Laui! schreef:Benen koelen is overigens wel nuttig, denk maar aan je polsen, klein plekje, maar heerlijk om daar koud water overheen te gooien als je het heet hebt.
Dat klopt, maar naar verhouding lopen er bij de mens door de pols, onder de huid veel grotere bloedvaten dan bij een paard.
Daarmee krijg je inderdaad je zelf wel lekker afgekoeld, maar een paard niet. Dan kun je beter ook de hals koelen, daar lopen de grote halsaders, als je die koelt, koel je het lichaam wel veel meer.
Over het artikel zelf: Als ik in de winter gewoon binnen heb gereden, ga ik meestal geen zweetdeken opleggen om uit te stappen binnen, maar ga ik in de winter buiten uitstappen nadat ik binnen heb gereden, dan leg ik hem er wel op.
En als ik wedstrijd heb en tussen mijn proeven door mijn paard warm wil houden, dan leg ik ook zweetdeken op, maar dat is dus ook, omdat ik voor mijn tweede proef niet weer op nieuw een warming-up kan doen, maar meteen moet starten.
Ga ik gewoon lekker uitstappen terwijl ik in de buitenbak gereden heb, dan leg ik er ook geen zweetdeken op, als ik zelf mijn jas bij de stal heb laten liggen, ga ik er zelf naast lopen (zodat ik ook mijn spieren in beweging houd) en dan krijg ik het ook niet koud.
Wat dat afspuiten betreft: er staat ook niet dat je dat in de winter moet doen, er staat dat afspuiten lekker is met warm weer (en dat is volgens mij niet in de winter).
In de zomer spuit ik Duvel vaak meteen na het rijden af, om vervolgens nog een half uur met hem te gaan wandelen (heb ik zelf ook meteen een goede cooling-down).
Kon me dus in een hoop van de dingen die hij stelt best wel vinden.