Tips voor B proef?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fellow

Re: Tips voor B proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 13:10

okee. Bedankt!

Zijn er nog dingen waar de jury ook altijd op let, of is dat allemaal nu wel wat gezegt?

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 20:04

Waar ik nu dus op ga letten:

- Van been verwisselen op het juiste moment.
- Ronde volte's enzo.
- Halsstrekken tot kniehoogte
- Niet zenuwachtig zijn :+
(ben toch niets vergeten?)
Dankjullie wel

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:46

Ja, het allerbelangrijkste: Lol hebben en blijven rijden!

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 18:18

Oh, wahaha, is ook zo :P

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:09

Ja idd.... laten zien dat je er plezier in hebt :)

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 21:11

CinTwiZo schreef:
Ja idd.... laten zien dat je er plezier in hebt :)

Dat gaat wel lukken :Y)

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:06

kleinvosje schreef:
Neem van mij aan, dat halsstrekken tot kniehoogte hoort, met en normaal contact op de teugel. Tever naar beneden is niet goed. Ik zal wel even zoeken waar het staat!

Nu ben ik toch wel erg benieuwd hoe jij hiermee omgaat in de proef...
Dus jij vind een halsstrekken met de neus lager dan kniehoogte niet goed?? omdat het paard teveel laat zien??
Geef je dan een onvoldoende? of hoe moet ik dit zien?

En wanneer is halsstrekken dan een 9 of 10 waard?
Ervan uitgaande dat impuls, tempo, bla bla bla klopt, maar puur gekeken naar de hoofd/halshouding.
Moet bij een 9/10 de neus exact op kniehoogte en niet iets te hoog of te laag?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:14

Ik zal het vertellen _10_. Ik had laatst een combinatie, die echt super kon halsstrekken. Echter, in de eerste proef ging het paard echt met de neus tegen de grond, waarbij wat contact verloren ging, en ook werd het lijf van het paard wat te onrustig. Ze kreeg een 7, met dit commentaar. De tweede proef reed ze ook bij mij, nu was de neus wel op kniehoogte, echt zo mooi gestrekt, maar was de volte weer niet helemaal netjes, ze kreeg toch een 9. Ik ben niet te beroerd om het cijfer hoog te houden als het hoofd te laag is, maar dan wel met de opmerking dat als het hoofd op kniehoogte zou zijn gebleven, het cijfer nog hoger was.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:27

Is eigelijk niet echt een antwoord op mijn vragen, je betrekt het nu naar 1 bepaalde combinatie...

Eén van mijn paarden kan echt enorm goed halsstrekken, echt volgens het boekje, maar dan letterlijk met de neus naar de grond, mooi contact aan de voorkant, mooi afgebogen, heel constant, maar véél lager dan kniehoogte.
Het moet wel héél raar lopen wil ik daar geen 9 voor krijgen.... dat zou bij jou dus niet zo zijn :+

En zelf als jury vind ik het heel fijn als iemand zijn paard op kniehoogte kan rijden, maar waardeer het nóg meer als dit lager is, is in mijn ogen alleen maar moeilijker een paard daar te laten lopen.

Maar bedankt voor je antwoord.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:28

Nee, als je goed leest, schrijf ik dat het contact niet goed was en het paard in zijn lijf onrustig, was dat goed, was het cijfer hoger geweest dan de 7 die ze nu kregen. Dus als alles helemaal goed was, had ze waarschijnlijk ook wel die 9 gekregen hoor!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:32

Daarom zeg ik al, dit is geen antwoord op mijn vragen maar een vergelijk van één combinatie.
Ik vroeg/vraag het in het algemeen ;)

Dus nog een keer:
Citaat:
Ervan uitgaande dat impuls, tempo, bla bla bla klopt, maar puur gekeken naar de hoofd/halshouding.

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:10

_10_ schreef:
Daarom zeg ik al, dit is geen antwoord op mijn vragen maar een vergelijk van één combinatie.
Ik vroeg/vraag het in het algemeen ;)

Dus nog een keer:
Citaat:

Ik volg dit even want ook ik wil dit ook weten: Mijn paard liep bij de laatste B proef ook met neus op kniehoogte en ook ik kreeg een 5 met dus dat als commentaar... Ik snap het niet :? Dacht dat juryleden conform het boekje moeten jureren?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:16

is dat ook vanaf d ekant gezien, vanaf je paard lijkt het vaak alsof hij dieper gaat dan irl.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:41

horse4fun schreef:
Ik volg dit even want ook ik wil dit ook weten: Mijn paard liep bij de laatste B proef ook met neus op kniehoogte en ook ik kreeg een 5 met dus dat als commentaar... Ik snap het niet :? Dacht dat juryleden conform het boekje moeten jureren?

Ik denk niet dat we nog antwoord gaan krijgen van kleinvosje :n

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:07

Zal ik dan maar even een algemeen antwoord geven? Als eerste op de vraag van horse4fun. Het is natuurlijk niet te vertellen waarom jij een 5 kreeg, het halsstrekken kan dan wel goed geweest zijn, maar wellicht was de volte niet rond, ging het tempo omhoog of omlaag, was het niet constant op kniehoogte etc. Daarbij heeft elk jurylid een eigen manier van kijken, we moeten wel vasthouden aan een aantal standaarden, alleen rekent de ene een bepaalde fout zwaarder aan dan de andere...

_10_, uit mijn eerder gepost opmerkingen, waarin ik ALS VOORBEELD een combinatie aanhaalde, kun je opmaken dat het paard prima van mij lager mag zakken dan kniehoogte, maar dat dat niet automatisch een hoger cijfer betekent. Daar moeten alle andere voorwaarden ook bij gerekend worden...Zijn die ook allemaal goed, dan geef ik gerust die 9.

babettiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:18

punt 3 en 5: let op je moet je paard verzameld laten lopen, als middendraf gaat doen, niet gelijk eruit knallen, eerst rustig opbouwen en dan paar passen laten knallen maar 4 passen ofzo.
TIPS: luister goed naar je lezer, ga niet stoppen met rijden ( wat ik altijd doe ) door blijven rijden, netjes op de letters gaan rijden en netjes door de hoeken zodat je je figuur netjes kan uitrijden, je draf niet gehaast rijden.
En met groeten: LEUK NAAR DE JURY LACHEN!!!!!

SUCCES!:D

jury let ook op: stelling het recht rijden van je paard, je zit, je hand, en of je op het goede been lichtrijd:P
Laatst bijgewerkt door babettiie op 17-11-10 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:23

kleinvosje schreef:
_10_, uit mijn eerder gepost opmerkingen, waarin ik ALS VOORBEELD een combinatie aanhaalde, kun je opmaken dat het paard prima van mij lager mag zakken dan kniehoogte, maar dat dat niet automatisch een hoger cijfer betekent. Daar moeten alle andere voorwaarden ook bij gerekend worden...Zijn die ook allemaal goed, dan geef ik gerust die 9.

Oke, ervan uitgaande dat alles klopt en puur alleen gekeken naar de hals houding:
Wat krijgt een paard wat zakt op kniehoogte en wat krijgt een paard lager dan kniehoogte?
Uit bovenstaande quote maak ik op dat het beide een 9 zou zijn, klopt dat?
Maar dan klopt onderstaande reactie weer niet...

kleinvosje schreef:
Ik ben niet te beroerd om het cijfer hoog te houden als het hoofd te laag is, maar dan wel met de opmerking dat als het hoofd op kniehoogte zou zijn gebleven, het cijfer nog hoger was.

En nu dus niet weer zeggen dat het afhangt van meerdere factoren, laten we nu eens héél zwart wit naar puur de halshouding kijken

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:28

Sorry, maar dat kan ik je niet zo vertellen. Feit blijft dat het toch echt van verschillende factoren afhankelijk is, als die allemaal goed zijn is het prima een 9 waard, en dan maakt het mij niet veel uit of het hoofd op kniehoogte is of lager...

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:27

Oke duidelijk, dank voor je antwoord. :)

Topske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:33

Gewoon netjes rijden en je proef afwerken ;) dan zit je al bij de eerste 3 :D:D

Topske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:33

Het is niet moeilijk zon B proefje ;)

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 11:53

Ik was 2e!

Ik had 167 punten :)

Ziolette