Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Twiggy2008 schreef:Gelukkig heb ik een (natuurlijk) bekapper die een paard niet schopt en zeker niet als het paard uit angst reageert. Dan stelt hij het paard eerst op zijn gemak of gaat wat Parelli-oefeningen doen. Werkt super.![]()
Mijn paard is overigens heel braaf, maar toen ik hem net als 2-jarige had, moest hij nog het e.e.a. leren.![]()
Ten eerste zal een hoefsmid mijn paard nooit schoppen, want ik tolereer dat niet. Heb ervaring met twee hoefsmeden die wel dit soort praktijken er op nahielden, maar die heb ik tegen kunnen houden. Voorbeeld: eentje wilde mijn paard slaan, omdat hij met zijn staart in zijn gezicht zwiepte, want er zat een horzel bij hem. Was die hoefsmid helemaal belazerd!!! Ik sta er altijd bij en heb duidelijk aangegeven dat je dat een paard niet kwalijk kunt nemen. Die man had meteen een hekel aan me
, jammer dan
. Het is MIJN paard en die behandel je gewoon normaal. En anders kun je vertrekken. En dat kon 'ie ook na behandeling, want ik vond zijn benadering ronduit grof en negatief. En weet je, ik ben overtuigd dat je met zo'n benadering ook de spiegel voorgehouden krijgt bij paarden.
Vond trouwens dat hij zeer beroerd bekapt had (was eenmalig, wegens vakantie van mijn eigen natuurlijk bekapper).
Maar goed, die gast komt nog steeds bij andere paarden op onze stalling, maar de mijne mag 'ie niet meer aanraken.![]()
Dus nee, een hoefsmid mag mijn paard niet schoppen!!
Wel corrigeren, maar dat kan ook op andere manieren.
Sleeper schreef:Wat ik niet uit je verhaal haal is of ze dat altijd doet of alleen deze keer?
Sleeper schreef:[quote="karin1976"
2x geleden(andere hoefsmid) is er iets helemaal mis gegaan.hij deed haar pijn,of ze schrok,het ging zo snel dat ik het niet goed kon zien.ze begon toen te steigeren,en hij kon niet meer in haar buurt komen,want ze raakte compleet in paniek.dat was ook bij haar achterbenen.
ik ben toen met haar buiten gaan lopen,tot ze weer rustig was.
toen ze hem aan zag komen,begon ze weer te steigeren,dus dat was exit hoefsmid.
daarna heb ik deze hoefsmid gebeld,en de eerste keer schopte ze ook 1 keer,en kreeg toen de praam op.daar wordt ze wel rustiger van.
dit was de 2de keer met deze smid.
voor die ene keer heeft ze nooit problemen gehad met de hoefsmid,en bleef ze altijd rustig staan,zelfs als er vechtende katten tussen haar benen door renden
xTweetyx schreef:ik ken 2 hoefsmeden, naja 1 hoefsmid, de andere in opleiding.
die kwamen de ponys en paarden doen van een manege waar ik stage liep.
als het paard gingen hangen en hij bleef dat doen kreeg hij het uiteinde van de vijl, dat handvat, tegen zun rug geslagen,
ik vond dit altijd erg onterecht, vooral omdat veel paarden ineens een knal kregen.
Tooske schreef:De fokmerrie die ik verzorg is ook lastig met bekappen en als je haar voet hoog optilt kan ze ook lastig doen/trappen.
Ze is ook gewoon bang en is met uitkrabben ook heel bang en doe dat dan ook erg rustig.
Gelukkig is mijn smid ook erg rustig en behandeld haar rustig soms met praam als het niet lukt maar dat is dan voor haar eigen bestwil.
Ik vind niet dat een hoefsmid zomaar je paard mag schoppen evt doe ik het idd zelf maar hij niet.
Maar je staat er toch ook zelf bij? Zeg gewoon dat je daar niet van gediend bent liefst ter plekke.
xTweetyx schreef:ik ken 2 hoefsmeden, naja 1 hoefsmid, de andere in opleiding.
die kwamen de ponys en paarden doen van een manege waar ik stage liep.
als het paard gingen hangen en hij bleef dat doen kreeg hij het uiteinde van de vijl, dat handvat, tegen zun rug geslagen,
ik vond dit altijd erg onterecht, vooral omdat veel paarden ineens een knal kregen.
karin1976 schreef:Sleeper schreef:Wat ik niet uit je verhaal haal is of ze dat altijd doet of alleen deze keer?
2x geleden(andere hoefsmid) is er iets helemaal mis gegaan.hij deed haar pijn,of ze schrok,het ging zo snel dat ik het niet goed kon zien.ze begon toen te steigeren,en hij kon niet meer in haar buurt komen,want ze raakte compleet in paniek.dat was ook bij haar achterbenen.
ik ben toen met haar buiten gaan lopen,tot ze weer rustig was.
toen ze hem aan zag komen,begon ze weer te steigeren,dus dat was exit hoefsmid.
daarna heb ik deze hoefsmid gebeld,en de eerste keer schopte ze ook 1 keer,en kreeg toen de praam op.daar wordt ze wel rustiger van.
dit was de 2de keer met deze smid.
voor die ene keer heeft ze nooit problemen gehad met de hoefsmid,en bleef ze altijd rustig staan,zelfs als er vechtende katten tussen haar benen door renden
Twiggy2008 schreef:Gelukkig heb ik een (natuurlijk) bekapper die een paard niet schopt en zeker niet als het paard uit angst reageert. Dan stelt hij het paard eerst op zijn gemak of gaat wat Parelli-oefeningen doen. Werkt super.![]()
Mijn paard is overigens heel braaf, maar toen ik hem net als 2-jarige had, moest hij nog het e.e.a. leren.![]()
.....
Dus nee, een hoefsmid mag mijn paard niet schoppen!!
Wel corrigeren, maar dat kan ook op andere manieren.
CaPrIoLe`79 schreef:Ik denk dat hierin voor een groot deel de verantwoordelijkheid van de eigenaar ligt. Die horen het paard zo te trainen dat de smid er lekker mee aan het werk kan.
Veel eigenaren slaan het `moeilijke`gedeelte van de training over en vervolgens moet de smid die het vaak druk heeft aan de slag met een paard dat amper kan vaststaan zonder te hangen en achter nog niet heeft geleerd voetjes te geven.
De smid is er om te beslaan of te bekappen, niet om het paard op te voeden. Wel moeten ze feeling en geduld met paarden hebben, anders krijgen ze ook niks gedaan. Veel smeden zijn op dat vlak handiger als de eigenaren.