mag een hoefsmid je paard schoppen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Re: mag een hoefsmid je paard schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:56

ik ben zelf strenger dan de smit. Maar die kijkt wel naar het paard de jaarling die niets kon en wel eens ging hangen of zijn evenwicht verloor kreeg niet op zijn kop. Maar trappen is not don naar niemand. En hier krijgen ze een klap/trap terug en dat is maar net waar je bij kunt (dus ook wel eens onder de buik als dat de enigste plaats is)

Maar het belangrijkste vindt ik de timing van de trap. Je moet het paard al een trap verkopen voordat ongeveer zijn eigen been al weer op de grond staat. Want hier wetenze het en kruipen bijna weg als ze perongeluk toch uithalen. Doe je dit goed dan worden ze er echt niet banger van. Heb hier 2 paarden die 2 tellen nadat ze op hun flikker gekregen hebben al weer met je staan te kroelen omdat ze weten wat ze fout hebben gedaan.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:58

Twiggy2008 schreef:
Gelukkig heb ik een (natuurlijk) bekapper die een paard niet schopt en zeker niet als het paard uit angst reageert. Dan stelt hij het paard eerst op zijn gemak of gaat wat Parelli-oefeningen doen. Werkt super. :)
Mijn paard is overigens heel braaf, maar toen ik hem net als 2-jarige had, moest hij nog het e.e.a. leren. ;)

Ten eerste zal een hoefsmid mijn paard nooit schoppen, want ik tolereer dat niet. Heb ervaring met twee hoefsmeden die wel dit soort praktijken er op nahielden, maar die heb ik tegen kunnen houden. Voorbeeld: eentje wilde mijn paard slaan, omdat hij met zijn staart in zijn gezicht zwiepte, want er zat een horzel bij hem. Was die hoefsmid helemaal belazerd :( !!! Ik sta er altijd bij en heb duidelijk aangegeven dat je dat een paard niet kwalijk kunt nemen. Die man had meteen een hekel aan me :+ , jammer dan :P . Het is MIJN paard en die behandel je gewoon normaal. En anders kun je vertrekken. En dat kon 'ie ook na behandeling, want ik vond zijn benadering ronduit grof en negatief. En weet je, ik ben overtuigd dat je met zo'n benadering ook de spiegel voorgehouden krijgt bij paarden.

Vond trouwens dat hij zeer beroerd bekapt had (was eenmalig, wegens vakantie van mijn eigen natuurlijk bekapper).
Maar goed, die gast komt nog steeds bij andere paarden op onze stalling, maar de mijne mag 'ie niet meer aanraken. :n

Dus nee, een hoefsmid mag mijn paard niet schoppen!!
Wel corrigeren, maar dat kan ook op andere manieren.

Betaal jij je smid per uur ipv per paard?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:59

het ligt wat mij betreft aan de benadering van de hoefsmid.
als hij shaga doet of snel wil etc, en de daar onrustig van wordt, dan niet.
dan reageerd hij zijn frustratie op mijn pony af, niet oké.
nieuwe smid ;)

maar als het met geduld en gevoel gaat, en pony loopt echt te etteren, en de smid is duidelijk kundig met paarden en paardengedrag,
en het is nodig dat hij in zijn contact met de pony een bepaalde duidelijkheid schept, dan is het wat anders.
dan is het iets tussen hem en de pony.

ik heb het wel een keer gehad hoor, ponylief bleef maar stijgerenn en ging steeds verder,
toen heeft de smid haar kort maar krachtig op haar plek gezet (met een schiun oog naar mij) en toen was het over en werkte poy mee.
in dat geval had ik er geen moeite mee.

maar heb ik het verleden ook wel ongeduldige types gehad, en daar heb ik dus wel moeite mee.
het blijft mijn pony.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:02

Parelli oefeningen hoeven écht niet lang te duren hoor... zit em soms in hele kleine subtiele dingen ;)

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 13:02

Sleeper schreef:
Wat ik niet uit je verhaal haal is of ze dat altijd doet of alleen deze keer?

2x geleden(andere hoefsmid) is er iets helemaal mis gegaan.hij deed haar pijn,of ze schrok,het ging zo snel dat ik het niet goed kon zien.ze begon toen te steigeren,en hij kon niet meer in haar buurt komen,want ze raakte compleet in paniek.dat was ook bij haar achterbenen.
ik ben toen met haar buiten gaan lopen,tot ze weer rustig was.
toen ze hem aan zag komen,begon ze weer te steigeren,dus dat was exit hoefsmid.
daarna heb ik deze hoefsmid gebeld,en de eerste keer schopte ze ook 1 keer,en kreeg toen de praam op.daar wordt ze wel rustiger van.
dit was de 2de keer met deze smid.
voor die ene keer heeft ze nooit problemen gehad met de hoefsmid,en bleef ze altijd rustig staan,zelfs als er vechtende katten tussen haar benen door renden :D

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:03

De hoefsmid zou mijn paard èn mij een trap mogen verkopen. We hebben één moeilijk paard.... die krijgt steevast alleen uit voorzorg al een praam van mij op. No way dat ik mijn hoefsmid in gevaar zal brengen :n

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:04

Als mijn paard het lef heeft de smid te trappen dan mag hij gerust terug reageren. Mijn twee jarige kent prima voeten geven en is behoorlijk opgevoed maar 1 die uit probeert en die wil wel eens even een haal uithalen, dan mag daar best een reactie op komen. Smid moet veilig zijn werk kunnen doen. Een ongeluk is zo gebeurt.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:06

[quote="karin1976"
2x geleden(andere hoefsmid) is er iets helemaal mis gegaan.hij deed haar pijn,of ze schrok,het ging zo snel dat ik het niet goed kon zien.ze begon toen te steigeren,en hij kon niet meer in haar buurt komen,want ze raakte compleet in paniek.dat was ook bij haar achterbenen.
daarna heb ik deze hoefsmid gebeld,en de eerste keer schopte ze ook 1 keer,en kreeg toen de praam op.daar wordt ze wel rustiger van.
voor die ene keer heeft ze nooit problemen gehad met de hoefsmid,en bleef ze altijd rustig staan,zelfs als er vechtende katten tussen haar benen door renden :D[/quote]

Ik zou in dit geval op zoek gaan naar een hoefsmid met een goede dosis geduld. Als ze het uit paniek/angst doet en daarvoor altijd rustig is geweest lijkt het erop dat het vertrouwen weg is. Dit maak je alleen maar erger door een hoefsmid eraan te zetten die geen geduld heeft voor dit soort paarden.

Nee, ze mag niet schoppen maar het is een ouder paard die wel weet hoe het moet. Ze doet het om een reden en niet om de draak uit te hangen. Dus help je paard en zoek een hoefsmid die de tijd wil nemen om je paard weer het vertrouwen terug te geven.

Edit; sorry quote ging even mis
Laatst bijgewerkt door Sleeper op 25-09-10 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:07

sporter schreef:
Jij denkt dat de volgende smid zich wel verrot laat trappen?

Tuurlijk niet. Maar waarom moet er gelijk een praam in gehangen worden? Dat helpt overigens ook maar tijdelijk

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:08

Een goede smid zal niet schoppen bij een angstig paard.
Als mijn hoefsmid 1 van mijn paarden een schop zou geven, weet ik zeker dat het paard dat heeft verdient. Is nog nooit gebeurd trouwens.
Zeker als het paard gericht schopt, vind ik het zelfs nodig dat de hoefsmid direct ingrijpt

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:11

ik ken 2 hoefsmeden, naja 1 hoefsmid, de andere in opleiding.

die kwamen de ponys en paarden doen van een manege waar ik stage liep.

als het paard gingen hangen en hij bleef dat doen kreeg hij het uiteinde van de vijl, dat handvat, tegen zun rug geslagen,
ik vond dit altijd erg onterecht, vooral omdat veel paarden ineens een knal kregen.

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 13:11

Sleeper schreef:
[quote="karin1976"
voor die ene keer heeft ze nooit problemen gehad met de hoefsmid,en bleef ze altijd rustig staan,zelfs als er vechtende katten tussen haar benen door renden :D

Ik zou in dit geval op zoek gaan naar een hoefsmid met een goede dosis geduld. Als ze het uit paniek/angst doet en daarvoor altijd rustig is geweest lijkt het erop dat het vertrouwen weg is. Dit maak je alleen maar erger door een hoefsmid eraan te zetten die geen geduld heeft voor dit soort paarden.

Nee, ze mag niet schoppen maar het is een ouder paard die wel weet hoe het moet. Ze doet het om een reden en niet om de draak uit te hangen. Dus help je paard en zoek een hoefsmid die de tijd wil nemen om je paard weer het vertrouwen terug te geven.

Edit; sorry quote ging even mis[/quote]
ja,ik denk dat dat inderdaad de beste oplossing is.nu nog op zoek naar zo iemand,want dat valt niet mee.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:11

De fokmerrie die ik verzorg is ook lastig met bekappen en als je haar voet hoog optilt kan ze ook lastig doen/trappen.
Ze is ook gewoon bang en is met uitkrabben ook heel bang en doe dat dan ook erg rustig.
Gelukkig is mijn smid ook erg rustig en behandeld haar rustig soms met praam als het niet lukt maar dat is dan voor haar eigen bestwil.
Ik vind niet dat een hoefsmid zomaar je paard mag schoppen evt doe ik het idd zelf maar hij niet.
Maar je staat er toch ook zelf bij? Zeg gewoon dat je daar niet van gediend bent liefst ter plekke.

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 13:12

xTweetyx schreef:

als het paard gingen hangen en hij bleef dat doen kreeg hij het uiteinde van de vijl, dat handvat, tegen zun rug geslagen,
ik vond dit altijd erg onterecht, vooral omdat veel paarden ineens een knal kregen.

dat is helemaal belachelijk,die zou ik meteen het hek uit geslagen hebben :(

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 13:14

Tooske schreef:
De fokmerrie die ik verzorg is ook lastig met bekappen en als je haar voet hoog optilt kan ze ook lastig doen/trappen.
Ze is ook gewoon bang en is met uitkrabben ook heel bang en doe dat dan ook erg rustig.
Gelukkig is mijn smid ook erg rustig en behandeld haar rustig soms met praam als het niet lukt maar dat is dan voor haar eigen bestwil.
Ik vind niet dat een hoefsmid zomaar je paard mag schoppen evt doe ik het idd zelf maar hij niet.
Maar je staat er toch ook zelf bij? Zeg gewoon dat je daar niet van gediend bent liefst ter plekke.

ik stond erbij,maar had haar vast bij het halster,dus zelf kon ik niet veel.
ik heb het er over gehad met hem,maar omdat ik nog niet veel ervaring heb,wist ik gewoon niet of het terecht was of niet.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:16

Wat doe je zelfs als het paard blijft hangen. Die van mij krijgen ook even een por met de hoevekrabber. werkt dat niet dan valt die voet heel hard op de grond.

xTweetyx schreef:

In jou geval bel een hoefsmid op en leg hem het verhaal uit. Dat ze angstig is en alles.en ga vooral heel veel zelf oefenen. De oude merrie hier heb ik weken zelf op haar hoef staan slaan met een hamer voordat we wat konden doen. Als je een goede hoefsmid hebt neemt hij als je het verhaal helemaal verted rustig de tijd en deelt hij ook ruimer in. Zelf was ik vaak de laatste van de dag en dan hebben ze vaak meer tijd.

karin1976 schreef:
Sleeper schreef:
Wat ik niet uit je verhaal haal is of ze dat altijd doet of alleen deze keer?

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:20

Jaar hoor als dat nodig is mag mijn hoefsmid dat doen.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:22

Ja ik vind dat een hoefsmid een paard mag schoppen als het paard gevaarlijk is (en dus gericht trapt)
De smid moet zijn vak goed kunnen uitoefenen en hoeft daarbij niet zijn leven in de waagschaal leggen.
In principe vind ik dat alle paarden goed opgevoed moeten zijn en dan zou zoiets niet gebeuren, mocht zoiets wel gebeuren en de eigenaar reageert zelf niet dan vind ik het voor de veiligheid van de smid niet meer dan terecht dat hij dan maar ingrijpt.

xTweetyx

ik zou die 2 hoefsmede nooit aan mijn pony laten komen,
maarja als die manege eigenaren dat wel willen, dan moeten ze dat lekker doen,
hun zijn wel duurder dan mijn hoefsmid, en mijn hoefsmid slaat niet,port niet, heeft geduld, neemt de tijd en het belanrijkste vind ik nog.
mijn hoefsmid bekapt,en beslaat veel mooier en beter, en werkt het netjes af.
dat doen hun 2 ook niet.

CaPrIoLe`79

Ik denk dat hierin voor een groot deel de verantwoordelijkheid van de eigenaar ligt. Die horen het paard zo te trainen dat de smid er lekker mee aan het werk kan.
Veel eigenaren slaan het `moeilijke`gedeelte van de training over en vervolgens moet de smid die het vaak druk heeft aan de slag met een paard dat amper kan vaststaan zonder te hangen en achter nog niet heeft geleerd voetjes te geven.
De smid is er om te beslaan of te bekappen, niet om het paard op te voeden. Wel moeten ze feeling en geduld met paarden hebben, anders krijgen ze ook niks gedaan. Veel smeden zijn op dat vlak handiger als de eigenaren.

Juut

Twiggy2008 schreef:
Gelukkig heb ik een (natuurlijk) bekapper die een paard niet schopt en zeker niet als het paard uit angst reageert. Dan stelt hij het paard eerst op zijn gemak of gaat wat Parelli-oefeningen doen. Werkt super. :)
Mijn paard is overigens heel braaf, maar toen ik hem net als 2-jarige had, moest hij nog het e.e.a. leren. ;)
.....
Dus nee, een hoefsmid mag mijn paard niet schoppen!!
Wel corrigeren, maar dat kan ook op andere manieren.

Hier wil ik wel even op ingaan. Kennis van me heeft een aardig maatje paard. Dier is mishandelt bij het inrijden op een africhtingstal, en daarna op een andere stal met veel geduld beleerd. Eigenaar is mens met paard, ipv paardenmens. Situatie nu; paard heeft weinig vertrouwen in de mens; vind hij iets eng, dan is hij weg. Hij neemt niet zo gauw van je aan dat het goed is, en is in zo'n situatie alleen met kracht te houden, wat de eigenaar gelukkig heeft.
Hoefsmid heeft alle geduld, is koud gaan beslaan omdat paard compleet in paniek raakt van de rook en sisgeluiden bij warm beslaan. En dan kan het nog fout gaan; hij is een keer gericht tegen zn heup geslagen, bij het onderslaan van het laatste ijzer. Hij had dit niet kunnen voorkomen/ oplossen met effe wat oefeningetjes; doet de eigenaar zelf nooit dus de hoefsmid zou er wel even wat uurtjes voor nodig hebben voordat paard hem 1; vetrouwd, 2; als leider beschouwd
(hoefsmid heeft overigens niet teruggetrapt; is heel hard naar zn busje gerent voor injectie om zwelling zoveel mogelijk te voorkomen)

Ander voorbeeld; zelfde paard heeft de neiging om je tegen de wand te drukken als hij het spannend vind worden. Ik moest hem wassen, en ja hoor; daar was die kont. Ronduit gevaarlijk. Ik heb een zweep er bij gepakt, gewoon tegen de muur gezet. Op het moment dat paard weer pletneidgingen kreeg heb ik hem 1 flinke mep op zn kont gegeven. Pletneigingen waren meteen over. Tuurlijk mag paard het spannend vinden, maar ik leef toch graag wat langer

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:26

CaPrIoLe`79 schreef:
Ik denk dat hierin voor een groot deel de verantwoordelijkheid van de eigenaar ligt. Die horen het paard zo te trainen dat de smid er lekker mee aan het werk kan.
Veel eigenaren slaan het `moeilijke`gedeelte van de training over en vervolgens moet de smid die het vaak druk heeft aan de slag met een paard dat amper kan vaststaan zonder te hangen en achter nog niet heeft geleerd voetjes te geven.
De smid is er om te beslaan of te bekappen, niet om het paard op te voeden. Wel moeten ze feeling en geduld met paarden hebben, anders krijgen ze ook niks gedaan. Veel smeden zijn op dat vlak handiger als de eigenaren.

Ik ben het helemaal met je eens!
Alleen in dit geval gaat het om een ouder paard (19) die echt wel weet wat er van haar verwacht wordt.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:27

Uhm slimmerik, je paard oke maar jij vind het ook goed als de hoefsmid jou een trap geeft wat ik opmaak uit je reactie?

Ik vind het oke als de hoefsmid een keer uithaald wanneer nodig.
Ik bekap mijn paarden zelf ook en soms kunnen ze zich best vervelend gedragen, ik straf ze dan ook.
Waarom zou ik de smid dan wel dat gedrag moeten laten negeren.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:27

xNOUSS schreef:
sporter schreef:
Jij denkt dat de volgende smid zich wel verrot laat trappen?

Tuurlijk niet. Maar waarom moet er gelijk een praam in gehangen worden? Dat helpt overigens ook maar tijdelijk

Onzin die werkt zolang je hem er om bind.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:33

Sleeper, een paard is nooit oud genoeg om iets te leren... Het kan alleen wat meer tijd kosten...