Ik weet het even niet, wel of geen verzorgster...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 22:06

jitskeee schreef:
quote]
En dat is vrij lastig als je zelf ook een strakke planning hebt, je vraagt toch niet voor niets of hun die dag kunnen? :+ Als je het nog een tijdje van tevoren weet zou je nog iemand van stal kunnen vragen, maar die kan je moeilijk midden in de nacht even bellen.. Zo jammer dat sommige daar allemaal geen rekening mee houden...

ja helemaal ja had es een planning gemaakt mevruw vond het nodig om iedere woensdag of zondag af te zeggen ;( heel mijn planning lag in zeep ![/quote]

Dan is het toch gewoon klaar?!
Afspraak is afspraak. Worden die niet nagekomen dan is het gewoon einde oefening. Een bijrijder of verzorger heb je niet voor niets.

Hananas

Re: Ik weet het even niet, wel of geen verzorgster...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 22:18

Ik vind dat altijd zo'n gezever als iemand slecht een verzorger wilt vanaf 16/18.. Ik heb een verzorgstertje van 12, werkt zelfstandig aan de pony, ruimt de boel weer op en gaat goed met de paarden om. Als ik op vakantie ben, komt zij de paarden doen. Er zijn er niet veel van die leeftijd die goed en zelfstandig met paarden omgaan. Helaas kan ze de laatste tijd minder komen, ze heeft zelf een paard gekocht. Ik heb liever iemand jonger dan mij, vind ik wel normaal. Ga niemand van 25 ofzo zeggen hoe ik het wil. Heb ik bij dit meisje niet moeten doen. Ze zag hoe ik het deed en zo doet ze het nu ook :)

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 22:26

Hier ook een verzorgster die al vanaf haar 14e in de vakanties helemaal alleen voor mijn pony's zorgt. Ze krijgt er een vergoeding voor omdat het veel werk is en ik zo kan eisen dat ze het doet. (Al geloof ik niet dat ze er over denkt om een keer over slaan.) Ik denk dat leeftijd niet het allerbelangrijkst is. Je moet vooral net de goeie zien te vinden. Ik ben echt heel tevreden, had het niet beter kunnen treffen. Ze doet alles wat ze moet doen (2x per dag voeren + stal en wei uitmesten) en ze is gek op de pony's en de pony's zijn gek op haar.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 22:31

Prutsmuts schreef:
jitskeee schreef:
quote]
En dat is vrij lastig als je zelf ook een strakke planning hebt, je vraagt toch niet voor niets of hun die dag kunnen? :+ Als je het nog een tijdje van tevoren weet zou je nog iemand van stal kunnen vragen, maar die kan je moeilijk midden in de nacht even bellen.. Zo jammer dat sommige daar allemaal geen rekening mee houden...

ja helemaal ja had es een planning gemaakt mevruw vond het nodig om iedere woensdag of zondag af te zeggen ;( heel mijn planning lag in zeep !

Dan is het toch gewoon klaar?!
Afspraak is afspraak. Worden die niet nagekomen dan is het gewoon einde oefening. Een bijrijder of verzorger heb je niet voor niets.[/quote]

er is een goede reden waarom ik een nieuwe verzorgster/ bijrijdster zoek !

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 22:39

Ten eerste: Ik vind het veel te leuk om zelf lekker voor mijn Fjord te zorgen! En zolang ik daar de tijd voor heb, blijf ik het allemaal ook lekker zelf doen. Ik zit dus momenteel niet te wachten op een verzorgster.
Ik zie het persoonlijk eigenlijk ook niet zo zitten om mijn paardje en haar toebehoren aan een ander toe te vertrouwen. Ik weet ten minste dat als ik het zelf doe, de dingen gaan zoals ik ze zelf wil.

Maargoed; als het er ooit van zou moeten komen:
Kinderen (dat is voor mij iedereen onder de 18 jaar) zou ik sowieso niet willen; het liefste zou ik dan nog iemand hebben van rond mijn eigen leeftijd, want ik denk dat ik daarmee beter zou communiceren.
Ik zou liever niet willen dat iemand wedstrijden start met mijn paard. Tevens zou ik eisen dat ze les namen bij mijn instructeur. En ik zou willen dat ten alle tijden onder het rijden een cap wordt gedragen op mijn paard. Ook zou ik niet willen dat ze (ongevraagd) vriendinnen/familie/etc. meebrengen. Maar hoe controleer je die laatste 2 dingen? Ik heb vaker bij anderen gezien dat (vooral de jongere) verzorgsters hierin onverantwoordelijk gedrag lieten zien...
Daarnaast; mijn paard is ook niet perfect en dus ook niet voor de volle 100% betrouwbaar: hoewel zij vaak erg mak is, heeft zij er ook nogal een handje van om uit te proberen hoe ver ze kan gaan in elke nieuwe situatie en ze kan haar kracht daarbij tegen je gebruiken. Daar moet een ander ook maar net mee om kunnen gaan.

Zoals je ziet heb ik volgens mij hele hoge eisen; dat is voor mij een extra reden om het allemaal gewoon lekker zelf te doen, zolang als dat gaat. Je moet gewoon hele goede, waterdichte afspraken maken en dan ook nog maar net de juiste persoon treffen met verantwoordelijkheidsgevoel én die goed overweg kan met jouw paard.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 22:46

hier ook hele wisseldne ervaringen
vorig jaar eentje gehad dat was echt drama :n
liet zonder toestemming anderen op m'n paarden rijden, zelfs na specifiek verbod ( zag ik ineens foto's van m'n 4 jarige merrie met een beginner op haar rug terug in haar Hyves := )
en de mooiste, ze kwam ineens elke week aan een of ander meisje ( buurmeisje blijkbaar) , en had gevraagd of die enkele malen mocht komen rijden op een pony van mij.
prima, ben ook de beroertste niet, en weet hoe gaaf het is als je als paardenmeisje enkele keren ergens op mag.
maar kindlief kwam wel heul heul stelselmatig elke week langs, en had op een bepaald moment een compleet rij outfit aan na een week of 5 :=
navraag bij dit meiske: ze zat op rijles hier :?
pardon??? heb ik iets gemist?
dat was dus redelijk gauw bye bye verzorgster :n

Toen bijna een jaar niets gehad en met 2 meiden in zee gegaan die ervoor moesten betalen. we hebben een proefperiode afgesproken, en dit ging erg goed tot de meiden onderling ruzie kregen en er eentje zonder ooit wat te hebben gezegd zomaar wegbleef :?
de overgebleven was wel een schat van een meid,kwam altijd haar afspraken na en kwam in weer en wind :j
"helaas" voor mij krijgt ze deze week haar 1e eigen paard, dus ik moet weer op zoek.

maar ze betsaan absoluut hoor, de goeden :j
je moet inderdaad gewoon vanaf het begin duidelijke grenzen/regels stellen voor jezelf, wat wil je wel en niet?
iemand onderr of boven de 18? hoeveel rijervaring? wat mag diegene ermee doen?
ga de eerste tijd samen, dat helpt om jezelf gerust te stellen dat het goed gaat, en geeft je nieuwe verszorger de kasn om het op jou ( veilige) manier aan te leren, en de voors en tegens van de paarden te kennen onder supervisie
Laatst bijgewerkt door Lowara op 28-09-10 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 22:48

Die waterdichte afspraken heb ik ook en dus gaat het prima. Niet dat dat altijd het geval is. Het verzorgstertje in mijn geval is 16. Ik heb met haar duidelijke afspraken maar ook met haar ouders. Ze moet van mij idd ook lessen bij mijn instructrice. Samen hebben we eens per week les van haar. Ook rijdt ze nog eens per week in de clubles.
Meestal zijn we samen op stal. Ik heb dus 2 paarden. Een van mezelf, komt ook niemand anders op! En de andere is een hafje, die voor mijn zusje is ( gehandicapt meisje ). En voor haar heb ik dus een verzorgster.

Ik hoef vrijwel nooit ergens achteraan bij haar. Ze weet precies wat ze moet doen en wat ik van haar verwacht. Maar ook wat zij van mij kan verwachten.
Het is natuurlijk geen eenrichtingsverkeer.

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 07:16

Tja een bijrijder ,ik heb er niet heel veel ervaring mee.
Ik probeer er nu ook iemand bij te zoeken.
Ze lijkt super,ken haar natuurlijk nog niet zo goed,dus nog even afwachten of ze in de winter ook komt hahahahaa

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 10:47

In ieder geval bedankt voor jullie ervaringen allemaal. Ik heb wel door dat het allemaal nogal verschilt, ik heb er ook veel over nagedacht en ben nu zover dat ik het gewoon zelf doe en wel zie, dan maar een dag niet rijden! Komt er iemand bij het hek te vragen kunnen we altijd praten, dus ik wacht het maar af en op zich komen ze niks te kort ik denk gewoon dat het mijn gevoel een beetje is.

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:55

Change_ schreef:
Een verzorgster is zeker een optie.
Zelf ben ik een verzorgster van een haflinger en ik durf toch echt te zeggen dat ik erg goed voor haar zorg. De afspraken kom ik netjes even de andere mensen die ik ken en paarden verzorgen.
Ze zijn er wel, genoeg zelfs. Maar je moet net de juiste tegen komen.. Kost soms veel geduld maar meestal heb je dat snel genoeg door.

Hier sluit ik me bij aan! Heb noodgedwongen 30 jaar lang paarden moeten verzorgen voor ik mijn eigen parel kon kopen! Heb ook wel gemerkt dat je als eigenaar kunt klagen over je verzorger maar dat je het als verzorger ook niet altijd makkelijk heb!!!!

kamoesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:21

Ik heb ook een bijrijder welke echt super bevalt! Door omstandig heden ook weer opzoek naar nog iemand erbij. Mijn ervaring is dat je de tijd moet nemen om iemand te vinden. Via via heeft mijn voorkeur maar heb in het verleden ook een leuke bijrijder gevonden via een advertentie. Duidelijkheid over wat je wilt en wat kan is volgens mij erg belangrijk. Als er verder geen toezicht is als je bijrijder er is zou ik ook kiezen voor iemand boven de 18. En een proeftijd lijkt me een goed idee.. soms is het een kwestie van een aantal mensen uitnodigen en kijken of er iemand tussen zit waar je een goed gevoel bij hebt!
Als je dan uiteindelijk iemand hebt gevonden welke bevalt is het wel heel erg fijn kan ik je vertellen!

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:31

Denk dat je gewoon geluk moet hebben met je verzorgster.
Ik hoor weleens hele slechte verhalen van mensen. Maar het kan natuurlijk ook gewoon supergoed gaan.
Mijn verzorgpaard heeft verzorgsters van boven de 18 gehad die niks met hem konden. Ik ben 16 en rij hem zonder problemen & zonder bit.
Je kunt het op z'n minst proberen toch? Wie weet vind je wel iemand waar het mee klikt en waar je goede afspraken mee kunt maken.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:19

Ik heb een meisje dat mijn shet verzorgt. is nu in 2 maandjes tijd zover dat ze zelfstandig op stap gaat met de shet alsik op de weide ben (kan ik ondertussen rijden op mijn paard ) , ben haar nu ook steeds meer aan het voorbereiden voor het helemaal alleen aankomen en weggaan bij de stal. kan me niks beters wensen. en dan te denken dat ze pas rond de 14 jaar ofzo is.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:24

Ik heb er vorige winter lang over nagedacht of ik een verzorger zou nemen. Maar die zou dan ook niet mogen rijden en alleen tutten en mesten en buitenzetten. Dit omdat m'n paarden niet genoeg buitenkwamen vond ik. Maar ik had sowieso niet het idee dat iemand van boven de 16 intresse had in zoiets zonder te mogen rijden.

Maar in uw geval zou ik persoonlijk geen verzorger nemen? Ze lopen dag en nacht buiten en ze hoeven niet persee beweging te krijgen van de verzorger? Is het dan wel nodig dat er iedere dag iemand aandacht aan ze geeft als ze lekker buiten staan?
Als ze van mij waren zou ik ze lekker laten staan en er geen 'vreemden' bij laten komen. Maar dat is persoonlijk.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:53

ik hou nooit van verzorgsters.
ze doen altijd iets anders dan hoe jij het zou doen.

ik vind als die paarden af en toe een dag vrij hebben is dat prima
zolang ze lekker buiten lopen en hun maaltje krijgen

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:00

ik weet niet ik denk dat het aan de verzorgster ligt. ik ben nl ook verzorgster mag de spullen lenen van een stalgenootje om dat ik er goed mee omga en help ook altijd doe meer met de pony dan de eigenaar zelf ,maar de ex- verzorgster van bovenstaande stalgenoot die was heel overheersend kwam niet heel vaak en heeft eigenlijk een beetje het paard verpest doordat ze niet wou luisteren als de eigenaar hielp met rijden. terwijl ik het juist leuk vind als dat stalgenootje met helpt (zij heeft nl. z gereden) ik vraag haar zelfs om te helpen. Dus ik denk dat je net de goeie moet treffen

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:12

Zoek iemand op via marktplaats ofzo. En maak dudielijke afpsraken. Het is helemaal niet stom dat je in het begin zget alles wat je wel en niet wilt hebben enz. Gewoon gelijk duidelijk zijn, dan snapt een verzorg(st)er dat ook wel. En een goede verzorg(st)er komt daarna ook gewoon weer.
En als het neit goed gaat, zoek je iemand anders op, of iemand die je gewoon goed kent!
Succes!

polly26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:34

ik heb alleen slechte ervaringen
verzorgsters eisen dat ze op de pony,s willen rijden
maar op mijn pony,s kan niet gereden worden
en ik wil kleine vergoeding voor onderhoud pony,s
en voor de rest geen reacties van meisjes
zoektocht naar verzogster is drama

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:22

polly26 schreef:

Vind het ook wel heel wat om een vergoeding te vragen wanneer de verzorgsters alleen de pony's mogen onderhouden en er niet eens op kunnen rijden.
Kan me dan voorstellen dat een zoektocht een drama is.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:38

polly26 schreef:

Ik zou zelf nooit betalen voor het poetsen van andermans paard. Jij helpt er de
eigenaar mee, kan je beter op een manege gaan helpen, krijg je er misschien nog
eens een gratis lesje voor.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:41

VSW-->VP

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:02

mairead schreef:
Maargoed; als het er ooit van zou moeten komen:
Kinderen (dat is voor mij iedereen onder de 18 jaar) zou ik sowieso niet willen; het liefste zou ik dan nog iemand hebben van rond mijn eigen leeftijd, want ik denk dat ik daarmee beter zou communiceren.
Ik zou liever niet willen dat iemand wedstrijden start met mijn paard. Tevens zou ik eisen dat ze les namen bij mijn instructeur. En ik zou willen dat ten alle tijden onder het rijden een cap wordt gedragen op mijn paard. Ook zou ik niet willen dat ze (ongevraagd) vriendinnen/familie/etc. meebrengen. Maar hoe controleer je die laatste 2 dingen? Ik heb vaker bij anderen gezien dat (vooral de jongere) verzorgsters hierin onverantwoordelijk gedrag lieten zien...
Daarnaast; mijn paard is ook niet perfect en dus ook niet voor de volle 100% betrouwbaar: hoewel zij vaak erg mak is, heeft zij er ook nogal een handje van om uit te proberen hoe ver ze kan gaan in elke nieuwe situatie en ze kan haar kracht daarbij tegen je gebruiken. Daar moet een ander ook maar net mee om kunnen gaan.

Zoals je ziet heb ik volgens mij hele hoge eisen; dat is voor mij een extra reden om het allemaal gewoon lekker zelf te doen, zolang als dat gaat. Je moet gewoon hele goede, waterdichte afspraken maken en dan ook nog maar net de juiste persoon treffen met verantwoordelijkheidsgevoel én die goed overweg kan met jouw paard.

Ik vind niet dat je hele hoge eisen hebt hoor :) Ik ben het met het dragen van een cap en wedstrijden rijde helemaal eens. Ik vind het ook echt vervelend als mijn verzorgster haar heel familie meeneemt. Ze mag wel ongevraagd iemand meenemen maar diegene mag niet rijden. Ik denk dus dat het best logische eisen zijn ! Het is wel jouw paard en die is gewoon kostbaar <3

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 23:16

ik verzorg zelf ook paarden/pony's.

ik zou zelf een eigenpaard willen maar wegens geld en tijd gebrek is dat niet haalbaar.
snap heel goed jou gevoel, ik bedenk me wel is als ik een eigenpaard heb of ik verzorger wil ik schrik daar ook van.. maar als je het echt niet red.. en ja je moet inderdaad een goeie vinden..

Laura1602

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:37

Sluit me bij hierboven aan! Als jij het nodig vindt voor jou paardjes zou ik op zoek gaan naar een leuk persoon. Ze zullen zeker lastig te vinden zijn, maar ook ik durf te zeggen dat ik bij mijn verzorgpaardje echt kom voor de verzorging en de aandacht voor het beestje. Dat ik er op mag rijden vind ik super mooi meegenomen natuurlijk! Maar heus, er bestaan echt nog steeds verzorgsters die netjes met de spullen omgaan en je onwijs dankbaar zijn dat jij hen de kans bied om voor hun paardje te zorgen, omdat ze waarschijnlijk zelf niet de mogelijkheid hebben om een eigen paardje te kopen!