vikki schreef:Ik begreep laatst van een stalhouder die een uitgebreid gesprek had gehad met zijn verzekeringsagent dat de stalhouder sowieso verantwoordelijk is als het een minderjarig iemand betreft die op het erf aan het rijden is (zonder cap?). Die stalhouder was toch wel een beetje geschrokken dat er dus toch nog zoveel haken en ogen aan zitten waardoor hij in veel meer gevallen verantwoordelijk bleek te zijn dan hij dacht...
Mmm, haken en ogen zijn er inderdaad veel, maar stel zij breekt haar arm als ze wat dan ook aan het doen is met haar eigen paard en daarmee alleen in een ruimte is, dan geloof ik nooit dat het binnen de verantwoordelijkheid van de stalhouder valt. Misschien weer wel als aangetoond kan worden dat de oorzaak van dat ongeluk is dat het paard geschrokken is van bijvoorbeeld een actie van die stalhouder daar in de buurt, starten van een trekker ofzo... onzorgvuldigheid in die zin, maar dat lijkt me weer wat vergezocht.
Wel zijn er gevallen waarin hij aansprakelijk kan zijn voor de schade die een pensionpaard aan derden aanricht, bijvoorbeeld als aantoonbaar te maken is dat het paard de mogelijkheid had om te ontsnappen uit een van zijn stallen of weides uit eigener beweging, en vervolgens een tuin van de buren verbouwt.
Wat de cap betreft, dit is in NL nog steeds niet landelijk verplicht. Een bedrijf kan het verplicht stellen op ZIJN bedrijf, en is verplicht dat verplicht te stellen als het bedrijf in aanmerking wil komen voor het veiligheidscertificaat. (PHOE HEE, wat een zin!
).
Dan nog zit daar een 'escape' in voor pensionruiters: als bedrijf heb je de keuze om hen toe te staan voor zichzelf zonder te rijden als ze dat willen. Zogauw ze echter instructie van je gaan volgen, moet het weer wel volgens de regels van het veiligheidscertificaat.
Citaat:
Ik zal eens kijken of ik de informatie van de verzekering op papier kan krijgen...
Ja, zou ik wel benieuwd naar zijn. Zal het ook eens navragen bij onze verzekeringsman.
Citaat:
... ik kan me dus wel voorstellen dat een stalhouder een minderjarige aanspreekt op gedrag wat in zijn/haar ogen onverantwoordelijk is... Deze toon ben ik het echter absoluut niet mee eens natuurlijk...
Helemaal mee eens. C'est le ton qui fait la musique was het toch?