Wat een ramp: Flame en de hoefsmid, 3 x nikzz :(

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 22:31

En heb je gekontroleerd of de hele tand er uit is en niet is afgebroken Verward
Want dan ben je nog lang niet klaar. Als ze al zo reageert bij een smid, wat moet een tandarts dan wel niet voor drama worden.

Overigens komt een smid die mijn paarden slaat bij mij het erf niet meer op. Boos!
Als er geslagen moet worden doe ik het zelf wel Boos!

Chantal173

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 22:57

Sugarmiss schreef:
Overigens komt een smid die mijn paarden slaat bij mij het erf niet meer op. Boos!

Als
er geslagen moet worden doe ik het zelf wel Boos!

Daar ga ik helemaal in mee.
Naomi als je interesse hebt dan kan ik via pb het nummer geven van mijn hoefsmid.Hij doet het niet fulltime maar na z'n werk.Dit houd in dat ie alle tijd voor z'n klanten vrijmaakt en hij gaat heel geduldig met paarden om.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:05

Ik ga met de anderen mee. Die smid zou niet meer bij mijn paard hoeven te komen. Met geduld moet je al een heleboel kunnen bereiken, zeker als je een paard hebt met een verleden.
Dat zie ik maar weer aan Regina. Toen ik met haar begon, mocht ik niet eens aan haar been komen, een hoefsmid dat ging met sedalin en een praam en dan nog ging het niet helemaal zoals het hoorde.
Na een tijdje kon ik haar voorbenen optillen, nu tilt ze alle vier de benen zo op. Dennis (stalgenoot) mocht er in het begin echter nog steeds niet aankomen (inmiddels wel). Ook bij de hoefsmid is ze een stuk makkelijker geworden. Maar we zijn nu wel een jaar verder. Toch doe ik het zo tien keer liever dan dat ik het met geweld af moet dwingen (daarmee krijgt het paard zeker niet meer vertrouwen in je Lips are sealed). Dit paard wordt steeds makkelijker (hoewel ze nog steeds extreem gevoelig is wat haar achterbenen betreft), en je merkt echt dat ze vertrouwen in ons krijgt.
Bovendien lijkt het me niet zo'n probleem om nog even te wachten met inrijden, als je dan een paard hebt dat voor je werkt en met je omgaat op basis van vertrouwen ipv op basis van angst.
Succes ermee...

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:12

Wie was de hoefsmid? hoe heet die? Juist met jong (probleem) paarden is geduld wel nodig!
Natuurlijk zal Flame jou blijven uitproberen, zij is jong dus dat hoort erbij.. zorg wel ervoor dat jij de baas blijft! Mischien wat vaker oefenen met haar voetjes, overdreven belonen als ze het goed doet... en straf haar als ze gaat schoppen of bijten.
Flame is waarschijnlijk op een leeftijd dat ze juist het verschil moet weten met wat wel mag en wat niet mag. Probeer met een clicker systeem.
Een mede bokker "Kleintje" kan je hier wat tips geven! Knipoog

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:27

Klopt, ik heb hier ook mee te maken gehad, een jong paardje wat zijn voeten nog niet wilde optillen. En toen ze het eenmaal bij mij deed probeerde ze de dierenarts het ziekenhuis in te slaan.

Als Flame echt zo'n draak is, wacht dan nog even met de hoefsmid. Laat haar het eerst bij jou perfect doen. Als dat goed gaat, je rekt de tijd steeds langer en je gaat ook dingen doen die een hoefsmid doet, dus onmogelijke posities, dan laat je het een ander doen terwijl jij tegen je paard praat. 1 voet is genoeg. Een dag later een andere voet. Zo ga je 4 voeten langs. Na verloop van tijd neem je 2 voeten op een dag.

Ik was dus ontzettend tegen een praam bij de hoefsmid. Want dat moet om de 6 tot 10 weken, en dat is een kwestie van opvoeden. Een praam is voor noodgevallen, niet voor iets wat je kan aanleren.

Zoek een andere hoefsmid, maak een afspraak om maar 1 voet te doen en zodra hij weer in de buurt is nog een voet. Probeer het zo te plannen dat hij steeds in de buurt is. Als het erg goed gaat doe je 2 voeten per dag, maar ga niet gelijk van 4 voeten uit.

Laat de hoefsmid eerst met het paard praten, aaien en laat ook de hoefsmid eerst het paard wat lekkers geven.

Beloon goed gedrag, negeer negatief gedrag, behalve als het gevaarlijk wordt, geef dan een schreeuw, slaan of trappen lost niets op in dit geval omdat ze juist nog vertrouwen moet krijgen. Staan op 3 benen is geen pretje, niet voor zo'n lange tijd en daar is vertrouwen voor nodig!

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 12:53

Kleintje schreef:
Klopt, ik heb hier ook mee te maken gehad, een jong paardje wat zijn voeten nog niet wilde optillen. En toen ze het eenmaal bij mij deed probeerde ze de dierenarts het ziekenhuis in te slaan.

Als Flame echt zo'n draak is, wacht dan nog even met de hoefsmid. Laat haar het eerst bij jou perfect doen. Als dat goed gaat, je rekt de tijd steeds langer en je gaat ook dingen doen die een hoefsmid doet, dus onmogelijke posities, dan laat je het een ander doen terwijl jij tegen je paard praat. 1 voet is genoeg. Een dag later een andere voet. Zo ga je 4 voeten langs. Na verloop van tijd neem je 2 voeten op een dag.

Flame moet echt bekapt worden ze loopt nu bijna 4 weken kreupel door ongelijke hoeven.. 1 achterhoef.
Vandaag komt de hoefsmid en de dierenarts en dan krijgt ze een kalmeringprik

en bij mij geeft ze voetjes en bij een vriendin van mij ook niet..

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:58

Sja, als ze kreupel loopt dan kan je niet meer wachten. Maar ik zou uitkijken met een kalmeringsprik. Want ook daar kan een paard doorheen breken. Als het niet wil, dan wil het niet. Nadeel met kalmeringsmiddel is dat ze niet meer weten wat ze doen, dat ze ook hun kracht niet meer kunnen dosseren.

Ik zou dus na vandaag hard gaan oefenen zodat een ander ook haar benen kan oppakken. Begin met borstelen en over de kont naar beneden aaien. Daar waar je ziet dat het paard het er al moeilijk mee heeft stoppen. Niet wachten op protest. Dus desnoods eerst tot de knie. Een keer later tot de sprong. Niet gelijk willen oppakken. Veel belonen.
Na een week kan ze echt wel een voetje optillen.
Daarna probeer je het weer met een andere vriendin. Een paard moet hier gewoon makkelijk in worden. Wat als er een keer wat gebeurt en jij bent niet aanwezig!

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 13:01

ja inderdaad, ik ga ook beginnen met rijden enzo, alles gaat goed, behalve dierenartsen en hoefsmeden

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 00:21

hoi mijn pony is ook zo , hij krijgt ook altijd een praam om en nog loopt ie weg hij trekt zelfs ijzeren kettingenverrot, maar de smid die ik heb blijft gewoon zijn been vasthouden totdat ie het opgeeft , hij zij dat mijn pony weet dat ie sterker is , dus hebben we hem in een stand gezet tussen andere ponys in en houd ik zijn hoeven vast en doet ie niks, hiervoor had ik ook een andere smid en timmerde er op los , je ziet dat mijn pony niet bang is maar gewoon er niet van houd als er een enge vent aan zijn benen hangt , nu gaat het stukken beter , maar zodra ie niet in zijn stand bekapt word is het weer grote elende Boos!