Wanneer is een paard te oud?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Wanneer is een paard te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:16

Een paard is oud als een paard zelf aan geeft wanneer het niet meer wilt. Als zijn eigen batterijen leeg zijn en dat ook aangeeft. Dan pas is een paard oud!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:17

Wat ik nu zo jammer vind: je hebt alles heel goed overwogen, en heel goed doordacht een bewuste keuze gemaakt. Je wéét waarom je deze keuze hebt gemaakt, en waarschijnlijk weet je diep in je hart ook wel dat je de goede keuze gemaakt hebt, passend bij jou en jullie situatie....... Dus waarom dan die twijfel aan jezelf? Je bent uitermate zorgvuldig te werk gegaan, dus een beetje zelfvertrouwen lijkt me hier echt wel op zijn plaats. Laat de hele wereld maar kletsen, en ga gewoon voluit genieten van je paardje!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:18

Ach ja, sommige mensen...
Bij onze vereniging vinden ze ook vaak dat een paard van 12-14 al te oud is om nog in de sport te lopen, toen ik mijn buurman vroeg hoe oud zijn paard was zei hij; al behoorlijk oud hoor, 11 jaar!

Tjah, als je dan aangeeft dat er veel paarden van 17-18 en zelfs ouder nog op GP niveau lopen zijn ze meestal wel aardig uitgel*lt.

annica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:20

Ik vind in de 20 jaar dat ze dan wel op een mooie leeftijd zitten dat ze met pensioen mogen wat mij betreft!
Heb zelf een pony gehad tot 23 en liep nog netjes wedstrijden!

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:31

Als je er veel van kan leren is hij nooit te oud!
En als het een beetje een goed en sterk paard is kan hij nog wel 10 jaar mee!

kellymeup84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:34

Hai

Een paard is te oud als hij /zei zelf geen lol meer heeft aan het werk en aan het leven.Of wanneer je lichamelijk kan zien dat een paard het moeilijk heeft met het rijden.De top jaren van een paard liggen tussen de 12 en 16 jaar.Dus wat is te oud???

Gr.Kelly manon

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 10:46

Tja toch hebben we het paardje weer terug moeten doen al in de proeftijd. En dat had dan niets met zijn leeftijd te maken maar met een probleem aan het been wat hij na navraag bij de vorige eigenaar al had toen zij hem kochten op negen jarige leeftijd. Voor mij echter te ernstig om hem te houden dus de zoektocht ging door.
Weer diverse leeftijden geprobeerd en gewoon weer tot de zelfde conclusie gekomen en jong paard past niet bij onze onzekere dochter.
Uiteindelijk hebben we gisteren een hele leuke zestien jarige gevonden die super leuk is en die komt komend weekeind op proef. En ik maak me nu dus ook niet meer druk om die leeftijd, het is een bewuste keuze en ik hoop dat als hij na de proeftijd hier nog steeds is hij nog heel wat jaartjes er staat en we er veel plezier aan mogen beleven net als jullie allemaal aan jullie paardjes hebben. Vond de reacties allemaal heel leuk om te lezen.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:16

die van mij heeft tot haar 25ste wedstrijden gelopen.
is nog super actief en happy.
maar ze is nu op haar 26 toch lekker met pensioen :o
samen met me shet van 22 die overigens nog wel 1,5 uur per week gereden word.
lopen ze lekker buiten en genieten van het niets doen.
heerlijk ;)

Josje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:36

Nou Gerdad. Een goed besluit genomen.
Heel veel plezier en succes komend weekend.
Komt goed ;)

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:52

Goed besluit :)
16 is niet oud hoor, ik vind een paard wat rond de 12/14 is in de bloei van zijn leven, 16 jaar? Niets mis mee hoor!
Die kunnen, mits ze gezond zijn, nog best een jaar of 10 mee ;)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:53

Een paard van 14 is in mijn mening niet oud.
In de zin van als mijn paard 14 is ga ik haar niet anders behandelen enz.
Maar als het om een paard kopen gaat vindt ik persoonlijk 6 de max leeftijd.
Als je het niet erg vindt dat je mischien nog maar 10 jaar met je paard hebt zie ik 14 niet als een probleem maar ik zou het persoonlijk nooit doen.
Maar het licht natuurlijk wel aan onderandere je ervaring enz wat het verstandigst is een onervare of onzekere ruiter is beter af bij een 14jarig paard en dan helaas maar korte tijd veel plezier hebben met je paard dat is beter dan lange tijd een paard hebben waarmee het gewoon echt niet werkt

Antje1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:57

Het verschilt heel erg per paard wanneer hij te oud is. Het ene paard is eerder 'op' dan het andere paard. Het paard geeft het vaak zelf wel aan.

Josje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 01:15

Gerdad, hoe is het proefweekend verlopen??
Ben benieuwd!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 01:21

Mijn eigen werkpaard (zie afbeelding) bereikt de leeftijd van 15 en heeft op topniveau polo gespeeld. Helaas kan dat niet meer, omdat ze einschuss heeft opgelopen aan een achterbeen. Maar om mee te werken (jonge paarden, veedrijven of gewoon lekker rijden) is ze nog heel geschikt. Haar conditie en spirit is top en ik hoop dat ze nog lang mee kan.

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 20:39

hij is geweldig hij is een maand op proef.
we hebben hem nu een week en hij is gewoon super leuk.
onze x tinker is verliefd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:03

Persoonlijk verkies ik oude paarden boven jonge en dan heb ik het over ECHT OUD, nl ouder dan 20. Die vind ik leuk. Ik heb een (blind) paard van 28 gekocht dat maar twee jaar meeging. Wat dan nog, we hebben een leuke tijd gehad. En ik heb aan haar geen DA kosten gehad behalve tegen het einde toen de beslissing ook genomen moest worden dat ze dood beter afwas omdat haar darmen versleten waren en ze niet lang meer had.
Recentelijker ook nog een paard gehad van onbekende leeftijd maar ouder dan 20 die geen DA nodig had voor dingen die met haar leeftijd te maken hadden, maar met een gebroken kies en een ernstige ziekte overgebracht door een teek. Wat wel met haar leeftijd te maken had was artrose in de kaak (maar wis zegt dat het niet is gekomen door een ruiter die haar, toen ze jong was, continue in de krul trok bv?) wat uiteindelijk ook leidde naar euthanasie om een hongerdood tegen te gaan.
Er staan nu twee paarden van 26 op stal die volop bereden worden en verder kerngezond zijn.
Er zijn sportpaarden die op hun twaalfde versleten zijn, maar als ze dat op die leeftijd niet zijn, raken ze dat ook niet plots van de ene dag op de andere later. Een paard dat dus goed is op zijn twaalfde is dat waarschijnlijk tot hij ver boven de twintig is nog.
Geen reden dus om een paard te laten staan.
Oudere paarden zijn daarbij over het algemeen ook wel wat behoudener en lopen dus niet zoveel kans om door rare bewegingen uit baldadigheid een blessure op te lopen, zoals jonge paarden. Hun skelet is ook volgroeid en dat verminderd ook kans op blessures.
De kans dat een ouder paard wat krijgt is dus feitelijk kleiner dan bij een jong paard, dus dat is geen argument.
Ouderdoms kwalen komen gewoonlijk pas (als ze al komen) als ze over de 20 zijn en artrose kan op elke leeftijd toeslaan. Dat heeft ook nog eens vaak te maken met onkundige/te zware training en oude blessures en dus niet altijd met leeftijd. En 14? Dat is niet oud!
Ik kijk zelf echt nooit naar de leeftijd en ouder dan 10 vind ik eerder een pre dan een con.

Josje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 01:27

gerdad schreef:
hij is geweldig hij is een maand op proef.
we hebben hem nu een week en hij is gewoon super leuk.
onze x tinker is verliefd.

Aah, wat fijn om te horen. Heel veel plezier en geluk gewenst met hem!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 02:18

Nou, goede keuze en heel veel plezier samen!