coupeerverbod trekpaarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 01:45

Worden Dobermanns met staarten geboren (heb nooit een nest gezien)?

En is het houden van honden met gecoupeerde staarten ook verboden,
of wordt dat pas een punt met keuringen?
.

Moritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 06:15

ik heb kennissen in België die Belsen fokten, zijn ermee gestopt, want ze kunnen de veulens met staart niet meer verkopen. Er zijn 2 stromingen in België: fokkers die met staart willen en (vaak oudere) fokkers die zonder staart willen.

Hetzelfde met brandmerken, mag ook niet meer. Wij (fokkers van Norikers) kunnen onze veulens niet meer in het stamboek laten opnemen, in Oostenrijk accepteren ze geen chips, veulens moeten een veuelnbrand krijgen en na de keuring als 3-jarige een definitief brandmerk op de linkerbil. Er zijn nu zo'n 50 Noriker veulens in Nederland geboren en men heeft dus een probleempje, of allen veulens naar Oostenrijk transporten, laten branden, terug en over 3 jaar weer: keuren en definitief branden, of niet laten opnemen in het stamboek.....

Overigens ik zie steeds meer Jack Russells met staart en ik (als oud fokker) vind het echt geen gezicht........

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 09:10

Botervlieg: Bij dobermans wordt de staart en oren op zeer jonge leeftijd al gecoupeerd... ik heb nog nooit een dier zonder staart geboren zien worden...

En alles wat Moeder Natuur meegeeft zal ongetwijfeld een functie hebben... dus daar moet en mag je niet aan komen!! Maar da's mijn mening...

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 10:10

Dobermanns en Rotweilers met staart vind ik ook geen porum. Sorry, maar dat is nu mijn mening.Voor wat betreft het brandmerken, het is een vaststaand feit dat er nu minder KWPN'ers naar amerika worden geëxporteerd vanwege het ontbreken van het brandmerk. Het is nu namelijk niet meer duidelijk te onderscheiden (uiterlijkmatig) dat je een KWPN'er hebt lopen. Ik heb het vaak zat gezien trouwens dat veulens werden gebrandmerkt en ik moet toch zeggen dat ik niet het idee had dat ze er überhaupt ook maar iets last van hadden. Ze deden verschrikt een pasje opzij om vervolgens vrolijk verder te vreten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 10:20

stef"]
dan bindt je hem op! Dat doen ze bij percherons en suffolks ook
[/quote]
kleine moeite he. Het is gewoon kwaadwiligheid van de mens als je het mij vraagt. Aan een paard hoort een staart te zitten. De mens speelt te veel voor god, zelfs als het om onbenullige zaken als een staart gaat. Trouwens, ook bij honden is het couperen voortaan verboden. en terecht. Mensen moeten zichzelf maar willen verbouwen (en je hebt zat van die gekke wijven) en dat is al tot daaraan toe vind ik, maar van dieren moeten ze afblijven.

[quote="Roos schreef:
Dobermanns en Rotweilers met staart vind ik ook geen porum. Sorry, maar dat is nu mijn mening.

een mening die ontstaan is omdat je niet anders gewend bent. Als het andersom was geweest en ze gingen vanaf nu de staart couperen terwijl ze altijd lang waren geweest, had je gezegd, een rotweiler zonder staart vind ik ook geen porum, sorry.
Het heeft gewoon tijd nodig. en dat verdienen de honden.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 22:00

Botervlieg schreef:
En is het houden van honden met gecoupeerde staarten ook verboden,
of wordt dat pas een punt met keuringen?
.

Het is natuurlijk niet echt te controleren maar in principe is een hond die na 1996 ontdaan is van zijn oren en na 2000 ontdaan is van zijn staart verboden, tenminste er zijn verboden ingrepen gedaan, je zal misschien een boete krijgen. Je kan geen deel meer nemen aan cursussen of lid worden van een hondenschool of vereniging, shows lopen kan je dus ook niet meer.
Heb je een medische indicatie dan kan je nog wel aan cursussen meedoen, maar heb je een hond uit het buitenland waarbij de oren zijn afgesneden heb je gewoon een probleem, heel jammer als je een hond via de stichting AAI o.i.d. haalt met gesneden oren.

Citaat:
Dobermanns en Rotweilers met staart vind ik ook geen porum.

Dat is gewoon een kwestie van wennen, bij de oren van een Duitse Dog staat ook niemand meer stil, persoonlijk vind ik een Rottweiler met staart veel meer hond!

En ik vind de Trekpaarden met staart ook veel mooier

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 22:07

ik heb bij brandmerken gestaan en paarden vastgehouden en zoals iemand hierboven al zei: ze merken er niets van! Ik geloofde het nooit en wilde er niets mee te makenhebben, tot ik ermee geconfronteerd werd en nu geloof ik het wel!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 09:20

smurf schreef:
ik heb bij brandmerken gestaan en paarden vastgehouden en zoals iemand hierboven al zei: ze merken er niets van! Ik geloofde het nooit en wilde er niets mee te makenhebben, tot ik ermee geconfronteerd werd en nu geloof ik het wel!

Zo raar he. Wat een vlieg voelen ze wel. Ik vind dat niet logisch.[/list]

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:43

SmithsGirl schreef:
Botervlieg: Bij dobermans wordt de staart en oren op zeer jonge leeftijd al gecoupeerd... ik heb nog nooit een dier zonder staart geboren zien worden...

En alles wat Moeder Natuur meegeeft zal ongetwijfeld een functie hebben... dus daar moet en mag je niet aan komen!! Maar da's mijn mening...

OK dan!
En de mijne!
Van Clown uitspraken als 'Jack Russell met staart geen gezicht word ik Huilen Boos!
En van al die zogenaamd 'estetische' argumenten zou ik willen zeggen:
Kijk es in de spiegel?
Als je het goed vindt kom ik je dan wel even 'opknappen' met de schaar.
En als je wilt krijg je er nog een leuk brandmerkje bij ook.
Voel je niks van, hoor, wat al die idioten ook mogen beweren.

Er worden zeker dieren zonder staart geboren:
bij katten de Manx en nog 1 waarvan ik me de naam nu even niet kan herinneren.
.
Laatst bijgewerkt door Botervlieg op 16-07-03 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:47

Botervlieg"]
[quote="SmithsGirl schreef:

OK dan!
En de mijne!
(Van Clown uitspraken als 'Jack Russell met staart geen gezicht word ik Huilen Boos! )

Er worden zeker dieren zonder staart geboren:
bij katten de Manx en nog 1 waarvan ik me de naam nu even niet kan herinneren.
.
[/quote]
Ja dat klopt idd, maar worden de Engelse Bulldogs ook niet met zo'n heel klein staartje geboren?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:56

ja, en engelse bulldogs worden geboren met een te kort ademhalingssysteem waardoor ze niet tegen hitte kunnen en met een te grote kop zodat ze alleen d.m.v. een keizersnede geboren kunnen worden. Dat is ook estetisch kennelijk, net als couperen! Maar ja, het wordt me wel duidelijk dat estetisch en ethisch ver uit elkaar liggen! En dat is wel jammer.

Tessala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 14:33

Dat wat jullie zeggen van als het door moeder natuur is gegeven dan zal het wel ergens voor goed zijn is alleen van toepassing op wilde beesten in de natuur.
Als de bazen/eigenaars hun paard/hond willen brandmerken, couperen doen ze dat toch wel. Er zijn zat plaatsen waar het niet verboden is en in dat geval kun je concluderen dat deze wet alleen een geruststellende, ethische en of morele functie heeft.

Schijnheilig

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 22:24

Desiree schreef:
ja, en engelse bulldogs worden geboren met een te kort ademhalingssysteem waardoor ze niet tegen hitte kunnen en met een te grote kop zodat ze alleen d.m.v. een keizersnede geboren kunnen worden. Dat is ook estetisch kennelijk, net als couperen! Maar ja, het wordt me wel duidelijk dat estetisch en ethisch ver uit elkaar liggen! En dat is wel jammer.

Yep, maar daar zijn ze nu verandering in aan het brengen, de neus moet er weer meer uitkomen.....tja bij Chihuahua's zijn de schedels te klein gefokt zodat de hersentjes er niet meer goed inpassen en die lopen dus rond met een open fontanel....
er moet verandering komen in wat de keurmeesters willen zien, de extreme moeten er weg... de gemiddelde Shar-pei heeft vandaag de dag ook te veel rimpels... de Mastino idem dito...Allemaal extreme dingen, maar als mensen al moeilijk doen over het feit dat een Rottweiler of een Doberman tegenwoordig oren en staart hebben.... dan zie ik het somber in

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 00:33

Desiree"]
[quote="smurf schreef:

Zo raar he. Wat een vlieg voelen ze wel. Ik vind dat niet logisch
[/quote]
Ik vind dat wel logisch, de verbranding door zo'n brandijzer is nl zo groot dat je er niet echt iets van merkt. En ja, ik kan weten hoe dat voelt, heb wel eens een vergelijkbaar iets meegemaakt toen ik nog jonger was.
Het gebeurt gewoon zo snel en is zo heet, dat zo'n veulen het na 2 sec alweer is vergeten. Hetgene waar hij nog het meest van schrikt is de geur van verbrand haar.
Brandmerken heb ik dus geen problemen mee, heb meer problemen met het tatoeren van de lip van Friezen of het couperen van staarten, oren en andere lichaamsdelen...
Hier in de buurt staan een stuk of 12 Belsen, 1 ervan heeft een lange staart, dat vind ik zó mooi! Is echt een heel mooi paard Lovers

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 01:13

Als je zelf ergens aan brandt dan voel je dat ook niet.
De pijn komt daarna.
Om die te minderen ga je koud spoelen.
Heb ik bij brandmerken nog nooit gezien.......
.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 06:30

Citaat:

hartelijk bedankt dat je me voor idioot uitmaakt!
Heb jij er wel eens bijgestaan wanneer ze paarden brandmerken, ik wed van niet, anders schreef je niet zoiets. Ik zou het prettig vinden als je op je taalgebruik let en eens goed leest wat mensen typen mevrouw of meneer Botervlieg! (want uit je profiel kan men niets opmaken, ik keek er even om te kijken hoe oud je was, maar dat vermeld het ook al niet).

Overigens verbaast het mij ook dat ze een vlieg wel voelen en een brandmerk niet als het word aangebracht, maar het is inderdaad dat het ijzer heet genoeg moet zijn, zoals iemand al opmerkte. Ik heb er meerdere malen bij moeten staan om te assisteren (als je op een stoeterij werkt, moet je wel eens dingen doen die je niet zo leuk vindt) en heb nog nooit een paard zien flippen van de pijn, zien reageren zelfs! Ook niet achteraf als de "wond" moet genezen! Het ruikt ook niet minder vies dan wanneer de smid je paard warm beslaat!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 09:24

Hmm.... ken je dat filmje op Internet van dat paard dat gebrandmerkt wordt en in zo'n ijzeren ding staat? Hij schopte over het hek heen naar de man die hem brandmerkte... Geen pijn?

Ik zal het eens voor je opzoeken...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 09:26

dat filmpje ken ik. Die man kreeg ook een brandmerk van dat paard, grinnik! Ik vond dat wel grappig. Een koekje van eigen deeg noem ik dat.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 09:57

Idra schreef:
Hmm.... ken je dat filmje op Internet van dat paard dat gebrandmerkt wordt en in zo'n ijzeren ding staat? Hij schopte over het hek heen naar de man die hem brandmerkte... Geen pijn?

Ik zal het eens voor je opzoeken...
Yep die heb ik hier ook, paard voelde wel degelijk iets.... man daarna ook Haha!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:59

In dat geval denk ik dat het niet vakkundig werd gedaan. Het ijzer zal niet heet genoeg zijn geweest oid.
Op die plek waar ik mij toen verbrand heb zit nu geen gevoel meer, zo heet was het. De gevoelszenuwen in de huid worden daardoor verdoofd/uitgemaakt.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 11:14

smurf schreef:
Citaat:

hartelijk bedankt dat je me voor idioot uitmaakt!
Heb jij er wel eens bijgestaan wanneer ze paarden brandmerken, ik wed van niet, anders schreef je niet zoiets. Ik zou het prettig vinden als je op je taalgebruik let en eens goed leest wat mensen typen mevrouw of meneer Botervlieg! (want uit je profiel kan men niets opmaken, ik keek er even om te kijken hoe oud je was, maar dat vermeld het ook al niet).

Overigens verbaast het mij ook dat ze een vlieg wel voelen en een brandmerk niet als het word aangebracht, maar het is inderdaad dat het ijzer heet genoeg moet zijn, zoals iemand al opmerkte. Ik heb er meerdere malen bij moeten staan om te assisteren (als je op een stoeterij werkt, moet je wel eens dingen doen die je niet zo leuk vindt) en heb nog nooit een paard zien flippen van de pijn, zien reageren zelfs! Ook niet achteraf als de "wond" moet genezen! Het ruikt ook niet minder vies dan wanneer de smid je paard warm beslaat!

Als je denkt dat ik jou voor idioot uitmaak,
dan heb je mij echt niet goed begrepen, Smurf!
Ikzelf ben nl. 1 van die idioten die roept dat brandmerken
(achteraf) pijnlijk is.
En ja, ik heb er meerdere keren bijgestaan.
En nee, geen paard zal je vertellen hoe het voelt.
Want behalve Mr. Ed is er niet 1 die dat kan. Verdrietig
.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 11:16

Dat filmpje wil nog niet zeggen dat het dier pijn had,
het was gewoon een zure knol die je waarschijnlijk ook een mep had verkocht als je hem een borstel over het lijf had gehaald.

Verder ben ik veel bij brandmerken geweest en de meeste verzetten geen pas, diegene die het wel doen zijn altijd de zeik knollen die bij het minste geringste al van zich afmeppen.

Als het ijzer heet genoeg is gaat het vliegensvlug en zal er ook nauwelijks een wondje zijn, na drie dagen valt er een korstje af en zit er gewoon huid onder.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 23:38

Nou ja, mensen laten zich tegenwoordig ook brandmerken (een nieuwe rage na tattoos) en die hebben er toch ook pijn van...
Bij het Spaanse paard vind ik het ergens een mooie traditie, dat brandmerken, maar ik vraag me toch sterk af OF het geen pijn doet...