ik zou ook, in ieder geval in eerste instantie, kiezen voor een manege. Lekker veel verschillende pony's, veel sociaal zijn eromheen en het is een stuk vrijblijvender. Ze zijn nog zo jong, wensen kunnen nog eenvoudig veranderen. Als er een eigen pony is, is dat veel moeilijker. Bovendien leren ze op deze manier ook verschillende soorten pony's kennen, zodat je later beter een eigen pony uit kan kiezen.
Als je toch zou kiezen voor een eigen pony, zou ik ze lekker op les doen bij een ponyclub. Dan leer je prima rijden, maar lekker met andere paardgekken, dat is ook wat waard.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:35

Wij hebben ook gekozen voor de manege, ik vind het goed dat ze op verschillende pony's rijdt. Nu heeft ze (thuis) een eigen pony maar toch blijven we de de manege lessen erin houden zodat ze toch nog op verschillende ponny's blijft rijden.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:36

Ik zou eigenlijk voor geen van tween kiezen. Het meisje is nog erg jong en ik zou nog lekker een jaar of twee wachten voordat ze echt fanatiek kan gaan lessen. Het is voor een meisje haar bekken niet echt verstandig om al elke week een uur lang op een paard te zitten.

Mocht je toch echt nu al willen gaan lessen, dan ben ik voor les op manege. Maar dan wel een goede manege, die eerst de beginnende ruiters een op een begeleiding geven en pas als ze er klaar voor zijn in een passende groep zetten.
Het is nog maar een kind van 6, geen gemotiveerde 15 jarige die hartstikke goed wil kunnen rijden en het beste uit haar pony wil halen. Een kind van zes moet lol hebben, spelletjes doen, kletsen met de juf, gezellig spelen met de kinderen en vlechtjes maken bij alle manegepony's na de les.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:47

Myrthe92 schreef:
MarcoBorsato schreef:
Neuh, ik kom niet op maneges. Als ik het op mezelf betrek zou ik willen dat mijn kinderen later meteen een goede basis hebben, dat kan ook zoals het bij een kennis van mij is, 2 of 3 kindjes in 1 les op rustige stal, vanaf het opzadelen tot het afzadelen.

Jeetje wat bekrompen. Dat jij misschien een slechte ervaring hebt met maneges betekend niet per definitie dat alle maneges slecht zijn. Zéker voor kinderen is een (goede) manege juist onzettend leuk. In plaats van dat ze alleen of misschien met een ander kind samen les krijgen, zijn ze op een manege met een groep andere kinderen. Hierbij komt dan het sociale aspect kijken, niet alleen het rijden en zo snel mogelijk goed worden! Rustig aan de basis leren, plezier hebben, pony's poetsen, op verschillende pony's leren rijden etcetera. Bovendien worden er op veel maneges vaak activiteiten voor de kinderen georganiseerd waarbij ze spelenderwijs een heleboel dingen leren over de omgang met en de verzorging van paarden. Natuurlijk leert een kind van een priveles sneller. Maar gaat het erom dat je kind zo snel mogelijk wedstrijdklaar is, de ring in kan, winstpunten gaat rijden? In dat geval zijn privelessen slim ja. Ik ben toch echter van mening dat het voor kinderen veel leuker en gezelliger is om de basis te leren op een speelse manier met andere leeftijdgenoten. Als ze later groot zijn kun je altijd nog overstappen naar privelessen, eigen pony's etc.
In ieder geval had ik mijn manege tijd nooit willen missen!

En dan noem je mij bekrompen :') Bij ons op stal zijn altijd meiden geweest van mijn leeftijd, in mijn ponytijd had ik het heerlijk, met vriendinnetjes tutten op stal, 2 keer in de week priveles en op zondag met zn allen naar de ponyclub. Ik was pas 14 dat ik begon met wedstrijd rijden, daarvoor was ik altijd aan het rotzooien, ging ik achterstevoren het erf over enzo.

Op een manege krijg je gewoon 9 van de 10 keer de basis verkeerd uitgelegd, en dan gaat het niet om winstpunten rijden, maar om zo'n klein ukje gewoon vanaf het begin af aan alles goed te leren.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:00

dames, niet persoonlijk worden. uiteraard is een goede instructeur essentieel. zowel op een manege als bij privélessen. er zijn ook privé-instructeurs die een ster zijn in het verkeerd uitleggen van de basis hoor ;) Dus het hoeft niet zo te zijn dat alle maneges slecht zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:21

Nee, er zijn gerust goede maneges, en er zijn ook slechte priveinstructeurs, maar een goede priveles is imo altijd beter dan een goede groepsles.

En mijn kinderen hebben later niets te zoeken op een manege.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:25

Tja.

Het kan allemaal goed zijn, in praktijk is het nog maar de vraag.

Ikzelf ben begonnen met privelessen op mijn eigen pony, toen groepsles op manege met eigen pony voor een jaar, en sindsdien weer privelessen met mijn pony's gereden.

Momenteel hebben wij 5 pony's waarmee wij privé lessen geven, voornamelijk aan jonge kinderen die het nog moeten leren. Ik denk dat het dan idd de beste manier is.

Privélessen met of zonder eigen paard, daar leer je het meest van.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:34

Als manege instructeur voel ik me geroepen om te reageren. Wij geven eerst aan de kinderen een aantal prive-lessen om de basisbeginselen goed te kunnen uitleggen en de kinderen met een aantal begrippen te leren kennis maken. daarna de les in om samen met elkaar het rijden onder de knie te krijgen waarbij er ook aandacht is voor de groepsdynamiek. spelletjes zijn daarbij een onmisbaar element, want spelenderwijs leren kinderen het makkelijkst. En wil je af en toe eens wat extra aandacht dan kan er ook altijd een prive-les worden afgesproken. Mijn dochter heeft naast het rijden op haar eigen pony in de manegeles ook een keer in de week in de les op een mangepony gereden, daar werd ze alleen maar handiger van.
Succes met keuzes maken

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:36

Voor de eerste jaren, manege!
Daarna zou ik voor privé les gaan, omdat je dan verder kunt komen dan ine en manegeles.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 17:37

esje01 schreef:
Als manege instructeur voel ik me geroepen om te reageren. Wij geven eerst aan de kinderen een aantal prive-lessen om de basisbeginselen goed te kunnen uitleggen en de kinderen met een aantal begrippen te leren kennis maken. daarna de les in om samen met elkaar het rijden onder de knie te krijgen waarbij er ook aandacht is voor de groepsdynamiek. spelletjes zijn daarbij een onmisbaar element, want spelenderwijs leren kinderen het makkelijkst. En wil je af en toe eens wat extra aandacht dan kan er ook altijd een prive-les worden afgesproken. Mijn dochter heeft naast het rijden op haar eigen pony in de manegeles ook een keer in de week in de les op een mangepony gereden, daar werd ze alleen maar handiger van.
Succes met keuzes maken

En vanaf welke leeftijd adviseren jullie met echt les rijden?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:38

xNOUSS schreef:
Daarna zou ik voor privé les gaan, omdat je dan verder kunt komen dan ine en manegeles.

Ik hoop toch niet dat er maneges zijn die kinderen voor het eerst op het paard laten zitten in een groepsles.
Dan heb je 8 kinderen die niet kunnen rijden, ik wens je veel succes! :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:41

Ik ben een groot voorstander van eerst een jaar voltige les; meiden vinden gymen zalig en het is in een groep en ze leren lekker zitten in alle 3 de gangen. Heel vrij en onder begeleiding, zonder dat ze zich druk hoeven maken over sturen, drijven, etc.

Als ze dan overstappen op het rijden, dan kunnen ze al goed zitten in alle drie de gangen en gaat de overstap heel gemakkelijk.

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:47

Ik zou kiezen voor een combi op het moment dat ze haar eigen pony heeft. Tot die tijd lekker naar de manegeles.
Ik vind privéles behoorlijk intensief voor een 5/6 jarige.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:50

Chaos schreef:
xNOUSS schreef:

Ik hoop toch niet dat er maneges zijn die kinderen voor het eerst op het paard laten zitten in een groepsles.
Dan heb je 8 kinderen die niet kunnen rijden, ik wens je veel succes! :D

De oude doos spreekt hier.....
Bij mijn oude manege deden ze dat wel zo, paarden werden wel vastgehouden en voor een uur erlangs rennen kreeg je dan een speedy :+

Bij onze manege werden de manegepony's gehuurd voor wedstrijden en met resultaat,
diverse NCB en NKB kampioenschappen gereden individueel en met acht-viertal!
Dus zeg niet dat je op een manege niets leert, bij ons was het voornamelijk discipline en doorzettingsvermogen :o
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 08-11-10 17:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:50

Eigen pony en privé les. Tenminste als je wilt, dat ze echt leert rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:51

Als het echt voor de lol is wel op een manege, is ook leuk qua sociale ontwikkeling. Wat het rijden betreft echter toch privé-les.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 17:52

janouk schreef:
Ik ben een groot voorstander van eerst een jaar voltige les; meiden vinden gymen zalig en het is in een groep en ze leren lekker zitten in alle 3 de gangen. Heel vrij en onder begeleiding, zonder dat ze zich druk hoeven maken over sturen, drijven, etc.

Als ze dan overstappen op het rijden, dan kunnen ze al goed zitten in alle drie de gangen en gaat de overstap heel gemakkelijk.

Tsja, het gaat om deze meid:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1368823

Ze doet op hem dus ook allerlei kunstjes van achterstevoren zitten etc.
Ze heeft dus al een goede basis voor er met echt lessen begonnen gaat worden. Ze gaat elke week wel een keer mee naar Jippe, poetst hem, commandeert hem :+ en rijdt op hem...

En nee we willen haar nu absoluut nog niet intensief laten rijden! Het is allemaal ter overweging voor als ze een jaar of 6 en een half a 7 (liever 7!) is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:55

Ik denk persoonlijk dat 1x per week lessen niet zoveel kwaad kan. Zelf ben ik op mijn 6e op de manege begonnen en ik heb er niks aan over gehouden. Ik zou er alleen wel rekening mee houden dat je dochter niet op grote, brede pony's gezet wordt, dan is het mss wel een belasting voor haar bekken.