Verkrachting, gewonde pony's en gewonde Tannie....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 23:10

San, ik zit wel in de lappenmand maar niet in de ziektewet heb een hele lichte baan nu dus ik kan gewoon doorwerken en heb dan in mijn spaarzame vrije uurtjes ook de dekens nog die ik moet maken maar je kan wel een keer op een avond langskomen, lijkt me weer erg gezellie

Nou, gelukkig dat je niet in de ziektewet hoeft, ben blij dat het weer wat beter gaat met Eirian, wel balen dat je nu weer niet met Kevin verder kan. Denk dat ik dinsdagavond even kom maar daar bel ik nog wel over.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 08:51

Is goed San, ik hoor het wel.

Kendra schreef:
Ik zou die hengst van je geen cursus 'gentlemanschap' geven, maar eerder een stevige les gehoorzaamheid!
Verder is het misschien verstandiger om het clubje niet meer bij elkaar te zetten, wij weiden toch ook bij voorkeur in koppels of drietallen, en dan hebben we nog niet eens een hengst, maar wel een ruin die een heleboel onrust kan veroorzaken bij de drachtige merries!
Ik hoop dat het verder goed is afgelopen.

Kendra,

Mambo is erg gehoorzaam, maar als hij jeuk heeft wordt dat behoorlijk minder.
Ze staan niet bij elkaar hoor, ben dus echt niet Blond
Ze staan buiten in de volgende groepjes: savonds en snachts staan Mambo (hengst) Lorenzo (hengst) en Mister Freddy (ruin) buiten met zijn 3en omdat die ook met zijn 3en in de loopstal staan en goed met elkaar kunnen opschieten. smorgens vroeg gaan deze 3 naar binnen in de loopstal, dit is een DICHTE schuur van 6x12 meter, met hele dikke muren en een massieve dikke DICHTE deur, ze kunnen dan dus niet naar buiten kijken en zien dus ook niet wat er buiten gebeurd.
Dan gaan Kevin (ruin) en Eirian (merrie) voor de dag naar buiten.
Er is dus absoluut geen sprake van dat ik het hele span bij elkaar heb gezet.
Blijkbaar heeft Mambo toch in de gaten gehad dat de merrie in de paddock stond en hij is dus door de massieve dichte deur heen gegaan, met grof geweld dus!
Voortaan gaat Mambo dan niet meer in de loopstal, die is gewoon te dicht bij de paddock, blijkbaar kan hij haar dus ruiken, maar gaat hij aan de andere kant in een gewone stal, ik heb er toch nog een paar over. Dan kan hij de paddock ook niet meer ruiken dus zal hij geen idee meer hebben dat de merrie daar staat.

Verder gaat het redelijk hier, Eirian is weer rustig maar heeft aardig wat wonden aan hals en benen, loopt verder wel goed. Mambo heeft zelf ook aardig wat wonden en op zijn boeg wat dikke plekken maar heeft daar geen last van en loopt ook goed. Zijn verdikkingen smeer ik in met traumeel en dat werkt goed, het is bijna weg.
Zelf ben ik nog een paar weekjes zoet met die arm maar ja, het had erger kunnen zijn.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 10:30

Jeetje Tanja...
Dikke knuf voor jou en voor Eirian hoor Ach gut

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 17:37

jeetje zeg, wat een verhaal... Het zal je maar overkomen zeg! Ik hoop dat er geen schade overblijft aan jou en de paarden. Veel sterkte ermee!

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 19:16

Jeetje he wat een verhaal... echt niet leuk... Zielig paardje en zielige jij... Hoe is het nu met jullie... Dikke knuffel voor je paardje en ook voor jou!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 21:39

Gezellig hè, hengsten houden! Een merrie verkracht je volgens mij niet zomaar als ze niet wil. De merries die ik vroeger liet dekken werden dan ook gekluisterd aan een achterbeen zodat ze niet naar de hengst konden trappen (dat gebeurde dus bij de hengstenhouder). Maar je bent weer een wijze les verder. Sterkte en beterschap met je arm èn je werk!

iloveperry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 21:50

auw!!
wij hebben ook ervaring met zo iets. Onze merrie was ook drachtig en de hengst van de buren was losgebroken en heeft onze merrie opnieuw gedekt!!! het veulen heeft het niet overleef en de pony uiteindelijk ook niet. Want omdat het veulentje dood was is dat gaan rotten en ontsteken en daar is ze aan dood gegaan Boos!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 22:05

ieieie...wat een narigheid allemaal
Hopelijk heeft ze niet teveel gestresst! (en dat het vruchtje erop blijft)

We hebben of de hengst bij de merries lopen of
de hengst helemaal uit het hoor en zicht van de merries....
Je weet gewoon dat het ooit mis kan gaan als ze in de buurt van elkaar worden gehouden.
Als een hengst echt zo gek is om bij de merrie te komen, gaat ie overal doorheen letterlijk en figuurlijk! (helaas maar waar)

Ik wens je veel beterschap en hoop dat ie snel wat respect voor de ladies krijgt! die van mij dekt alleen als ze echt hengstig zijn, anders kijkt ie er nog niet eens naar!!! (is wel een ervaren dekhengst van inmiddels 14)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-03 10:05

Mambo is idd. niet ervaren, heeft 1x gedekt (bedoeld) en nu 1x verkracht.

Jullie zullen het niet geloven maar gisteren avond is het weer gebeurd!
Mambo stond weer in de loopstal (deur is inmiddels gemaakt en verstevigd, exrta dik hang en sluitwerk ook erop) met Freddy en Lorenzo en Kevin en Erian stonden buiten op het weitje ver ver weg van die loopstal, ze kunnen elkaar niet zien, horen of ruiken vadaaruit, leek mij wel veilig dus. Ik vond het nogal sneu voor Mambo dat hij alleen moest staan, is hij niet gewend dus dacht dat ik goede maatregelen had getroffen en heb hem weer bij zijn vriendjes gezet.....

Nu zat er dus de dichte massieve deur tussen, 2 zeer stevige omheiningen en schriklint.
Kevin en Eirian stonden dus echt een mega eind uit de richting van de loopstal en ook nog eens aan de andere kant van het huis, zat dus zeer veel tussen en ruiken/horen en zien was onmogelijk voor Mambo.

Zit ik gisteren te bokken hoor ik Kevin voor het raam heen en weer racen.
Meteen naar buiten gerend met Hans, god zij gedankt dat hij thuis was want met die arm had ik het alleen niet gered en jawel hoor, daar was meneer hengst weer, nu had hij het aan de stok met Kevin want die sprong er tussen om zijn meissie te beschermen.

Gelukkig wist Eirian helemaal wat de bedoeling was en ik heb het hek open gedaan, ben in de aanslag gaan staan, Eirian is snel tussen het hek door gegaan en Mambo knalde er tegenaan omdat ik net het hek dicht kon doen.
Hans Heeft meteen Eirian opgevangen en haar naar haar stal gebracht.
Toen Hans terug was moesten we Mambo en Kevin nog uit elkaar halen want Kevin was woest op hem, was dus een gevecht tussen groot paard van 1.75m en een pony van 1.15m oneerlijk zou je zeggen maar de enige die nu gewond is was Kevin, de grote lobbes zit van voor naar achteren onder de diepe bijtwonden.

Kevins wonden schoongemaakt, hem op stal gezet en een stal weer voor Mambo ingericht, daar staat hij nu en blijft hij want het is nu echt over met zijn vrijheid, het is een gewone paardenstal maar zijn bovendeur is dicht, voorlopig even geen uitzicht meer voor hem. Alleen een raampje met tralies heeft hij maar daar kan hij niet door kijken want dat zit te hoog.
Als hij zich gedraagt krijgt hij misschien tralies op zijn deur zodat de bovendeur nog open kan want als het zo warm is vind ik het niet echt prettig dat hij zo opgesloten staat, het is dan erg benauwd in de stallen.

Toen de rust was weergekeerd zijn we gaan kijken hoe hij er nu weer bij heeft kunnen komen.
Ten eerste dus door de deur heen gebeukt, die is dus niet pony hengst proof, dat is mij nu wel duidelijk. Dan komt hij 2x een zeer zware omheining tegen die wij speciaal hebben laten zetten voor dit soort fratsen, omheining is finaal door op 2 plaatsen dus hij is er met brute kracht doorheen gegaan, schriklint komt hij dan ook nog 2x tegen maar ja, als die omheining hem niet tegen kan houden hebben die lintjes natuurlijk ook geen nut.
De sluiting van 1 van de hekken aan de omheining hing wel half los maar zat nog wel dicht, daar heeft hij het dus geprobeert maar is er niet doorheen gekomen, toch apart dat de sluitingen sterker zijn dan de omheining zelf.....

Jammer, ik wilde Mambo wat vrijheid geven, meeste hengsten hebben dat niet maar hij kan het dus niet aan terwijl we toch 1.5 jaar nergens last me hebben gehad, meneer heeft een beetje last van zijn hormonen en ja, hij weet nu natuurlijk hoe hij eruit kan komen....
Dus geen vrijheid meer voor Mambo, dat is helemaal over, alleen nog grazen aan de hand bij mij en verder mag hij aan de longe en zal ik met hem naar het bos gaan, kijken of hij dat leuk vind want een hengst 24/7 op stal dat is absoluut niet wat ik wil, blijft er geen andere mogelijkheid over dan wordt hij geruind, maar voorlopig nog niet.

Eirian heeft aan het geval van gisteren gelukkig niets over gehouden, ben toch blij dan Kevin zich ermee heeft bemoeid en zijn meissie heeft beschermd, alleen zit hij nu met de gebakken peren maar ach, wonden vindt ik niet zo erg die genezen wel weer, gelukkig zijn de benen nog goed en lopen ze allemaal nog goed, dat vind ik belangrijker!

Ja Anke, idd hopen dat het vruchtje erop blijft, dat is nu even mijn grootste zorg. Ik denk dat ik over een paar weken de va nog even laat checken, tot nu toe lijkt er niets aan de hand maar toch.....wil het wel zeker weten en nu laten scannen vind ik te vroeg, ze heeft even genoeg sterss gehad, dat dus over een paar weekjes, ze mag eerst even bijkomen.

oester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 11:58

Jeetje wat een gedoe allemaal Scheve mond
Die Mambo kan er wat van zeg.
Ik zou hem idd ook niet meer in die loopstal dan zetten.
Veel beterschap voor Eirian en Kevin (en voor jou) maar dat komt vast allemaal wel goed Lachen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 13:04

Idd, wel verschrikkelijk. Maar dat heb je toch met hengsten. Hoewel het verschillend. Onze eigen hengst blijft keurig achter hek en sloot.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-03 13:38

Ja, Mambo bleef normaal gesproken ook altijd netjes achter het hek, zelfs als hij Eirian kon zien.
Toen we nog in Aalsmeer bij de pensionstal stonden had hij de hele dag zicht op merries en hij stond op het land aan het pad naar het bos, dus ook daar de hele dag merries langs zijn hek, nooit problemen gehad maar je ziet het, het kan ineens omslaan!

Kevin heeft er achteraf dus toch wel een dik been aan over gehouden, is behoorlijk dik maar hij loopt er gelukkig wel goed op.

Ik hoop dat ik nu wel genoeg maatregelen genomen heb zodat meneer Mambo een beetje van zijn jeuk af kan komen Haha!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 18:03

jemig het is wel weer wat bij jou..

misschien dat mambo zich ook wel zo hengst is gaan gedragen omdat hij nu gedekt heeft en dus weet waar hij zijn ding voor kan gebruiken

hopen dat hij nu beter achter de gesloten deuren blijft.
en hoe gaat het verder met jou en je arm?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-03 18:10

Ja dat is het ook wel hoor, hij heeft gedekt en weet nu hoe het moet.
Alleen tussen de week dat hij Eirian mocht dekken (en dat het van haar ook mocht) en nu zit best wel een tijd, maand of 2.5 a 3 en in die tijd was hij gewoon rustig en waren er geen problemen, maar ja, een hengst blijft onvoorspelbaar he!

Met mij gaat het goed hoor, arm doet niet zo veel pijn meer als ik maar goed oppas wat ik doe, bepaalde bewegingen kunnen gewoon niet en tillen is al helemaal uit den boze maar dat gaat ook wel weer over Haha!
Op mijn werk heb ik er ook niet echt veel last van en achter de naaimachine moet ik mezelf een beetje aanpassen maar dekens kan ik ook nog steeds maken dus het valt allemaal wel mee, komt wel goed

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 19:03

Pff valt niet mee hè om zo'n dekgrage hengst bij de merrie weg te houden.
Een betonnen stal en dan nog gooien ze hun hele gewicht tegen de muren of het een gevecht op leven en dood is (alleen om bij het vrouwtje te kunnen)
Ik heb zo'n hengstje gehad.....nadat ie eenmaal gedekt had, ging ie overal doorheen, tenzij hij bij de merrie liep (heeft wel een week geduurd voordat ie niet meer ongewild erop sprong, na heel wat klappen dus...) Zelfs alleen met hengsten had ie hormonen last en probeerde die ook met regelmaat te bespringen.\
Die heb ik toen na veel vernielingen en frustraties verkocht.....
Ik hoop dat jij een andere oplossing vindt voor Mambo's gedrag!

Veel beterschap en succes ermee!

jacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 23:57

Wat een verhaal.
Sterkte met je arm.

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 15:09

Het zit je niet mee zeg! Boos!
Veel sterkte met je arm en met eirian

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 17:00

Nou, weer even een kleine update.
Mambo staat in een gewone stal, overdag de bovendeur dicht (hij heeft nog wel een luik met spijlen hoor) en als ik thuis ben gaat de deur op de haak zodat hij een beetje naar buiten kan kijken.
S'avonds mag hij een paar uur naar buiten onder toezicht, dat gaat goed want hij concentreerd zich nu alleen op het gras.

Eirian heeft nergens last meer van, is weer erg vrolijk en is ook niet meer bang voor Kevin.

Met mij gaat het ook redelijk, heb niet erg veel last meer van mijn arm, alleen goed oppassen wat ik doe.

Kevin daarentegen gaat het absoluut niet goed mee.
Zondag, de dag na het gevecht met Mambo had hij een dik achterbeen dus spuiten, stappen en in de biotex en groene leem, hij heeft daar ook een sneetje en een wondje.
Gisteren (Maandag) ging het been steeds beter, met stappen wordt het aanzienlijk dunner alleen toen ik uit mijn werk kwam wilde hij niet meer lopen.
Onder dwang toch van zijn plaats af gekregen en op het achterbeen is hij niet kreupel, nee, hij is kreupel over zijn hele lichaam!
Het lijkt net of hij verschrikkelijke spierpijn heeft en daardoor zo stijf is geworden dat hij bijna niet meer kan lopen.....
Vandaag ben ik maar niet naar mijn werk gegaan en ben de hele dag wat bezig geweest met hem, het lijkt wat beter te gaan maar morgen nog even afwachten, als hij dan nog zo strompeld mag de VA weer komen....

Verder strompeld hij de hele dag met Eirian een beetje rond buiten en eet wat gras, Eirian houdt hem goed in de gaten, als Kevin een tikkie te ver bij haar vandaan gaat dan rent ze snel naar hem toe en gaat meteen kroelen, lief he, haar redder Lovers

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 17:38

Mambo heeft denk ik iets te veel naar Mambo nr 5 geluisterd maar je kunt onder tussen wel een soap schrijven! Wat een toestanden. Maar ik hoop dat Kevin snel weer de oude is! En het veulen van Erian zal als hij geboren is naar z'n vader lopen en hem ook een tik op de kop verkopen (als je begrijpt wat ik bedoel... Lachen Maar sterkte er mee en ik hoop dat je arm ook snel geneest!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 17:38

nu hopen dat kevin niets ernstigs heeft.

Met een beetje geluk loopt ie morgen alweer lekker rond!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 01:31

Ja dat hoop ik maar, alleen ben ik bang dat het morgen ook niet goed gaat, heb al besloten morgen ook niet te gaan werken en de VA toch te laten komen want dit gaat niet goed.
Vanavond Sandra1977 op de koffie gehad en volgens mij schrok zij zich ook dood hoe hij loopt, nou ja, loopt, lopen kan ik het echt niet meer noemen.
Hij is echt gevoelig over zijn hele lijf, misschien toch hele erge spierpijn, verzuring enz.
Dus ik hoop dat de VA de pijn toch wat kan verlichten voor hem!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 11:56

Weer een update.

Dat Kevin niet kan lopen heeft deels met het geval van Zaterdag te maken, hij heeft wel wat last van zijn achterbeen want die heeft toch een behoorlijke knal gehad maar dat komt goed.
Vanmorgen wilde ik hem buiten zetten en ben dus 45min. bezig geweest om hem uit zijn stal te krijgen, hij kwam gewoon de deur niet meer door.
Omdat hij steeds maar weer omhoog en naar achteren ging ben ik eens naar zijn voorbenen gaan kijken, op zich niets aan te zien, niet warm hoewel zijn rechter voorhoef toch wel wat warmer was dan de rest.
Met de hoevenkrabber ben ik eens op en in zijn hoef gaan tikken omdat hij de afgelopen weken nogal last heeft gehad van hoefzweertjes en jawel hoor, aan de voorkant van zijn hoef ging hij direkt weer omhoog, zelfs als ik er met mijn vingers in kneep (en veel kracht heb ik echt niet)
Met veel moeite toch buiten gezet want hij had veel moeite met zijn evenwicht en viel bijna om, als hij omvalt heb ik liever dat dit buiten op het gras gebeurd dan dat het in zijn stal gebeurd.

Op het land liet hij zich direct vallen en wilde niet meer overeind komen.
Ik heb hem dus maar laten liggen in afwachting van de VA (die had ik vanmorgen vroeg al gebeld)
Pal daarop kwam de Va aan en heeft hem weer overeind geduwd.
Naar zijn achterbeen gekeken maar daar kwam zoals ik al dacht de pijn niet vandaan.
Toen dacht hij ook aan iets met zijn spieren, ook naar aanleiding van mijn verhaal over wat er Zaterdag is gebeurt maar ik wees hem daarop ook op de gevoelige voorhoef.
Met de tang gekeken en hij kwam direkt weer omhoog! Plek uitgesneden en daar zat toch weer een behoorlijke zweer!
Dus nu weer weken in de biotex en ik zal er ook weer groene leem in stoppen, heeft de vorige keer met zijn andere hoef ook goed geholpen.
Dit is nu dus al de 6e keer in de afgelopen 6 weken dat hij een hoefzweer heeft, zijn hoeven zijn niet goed en de VA denkt dat het verstandig is hem weer op ijzers terug te zetten maar dan moet de kwaliteit van zijn hoeven eerst weer beter zijn.

Voor zijn stramme spieren heeft hij hem niets gegeven, hij denkt dat het beter is om hem langzaam te laten genezen met een voedingssupplement (moet even kijken wat het ook alweer was voor verzuurde spieren, hij heeft het wel gezegt maar ik ben het alweer vergeten)
Iemand hier ervaring mee? en wat heb je daarvoor gebruikt?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:51

alja schreef:
misschien dat mambo zich ook wel zo hengst is gaan gedragen omdat hij nu gedekt heeft en dus weet waar hij zijn ding voor kan gebruiken

Dat is denk ik ook het geval. Als ze eenmaal gedekt hebben.. is er vaak geen houden meer aan Mijn paard heeft ook gedekt toen hij nog hengst was en zijn vorige eigenaar heeft hem uiteindelijk laten ruinen omdat Omar niet meer te houden was.. hij sprong zowat zijn box uit en brullen.. hij wilde alle merries dekken die hij maar zag.

Waarom wil je hem hengst houden T@nja Verward wil je Mambo als dekhengst gebruiken Verward Ik denk dat je er anders beter aan doet hem te laten ruinen zodat hij gewoon weer lekker de wei in kan met zijn vriendjes... arme Eirian... gelukkig was Kevin de 2e keer in de buurt maar die arme vent heeft er dus wel flink wat wonden aan over gehouden. Jij ook sterkte met je arm en denk goed na over de toekomst want als dit vaker kan gebeuren wordt het gewoon gevaarlijk om hem nog te hengst te houden!

Succes!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:55

T@nj@ schreef:
Voor zijn stramme spieren heeft hij hem niets gegeven, hij denkt dat het beter is om hem langzaam te laten genezen met een voedingssupplement (moet even kijken wat het ook alweer was voor verzuurde spieren, hij heeft het wel gezegt maar ik ben het alweer vergeten)
Iemand hier ervaring mee? en wat heb je daarvoor gebruikt?

Vitamine E en selenium Gebruik ik zelf ook voor Omar omdat hij spierbevangen is geweest.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 16:55

Vit. E en Selenium heb ik net in huis gehaald dus daarmee zat ik goed Haha!

Waarom ik Mambo hengst wil houden? Tja, volgend jaar staan er alweer 4 merries op hem te wachten om gedekt te worden, er is best veel vraag naar hem en ik vindt het zonde om hem te ruinen.
Maar ik ga hem niet koste wat het kost hengst houden hoor, als hij echt gevaarlijk dreigt te worden dan wordt hij geruind maar tot nu toe is hij weer braaf en rustig, het werkt veel beter om hem in een stal apart te zetten en savonds en snachts staat hij dus gewoon buiten met zijn vriendjes, dus helemaal zielig is hij niet, nee, perfect geregeld zo en even afkloppen.....het blijft nog goed gaan en hij is erg rustig OK dan!