mensen die hun paard PERSE aan de teugel willen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 19:09

ja we zullen het allemaal weleens verkeerd gedaan hebben,met hulpteugels heb ik niet te maken want ik heb geen eigen paard,dus die zitten bij een manege paard of niet.
ik heb het ook weleens gezegd en idd krijg je een grote mond terug.ik heb natuurlijk niks tegen mensen die het GOED doen,want het hoort idd bij de hogere dressuur.maar aan sommige mensen erger ik me dood Boos!
ben blij dat ik hier wat medestanders heb!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:21

het hoort niet bij de hogere dressuur, het is een basisbeginsel van al het dressuurmatig werk Haha!

en zeker hebben we hier allemaal wel eens fouten tegen gemaakt (en ik zal de eerste zijn om te bekennen dat me dat nog steeds overkomt) maar ik vond het eerste bericht wel knap kort door de bocht.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:24

helemaal mee eens als je niet weet hoe je een paard aan de teugel moet rijden en dus dat gevoel nog niet ontwikkeld hebt, neem ik het je niet kwalijk dat het kan gebeuren dat het op een verkeerde manier gebeurt, als je dan maar wel de instelling wil hebben om door een goede uitleg anders te werk te gaan, en jezelf daarin wilt verbeteren, en er zijn jammer genoeg nog teveel mensen die het niet goed willen leren en daar de tijd niet voor willen nemen om het gevoel te ontwikkelen en het te begrijpen.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:47

Lielle schreef:

en zeker hebben we hier allemaal wel eens fouten tegen gemaakt (en ik zal de eerste zijn om te bekennen dat me dat nog steeds overkomt)

Tuurlijk, mijn nu ook nog, maar gelukkig wel in mindere maten Haha! (mag ik hopen Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:58

En ook ik heb veel fouten gemaakt en doe het nog, hoop er alleen van te leren.
Maar ik denk wel dat de mentaliteit van de jeugd veranderd is, eerst afgoode je bijna iemand die beter reed als jij en luisterde je er ook naar.
nu weten ze het zelf beter en steken de middelvinger omhoog

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 20:10

Diegene die een pony of paard naar beneden trekken moeten eens op mijn pony stappen. Hoe harder je die naar beneden trekt, hoe hoger hij gaat lopen met zijn hoofd.
Zelf heb ik een Thiedeman eronder, die meestal loshangt. Dit omdat hij anders nogal omhoog komt, en dan zijn onderhals erop zet en zijn rug wegdrukt. Hij staat heel los, maar wel zodat ik niet zij neus tussen zijn oren kan zien, wat anders weleens gebeurd.
Maar ook ik wil hem dus nagevelijk hebben, anders kan ik niet stil zitten, en zit hem dan meer in de mond, waardoor alles nog rommeliger word.
De laatste tijd loopt hij weer heerlijk en hangt de thiedeman altijd los.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 21:29

Flair doet dat ook Dyonne! Op haar kan je echt leren om een paard op een juiste manier nageeflijk te rijden. Hoe harder jij met je hand, hoe hoger dat koppie en hoe dribbeliger en sneller ze loopt.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:44

Zoveel mensen trekken hun paard in de krul vooral op manege's ik denk toch zeker wel de helft.
Bij Bunny werkt spelen niet, ze gaat pas nageven als ik helemaal ontspannen ben.
Heel veel paarden waar ik gelest heb op een manege geven echt niet na op ontspannig, denk dat die zo gewent aan zagen zijn ofzo, best wel zonde.
Ik heb trouwens 1 keer op en paard gereden heerlijk ontspannig stelling voorwaarts, verzameld perfecht allemaal, maar aan de teugel ging hij niet lopen terwijl het toch heel ontspannen was.
de volgende dag liep hij bij een meisje helemaal uit elkaar, geen stelling maar hij liep wel aan de teugel dat vind is zo raar dan.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:49

Suleika"]
[quote="Linda250 schreef:
Ik rij sinds een paar weken met een hackamore. Voorheen gebruikte ik de neusriem van een halster aan mijn bakstukken. Ging goed, maar stond niet zo netjes.
Ik zal eens kijken of ik een duidelijke foto kan vinden.

oke dat zou fijn zijn Haha!
[/quote]

heb ff nix te doen Haha! dus...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Citaat:
Een Hackamore is een bit zonder mondstuk dat op de neus- en kaakzenuwen van het paard werkt. Dit hoofdstel stamt oorspronkelijk uit Zuid-Amerika, maar wordt tegenwoordig in Europa met name door springruiters gebruikt.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 23:07

aan te teugel gaat voor mij tegen de natuur in .In de natuur loop een paard ook niet zo alleen omdat de mens het mooier vindt moet hij/zij zo lopen.
Ik vindt het gewoon belachelijk.
lekker rijden met een normaal lengte teugel tot los teugeltje lekker ontspannen.
het paard voelt zich daar het beste

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 07:34

Lielle schreef:
het hoort niet bij de hogere dressuur, het is een basisbeginsel van al het dressuurmatig werk Haha!

en zeker hebben we hier allemaal wel eens fouten tegen gemaakt (en ik zal de eerste zijn om te bekennen dat me dat nog steeds overkomt) maar ik vond het eerste bericht wel knap kort door de bocht.

hoe bedoel je kort door de bocht lielle?ik had al gezegd dat ik niks tegen mensen heb die het op de GOEDE manier doen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 08:54

Je titel in ieder geval niet, en dat leest iedereen als eerste. Je laatste opmerking staat zeker niet in je eerste berichtje.

Dreamegirl, in de natuur draagt een paard ook geen ruiter op zijn rug. Om dat extra gewicht goed te kunnen verwerken is het belangrijk dat hij achter extra gaat dragen en dat kan alleen met een soepele rug. En die krijg weer je nooit voor elkaar zonder een goed nageeflijk paard.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 12:29

Lielle schreef:
Je titel in ieder geval niet, en dat leest iedereen als eerste. Je laatste opmerking staat zeker niet in je eerste berichtje.

Dreamegirl, in de natuur draagt een paard ook geen ruiter op zijn rug. Om dat extra gewicht goed te kunnen verwerken is het belangrijk dat hij achter extra gaat dragen en dat kan alleen met een soepele rug. En die krijg weer je nooit voor elkaar zonder een goed nageeflijk paard.
ja maar aan de teugel rijden is toch iets extra's wat alleen maar de ruiter mooi vind als je de paard de vrije teugel geeft gaan ze allemaal weer omhoog omdat dat de natuurlijke houding is. Ja in de natuur rijden ze er ook niet op maarje dwingt hun niet ergens mee teminste ik niet.
Ik rij zelf niet meer.
Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 12:32

[quote="dreamegirlja maar aan de teugel rijden is toch iets extra's wat alleen maar de ruiter mooi vind als je de paard de vrije teugel geeft gaan ze allemaal weer omhoog omdat dat de natuurlijke houding is. Ja in de natuur rijden ze er ook niet op maarje dwingt hun niet ergens mee teminste ik niet.
Ik rij zelf niet meer.
Knipoog[/quote]
mis, die krul staat toevallig goed voor het oog. MAar als je gewend bent op een nageeflijk paard te rijden wil je niet anders meer. WAnt het voelt gewoon veel beter als het paard met een fijne aanleuning loopt. hij beweegt z'n rug vloeiender, daardoor ga je fijner zitten. Als een ruiter fijner zit, is dat voor het paard ook prettiger, want een ruiter stoort dan minder. Gevolg is ook dat het paard ontvankelijker wordt voor de signalen die een ruiter geeft, waardoor ze kleiner en korter duren .Want signalen op zich zijn al storend, dus moeten ze zoveel mogelijk beperkt woden, en dat moet kunnen. En dat kan alleen bij een paard dat op de juiste manier aan de teugel loopt. Het aan de teugel lopen moet je dus niet als een doel zien maar als een middel om tot een betere communicatie met je paard te komen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 12:44

dreamegirl, je hebt de essentie van mijn bericht volledig gemist.

Aan de teugel rijden (ik haat die term, dat geeft het beeld van dat krulletje; daarom gebruik ik nageeflijk, daarmee schets je een beeld van het volledige paard) is bittere noodzaak Knipoog om je paard soepel en lang goed te houden. Verder klopt Desiree's verhaal helemaal Haha!

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:54

als ik jean een lekker lang teugeltje geef gaat hij echt niet ontspannen lopen!hij gaat juist ontspannen lopen als je hem lekker rond rijd!!hij rijd dan dan lekerder en zelf merk je dan aan jean dat hij het prettiger vindt!dus ik denk het ene paard heeft het misschien wel nodig!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 14:18

ja dat kan maar mijn paard is loopt altijd met los teugeltje en altijd naar buiten en merk dat ze het heel fijn vindt aan de teugel doen wij niet aan.
mijn paard is hier wel goed onder al 3 jaar en wil niet anders meer maar andere paarden zullen misschien anders reageren. *LOL*

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 14:32

prima, as you like it. Ik dacht trouwens dat jij niet meer reed?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:02

Lielle schreef:
prima, as you like it. Ik dacht trouwens dat jij niet meer reed?
lees mijn berichten maar beter staat er wel in hoor Verward

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:40

dreamegirl schreef:
ja maar aan de teugel rijden is toch iets extra's wat alleen maar de ruiter mooi vind als je de paard de vrije teugel geeft gaan ze allemaal weer omhoog omdat dat de natuurlijke houding is. Ja in de natuur rijden ze er ook niet op maarje dwingt hun niet ergens mee teminste ik niet.
Ik rij zelf niet meer. Knipoog

lijkt me maar voor een uitleg vatbaar toch?

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:51

De enige reden dat ik Guus train om aan de teugel te laten lopen is om hem soepeler te krijgen. Ik heb met hem veel problemen met vastzitten van spieren, en met name de nek en rug spieren.
Nu hij aan de teugel leert lopen merk ik dat hij soepeler en makkelijker gaat lopen. Ook gebruikt hij nu andere spieren die hij voorheen niet gebruikte.
Maar als ik op hem rijd hoeft hij niet altijd netjes aan de teugel te lopen, met name buiten loopt hij altijd met losse teugel.

Dus het kan ook zo zijn voordelen om aan de teugel te lopen mits je het op de goede manier aanleert en gebruikt.

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 18:50

Ik vind mensen die met hulpteugels rijden heus niet niet kunnen rijden, maar ik vind het echt stom als ze de slofteugel oid erom gooien, omdat ze hem aan de teugel willen hebben.
je moet geduld hebben met je paard en als je het goed doet lukt het wel. Ook zonder hulpteugels.
Mijn paard hoeft sowieso niet in de krul, omdat ik dat mooi vind, maar omdat dat goed is voor zijn rug.
Ik vind zijn gezondheid of hoe je dat ook noemt veel belangrijker dan mooi lopen.
Ik heb liever dat hij met zijn hoofd loopt als een giraffe en heel gezond is nooit ziek, dan dat hij prachtig loopt en iedere week wel weer iets heeft.

babli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 17:48

Heej antoinette ik zat is in je profiel te kijken en je laatste foto die vrouw die daar opzit is de bazin van de manege *LOL* echt heel aardig xx mandy

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:06

ja opzich heb ik er niks op tegen als mensen hun paard aan de teugel rijden
Maar het ergste vind ik als ik mensen echt ziet rukken en zagen
Daar stoor ik me dan wel aan
Hulpteugels en dat soort dingen gebruik ik zelf nooit
ook mij bijrijdster mag dat absoluut niet gebruiken

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:06

mja, heb m'n jongen altijd lange teugel laten doen met bosal
maar nu ik rijd ( moet op een veldje tussen de tractoren zelfs als iko m 5 uur begin lol) dan doen ik toch met een trensje, al blijf ik wel mooi mee uit z'n mond, hij loopt al van zichzelf voorwaarts neerwaarts en probeer 't contact zo losjes mogelijk te houden

maar vind dat inderdaad verschrikkelijk sommige mensen verknoeien perfect goede paarden met het in de krul trekken, maar ook aan de teugel rijden kan misgaan, met dat 'knikje', stond overlangs in Bit..'slecht voor de wervels, en toch zie je dat veel