Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!
Geplaatst: 15-07-03 18:29
Nog geen nieuws?????
Ptries
Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 20:40
Nee, ik ben vanavond wel weer wezen kijken, toestand was hetzelfde. Ook heb ik vanmiddag de dierenarts telefonisch gesproken. Ze hadden wel wat vermoedens, maar ze willen het eerst zeker weten voor ze daar uitspraken over doen. Het konden een aantal dingen zijn. Als het goed was wisten ze morgen misschien meer.
Jerai's ademhaling was weer wat gezakt, haar pols en temperatuur waren echter wel weer gestegen.
mazzeltje
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!
Geplaatst: 15-07-03 20:51
Ik duim voor Jerai en jij sterkte hoor!
Rubin
Geplaatst: 16-07-03 10:29
Ik ben vanochtend even bij je paardje langsgeweest, ze lag in haar stal. (Bleijenberg als ik het goed heb) Ze staat idd op inwendige en toen ik langs was geweest waren de co studenten al klaar met onderzoeken, mest, temp etc. Ze wordt behandeld voor vermageringsverschijnselen zover ik mag begrijpen. Als je nog eens wat wilt weten kan je me even een berichtje sturen, mocht je langs komen deze dagen moet je het even laten weten.
Mireille
Geplaatst: 16-07-03 10:36
Ai, Die Jerai, het zit ook niet mee! We duimen voor jullie! Sterkte, en beterschap voor Jerai
Nimber
Geplaatst: 16-07-03 10:40
Ze word nu iig goed in de gaten gehouden. veel sterkte en ik duim met de rest mee hoor!
Anoniem
Geplaatst: 16-07-03 10:41
Wat sneu dat ze nu alweer wat heeft. Arme Jerai. Sterkte!
Ptries
Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 18:13
Bedankt iedereen. Ik weet wel iets meer, ik heb rond 11.30 gebeld met de dierenarts, ze hebben het VERMOEDEN (het is dus beslist niet zeker) dat ze een chronische ontsteking heeft aan haar lever, of aan haar darmwand. Over de prognose deed de arts nog geen uitspraken, ten eerste omdat het niet zeker is (en ik hoop dat ze het niet heeft, ik ben geen medicus, maar het klinkt me niet echt lekker in de oren) en ten tweede omdat als ze het wel heeft, ze ook moeten weten hoe erg en groot de ontsteking is voor ze daar uitspraken over kunnen doen. Ik zal morgen wel weer met een update komen.
Ik hoop zó dat ze beter wordt, eerst had ik er nog wel goede moed in, maar ik kan niet tegen die onzekerheid. Ze is ook echt heel sip voor haar doen. Ik heb zo'n medelijden met haar.
Mayo
Geplaatst: 16-07-03 18:15
Hmm, balen zeg, nu weet je iets en eigenlijk niets... ik duim voor je dat je z.s.m. weet wat het is en dat het allemaal goed komt
mazzeltje
Geplaatst: 16-07-03 18:15
Ik hoop het ook echt dat het goed gaat komen , ik duim weer verder voor jullie!!
Gaby
Geplaatst: 16-07-03 19:03
Ik duim voor jou en Jerai dat het weer beter mag gaan. Een chronische ontsteking klinkt inderdaad helemaal niet goed . Hopen dat de dierenarts een beetje positief nieuws heeft morgen en dat het toch geen chronische ontsteking blijkt te zijn.
easter
Geplaatst: 16-07-03 22:04
Jeetje wat vreselijk!! Het is verschrikkelijk om in deze onzekerheid te leven! K duim voor je en wens Jerai en jou heel veel sterkte!!
Anoniem
Geplaatst: 16-07-03 22:28
Dat klinkt niet erg positief En dat na alles wat jullie al hebben meegemaakt. Ik duim heel hard met de rest mee.
Ptries
Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 18:18
Ze weten nog steeds niet wat Jerai heeft, ze zou helaas EMND kunnen hebben, dit is echter niet zeker. Er moet een scan gemaakt worden om dat uit te sluiten. Ik heb diverse sites over EMND (Equine Motor Neuron Decease) bezocht en als Jerai dat heeft dan is het over. Symptonen die Jerai van deze ziekte heeft zijn: * Snelle vermagering ondanks goede eetlust * Trillende spieren * Alle benen ver onder het lijf zetten (dus naar elkaar toe) * Veel liggen * Snelle spierafbraak * Hoofd laten hangen
Echter, voor zover ik kan lezen heeft ze niet alle symptonen (zweten doet ze niet) en ook andere symptonen die weer niets met deze ziekte te maken hebben (koorts, ontstekingsbloedbeeld).
EMND wordt veroorzaakt door een tekort aan vitamine E. Als ze het dus heeft is het waarschijnlijk mijn schuld. Terwijl ze toch echt altijd goed voer heeft gehad en veel op het land heeft gestaan.
Ik ben niet zo goed in Engels en bijna alle informatie die ik erover kon vinden is in het Engels, dus ik weet niet of ik alles goed begrepen heb.
Het is dus niet zeker dat Jerai EMND heeft, maar haar ziektebeeld lijkt er grotendeels wel op. Nu zijn er misschien (hoop ik) wel meer (minder ernstige) ziekten die dit beeld geven.
Mocht iemand mij meer over EMND kunnen uitleggen, of zin hebben (en goed zijn in) het vertalen van Engelse tekst naar Nederlands dan hoor ik het graag.
Billy
Geplaatst: 17-07-03 18:24
Kom op meis, jij hebt altijd super voor Jerai gezorgd. Wat er ook gebeurt, het is niet jouw fout. Heel veel sterkte ermee.
Polly
Moderator Algemeen
Geplaatst: 17-07-03 18:57
jeetje zeg, dat klinkt niet lekker. Maar zoals Billy al zegt, je moet jezelf niet de schuld gaan geven hoor! Je hebt je uiterste best gedaan, zo goed mogelijk voor haar gezorgd.
Jet
Geplaatst: 17-07-03 19:03
Als ik hoor wat jij met Jerai hebt lopen tobben, dan weet ik zeker dat je jezelf niets mag verwijten. Ik heb ook even voor je gezocht, maar wat ik lees, zou het ook nog een soort van erfelijk bepaalde ziekte zijn, aanverwant aan het menselijke ALS. Balen voor je als het echt zo is, wat ik las zijn er wel paarden bekend die wat opknapten, maar geeneen die echt weer goed werd. Dit is nog een link die ik wel duidelijk vond, maar ook wel weer Engels: http://www.findlay.edu/users/brennan/eq ... /emnd.html Als iets je niet duidelijk is, wil ik het wel voor je vertalen, maar het hele stuk zo zondermeer is me nu net even te veel... In elk geval wens ik je heel veel sterkte met Jerai!!
carola
Geplaatst: 17-07-03 19:15
Meid, geef jezelf niet de schuld! Als jij haar altijd goed hebt gevoerd, en in de wei hebt gezet, kan je er niets aan doen! Jij hebt het altijd goed bedoelt, en iedereen zal het zo doen als jij. Geef alstjeblieft niet jezelf de schuld, en veel sterkte, moed en succes.
Buitenzorg
Geplaatst: 17-07-03 21:04
Jerai lover schreef:
EMND wordt veroorzaakt door een tekort aan vitamine E. Als ze het dus heeft is het waarschijnlijk mijn schuld.
Lieve Patries,
Wil je niet zulke rare dingen schrijven? Tuurlijk is dit niet jouw schuld! Jerai komt op de eerste plaats bij jou en je zet alles op alles om haar tip top te kunnen verzorgen en dat doe je ook! Geef nou alsjeblieft niet jezelf ergens schuld van!
Dikke Knuf!
Jacksel
Geplaatst: 17-07-03 21:18
Ik stuur je even een pb met vertaling, even geduld
Anoniem
Geplaatst: 18-07-03 08:24
Als ze dat echt heeft zal dat niet door jouw zorgen komen hoor. Met goed voer enzo kan dat gewoon niet. Misschein dat er met haar lichaam iets mis is waardoor de vitamines niet goed worden opgenomen. Heel evel sterkte!
Richtje
Geplaatst: 18-07-03 10:15
Tuurlijk is het niet jou schuld, ken weinig mensen die zo veel moeilijke tijden met zijn / haar paard heeft meegemaakt en toch altijd weer alles voor het paard over hebben gehad en voor het paard klaar hebben gestaan. Aan jou verzorging zal het zeker niet liggen. Nogmaals heel veel sterkte, en misschien valt het allemaal nog mee
Cassidy
Geplaatst: 19-07-03 00:37
Lieve Patries. Ik heb net het andere topic gelezen waarin je schreef dat je de laatste beslissing voor Jerai hebt genomen en haar in laat slapen. Ik weet van jou dat je ontzettend veel om Jerai hebt gegeven, en er ontzetten goed voor hebt gezorgd. Geef jezelf niet de schuld dat het nu niet goedgaat, uitsluitsel heb je pas als de autopsie is geweest, en je schreef dat je dat wilde laten doen. Maar jij hebt haar de beste tijd van haar leven gegeven, en ik ben zeker dat ze je daar dankbaar voor is. Zulk vertrouwen en liefde die ze uitstraalde, en het feit dat ze met haar hoofd in jouw schoot in slaap viel tijdens mijn bezoek....ze houdt gewoon van je. En dat haar lichaam het nu laat afweten is zeker niet jouw schuld!