Paard overleden op concours door de hitte!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marfiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:08

Stefanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:10

Ik stond er ook met me neus boven op, het was echt heel zielig Verdrietig
ik had er ook net een topic over gemaakt maar die is al weer weggehaald
omdat jij mij voor was Knipoog
het was idd even stilgelegt maar ze zijn daarna wel vrij snel weer doorgegaan omdat het natuurlijk ook selectie was en die kan je ook
niet maar zo stoppen Lachen

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:17

wat erg voor het paard,

maar als een paard overhit is moet je nooit in een keer emmers koud water eroverheen gooien, daar krijgen mensen zelfs een hardstilstand van, dan koelt het lichaam veel te snel af,
ik denk niet dat het dit paard had kunen redden, maar voor mesnen die het eens tegen komen is het wel fijn om te weten,
als je het meisje kent wens dr maar sterkte van me,

echt sneu.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:27

O jeetje, wat naar, het lijkt me dood eng omdat te zien, en dan wij als paarden liefhebber, het zal je eigen paard maar zijn.
We hadden afgelopen woensdag keuring, heel veel mensen hebben hun paard denk ik thuis gehouden vanwege de hitte.
Josiane heeft zelfs nog het risico om flauw te vallen, bij zware inspanning, haar bloed circulatie deugt niet en dan hou ik mijn hart ook vast met keurings enzo.

Heel veel sterkte voor degenen die het hebben gezien, en voor de ruiter en de eigenaresse.

Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:41

Jezus wat ontzettend akelig. Heb echt medelijden met de eigenaresse en ruiter Scheve mond ... Lijkt me vreselijk om te zien, maar misschien ook een les voor zulke warme dagen.. (niemand wil dit natuurlijk meemaken!)

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:56

Wat vreselijk...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:58

Aan de 'symptomen' te horen kan het niet alleen aan de hitte gelegen hebben,
waarschijnlijk mankeerde het dier al wat aan het hart.
Het hart heeft met deze hitte natuurlijk wel wat meer te voorduren als normaal en wellicht zal dat de doorslag gegeven hebben. Maar ik denk dat het een wandelend tijdbommetje was.

Niettemin is het verschrikkelijk sneu! Ik zou er ook hondsberoerd van zijn geweest als ik het gezien had!

Enola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 23:56

Als je dit leest draait je maag zich toch om?!! Wat erg zeg Verdrietig

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 01:25

Wij hadden met de gehandicapten een paard gekregen, heeft jaren met ons meegelopen en was een heerlijk beestje. Een dravertje dat ook prima kon galoperen, lief, iedereen kon erop en was lekker vlot....
Op een keer kreeg hij koliek, hij kreeg een spuit er tegen en toen bleek dat hij een zwak hart had. Hij is toen ook overleden. Ik denk zelf dus dat dit paard al een zwak hart had en dat dit voor dit ene paard net teveel was. Dat kun je natuurlijk nooit voor zijn, je weet vaak pas dat het een zwak hart heeft ( gehad) als het te laat is. Die van de gehandicapten was destijds voor de verzekering gekeurd en goed bevonden voor manegewerk en wij wisten dat dus ook niet van dat hart. Het is erg rot als je zoiets overkomt of als je zoiets ziet, maar je kan het vaak niet voorkomen.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 08:54

je moet idd op blijven letten met dit weer, zowel op je paard als op jezelf. Ik ben na een rijles in zulke hitte ook bijna eens van duizeligheid van mijn paard gekomen. Ik hoorde bij ons gister dat er ook wel wat mensen afzeiden door de temperaturen.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 10:50

gatver wat onwijs sneu.
Lijkt me ook onwijs schrikken Ik vraag me af of ik met deze hitte zou starten niet zozeer voro het paard maar ik denk dat ik het zelf al niet eens trek

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 11:49

Hitte, hitte, hitte.... Wat een overdrijving!!!! Warm voor Nederlandse begrippen hooguit.
Tis hier nú, even voor twaalven, al tegen de 40 graden in de schaduw. Vanmiddag is het op het land in de schaduw vét 45 graden. Alleen maar in de zon naar de stallen lopen en je ontploft zowat.
We proberen daarom zoveel mogelijk 's morgens en 's avonds te rijden, maar soms rijden we ook overdag. Mits een paard gezond is, in goede conditie en je aangepast rijdt, is er NIETS mis mee. Let wel, dat is hier soms stíjl omhhog en omlaag door de olijfboomgaarden en dergelijke.
Oh, en liever geen plens water overheen gooien en zelfs alleen maar de mond spoelen in plaats van onderweg drinken...
Ik geloof daarom niet dat de Nederlandse paarden bij 30 graden dood neervallen van een half uur inspanning door'die 'hitte'. De temperatuur kan hooguit een, kleine, bijdrage geleverd hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 11:56

Wat wel een verschil is, dat niemand hier de hitte gewend is.
Ook de paarden niet.
Bij jullie is het in de zomer constant heet.

Hier was het donderdag ineens weer 22 graden met veel wind, dus vrij fris als je kijkt dat het de dag ervoor 34 in de schaduw was.
De dag erop is het er weer 30.
Dat is denk ik wel een boosdoener

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 12:03

aaahh Boos! wat vreselijk! krijg er helemaal kippenvel van! het zou je amar gebeuren!!!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 12:03

Ik heb dit al eens eerder gezien, bij Paard en Koets midden in de winter. Een Merens 6 span had een demonstratie gegeven en na de demo is een van de pony's bij het uit de ring stappen gewoon dood neergevallen.

Ik geloof dat dat beestje een jaar of 6 was en op het oog kerngezond.

Wij hebben vroeger heel wat concoursen gereden met deze temperaturen al deed je het losrijden wel rustig aan.

Een gezond paard moet er tegen kunnen om te rijden met deze temperatuur als je tenminste geen uren gaat racen.

Maar het blijft ontzettend rottig dat dit gebeurt, en dat dat beestje nog het parcours heeft kunnen uitspringen.

Koppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 12:08

Naar mijn mening had het bestuur van het concour in moeten grijpen. Ik vind het ongehoord dat er met zulke extreme hitte gestart mag worden. Wie weet heeft je paard wat onder de leden, ook al ziet hij/zij er goed uit. Ook kan er gestart worden met een zo gezegd 'tropenrooster'.
Ik wens het meisje veel sterkte toe...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 12:08

runningkawa schreef:
Wat wel een verschil is, dat niemand hier de hitte gewend is.
Ook de paarden niet.
Bij jullie is het in de zomer constant heet.

Wij wonen op bijna 800 meter en 's nachts koelt het ook in augustus normaal af tot onder de twintig graden terwijl het overdag tussen de 40 en 45 zit....
Wij rijden dus wel eens bij temperaturen die tíjdens de rit tot 25 graden kunnen oplopen.

Verder is zelfs die 34 graden altijd nog láger dan de lichaamstemperatuur en ga je er echt niet door van je stokje. Het is hooguit een extra belasting en problemen met een niet ideale conditie/gezondheid zullen door élke hogere belasting dan normaal eerder de kop opsteken.
Ik heb in Nederland veel met windhonden gewerkt en die liepen ook internationale coursings in bijvoorbeeld Zuid Frankrijk bij 40 graden. Zonder problemen. Maar, let wel, als er ééntje niet helemaal fris was liep deze dan niet, terwijl we daar in Nederland minder voorzichtig mee hoefden te zijn.
Nee, je overtuigt me niet; de relatieve warmte in Nederland zal hooguit een bijdrage zijn tot het optreden van al aanwezig potentieel probleem.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 12:18

Acclimatiseren duurt 3 weken, Huertecilla;
dit heb je in andere topics over paarden en hitte
in de afgelopen week ook al gelezen...
Moet je nou echt eerst 'zien' voordat je overtuigd bent?
Ik hoop dat het niet eerst een paardenleven hoeft te kosten voordat.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 12:20

Stefanie schreef:
(...) het was idd even stilgelegt maar ze zijn daarna wel vrij snel weer doorgegaan omdat het natuurlijk ook selectie was en die kan je ook
niet maar zo stoppen Lachen

Mijn verstand staat stil... Verdrietig

mijndario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 12:24

Ut zal je maar gebeuren jah Verdrietig
Ik rijd sowieso net zoals veel anderen hier alleen s'ochtends of s'avonds, maar een halfuurtje ongeveer, veel stappen, klein galopje en wat rustige draf. Na het rijden spons ik af en mag ie lekker in zn koele stal Lachen
Maarjah, beetje of-topic volgens mij.

Erg sneu, en tja, alleen aan ut weer heeft ut niet gelegen, zijn de anderen paarden namelijk ook allemaal 'doodgevallen' Scheve mond ? Neej..
Eg erg.

Juut

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 12:57

Botervlieg schreef:
Ik hoop dat het niet eerst een paardenleven hoeft te kosten voordat.

Dat hoop ik ook, maar maak je over ónze paarden maar geen zorgen. Wij nemen geen risicos en passen onszelf en de belasting aan. Inclusief schaduwpauzes, zo lang als nodig, en er naast lopen of zelfs gewoon stoppen.
Verder blijf ik het m.b.t. tot de 'hitte' in Nederland overdrijving vinden. Mijn mening. Net als het mijn mening is dat een warmere omgeving dan normaal een extra belasting is en dat een niet helemaal fris paard dan ontzien dient te worden. Maar 'hitte', nee.

Stel de vraag maar eens aan bijvoorbeeld Nederlandse endurance rijders die internationaal rijden. Die gaan ook echt niet allemaal drie weken eerder naar Andulucía als ze daar willen rijden. Geldt ook voor andere takken van paardensport of ben je Sevilla al vergeten?
Goede training, goede conditie, goede voorbereiding (waar acclimatiseren een deel van zou kunnen uitmaken ja), goede verzorging én goed opletten = geen probleem.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 13:02

Gisteren is er op een concours in Belgie ook een paard gestorven. Waarschijnlijk een hartaderbreuk, tenminste dat dachten ze toen.
Ze hebben het paard meegenomen voor een autopsie maar ik heb nog niet gehoord wat de uiteindelijke boosdoener nu was. (zijn amazone terzijde gelaten)

[VvdD] Naar EK eventing te Minderhout (Belgie) geweest

Judith29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 13:24

Wat verschrikkelijk zeg!
Volgens mij voel je je dan als eigenaar ook wel heel erg schuldig.

Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 13:34

weggehaald omdat ik niet verder keek dan m'n neus lang was.

Maar wat vreselijk zeg. Zoals zo pakkend omschreven in [VvdD] Er stierf vandaag een paard op concours........... kan ik mij het beeld zo levendig voor de geest halen. Ik denk dat ik gek zou worden als zulks mijn paard zou overkomen.
Ik hoop dat je een beetje van de schrik bekomen bent. Ach gut

Stefanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 13:41

het lag ook niet alleen aan de hitte, het paard heeft ook wat aan zijn hart gehad want anders kan je niet maar zo neer vallen. Het springen in de ring ging ook al niet goed, dat had mijn moeder toevallig gezien het was
wel een Z parcours en als je dan als paard al wat aan je hart hebt, ja dat gaat dan niet. het paard sprong trouwens ook erg ongelukkig in de ring.

maar goed het blijft triest Verdrietig
maar er is 'gelukkig' niks met de ruiter zelf gebeurd