kan niet genieten van mn eigen paardje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sijs15

Re: kan niet genieten van mn eigen paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 23:05

Ach, sinds ik een eigen paardje heb, sta ik ook 2x per dag op stal. En elke keer als hij een klein wondje heeft kijk ik hem hoofdschuddend aan... Je kan er toch niks aan doen... En als ik twijfel is er altijd wel iemand met meer ervaring in de buurt (staleigenaar of stalgenootjes).

Ik maak me ook regelmatig zorgen over hem hoor! Maar je kan er toch niks aan doen. Ga lekker genieten van wat je hebt :) En als je eens een foutje maakt: paarden zijn zeer vergevend :) Komt wel goed :)

Niki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:47

Jennyxx schreef:
Heb je geen zorgen, neem dan een paard.

:D

Je had het niet beter kunnen zeggen :D
Ik ben ook zo'n stresskonijn wat betreft mijn pony, bij het minste hoestje maak ik me al zorgen en als ie een dagje niet zo lekker loopt dan slaap ik de halve nacht niet :') (hoewel dat nog wel een reden heeft aangezien hij flink hoefbevangen is geweest vorig jaar)
Ben altijd heel blij met de mensen bij mij op stal die me bij twijfel toch wat gerust kunnen stellen :)

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:54

pff haha, we kunnen elkaar de hand schudden!! :+ . vreselijk he! oo, had ze die bobbel altijd al daarzo? goh, ze kijkt wel een beetje duf he. echt vreselijk hahha

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:11

Zucht: Heeftie nou een dikkere buik dan gister? (Gelukkig is t een ruintje...) En waar komt dat wondje op zijn hoofd vandaan? Waar heeftie zich aan gestoten?! (En dat vind je dus nooit...) Zit zn halster wel goed, is het zacht genoeg, is hij nou boos omdat ik vandaag met em los ging springen?
Ja... druk maken... dat kunnen we...

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:15

Denk dat dit met de tijd wel minder gaat worden.
Toen ik mijn paard kocht (ook 1e) een kleine 2 jr geleden, toen zat ik s nachts maar al te vaak rechtop in bed ineens (of ik had nachtmerries daar over) omdat ik dan dacht: is ie er wel 2x lang uit geweest vandaag.. ben ik hem niet vergeten binnen te zetten.. staat ie niet per ongeluk nog in de stapmolen..
Het was echt te erg want ik vergeet dit nooit never :')
Inmiddels gaat dit veel beter := .
Gaat vast wel goedkomen dus :P .

mieke64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 22:37

Even dan een vraagje over dat hoesten, gaat het vanzelf over of moet je toch echt de
dierenarts laten komen? K geef haar nat hooi en fennegriek, hoorde van een ander vrouwtje die
gaf haar paard echinaforce, ze zei wat voor mensen kan kan ook voor paarden.

Heb van de week gereden stap en draf niet hoesten, gelongeerd stap draf galop niet hoesten...

Hoest nu niet meer tijdens inspanning, maar s morgens hoorde ik haar nog wel hoesten,
k zag een klodder wit snot op de grond liggen en wat slijm.
Dus hoest af en toe alleen nog s morgens...

Afwachten ??

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:12

herkenbaar haha, ik had het zowel toen ik mijn jonge paardje net thuis kreeg (daarvoor wist ik dat ze in super handen was) op pension in venlo, ik wilde het liefste 6 keer per dag gaan kijken hoe het ging. Toen ik ze net aan huis had had ik ook zoiets van hellup komt dit wel goed, maar moet zeggen dat ik het aan huis makkelijker vind, ik heb ze iedere dag toch langer en vaker in het oog en in de hand, kan dingen zo beter in de gaten houden en ik weet natuurlijk precies wat ze eet enz.. maar het wordt wel beter, gewoon proberen te genieten en het dag voor dag te nemen idd :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:15

Haha dit had ik ook hoor ;)
De eerste dagen
Weiland was beetje vet
en me pony mocht maar 2 uur p. dag in afgezet stuk
En ik zo tegen me moeder: ''Niet langer!!! Echt geen half uur langer!!! straks word ze nog ziek!!!''
Later heb ik haar gewoon lekker hele dagen erop gezet :')
Het went wel!

Alleen ik blijf last houden met het idee dat elke avond als ik haar binnenzet dat ze die nacht zou KUNNEN overlijden
Daar strijd ik nog mee :')

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:21

mieke64 schreef:
Hoest nu niet meer tijdens inspanning, maar s morgens hoorde ik haar nog wel hoesten,
k zag een klodder wit snot op de grond liggen en wat slijm.
Dus hoest af en toe alleen nog s morgens...

Afwachten ??

Ik zou even met een dierenarts bellen en dit tegen hem/haar vertellen. Ik verwacht dat de dierenarts dan wel uitsluitsel kan geven of ie even langs moet komen ofdat je het af kan wachten.

Succes ermee

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:28

Zooo herkenbaar!! Al had ik het ook met verzorgpaarden hoor, wat als er wat gebeurd, wat als hij ziek wordt, been breekt blabla. Toen ze van mij werd was het iets beter, want ik had de touwtjes in hand wanneer er een DA bij kwam. Maar ja, dan heb je nog situaties; wat is ernstig en wat niet..... Ik heb menig keer aan de telefoon gehangen met mijn DA en kreeg dan weer te horen; is niet erg, heel verhaal om mijn gestress te sussen :o Ze zeiden wel altijd; als je het niet weet, gewoon weer bellen! Vooral het eerste jaar echt vaak gebeld :o

Ik sta ook nog eens alleen op een stalling, helemaal lastig soms! Bij dingen bel ik bekenden met paarden, of mijn lesgeefster. Laatst met dekens wist ik het ook niet meer, en heb ik haar ook lastig gevallen :o

Het wordt iets minder na verloop van tijd, maar met nieuwe dingen (in mijn geval nu dekens) maakt mij weer wat onzeker en gestresst, daar wweet ik nog niets van af. Maar aldoende leert men, volgend jaar zal het vast al minder stress op gaan leveren :)

Toch proberen lekker te genietn van je eigen paard! Je kan het best, en aldoende leer je vanzelf! Gewoon overal en nergens dingen vragen al je het even wat minder weet.

mieke64 schreef:
Even dan een vraagje over dat hoesten, gaat het vanzelf over of moet je toch echt de
dierenarts laten komen? K geef haar nat hooi en fennegriek, hoorde van een ander vrouwtje die
gaf haar paard echinaforce, ze zei wat voor mensen kan kan ook voor paarden.

Het natte hooi, fenegriek en de echinaforce zijn al een goede stap, dat laatste geef ik mijn merrie ook altijd als ze wat minderis. Ik zou de dierenarts even bellen en het uitleggen, die heeft vast wel advies of tips! Zoals ik al schreef heb ik die van mij ook plat gebeld in het begin (en nu ook als ik het even niet weet)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:32

Tip: lees niet te veel enge dingen op bokt ;-)

Al die enge ziektes, wonden en aangereden paarden wordt je alleen maar banger van!

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:53

Herkenbaar is dit zeg! Ook pas een eigen paard, continue bezig of je alles wel goed doet, en bevestiging zoeken, haha ;)

Succes, je kan het :D

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:56

Wat ik altijd zeg: Kijk eens naar andere paarden die vaak/altijd in het weiland bijvoorbeeld staan waar de eingenaar weinig mee doet.
Daar gaat ook alles goed. Blijf van je paard genieten ze kunnen ook veel 'zelf'.

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 02:09

Sluit me er helemaal bij aan. het zorgen maken blijft ook na 8 jaar. Het enige wat je kan doen is tegen jezelf zeggen: "en nu even aan iets anders denken.." :-)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 02:29

Ik ken het, zeker nadat united er bijna niet meer was geweest, ben ik best een flinke periode erg mutserig met hem geweest :D
Nu gaat het gelukkig weer beter met mijn gemoedsrust :P

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 02:33

ik denk idd dat het redelijk normaal of iig veel voorkomend is hoor ;)

Komt allemaal goed, ze kunnen wel tegen een stootje :) zolang je nog maar kunt functioneren en ach dan ga je toch wat vaker naar stal :) meestal vermindert het idd of het moet je aard zijn... je hebt mensen die dit met baby kat hond enc enc hebben en blijven houden

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 03:16

Haha,
Ik heb mijn pony nu 8 jaar en m'n paard 3 jaar. En het lijkt wel steeds erger te worden :P Ik was 12 toen ik mijn pony kreeg en toen kon ik me absoluut nog geen zorgen maken, maar dat is later wel gekomen hoor!
Echt om alles: zou hij niet vast blijven zitten in de deken als hij gaat liggen? zit z'n box echt wel goed dicht? zal het wel goed gaan op buitenrit met al die auto's? Glijdt hij niet uit in het land?
Enz :P
Maar ik kan zeker ook wel van ze genieten. Denk dat je er een tussenweg in moet vinden. Nalatigheid is ook niet goed, maar het zijn paarden, ze kunnen wel tegen een stootje.

Mick_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:00

en...gaat t al beter?;)

appiebram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:12

PFFFF zéér herkenbaar!!!!!!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:14

Ja, erg herkenbaar, maar het zwakt toch enigszins af. Shiva heb ik nu 3 jaar en wat een gedoe in het begin...Voor elk klein wissewasje wilde ik de DA bellen. :+

Mijn tweede paard kocht ik dit jaar, en met hem ga ik heel erg anders om...Hoewel ik toch liever te vroeg dan te laat de DA bel :o

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:03

Hmmm, wat ben ik een slechte eigenaar. _O-
Ik maak me niet zo vlug druk, één keer toen mijn jongste zich in de knoop had gehangen met touwhalster, toen piepte ik even. :=

Paard hangt zich vast met clipsjes van deken aan hooinet. 'Gek paard, hoe heb je dat nou weer gedaan?' Maakt paard los.
Paard gaat in voerbak staat, zit een beetje vast. 'Doe toch eens normaal beest!' Zet paard in achteruit, met moeite, maar paard gaat uit voerbak.
Paard rent als een gek naar buiten, glijdt uit met hoofd tegen een paaltje. 'Mafkees.' Lacht paard stiekem uit. :=
Ander paard gaat dwars door de draad. 'Grrrrrrrrr....'

:+

Maar als ze echt wat mankeren ben ik bezorgd hoor. Tapi was deze zomer uitgebroken en had een lelijk wonde, dan bel ik gelijk de DA en staat ie er binnen het uur! Alleen hebben die van mij vaak wat voor, zonder wat te mankeren. Dan wordt je makkelijker. Ik maak me alleen altijd wel zorgen of ze voldoende eten hebben, zou je niet zeggen als je de paarden ziet. :+

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:08

robin5896 schreef:
Vraag ervaren mensen die weten het heel goed

Indd, en bel desnoods de dierenarts of hij even langs wil komen, die kan je genoeg vertellen, en helpen denk ik.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:10

:o nou zeker heel herkenbaar. Hier sinds een maand een paard en een shetje. Mijn vriend heeft speciaal voor mij een lam gemaakt in de wei zodat ik ze uit het badkamerraam kan zien. Scheeld weer een loop naar de wei snachts :D

Ze doen het trouwens super goed hier, dus het wordt nu wel minder. Maar ja, blijft toch steeds 'de eerste keer'.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:57

Haha je bent in ieder geval betrokken bij je paardje dat kun je niet van iedereen zeggen..

Het wordt vanzelf wel minder joh! Zoals je ziet zijn er genoeg mensen (ik ook) die het zelfde hebben gehad.

Ik kon en (kan soms nog steeds) erg druk maken om dingen die niet nodig zijn.

Ik geef mijn paardjes een kruidenmix voor een betere weerstaand (staan buiten 24/7). Mijn volwassen merrie heeft ook wel een periode dat ze hoeest sochtends en een snotneus heeft maar ik heb hier nog nooit een da voor gebeld. Het is altijd wel over gegaan. Zij hebben soms net als wij een verminderede weerstand. En dat met de schommelingen van het weer werkt ook niet mee. Maar het hoeft heus niet gelijk iets ernstigs te zijn hoor.

Succes en veel plezier met je paardje!

noomp11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:20

herkenbaar haha

veel succes met je paardje