help mijn man wil ook gaan rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kim1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:01

Mijn ventje heeft vorige week zaterdag zijn eerste les gehad.
Anders dan de jouwe had die van mij nog nooit op een paard gezeten. Ik heb vroeger paarden gehad en de kinderen zijn laats beginnen rijden. Het begon bij hem ook te kriebelen en hij was al aan het zoeken naar een paard om te kopen. Ik heb ook mijn voet neergezet en gezegd dat hij eerst lessen moet volgen. Eerst leren je paard de baas te zijn, echt dressuur is daarvoor vind ik niet nodig, gewoon de basis. Gangen goed beheersen en stoppen, vertrekken en sturen helemaal onder de knie hebben. Als je op manege staat bestaat er misschien al eens de mogelijkheid voor eens een paard van iemand te mogen gebruiken.

Als het dan op kopen aankomt, ja er zijn toch wel heel veel grote paarden en daarvoor niet alleen ras-paarden die gelijk stukken van mensen kosten, zeker als je ambitie niet verder ligt dan lekker buiten rijden en plezier maken, zou ik opteren voor een paard dat weggedaan wordt omdat hij niet voldoet voor de sport.

Destigado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:41

Hoi ik ben een man die door mijn vrouw is gaan rijden.

Vroeger heb ik gereden tot ik een jaar of 12 was daarna middelbare school. Dan is paardrijden voor jongens echt niet stoer meer.

Tja en nu al weer bijna 4 jaar aan het rijden. na een dik jaar alleen maar lessen ook gaan starten in de dressuur. Ben nu L1 met 7 winst. Heb nu wel een terugval. ik zit minder zeker op mijn paard en houdt veel te veel vast en val te ver voor over.We komen we wel weer door heen maar dat duurt nu toch al weer een tijdje. Hoe het komt geen flauw idee. Al kan meer stress op mijn werk daarin wel een factor zijn.

Het meest heerlijke vind ik de buitenritten met mijn vrouw. Vorige week zijn we een week naar de veluwe geweest met onze paarden. In 1 woord Heerlijk.

EN ja ik rij gewoon in een rijbroek. Al vind ik dat er voor heren heel weinig leuke sportieve rijbroeken zijn. Na een half jaar met rubberen laarzen gereden te hebben, heb ik wel leren laarzen aangeschaft en zou niet meer zonder kunnen nu.

Als ik me aanmeld bij de wedstrijdtafel hoef ik nooit mijn naam te noemen das wel handig.

EN ik heb ook een keer mijn ultieme droom mogen beleven met een echte ridderuitrusting te paard.

ik zag er toen zo uit

Afbeelding

Carolinef

Re: help mijn man wil ook gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 11:26

geweldig al die mensen die zichzelf of hun partner herkennen nav mijn topic, super ook die stoere ridder hier boven! petje af.

ik sta niet op een manege, maar op kleinschalige stal, maar ga idd maar eens een hengeltje uitwerpen om te kijken of mijn man ergens op mag voor keertje, thanx allemaal voor jullei reacties, super!!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:29

Leuk toch!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:41

Hier hetzelfde. D-pony voor mij aan huis en mijn vriend wil graag een eigen paard. Heb aangegeven dat hij maar eerst eens moet gaan lessen (had in het verleden wel al gereden) en dat is hij ook gaan doen. Hij heeft nu 3x of zo in de hal gereden en is al een paar keer met een buitenrit mee geweest. Hij doet het graag en we hebben het er soms wel eens over hoe we het in de toekomst graag willen. Hij is 1.83 en +/- 83 kg dus kan echt niet op mijn pony.

Op zich denk ik dat een tweede paard niet nodig is als ik die van mij eens goed kon trailerladen dan konden we samen de bos in, hij op manegepaard en ik op die van mij, minder kosten en toch samen rijden. Dan eventueel na deze d-pony (nu 17 jaar) eventueel een paard zoeken waar we beiden op kunnen.

Maar goed hij zit netjes te paard, vindt het erg leuk en hoop dat het ook zo blijft.

Destigado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:12

wij hebben op stal elke vrijdag avond een mannenles rijden bijna 10 mannen in mee.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 06:18

Destigado schreef:
wij hebben op stal elke vrijdag avond een mannenles rijden bijna 10 mannen in mee.

oh echt? wat leuk en waar is dat?

edit; nieuwekerk a/d ijssel als mijn taalkennis me niet achter laat?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 07:11

Hihihi Carolinef, ik herken de situatie wel. ;)
Mijn ventje heeft ook Penny-neigingen gekregen sinds Tom aan huis staat.
De dagelijkse knuffelkwartiertjes worden wel eens ritjes in de bak en dat zonder zadel, hoofdstel of laat staan halster met touw...
Hij vertrouwt Tom volledig en dat voor iemand die ooit door een paard 2 gebroken armen en een zware hersenschudding had.
Ook zijn gewicht is niet geschikt voor Tom; het kan wel voor een kwartiertje, maar een buitenrit gaat het nooit worden.

Gelukkig werkt hier de afleidingsmanoevre prima: eerst de verzorging en dan het leuke. ;)

Mocht jouw ventjelief toch die drang blijven houden, dan lijken ritjes/lessen op een paard de volgende stap.
Net wat je zegt: dressuurbasis is wel een must!

Op zich lijkt het doel mij ook wel leuk: samen een buitenrit maken... :+:

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:41

Carolinef schreef:
geweldig al die mensen die zichzelf of hun partner herkennen nav mijn topic, super ook die stoere ridder hier boven! petje af.

ik sta niet op een manege, maar op kleinschalige stal, maar ga idd maar eens een hengeltje uitwerpen om te kijken of mijn man ergens op mag voor keertje, thanx allemaal voor jullei reacties, super!!

hihi, sterker nog, wij hebben er sinds 2 maanden een merrie bij en rijden nu heerlijk samen door de bossen over de heide en gaan met de trailer op cursus en les :) Zo gezellig om dat met je liefde te delen..alles voelt dan heel compleet..of klinkt dat heel penny :P

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:44

Amy77 schreef:
Carolinef schreef:

hihi, sterker nog, wij hebben er sinds 2 maanden een merrie bij en rijden nu heerlijk samen door de bossen over de heide en gaan met de trailer op cursus en les :) Zo gezellig om dat met je liefde te delen..alles voelt dan heel compleet..of klinkt dat heel penny :P

Dat is juist toch leuk?
Niks Penny aan, tenzij jullie stiekem naast elkaar rijden en elkaars handje vast houdt. Mag niet he?
Met 2 handen rijden! :+

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:34

Dat mannen penny-neigingen vertonen is natuurlijk niet zo gek. Mannen blijven altijd kinderen. :D

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:38

LindyH schreef:
Dat mannen penny-neigingen vertonen is natuurlijk niet zo gek. Mannen blijven altijd kinderen. :D

Een Penny-knul dus! :D

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:43

geef mij een penny knul

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:54

Haha, ik zag de titel en dacht al dat moet een topic van caroline zijn!

Sander was toen ik hem leerde kennen heel bang van paarden. hij ging toen al wel regelmatig mee naar mn verzorgfries en daar heb ik hem uiteindelijk een keer opgezet. hij heeft toen gestapt en gedraaft. hij vond het opzich wel leuk toen. Toen de eigenaren van dat paard gingen verhuizen moest ik helaas noodgedwongen stoppen met het bijrijden. we hebben toen besloten dat ik een veulen zou kopen. dat werd een haflingertje. zijn liefde voor paarden is gaan groeien en destijds heeft hij toen op de manege waar ik stond wat zitlessen gehad. wel op de western manier want een rijbroek en rijlaarzen wou hij niet aan. vervolgens heb ik toen mijn haflingertje verkocht en zijn zijn lessen toen gestopt wegens omstandigheden. een jaar later heeft hij toen besloten om een eigen paard te kopen. dat werd een fjordenjaarling hengst en heeft hij zn handen vol aan gehad. in principe helemaal zelf opgevoed met hier en daar wat hulp van mij. hij heeft ontzettend genoten van die tijd en had er heel veel plezier in. :j in de tussentijd volgde hij fanatiek western lessen en heeft zelfs nog onderlinge wedstrijden gereden.toen de tijd aanbrak dat we de fjord konden inrijden. zakte het plezier eigenlijk zo dusdanig af dat we hem een jr later hebben verkocht en hij nu helemaal gestopt is met de paarden. mijn droom was ook om samen door de bossen te rijden en ja het romantische plaatje was wel compleet maar helaas liep dat dus toch wat anders.. dus het ene moment kunnen ze fanatiek zijn en het andere moment is het weer over. soms mist hij het wel eens. maar dat is vooral als het mooi weer is ;)

Afbeelding

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:41

Jammer om te lezen, Share...
Wel goed dat je dit hebt geplaatst, want zo kan het natuurlijk ook aflopen.

Ik heb niets te vrezen: mijn Penny-knul vertrouwt alleen maar 'zijn maatje' Tom. Er komt nooit een ander paard bij.

Tja, inrijden is wel wat anders dan een manegeles...
Rijdt Sander echt helemaal niet meer, ook geen manegelessen meer?
Best zonde, persoonlijk vindt ik dat mannen te paard vaak van nature al een goede zit hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:50

nee hij doet ook geen lessen meer.. nu wil hij wel weer gaan sporten dus opperde dat het misschien een idee was om zn lessen op te pakken maar hij wist niet of dat hij daar nog veel zin in had. Het inrijden ging bij cas eigenlijk vanzelf en heeft nog nooit een pas verkeerd gezet. maar het moeten rijden en de verplichting vond Sander gewoon niet leuk meer.. die wilde alleen als het goed weer was.. daarbij was de klik ook weg dus het is een samenloop van omstandigheden geweest maar wel ontzettend zonde van alle tijd, energie en geld wat we erin hebben gestopt natuurlijk. maar het zijn gewoon dingen die kúnnen gebeuren.. en waar je over moet nadenken voor je beslist doen we het wel of doen we het niet.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:08

Mja, blijft echt jammer, Share, maar wel begrijpelijk.
Ik ga in jullie geval niet zeggen: boys will be boys, in de zin van: in opwelling kopen, het leuke er vanaf, dus weg ermee.
Dat gebeurt helaas wel al te vaak...

Heb je wel ooit samen kunnen rijden?

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 14:19

dat kan alsnog wel, sander past nog wel op mijn fjord qua bouw haha (Share is mijn stalgenootje)

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:25

Susyb schreef:
fries/tinker/shire ??
En tja waarom zou je het hem weerhouden? En hij kan ook met een eigen paard gaan lessen natuurlijk...

Een fries is niet sterk in de rug en dus niet geschikt voor een zware ruiter!!!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:36

Carolinef schreef:
dat kan alsnog wel, sander past nog wel op mijn fjord qua bouw haha (Share is mijn stalgenootje)

Ahaaa! :)*
Mja, dan weet jij ook vanaf zeer dichtbij dat het ook anders kan lopen.
Vandaar je 'help' misschien? :o

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:08

Ach wat jammer Share, plaatje zag er juist zo ontspannen uit..maar als het een moeten wordt, nee, dan is het verstandig een diertje niet te laten staan en idd te hebben verkocht.

Mijn voordeel is dat mijn vriend ook is opgegroeid met paarden en al vanaf zn 12e een haflinger heeft :) daar is een ijslandse merrie bijgekomen..dus ik zit niet in TS haar pakketje van begins af aan leren..dat scheelt al en zijn de beslissingen makkelijker genomen om een paard erbij aan te schaffen he.

Leuk om anderen hun verhaal te lezen :)

Destigado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:37

Carolinef schreef:
Destigado schreef:

oh echt? wat leuk en waar is dat?

edit; nieuwekerk a/d ijssel als mijn taalkennis me niet achter laat?

Inderdaad in nieuwerkerk aan den IJssel

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:45

iti schreef:
Dan moet je wel voor een grote tinker gaan ( 1.60 of liefst groter) want een cob tinker is vergelijkbaar met een goeie fjord ;)

ohnee, niet met iemand die 130 weegt ;)
als je man echt wilt gaan rijden, dan mag je wel het grove geschut aan paarden gaan uitzoeken,
dan vallen de tinkers/fjorden,haflinger en friezen al af...

clydesdale of shire mischien een optie?

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:10

Het zou hier op gemengde gevoelens van mij onthaald worden. het zou super fijn zijn om samen buitenritjes te kunnen maken, op wedstrijd te gaan,...

Maar anderzijds: iedereen heeft zo zijn eigen ideeën over de verzorging. Ik zou het vreselijk vinden als hij op bepaalde dingen er anders over denkt dan mij en het ook anders wilt aanpakken.

Momenteel helpt mijn man met de pony's als ik dat vraag, maar mijn wil is wet. Ik leg wel uit waarom ik iets zus of zo wil, en hij gelooft mij dan ook en vindt hij dat ik absoluut gelijk heb.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:14

gewoon laten lessen eerst en dan zie je vanzelf wel wat er van terecht komt is toch leuk als je een beetje de zelfde hobby deeld heb je iets samen.