Je eigen beperkingen kennen....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 11:42

Als je eerlijk bent ken je je beperkingen, alleen hoe je daar mee om moet gaan daar heb je soms een goede instructeur voor nodig. Ik heb vanaf het eerste inrijden van Tjo les, eerst western daarna dressuur, maar op de een of andere manier kwam ik er niet lekker doorheen, kwam geen vooruitgang, wel een beetje maar niet noemenswaardig.
Sinds een paar maandjes les ik bij Tyrza, oke we moeten er even voor rijden maar we gaan echt met sprongen vooruit. We lessen eens in de zoveel weken, net hoe het uitkomt, krijg huiswerk mee en er wordt idd niet alleen op Tjo gelet maar ook hoe ik zit en hoe mijn hulpen doorkomen. Ik wordt aan het denken gezet en vindt soms zelf de oplosingen en soms geeft Tyrz een aanwijzing.

Goed rijden is niet alleen een kwestie van een goede combi ruiter en paard maar degene op de grond (je instructeur) is ook een zeer belangrijke factor om de ruiter en zijn paard tot 1 geheel te maken.

Blijf zoeken naar de juiste klik tussen jou en instructeur, je komt diegene echt vanzelf tegen op je pad.
Viv

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 11:46

Nog 1 puntje... Wat mij jammer genoeg vaak opvalt, is dat degene die veel verder zijn dan mij en snow, eerder bij een betere instructeur terecht kunnen... Zie ik dit nu helemaal verkeerd of niet? Ik heb nl sterk het idee dat beginnelingen, ook al zijn ze wat meerdere jaren bezig, met oponthoud of niet, alleen kunnen kiezen uit de wat simpelere instructie... en dus niet veel verder komen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:24

Ik denk niet dat dit klopt. Het is wel belangrijk dat het met de instructeur klikt en dat deze nog plaats heeft. Het laatste is wellicht een obstakel. Mensen die veel verder zijn hebben misschien al wat beter voor ogen wat ze willen met de instructie en kunnen wellicht gerichter zoeken naar een geschikte instructeur. Kan me zo voorstellen dat dit voor iemand die net begint wat lastiger is.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:50

Ik weet heel goed dat ik heel wat beperkingen heb, met name door mijn zit.
Maar ik heb gelukkig een hele fijne intructrice waardoor overal hard aan gewekt wordt. Die roept niet 'avalla doet dat niet goed' maar 'jij zorgt dat avalla dat niet kan doen'. Dat is toch de beste benadering vindt ik.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 13:02

Tja, Leon, ik denk dat je mijn beperkingen al zo kan raden Haha! Mijn lengte en dan vooral mijn korte pootjes. Een verdere beperking is toch ook wel dat ik lang niet zoveel talent heb als Anky maar goed zo ver gaan mijn ambities ook niet Haha!
Verder heb ik een goede instructrice op alle fronten. Persoonlijk kan ik heel goed met haar opschieten, rijtechnisch hebben we dezelfde ideeen, ze kent mijn beperkingen en probeert daar een oplossing voor te vinden door erg goed op mijn houding te letten en op mijn gebruik van mijn gewicht (voor zover ik die in de strijd kan gooien bij Flet). En daarbij let ze ook nog eens goed op Fayette.
Kortom, ik ken mijn beperkingen, probeer er aan te werken maar beter dan mijn best kan ik helaas ook niet doen. Godzijdank heb ik dus geen Anky-ambities Haha!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 13:07

Mijn beperking is onderander mijn figuur en mijn onzettende slechte onafhankelijke zit, waardoor ik slecht balans en ritme kan vasthouden. Echt vreselijk! Heb me net weer lopen ergeren. Mijn paard loopt super kan alle kunstjes inprincipe maar door MIJN beperking vraag ik me wel eens af of ik verder dan het M1 kom met hem. Ik kan gewoon niet doorzitten en alles tegelijk. Soms weet ik niet meer wat ik ermee aan moet en of ik het nog wel ooit beter leer........ Kunnen we niet gewoonlichtrijden in de proeven Haha! dan gaat het vast en zeker WEL goed Haha!...........maar ja het is niet anders Verdrietig
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 17-07-03 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 13:08

snowdon schreef:
Nog 1 puntje... Wat mij jammer genoeg vaak opvalt, is dat degene die veel verder zijn dan mij en snow, eerder bij een betere instructeur terecht kunnen... Zie ik dit nu helemaal verkeerd of niet? Ik heb nl sterk het idee dat beginnelingen, ook al zijn ze wat meerdere jaren bezig, met oponthoud of niet, alleen kunnen kiezen uit de wat simpelere instructie... en dus niet veel verder komen!

HIhii nou Leon ik ben ook pas B hoor en heb sinds ik bij Tyrz les 2wp gescoord (daravoor ruim een half jaar lopen freewheelen rond de 140pnt Haha! ), dus goed lessen is niet alleen voor Z ruiters weggelegd, gun jezelf een degelijke basis dat is o zo belangrijk.
Instructie kies je altijd nog zelf nl....... oke kost een paar centen maar dan heb je er wel wat aan. Beter nu investeren en later de vruchten plukken dan nu bezuinigen en jezelf later tegenkomen.
Viv

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:14

snowdon schreef:

Is soms wel zo, sommige instructeurs willen wel weten wat voor een 'vlees ze in de kuip hebben'.Maar het is dan niet echt belangrijk of je al een Z ruiter bent ( qua niveau) maar meer dat de instructeur en heil inziet, als ik zou komen met henkie van de plaatselijke slachter, denk ik dat mijn instructrice had gezegd, ik denk dat dit geen goede combinatie kan worden.Maar het ligt er ook maar net aan welk doel je wilt bereiken. ik wil goed leren rijden en wedstrijden rijden en dan wel graag punten scoren.
maar zodra het er als een combinatie uitziet die wel verder kan komen denk ik dat de meeste ( en ook goede instructie) instructeurs wel ja zullen zeggen,
en goede instructie hoeft niet gelijk te beteken dat het 60 EURO per uur kost.Bijv. Gert v/d Hoorn is €40,- per uur, vind ik wel vrij veel.
Mijne is €25,- per uur, en ik ben er erg tevreden mee en boek ook vooruitgang.Ze let echt op hoe ik rijd en niet of de pony mooi loopt.(ook wel)
Maar prioriteit is goede zit, dan komt het betere lopen vanzelf, en dat is wat ik ook merk op dit moment.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:20

Tja, ook ik ken mijn beperkingen, en anders heb ik een zusje, die me er af en toe op wijst Haha!. Daar ben ik op dat moment vaak niet zo blij mee, maar waarschijnlijk is het maar goed dat ze het af en toe zegt....
Helaas, moet ik nu we net wat vooruitgaan stoppen met het rijden van dit paard. Ik ga verhuizen, en het paard blijft hier . Mocht er iemand zijn die de uitdaging aan wil gaan om met haar verder te gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:05

snowdon schreef:
En een instructeur wijst je dan toch op de kleine dingen die jij niet doorhebt (tenminste dat zoek ik in een instructeur)

Dat vind je alleen maar terug bij de echt heel goede instructeurs.
Als het om rijden gaat kent mijn instructrice mijn paard beter dan ik. Dat was op de eerste dag dat ik bij haar leste al zo en nu, een paar jaar later, is dat nog steeds zo. Zo kon ze me tot in de detail vertellen waar mijn paard in de bak zou gaan schrikken en wat hij dan ging doen en hoe ik me daar op moest voorbereiden. En natuurlijk had ze altijd 100% gelijk tot mijn verbazing. Want ik geeft toe dat ik nog wel eens dacht, "ach die lieve Lois van mij doet dat niet" Lachen
Dat je alleen maar terecht kunt bij dergelijke trainers, wanneer je zelf op hoog niveau rijdt is ook niet waar. Attitude en inzet zijn daarvoor wel van doorslaggevend belang. Op de site van mijn instructrice kun je lezen over de lessen en de kriteria die worden gehanteerd; www.edwardgal.nl . Ik denk dat dat voor andere vooraanstaande trainers niet veel anders is. Het is voor iedereen mogelijk goed les te krijgen, het is maar net welke prioriteiten je zelf stelt.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:21

Hoe duur is Edward Gal dan wel niet??Kan je bij hem geen priveles nemen dan?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 17:13

Ctal schreef:
Hoe duur is Edward Gal dan wel niet??Kan je bij hem geen priveles nemen dan?

Heb net even op de site gekeken, en zoals ik het begrijp kan je bij hem geen privélessen nemen, maar bij zijn vrouw (?) wel.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 23:13

Ik denk juist dat je op de goede weg zit als je van jezelf weet dat je je beperkingen hebt! (even zuiver theoretisch:)
Iedereen heeft natuurlijk z'n eigen beperkingen, logisch! En als je het probleem één keer duidelijk hebt, is de volgende stap het probleem aanpakken, dat kan niet eerder dan dat je die beperkingen doorhebt.

Mijn instructrice heeft mij dat ook laten zien. Ik vnd dat veel ruiters denken van 'ik rijd al een heel aantal jaartjes, dus ik kan wel aardig rijden', en dat zijn vaak ook de mensen die altijd de schuld aan hun paard, de jury etc. geven.......terwijl je vaak het probleem veel dichterbij - bij jezelf - moet zoeken. Doe confrontatie is moeilijk, frustererend, etc., maar wel goed.

Over de instructeurs: ik heb zelf geen les van een geweldig/bekend amazone, maar wel iemand die weet wat de basis van het rijden is. Iemand die Z2 rijdt kan dat misschien net zo goed overbrengen dan iemand die grandprix rijdt, dat niveau zegt me veel minder dan andere dingen (het moet 'persoonlijk' klikken, de methode moet bij je passen, de manier van benaderen van het paard moet je aanstaan, iemand met gemotiveerd zijn etc.)

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 08:24

Jippie schreef:

De eerste stap naar vooruitgang is het onder ogen durven te zien van je eigen beperkingen en tekortkomingen.

True, ik roep misschien ook wel te vaak dat ik niet verder kom OMDAT ik een tuigpaard heb zonder al teveel talent. Ze KAN het echter na veel moeite wel, ze probeert het iig voor me, maar het gaat bij haar niet vanzelf, elke stap is een gevecht. Ik weet wel dat ik niet alleen 'de schuld' op haar mag schuiven, want zelf bak ik er ook geen fiets van....

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 09:08

snowdon schreef:
Bij ruiterschool Liesbosch had ik uiteindelijk een goede instructeur gevonden, Ad van beek, springruiter/instructeur. Dit klikte goed en in de groeps en priveles ging het steeds beter.

Ff offtopic:
Heb jij op Liesbosch gelest! Daar heb ik een paar jaar gewerkt, ook met Ad!
Wanneer leste je daar en op welke dag(en)?
Yorghos heeft er ook nog een tijdje gestaan, maar dat was voor Ad zijn tijd. Wel nam ik hem soms mee op woensdag- of vrijdagavond...

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:17

Jurga"]
[quote="Jippie schreef:
De eerste stap naar vooruitgang is het onder ogen durven te zien van je eigen beperkingen en tekortkomingen.

True, ik roep misschien ook wel te vaak dat ik niet verder kom OMDAT ik een tuigpaard heb zonder al teveel talent. Ze KAN het echter na veel moeite wel, ze probeert het iig voor me, maar het gaat bij haar niet vanzelf, elke stap is een gevecht. Ik weet wel dat ik niet alleen 'de schuld' op haar mag schuiven, want zelf bak ik er ook geen fiets van....
[/quote]

Dit klinkt zo bekend Knipoog

Kais

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 12:07

Tot nu toe ben ik nog niet echt m'n beperkingen tegengekomen, helaas heb ik dan ook al tijden geen les meer gehad, gelukkig wel gewoon wat tips enzo. Ik moet zeggen dat ik 't er toch aardig vanaf heb gebracht Lachen Het les nemen is helaas 'n probleem, ik ben nl. wel benieuwd wat er nog allemaal aan mankeerd Lachen

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 12:20

Het belangrijkste bij mijn lesklanten vind ik inderdaad het enthousiastme en de instelling: het beste uit jezelf en je paard/pony halen, zonder daar een paar extra zweetdruppeltjes voor te schuwen.

Sommige paarden/pony's hebben inderdaad niet de aanleg om ooit GP te lopen, maar we proberen toch het maximale uit je paard te halen. Dat gaat natuurlijk nooit al te makkelijk, maar des te groter is de overwinning als het dan toch gelukt is! En dat geeft zowel de ruiter als mij een kick.

Wat betreft niveau van de instructeur: dat zegt niet alles. Ik ken iemand die op hetzelfde niveau als ik rij, mar er echt geen bal aan vind om les te geven. Het ligt haar ook gewoon niet.

Het belangrijkste vind bij het les geven: analyseren, nadenken en hiernaar handelen. Waar doet mijn paard dit? Hoe komt dat? Geef ik de correcte hulp? Zit ik correct? Wat moet ik doen om toch goed met mijn hulp door te komen? Etc. M.i. geeft een goede trainer de aanvullende aanwijzigingen om bij bovengenoemde problemen tot een oplossing te komen, met het gegeven dat elke combinatie een persoonlijk advies krijgt (immers, NIEMAND is het zelfde, interpreteerd hetzelfde en heeft hetzelfde paard) en dit ook meegeeft tot BUITEN de les om.

Pas als de ruiter zich dingen gaan realiseren, komt het beter door en kan deze zelfstandig aan zichzelf (en paard) werken.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 00:08

Mijn beperkingen Haha! ja hoor die weet ik maar wat goed Haha!

Hakken teveel optrekken, en als ik ze dan uitdruk, staan mn tenen weer te ver naar buiten Boos!
Verder ben ik sinds kort van mn pianohandjes af. al ewer een stuk verder Haha! De neiging tot voorover vallen heb ik ook heel erg vaak. Maar gaat steeds beter. Ik werk eraan, en dmv foto's en filmpjes kan ik ook zelf zijn waar de fout zit. Ik vind het heel jammer dat er zo weinig instructeurs zijn, die bezig zijn met de houding van de ruiter. Want zonder goeie houding, kan je paard toch nooit netjes lopen Verward Ik heb gelukkig een goeie instrucice gevonden. Niet goedkoop, maar dan heb je wel wat! Tenminste duidelijk, en wij zitten aardig op een lijn wat betreft het rijden...

SilyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 00:13

Ik heb ook een instructrice die er niet voor terugdeinst mij op mijn fouten te wijzen, gelukkig maar.
Zonder dat ben je nergens, al letten ze nog zo goed op je paard.

Maar dat een goede instructrice altijd prijzig is ben ik het niet helemaal mee eens, tenzij ik de enige en dus de uitzondering ben die een hele goede les krijgt voor naar mijn idee een uitzonderlijk laag tarief Haha!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 00:15

machie schreef:
Mijn beperkingen Haha! ja hoor die weet ik maar wat goed Haha!

Hakken teveel optrekken, en als ik ze dan uitdruk, staan mn tenen weer te ver naar buiten Boos!
Verder ben ik sinds kort van mn pianohandjes af. al ewer een stuk verder Haha! De neiging tot voorover vallen heb ik ook heel erg vaak. Maar gaat steeds beter. Ik werk eraan, en dmv foto's en filmpjes kan ik ook zelf zijn waar de fout zit. Ik vind het heel jammer dat er zo weinig instructeurs zijn, die bezig zijn met de houding van de ruiter. Want zonder goeie houding, kan je paard toch nooit netjes lopen Verward Ik heb gelukkig een goeie instrucice gevonden. Niet goedkoop, maar dan heb je wel wat! Tenminste duidelijk, en wij zitten aardig op een lijn wat betreft het rijden...

Dit soort kleine houdingsfoutjes bedoelde ik eigenlijk niet eens... Dat zijn slechts schoonheidsfoutjes... Ik heb het dan meer over je houding en inwerking op je paard om bepaalde dingen te vragen, etc...

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 00:28

nee heb ik niet en ken ik niet wahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhahahahhaaha
grapie natuurlijk..

Ik zal ze wel hebben maar kan ze niet onder woorden brengen.
Ik heb er eigenlijk nog nooit zo overna gedacht zo als jij dat nu hebt gedaan.
zal ze zeker hebben, vooral als ik op het paard zal stappen van onze pension eigenaar..wahhhhhhaha zz moeilijk en passage enz..

wat ik wel heb is dat als ik op een warmbloed paard stap ik het zo vreselijk smal vind allemaal..

Zit ook wel eens op een paard/pony met een mond als beton die je dan niet naar beneden gereden krijgt.

en ik heb ooit western les gehad op een quarter bij ons op stal, die man heeft twee quarters maar kreeg reuma, en zocht een ruiter voor zijn paarden en vroeg mij (kan het altijd proberen)...
maar dat beest bleef maar rennen, werd er zenuwachtig van zeg..
en ik riep steeds ho ho ho, en die man zei dus als je nog 1 x ho roept plak ik je mond dicht met plak band@!
je moet easy of zoiets zeggen..
wahhhhhhhhhhhhhhhhhhhahhhaa
ja maar van de zenuwen van dat race beest, ga je al gauw hoooooooooooooo roepen he!
ik dacht nou dit vink niks allemaal en toen ikhem aan het uitstappen was zei hij tegen harry"ze heeft talent.....wahhhhhaha
en ik had zo iets van laat maar zitten hoor.
Toen is er een ander meisje begonnen haar paard was kreupel en die deed het zo goed joh die is jeugd kampioen geworden op dat paard.

en een arabier rijden lijkt me ook maar niks, ik hou van dat logge van Ric en niet dat smalle snelle van een arabier, daar wordt ik nerveus van en kan ineens niet meer rijden.

ow ja nu bednek ik me er 1
ik kan niet rijden zonder zadel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
zo jammer vind ik dat, maar dat lukt me dus never nooit nie..
ik heb versleten ruggewervels en ric gooit te hoog op jammer genoeg.
Ik vind het prachtig al mensen dat wel kunnen..
Dan ben ik wel eens jaloers en denk ik KON IK DAT OOK MAAR..
wajhhhhhhhhhhahaha

nou doei genoeg gekletst..

Monique

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 15:49

Verdrietig Tyrza, waaron woon je niet wat dichterbij?

Natuurlijk ken ik ook mijn beperkingen. Die zitten vooral in m'n lijf. Ik WEET het nl allemaal erreg goed maar ik kan het gewoon niet allemaal coordineren .
Gelukkig heb ik een instructrice die me dus heel erg conditioneert, precies wat ik nodig heb.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 16:58

Ja ook ik heb mijn beperkingen en ben volgens mij soms iets te onzeker over mezelf.
Zoals nu ook, ik ben nu 3x Z1 gestart maar ik vind het niet echt mijn klasse. Ik ben normaal gesproken niet eens meer zo zenuwachtig op wedstrijden, maar die 3x wel. Ik ben gewoon bang dat mensen zoiets hebben: wat doet die nou weer in de Z1...er moet nog aan zoveel dingen verbeterd worden.
De M2 vond ik een hele fijne klasse en was ik ook een stuk zekerder.

Ook heb ik soms het gevoel dat ik alles wat ik met Magic kan aan mijn zus te danken heb. Die is veel fanatieker dan mij. Aan de andere kant weet ik dat Magic niets doet als je het niet op een goede manier vraagt en ook dat ze bij ons allebei heel anders is. Oefeningen waar ik problemen mee heb kan mijn zus weer beter, maar ook andersom. Dus dat ik alles aan haar te danken heb zal ook wel weer meevallen.

Waar ik ook heel onzeker over ben is mijn houding. Vroeger had ik een hele mooie houding, tegenwoordig niet meer. Benen zijn altijd een probleem geweest. Maar ik zat wel altijd rechtop, nu dus niet. Zag laatst zelfs dat ik mijn hakken niet meer uitdruk, allemaal van die kleine dingen. Er zit een grote kans dat er ook wat aan mijn zadel ligt, maar ik moet er ook weer hard aan gaan werken. Wat een mooie houding geeft toch een mooie eerst indruk.

Snowdon: wat je instructie probleem kan ik zeggen: gewoon verder gaan met zoeken. Ik heb er in de loop der jaren tientallen gehad, steeds gingen ze weer weg of klikte het niet genoeg.
Totdat ik les kreeg van Patrick Schutte (Jordan Stables). Daar klikte het best goed mee en bij hem in de les liep Magic super. Alleen als ik zelf aan het rijden was liep ze nooit zo fijn.

Toen hij ook weer naar een andere stal ging en niet meer op de kalverhoek kwam moesten we weer op zoek. Toen kwam Linda Wijnker op stal. Haar heb ik nu nog steeds en wil haar absoluut niet kwijt. Ik dacht na de eerste les: dit is niks, ze traint op een manier die absoluut niet bij Magic past. Maar daar ben ik op terug gekomen.
Wat is ze in die 2/3 jaar veranderd. Ze is nu zo makkelijk te rijden echt helemaal top!! Een heel ander paard is Magic geworden. En ze is nog helemaal niet duur ook Haha!
Gewoon verder zoeken dus Knipoog

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 13:09

Beste Snowdon

Mijn beperkingen ken ik maar al te goed, al zijn het in dit geval serieuse lichamelijke beperkingen. Is ontzettend moeilijk om dat een instructeur te vinden die daar rekening mee houdt. In Veenendaal heb ik die gehad en nu ik in Lelystad woon, ben ik zoekende maar ikdenk dat ik wel iemand gevonden heb nu, kan me misschien niet heel ver in de dressuur helpen maar de basisdingen kan ze me wel mee verder helpen (africhting van een jonge tinker).

Ben je op zoek naar westernles, in Lelystad zit een heuse westernstal en tegenover mijn pensionstal woont iemand die ook westernles geeft.

En misschien kan ik je wat verder helpen in de basis (heb vaker lesgegeven op een ponyclub en ben met mijn derde paardje bezig met inrijden).

Ik kan je niet ver de dressuur inhelpen maar tot L2 moet het lukken.