Nav P&S Training van paarden, de zin en onzin

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 13:09

Hij heeft op een boel punten overigens wél gelijk. Hij stelt het wat overdreven. Bandages e.d. begin ik alleen maar aan als het niet te heet is en ik niet te lang ga werken. Het voordeel zie ik er wel van in, maar het risico lopen om nog een keer met een peesontsteking te zitten? Nee, dat NOOIT weer. Het wordt er idd erg warm onder en ik wil niet nog een keer 6 weken in de onzekerheid zitten of mijn paard nu direct naar de slager kan of dat ik soms weer belachelijk veel geluk gehad heb...
Zweetdeken tijdens het uitstappen doe ik alleen als het ijskoud is bij mijn KWPNer ivm spierbevangenheid, dan heb ik hem eigenlijk de hele tijd op, drie zelfs, 1 tijdens het zware werk en anders drie over elkaar. Ook dat risico wil ik niet meer lopen. De endurance paarden krijgen alleen een deken op als ze stilstaan in bijv. de vetgate. Daar MOET je je paard wel warmhouden, je hebt geen coolingdown gedaan en je moet daarna ook weer verder. Benen koelen is overigens wel nuttig, denk maar aan je polsen, klein plekje, maar heerlijk om daar koud water overheen te gooien als je het heet hebt.
Ik vind dat hij meer dan 100% gelijk heeft over de training, afwisseling is het beste wat je kunt doen. Mensen zijn vaak bang dat het dan juist mis gaat, maar probéér het eens. Ga eens door het bos rijden en durf dan je paard óók in het zweet te rijden, zet eens een hindernis neer. Je zult zien, de dag(en) erna heb je een paard wat je niet meer terugkent. Lekker vinden ze dat, allemaal. Onze paarden werden de lange ritten laatst een beetje zat, dus die krijgen nu allerlei trainingen die vrij weinig met de endurance te maken hebben. Zul je zien dat ze straks met veel plezier weer wedstrijden lopen. Het heeft zo op het eerste gezicht misschien weinig te maken met je training omdat je iets totaal anders doet, maar plezier in het werk bij het paard zorgt ervoor dat je paard beter te rijden is en meer voor je doet. Het probleem is alleen dat je het moet durven, daar heb ik soms ook wel eens problemen mee. Helemaal als hij er in het bos óók een feestje van bouwt en niet doet wat ik wil. Dan kan ik m soms z'n nek wel omdraaien, maar daarna is hij ook ánders in de bak en het dressuurwerk. Zelfde geldt voor zijn sportmaatjes. We voetballen nu met ze en dat gaat onwijs goed, vinden ze leuk, straks weer dressuren en dan hebben ze er ook meer zin in. En dan is de eerstvolgende lange rit weer een wedstrijd, blij dat ze dan zijn, eindelijk weer lekker in het bos rennen...

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:25

Ik denk dat het er ook aan ligt hoe je paard gestald staat enzo... Mijn paard staat 's winters zonder deken buiten, heeft wel een loopstal maar daar staat ze nooit in. Als ik mijn paard een zweetdeken op doe zweet ze alleen nog maar meer. Dus bij haar doe ik het niet. Ik stap haar gewoon twintig minuten uit en dan is het goed. Het is toch een engelse volbloed x kwpn. Haha!
Maar als je paard altijd een winterdeken op heeft en op stal staat zou ik zeker wel een zweetdeken gebruiken.
Zelf gebruik ik geen bandages. Ik heb wel peesbeschermers, alleen voor, maar die gebruik ik alleen met springen en in het bos.
Ja en over die training...........ik heb nog een jong paard dus ik rij haar vier keer per week, waarvan een keer in het bos en ik longeer haar een keer. Dat is toch wel genoeg afwisseling Verward

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-03 23:29

Lijkt mij wel Taygalover.

Over die afwisseling valt nog wel te twisten. Zie hier om me heen veel afgestompte dressuurpaarden hoor. Paarden van 6 die Z-dressuur lopen maar waar nog geen fatsoenlijk buitenritje mee gemaakt wordt en balken kennen ze al helemaal niet. Moet ik bij die van mij mee aankomen.... Die gaan na een week alleen dressuren volgens mij al in de staak.

Was toch al niet zo'n fan van bandages, werd weer eens bevestigd... hihi
Heb wel een setje witte voor trouwerijen/show verder knoop ik ze er niet om. Vind peesbeschermers veel handiger om te wassen en om te knopen.

Die vergelijking tussen spring- en dressuurpaarden valt helemaal op als je eens in de stallen gaat kijken bij een groot evenement. Grofweg gezegd staan de springpaarden vrolijk de wereld in te kijken terwijl de dressuurpaarden zuur in hun box staan of liggen te pitten. Generaliseer nu wel heel erg maar het viel me wel op.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 00:08

Heb laatst samen met 2 meiden gereden die hadden een schimmel bij zich die moest mee het bos in. Okay, dus ik ga met ze rijden, meisje erop nerveus - wat blijkt, ze hebben het beest al 3 jaar, hebben het van de B naar de M2 gereden - maar zijn er nog nooit mee het bos in geweest.

Dat vind ik toch wel apart...

Afwisseling: zelfs bosritjes gaan vervelen, merkte ik aan Rowan. Vandaar de voetbal, nu hebben we iets om naartoe te trainen Lachen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 00:25

Vind dit soort artikelen altijd wel leuk als tegenwicht!
En je moet je natuurlijk afvragen wat ze precies met 'dressuurruiters' bedoelen - veel mensen op Bokt rijden alleen dressuurwedstrijden omdat ze niet durven springen Haha! Haha! , maar ik denk dat het geen dressuurruiters zijn zoals deze meneer het bedoelt: ruiters die alleen maar dressuur rijden, dus nooit voor de gein toch een sprongetje maken of lekker met hun paard naar 't bos in gaan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 11:36

Laui! schreef:
Benen koelen is overigens wel nuttig, denk maar aan je polsen, klein plekje, maar heerlijk om daar koud water overheen te gooien als je het heet hebt.

Dat klopt, maar naar verhouding lopen er bij de mens door de pols, onder de huid veel grotere bloedvaten dan bij een paard.
Daarmee krijg je inderdaad je zelf wel lekker afgekoeld, maar een paard niet. Dan kun je beter ook de hals koelen, daar lopen de grote halsaders, als je die koelt, koel je het lichaam wel veel meer.

Over het artikel zelf: Als ik in de winter gewoon binnen heb gereden, ga ik meestal geen zweetdeken opleggen om uit te stappen binnen, maar ga ik in de winter buiten uitstappen nadat ik binnen heb gereden, dan leg ik hem er wel op.
En als ik wedstrijd heb en tussen mijn proeven door mijn paard warm wil houden, dan leg ik ook zweetdeken op, maar dat is dus ook, omdat ik voor mijn tweede proef niet weer op nieuw een warming-up kan doen, maar meteen moet starten.
Ga ik gewoon lekker uitstappen terwijl ik in de buitenbak gereden heb, dan leg ik er ook geen zweetdeken op, als ik zelf mijn jas bij de stal heb laten liggen, ga ik er zelf naast lopen (zodat ik ook mijn spieren in beweging houd) en dan krijg ik het ook niet koud.

Wat dat afspuiten betreft: er staat ook niet dat je dat in de winter moet doen, er staat dat afspuiten lekker is met warm weer (en dat is volgens mij niet in de winter).
In de zomer spuit ik Duvel vaak meteen na het rijden af, om vervolgens nog een half uur met hem te gaan wandelen (heb ik zelf ook meteen een goede cooling-down).

Kon me dus in een hoop van de dingen die hij stelt best wel vinden.

Roxxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 15:56

okee ik ben dus een dressuurkut maar ik dressuur echt niet elke dag met mijn paard en gebruik geen banage's.
Ik maak ook altijd een soort planning in me hoofd zodat me paardjes bijna elke dag iets anders doen.
Dus ik vind niet dat ze moeten zeggen dressuurpaarden Boos! want ik heb wel een dressuurpaard maar die doet dus niet 7 dagen in de week het zelfde.

Voor de rest zie ik ook springpaarden en recreatie paarden die wel met bandage's gereden worden. Scheve mond
En springpaarden die bijna elke dag springen en worden die dan niet moe van elke keer zichzelf over de zelfde hindernis hijsen Verward

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 16:04

Het vervelende is dat er behoorlijk generaliserend gesproken wordt, maar wat moet je dan? Bij elke zin zeggen dat er uitzonderingen zijn, dan is het niet meer interessant en krijg je ook niet zo'n leuke discussie op gang!

Marije: het is waar dat het koelen van het paard op de hals ook een groot effect heeft. Dit doen we altijd tijdens de wedstrijden (voorkomt tevens uitdroging als je dat met water doet, ooit een paard dat niet drinkt 30 km bij 30 graden zien doen met een verbeterde turgor? Ik wist ook niet wat ik zag, maar was wel trots op mijn waterballet, haalt het nog niets uit).
Het koelen van de benen heb ik overigens proefondervindelijk gewoon getest. Neem een warm paard na een kwartier stevige longe arbeid met hartslagmeter om. Hoe hoog is de hartslag als je het ijs om doet en na hoe lange tijd is de hartslag acceptabel (onder de 60). Idem met water over de hals. Kun je zeggen wat je wil, maar met ijs ging het echt sneller (ijs om de benen dus). Goed, 1 keertje gedaan, was voor mij voldoende 'bewijs', niet geheel wetenschappelijk natuurlijk, maar daar ging het ook niet om. De combinatie van water over de hals (ijskoud water, niet op de rug, dit ivm de lendenen, die moet je warm houden) met ijs om de benen is overigens ideaal. Dat ijs is echt verrekte handig, niet nat en dus wel zo practisch, bovendien werkt het prima en als het paard er eenmaal tegenkan vinden ze dat ook juist lekker.

Lientie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 16:41

Ik ben ook voornamelijk een dressuurruiter, hoewel ik ook vaak spring en een buitenrit maak. (paard loopt ook nog voor de kar) En dat van dat plannen is natuurlijk goed en dat doe ik ook wel. Maar stel ik ga naar de stal en denk kom laat ik vandaag eens wat wedstrijdgericht rijden en wat nieuwe dingen oefenen. Ik heb wel zin in een travers en een appuyement en laten we ook aan de changementen gaan oefenen. Vervolgens zadel je je paard en ga je erop zitten. Blijkt dat je paard er helemaal niks voor voelt en dat hij heel moeilijk is. Nou dan verander ik mijn plan en ga ik springen of een buitenrit maken. Je kunt dus wel plannen maar je paard moet ook maar meewerken. Aan een uurtje vechten heeft niemand wat.

En wanneer ik uitstap en het koud krijg trek ik mijn jas weer aan. Dit is voor mij ook een teken om het paard even de zweetdeken erop te gooien. Zeker wanneer het weer flink koeler is. En in de zomer stap ik haar uit en spuit ik haar volledig af. Dankbaar dat ze me dan is! Vindt ze alleen maar lekker en daarna rolt ze even lekker in het zand en is weer zo goed als droog.

Bandages ben ik ook geen fan van. Er zijn te weinig mensen die ze met verstand om kunnen doen. Meestal worden ze bij de pees te strak aangetrokken met allerlei blessures als gevolg.

Het artikel bevat echt wel wat waarheid en goede tips maar er moet niet zo grof gegeneraliseerd worden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 18:15

Lientie schreef:
En wanneer ik uitstap en het koud krijg trek ik mijn jas weer aan. Dit is voor mij ook een teken om het paard even de zweetdeken erop te gooien. Zeker wanneer het weer flink koeler is.

Daar kom je met een leuk punt. Zodra je gaat uitstappen, ben jezelf niet meer aan het werk en niet meer aan het bewegen en krijg je het dus koud, dus trek je je jas aan. Maar je paard is nog steeds in beweging, gebruikt wel zijn spieren. Zoals ik al zei, ik ga er in de winter vaak naast lopen en krijg het dan zelf ook niet koud en trek ook mijn jas niet aan, dus mijn paard krijgt dan ook nog geen deken op.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 12:28

inderdaad, je paard is nog in beweging, en daarbij, hij heeft z'n jas nog aan (als je hem niet geschoren hebt dan). Je kan een paard echt totaal niet met een mens vergelijken. Wij koelen te snel af zonder jas, omdat we geen vacht hebben, da's heel wat anders

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 09:39

Ik leg er toch na het rijden (niet met dit hete weer hoor) een zweetdeken erop na het rijden. Bij het uitstappen doe ik dat alleen als het erg koud is.
En wat badages betreft gebruik ik ze soms wel, omdat ik het idee heb dat hij erdoor bewuster wordt van zijn achterbenen. Hij plaatst ze er ook makkelijker onder als ik bandageer.
Maar wat betreft zoveel oefenen in de bak moet ik met Marco met hem mee gaan, die stompt ook helemaal af (ook omdat het niet zijn leukste bezigheid is), maar daar kun je niet alle paarden bij tellen, sommige vinden het keer op keer leuk om in de bak te rijden.