De toekomst van afgedankte fokmerries en sportpaarden...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: De toekomst van afgedankte fokmerries en sportpaarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:16

@sarabande: Toen er nog op gereden kon worden wou men die kosten anders graag maken. Nogal appart.

Maar we kunnen natuurlijk paarden ook als gewoon vee gaan houden. Schaffen we de hele paardensport af en dan zijn het gewoon net koeien, kun je slachten en doen wat je maar wilt wanneer je maar wilt. :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:22

Miss_Malfoy schreef:
@sarabande: Toen er nog op gereden kon worden wou men die kosten anders graag maken. Nogal appart.

Wat is daar apart aan :?

Ik kom weinig mensen irl tegen die paarden in de wei hebben lopen die niets meer kunnen. Dus al die weidemaatjes is geen realiteit zelfs zonder DA moet je toch altijd minstens 100 euro per maand aan onkosten rekenen (onderhoud wei, ontwormen, hoefsmid)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:25

Dat niet veel mensen het doen betekend toch niet dat het niet wenselijk is? Ik vind dat zeker particulieren de verantwoordelijkheid op zouden moeten brengen om fatsoenlijk voor hun dier te zorgen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:26

A en B doe ik naar de slacht, C vind ik onzin. Als een paard goed loopt is daar altijd markt voor. Heb voor mijn eigen luchtzuiger in de goede tijd ooit nog een dik bedrag met vier nullen geboden gekregen en dan heb ik het niet over 10.000. Krijg je een paard met een stalgebrek niet verkocht dan is er meer aan de hand dan alleen dat, dan is het gewoon geen goed paard. Die zou ik via de handel proberen te verkopen denk ik.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:32

A.4
B.4
C.4

Namelijk:
de fokmerrie die niet meer gebruikt kan worden voor de fok.. hou ik zelf en laat ik lekker op het land lopen.

Het rijpaard dat niet meer bereden worden kan... hou ik zelf (ik heb een merrie waarop bovenstaande beide dingen van toepassing zijn en deze is al 10 jaar chronisch kreupel en loopt vrolijk op de wei en in de stal)

Het paard dat door problemen niet geschikt is voor de verkoop.. tja ook die hou ik zelf.. ik heb er dus ook zo 1 staan. Mocht ze ooit weg moeten om wat voor reden dan ook, dan zal het naar de slager zijn, omdat het niet vertrouwd is om dr te verkopen. Ik wil het niet op mn geweten hebben dat ze iemand aan flarden trapt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:35

Miss_Malfoy schreef:
Dat niet veel mensen het doen betekend toch niet dat het niet wenselijk is? Ik vind dat zeker particulieren de verantwoordelijkheid op zouden moeten brengen om fatsoenlijk voor hun dier te zorgen.

De vraag was niet of het wenselijk is maar wat men er mee zou doen

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:37

sarabande schreef:
Miss_Malfoy schreef:

De vraag was niet of het wenselijk is maar wat men er mee zou doen

Oja sorry, was even in de waan dat bokt een discussieforum was waar je mocht reageren op anderen. Hé domme ik. Sorry hoor! |o

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:40

Miss_Malfoy schreef:
Oja sorry, was even in de waan dat bokt een discussieforum was waar je mocht reageren op anderen. Hé domme ik. Sorry hoor! |o

Dit topic is niet om te reageren op anderen maar om een vraag te beantwoorden.
Als je die vraag beantwoordt met wat je in je dromen zou doen, of anderen erop aanspreekt dat wat irl gebeurt volgens jou niet wenselijk is, lijkt het me dat je off topic gaat en beter een ander topic kan openen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:45

Oja? Zoek jij even voor mij op waar de TS dat zegt?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:51

Nikita_1995 schreef:
Graag antwoorden als volgt:

A) keuze 3
B) keuze 3
C) keuze 1

Wat zou jij er dan voor over hebben per maand als je kiest voor optie nr. 3?

Maximaal 100 euro per maand.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:51

En waar staat het stukje dat je daar niks aan toe mag voegen? >;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:53

Je bedoelt waar staat de vraag om allemaal dromen toe te voegen, die staat er niet.
Graag weer on topic

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 23:06

Wat jij dromen noemt, zou ik vooruitgang noemen. Iets wat hier en daar noodzakelijk is. Men had jaren terug gezegd dat het afschaffen van stands dromen zou zijn. Nu gaat dat toch echt gebeuren, anders gaat de minister zelf een plan op stellen en is de paardensport straks flink de dupe.
Paardenwelzijn is een hot item, en gezien wat er nog staat te gebeuren verwacht ik zeker dat die trend zich doorzet.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:24

Keuze 2. Ik wil niet dat dat soort paarden in de handel terecht komen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:27

tja is maar wat je onder paardenwelzijn verstaat, ik vind een snelle dood welzijn, de ander laat een kreupel dier jaren lopen.

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:03

interessant! Ik heb zelf zo'n afgekeurd dier (rontgenologische bemerkingen en een stalgebrek). Ze staat al een tijdje te koop en zodra mensen horen wat ze mankeert haken ze af. Ik geef ze geen ongelijk, maar dit paard heeft nog nooit een pas kreupel gelopen en een stalgebrek is enigszins te 'verhelpen' door haar minder tijd op stal te laten doorbrengen. Ik heb ook heel stoer geroepen dat ze bij geen belangstelling dan maar geslacht zou moeten worden, maar kreeg uiteindelijk toch ernstig buikpijn bij het idee alleen al...

Dus mijn uiteindelijke keuze voor nu:
Ze blijft bij mij tot de juiste persoon zich meldt... Haar stalgebrek doet mij ook verdriet, is toch een hoge mate van stress, maar voor nu heb ik nog geen passende oplossing kunnen vinden. 'Rusthuis' is ze te goed voor en daar zou ik haar ook geen plezier mee doen denk ik. Handel vind ik te link, ze is niet geschikt voor iedereen, maar ik weet dat er ook mensen zijn die proberen een goede match te vinden, dus dat zou ook een optie zijn. Maar ook de handel wil haar liever niet hebben...

Is waarschijnlijk een offtopic verhaal, maar ik blijf dit wel even volgen!

AppleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:10

Een dergelijk paard zou ik niet in de handel willen laten komen, een gezond paard slachten is ook niet mijn stijl dus dan hou je het rusthuis en 'anders' over.

Rusthuis: er is veel kaf onder het koren. Beetje op Bokt rondzoeken en de verhalen van doorverkoop vliegen je om de oren.

Blijft over 'anders'. Het paard blijft, maar ik ga dan wel kijken of er een goedkopere optie is dan op dit moment. Is er een boer in de buurt waar het paard kan staan? Dat soort opties.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:11

Een rontgenologische bemerking is niet gelijk een afgekeurd paard. Tenzij deze daar zichtbaar last van heeft.

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:20

Moeni11 schreef:
Een rontgenologische bemerking is niet gelijk een afgekeurd paard. Tenzij deze daar zichtbaar last van heeft.

Ze is op papier ook niet afgekeurd, maar je mag het ook niet verzwijgen bij een eventuele verkoop vind ik. En ondanks het feit dat ze er geen last van heeft en dat de prijs erop is aangepast is het voor de meeste mensen toch een heel groot struikelblok.

@apple: We hebben dezelfde gedachtengang. Daarbij heb ik ook moeite in het vertrouwen van mensen met mooie praatjes, daar ben ik al vaak genoeg in getrapt.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:47

Als ze naar de handel gaan dan kun je verwachten dat ze doorgaan naar de slacht..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:53

dat denk ik niet, zo'n vetpot is de slacht niet, en zolang de handelaar er meer voor kan krijgen dan de 150/250 van de slager zal hij daarvoor kiezen.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 07:41

onze fokmerrie gaat alleen met de pootjes omhoog weg.
ze is met veulen nummer 10 bezig, kan door een ongeluk de sport niet meer in EN ze heeft mijn zoon mee opgevoed.
maar kan ze niet meer in mijn ogen, dan neem ik wel heel radicaal een besluit. dan houd het op. en ik denk dat dat in mijn ogen eerder is dan de meeste bokkers

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:07

Ik vind het echt erg als mensen het paard gewoon zomaar naar de slacht doen of iets(terwijl ze ngo gezond zijn maar niet meer geschikt voor sport of fok) dat beestje heeft zn hele leven voor je gewerkt!

Toen wij mijn pony te oud vonden om te bereiden, is hij naart natuur gebied van de stal eigenaar gegaan, waar elke dag nog bijgevoerd werd en gekeken hoe het was enz. enz. en lekker met pensioen gegaan om van zn oude dag te mogen genieten!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:10

Mijn pony zal alleen dood weggaan, anders niet. Eventueel ander paard zou ik naar een rusthuis doen, of als hij echt veel pijn oid heeft in laten slapen.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:22

A Anders: Mijn merrie was 13jr onbereden fokmerrie en deze loopt nu L1. Het is het fijnste paard wat ik ooit heb gereden.

B Slacht

C Anders: Proberen zo te verkopen op een eerlijke manier! Er zijn zat plaatsen/mensen die een goed paard met een gebrekje willen ivm de prijs.