BOETE,voor je paard met hitte in de wei

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 14:27

Waarschijnlijk goed bedoeld en zo, maar ik kan er niet voor de volle 100% achter staan. Op stal is het vaak veel warmer dan in de wei, en daar staat ook geen windje. Urine en mest gaan broeien, en da's dan ook nog eens erg ongezond.

Ik ben blij dat mijn paardjes nu 24/7 buiten staan! Ik ga met Lot mee: er zijn paarden die er nooit uitkomen (en dan heb ik het niet eens over nooit weidegang). Daar zou de DB eens naar moeten kijken!

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 14:29

dat van die boetes uitdelen was vorig jaar ook al hoor. en ik denk de jaren daarvoor ook!
maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand een boete heeft gehad....
wij zullen er ook geen eentje krijgen sharir heeft altijd water en schaduw.
bij ons staan de paarden trouwens wel regelmatig in de schaduw. ze liggen ook vaak in de stikhete zon te bakken of staan te grazen in de volle zon. maar zo af en toe verplaatsen ze naar de schaduw (wat ook kan komen omdat daar iemand woont die weleens boterhammetjes over de schutting geeft Haha! Knipoog )

dieren in de auto laten zitten met dit weer vind ik echt niet kunnen..

brig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 14:33

Onze paarden staan ook in een wei zonder schaduw maar wel in een polder aan een merengebied zodat het vaak waait. Wij willen wel bomen planten of een schuilhut neerzetten maar mogen dit niet van de gemeente omdat dat niet in het ontwerp staat van het gebied.
Wat moet je dan?
Daarnaast rij ik endurancewedstrijden waarin van mijn paard opeens wel verwacht wordt dat hij tegen warmte kan.

Hdoortjez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 14:34

je kan idd een boete krijgen als je paard/koe of schaap geen schaduw heeft in de vorm van een paar bomen of een loopstal en er moet altijd water beshikbaar zijn. in de wei naast skippie hebben schapen gestaan.de boer heeft idd een boete gehad vorig jaar. zijn schapen hadden geen water en schaduw en het was meer dan 30 graden.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 14:39

Diana_Mabel schreef:
Tsss wat een stomme regel zeg sjonge jonge nergens voor nodig zoalang ze water hebben is er niets aan de hand.
Vroeger... die oude boertjes die ploegde de hele dag met hun paarden in de volle zon die lachen zich vast kapot als ze dit horen ik vind het wel broodje aap!en als ik een boete krijg dan zal ik hem zeker aanvechten, degene die dit bedacht heeft heeft een Zonnesteek!

ik vind het ook raar, mijn paarden staan samen met die van annemieke (AnneOmie hier) op het land en met nog een paar anderen, nou ze hebben geen schaduw, maar dat hebben ze ook niet nodig, ze staan de hele dag op het land en we halen ze er savonds af, dan vullen we de tonnen, en hebben ze als ze de volgende dag door die mensen daar er worden opgezet gewoon weer water, en als we ergens in de middag komen vullen we de tonnen dan gaan ze na het rijden weer het land op, en als savonds weer terug komen om ze eraf te halen vullen we ze weer, er staan 3 tonnen, dat is toch genoeg, ze heben er niet echt veel last van volgens mij dat ze geen schaduw hebben

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 15:26

Dan stuur ik ze zo door naar de gemeente, want van hun mag ik geen schuilhok in de wei plaatsen......

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 15:39

dat klopt ja van die schapen. maar die lagen er toen al erbarmelijk bij. volgens mij waren er al een paar bijna dood of al dood. was niet normaal meer hoor.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 16:29

Zip schreef:
Dan stuur ik ze zo door naar de gemeente, want van hun mag ik geen schuilhok in de wei plaatsen......

hihhihihi dies grappig idd gewoon naar de gemeente sturen hahahaha ik zie het al voor me wat een stunt!!!

paarden,koeien, schapen etc kunnen er heus wel tegen hoor anders had je wel gehoord over dode dieren weet je wat ze eens moeten checken bij ons op de zaak hebben we dus GEEn airoc zit hier nu gewoon weg te stomen want we hebben een plat dak dit gebouw heeft het bombardement in R'dam in 1940 gewoon overleeft heel irritant! en mijn vriend werkt in de bouw die staat nu in die hitte op een dak te werken dus ze moeten niet zo mierenne..en vervelende zeikers ga toch echt werk doen zoals dieren die het echt nodig hebben zoals Blacky hier op bokt!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 16:32

Ik vind die boete helemaal niet zo gek!
Onze paarden kunnen gewoon in de schaduw als ze willen maar daar staan ze niet echt veel in.
Ik heb gisteren nog een hoop shetlanders gezien die allemaal apart aan zo'n paaltje stonden, geen omheining of iets, ook geen schaduw en zelfs geen water! De merrie's hadden allemaal een veulen...zo zielig vond ik dat!
En mij lijkt dat die veulens ook wel eens op "ontdekkingstocht" gaan. En da's best gevaarlijk als je wei langs een diep meer ligt zonder omheining.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 16:36

vind het eigenlijk best wel onzin, als er gewoon voldioende voorzieningen zijn op de wei, zoals vers drinkwater, beetje koel enzo, en als ze een beetje in de wind kunne staan, ik vind dat ze moeten kijken naar de algehele conditie van het paard,
een paard met een goede conditie kan er makkelijk tegen, en gaat rond het middaguur staan dutten, met de rest van de kudde erom heen, zo zorgen ze du svoor schaduw, ze staan dan vaak met de hoofden laag,

ik vind alleen dat ze boetes mogen geven, al sde paarden rillend van het zweet en zonder water met hitteberoertes staan, als je een paard hebt dat er tegen kan is het grote onzin,
en vaak is het in de meetse stallen juist benauwd met dit weer,
mijn tinker staat buiten heerlijk, maar zet ik hem op stal, dan begint hij te zweten een zwaar te ademen, buiten staat tenminste nog een fris windje,
vind het dus geddeltelijk rote onzin, en volgens mij is het onzin, want dan was er wel meer over te horen geweest

dit evrhaal is gewoon zo begonnen, iemand kreeg een boete omdat het paard niks te eten had, en niks te drinken had, die verteld het verder aan iemand maar die luisterd niet goed en dacht dat het kwam door het warme weer, sorry maar vind dit echt raar.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 16:46

Ik vind een boete een beetje overdreven... het ene paard kan beter tegen de hitte dan het andere paard, maar om dan direct boetes te geven... er zijn idd paarden die het hele jaar op stal staan (mijn paard vroeger ook, lees profiel) en dat vind ik veel erger. Nu staat mijn paard gemiddeld 8 uur per dag buiten zonder schaduw, maar hij wordt helemaal gek als ik hem binnen haal. Misschien scheelt het omdat hij wit is, maar toch kan hij beter op het land staan dan op stal. Zodra hij in het begin vd avond binnen wordt gehaald en eenmaal op stal staat begint hij meestal van de warmte op stal te zweten. En zeg nou zelf, dan is hij toch beter af in de wei met een lekker briesje (en zijn vriendjes als gezelschap)

Ik ben dus maar blij dat ik de mogelijkheid heb dat mijn paard lekker overdag het land op kan OK dan! , dan maar geen schaduw.

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 17:02

Bij Veerle in de wei staan in 1 hoek een paar boompjes. De pony's (3) staan er erg graag onder, zeker met deze hitte. Maar ook als het (lang) regent gaan ze erg graag onder staan.
Vind het opzich wel goed dat ze dit een beetje in de gaten houden, maar een boete vind ik wel meteen ver gaan, want er is weinig bekendheid over deze nieuwe regel.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 17:22

Hm, vraag ik me toch af hoe iedereen dat water in bakken en kuipen VERS houdt in de hitte.....?

(wel es met je handje gevoeld, na de middag? Huilen )
.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 17:41

Bij ons staan ze met deze hoge temperaturen overdag op stal, waar alle deuren open staan en het goed toeven is.. Maar dat is meer ivm met de dazen.
Laiser heeft maar een kleine stukje waar misschien wat sshaduw kan zijn, maar daar zitten juist de meeste dazen, dus denk maar niet dat hij daar gaat staan.

Verder heeft hij een Buzz-offdeken op die ook wat zonlicht moet tegen houden.

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 18:09

Botervlieg schreef:
Hm, vraag ik me toch af hoe iedereen dat water in bakken en kuipen VERS houdt in de hitte.....?

.

Sorry hoor, maar zo vers hoeft het toch niet te zijn?
Die van mij dronk vroeger water uit de sloot! Nooit ziek geweest of wat..
Ze krijgen nu water uit een grote kuip en die wordt gewoon bijgevult terwijl hij nog niet eens leeg was (heel af en toe maak ik 'm helemaal schoon)

Maar goed ik begrijp je wel, dat water is dan idd NIET vers.
Dan zou je het ieder uur moeten verversen? Beetje overdreven.

Vind heel dit gedoe een tikkeltje overdreven hoor, gekkigheid, en al helemaal vreemd dat ik er nog nooit van gehoord heb.
Als iemand z'n pony aan z'n lot overlaat in een weitje, zonder smid/arts/eten, dan krijgt diegene een waarschuwing, maar als jij je pony in de zon laat staan krijg je meteen een boete?? Vind het steeds gekker worden... Verward

Nee ik ben het er niet mee eens hoor, en zoals iemand anders hier al zei staan paarden in andere landen met 40 graden in de zon!

Mogen ze ook wel een verbod stellen op mensen die heel de dag in de zon moeten werken.. OK dan!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 18:15

Wat een vreselijke onzin zeg.Ik ga helemaal met Sonja mee.
Toen die van mij in een weiland met schaduw stonden, stonden ze er nooit in.
Nu hebben ze alleen maar weitjes zonder schaduw,alleen 's morgens en laat op de middag is er schaduw(maar ook dan staan ze gewoon in de zon.

Volgens de 'regels'zou ik ze dus naar binnen moeten halen waar het echt niet uit te houden is.
het is buiten zoveel koeler dan in de boxen!Wij zitten midden tussen de weilanden waar ook nu een koel briesje staat.
daarnaast hebben ze zat drinkwater

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 18:28

Botervlieg schreef:
.

Gewoon elke dag een paar cementkuipen vol. En dan hebben ze nu pech, op de vorige stal mochten ze uit de sloot drinken, die hebben ze niet zomaar leeg. Als ze mogen kiezen tussen kraanwater en slootwater kiezen ze dus echt geen kraanwater he...

Waarom zou het water koud en vers moeten zijn? Ze liggen niet op een terrasje onder een parasolletje, dus ze mogen ook niets kouds met ijsblokjes en een rietje bestellen Pling
Niet te mieperig worden hoor, het zijn PAARDEN geen mietjes!!!!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 18:29

Ik vind een boete (of een waarschuwing, lijkt mij beter) best wel terecht voor mensen die hun paarden zo als ik hier eerder heb beschreven best terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 18:32

Vastgeknoopt aan een paaltje is inderdaad behoorlijk stijlloos. Maar heb je gecheckt voor hoe lang dat was? Stonden ze daar niet voor een periodieke controle of hoefbekapbeurt oid?
Ik vind trouwens een meer als afscheiding helemaal zo gek nog niet. Mooi juist, meteen drinken in overvloed. Zie het gevaarlijke er niet aan af. Een paard gaat doorgaans niet voor het geintje zwemmen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 20:02

Arti staat in een wei met weinig schaduw, maar wel aan het water. Er staat altijd wat wind. Water in overvloed, de wei word grotendeels afgeschermt door sloten en vooraan bij het hek staat ook nog een ton met water...
Levi staat wel in een wei met shaduw, alles word daar omringt door bomen en bos...maar wat is de keerzijde daar weer van? Juist...veel dazen...
Vage regel...op stal is het veel warmer nu...

SweetTinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 21:04

Sonja"]
[quote="Botervlieg schreef:
.

Waarom zou het water koud en vers moeten zijn? Ze liggen niet op een terrasje onder een parasolletje, dus ze mogen ook niets kouds met ijsblokjes en een rietje bestellen Pling
Niet te mieperig worden hoor, het zijn PAARDEN geen mietjes!!!!
[/quote]

Ja inderdaad, hier ben ik het mee eens, het is nog altijd een paard (dier dus Haha!) en ja wij mensen zouden het maybe niet drinken, maar denk dan eens aan hun voerbakken, na 100 keer eten zitten daar ook vieze resten in, en die beesten in de stal? Als je zo gaat denken, moet je ook vloerbedekking in de stal leggen... Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:10

wat een super dom gelul zeg. mijn paardje kan grotendeels van de dag in de schaduw staan, de rest van de kudde ook (6 stuks) maar je moet niet denken dat ze ook maar 1 tel in de schaduw gaan staan hoor.
ik zet mijn pony trouwens liever in de zon met een zuchtje wind dan in een stal met 100 muggen. *rollende ogen*

ik vind het veruit idioot dat ze daar een boete op kunnen geven.

nee zet paarden dan maar in stands zoals vele maneges... dát is pas paardvriendelijk!! Boos!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 02:06

hoe je hat water vesr houd nouu door het ee paar keer per dag bij te vullen en leeg te gooien...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 02:29

Citaat:
Een paard gaat doorgaans niet voor het geintje zwemmen.

Als die van mij de kans krijgt staat ie mooi met zijn pootjes in het water hoor. Maar die is ook niet helemaal normaal, lijkt op zijn baas denk ik...

Gently is wel gek op de appelboom in de wei maar dat heeft een heel andere reden...

Denk dat het bij paarden net is als bij mensen, de een kan beter tegen de warmte als de ander. Stiek gaat bij het warmste weer nog als een idioot door het land terwijl Gently in de schaduw gaat staan. Vind zo'n boete wel een beetje overdreven hoor. Als paarden voldoende vers water kunnen krijgen en een baas hebben met gezond verstand zijn ze beter af als een paard met een benauwd hokkie en een baas die er niet naar omkijkt....

Maarja, typisch nederlands he... de meest idiote regeltjes verzonnen door iemand achter zijn bureau. Burocratie ten top. Soms... (zucht)

Moritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 06:08

Moritz staat in de polder, met altijd wind

Gisteren zat ik in mijn snikhete flatje en heb serieus overwogen om met een tuinstoeltje ook in de polder te gaan zitten,maar ik had niet zo'n lang snoer voor mijn pc Haha!

In Oostenrijk gaan de paarden in mei de alm op en komen er met de eerste sneeuw weer af en waar denk je dat ze staan??? In de brandende zon en niet onder de bomen! Knipoog

Ik weet wel wat nuttiger dingen voor de dierenbescherming: zag gisteren nog een hondje in een afgesloten auto zitten toen z'n vrouwje ff boodschapjes doen was b.v.