Ik ben de (paarden)weg helemaal kwijt....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:17

echt goed stuk!
heb het helemaal uitgelezen..(normaal stop ik na maximaal 10 regels!) ...haha zoveel waarheid! geweldig!

misschien dan maar als een indiaan? geen hoofdstel zadel of beschermers...gewoon los op de rug? oww nee, dan zit je weer op zijn wervels te stuiteren???
inderdaad! je doet het nooit goed...haha
en dan heb je het nog niet over het rijden. Als je je paard met zijn hoofd in de lucht laat lopen krijg hij last van zijn rug, als je hem lang en laag rijdt belast je zijn voorbenen teveel...ehm, misschien toch maar alleen op de wei laten staan?

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:22

Ik ben het helemaal met je eens!

Ik heb toch wel maling aan hoe mensen denken als ik iets anders doe...
Zo heb ik een portugees hoofdstel op mijn tinker en ben ik aan het sparen voor een Spaans zadel. Denk dat menig spaanse en portugese paardenfans stijl achter over vallen bij het zien van deze maffe combi op een raar paard :D

Nou en.. ik vind het leuk, mijn paard maakt het niet uit, zolang het maar goed zit.

Kijk wat past bij jou en je paard, blijf lekker traditioneel bezig als dat goed gaat. Dat is helemaal niet verkeerd.

Pietershof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:24

Ik twijfel ook altijd. Is dit de beste optie, zou iets anders beter zijn, moet ik dat ook eens uitproberen? Ook qua manier van rijden, de hoefsmid (traditioneel of natuurlijk). Allemaal heel herkenbaar wat je schrijft.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:27

Haha, heel herkenbaar hoor :D

Ben zelf 30 en zie mezelf nog crossen op een fjord met halster en touw en verder niets

En nu ben ik af en toe ook de weg kwijt in de wir war van attributen ( hoewel ik niet aan setjes etc doe hoor)
Ben ook veel meer onbevangen als vroeger, jammer is dat,

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:28

Haha heel herkenbaar. Ook ik heb na 20 jr eruit geweest te zijn weer een paard gekocht. En de wereld is veranderd. Zoveel keuze en zoveel meningen en iedereen adviseert iets anders. Hellup ;-).

Gewoon je eigen ding doen, simpel beginnen en zo langzamerhand raak je vanzelf wegwijs in de 987567 soort dekjes enzo :-)

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:28

Haha heel herkenbaar. Ook ik heb na 20 jr eruit geweest te zijn weer een paard gekocht. En de wereld is veranderd. Zoveel keuze en zoveel meningen en iedereen adviseert iets anders. Hellup ;-).

Gewoon je eigen ding doen, simpel beginnen en zo langzamerhand raak je vanzelf wegwijs in de 987567 soort dekjes enzo :-)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:32

wachtwachtwacht, nog wat vergeten: voer.
vroeger ging je paard in de zomer op de weide en in de winter op stal met hooi en biks.
nu is gras niet meer goed vanwege te rijk en te veel fructaan.
naast hooi heb je ook kuil, luzerne, compact gras, ...
ipv. biks heb je 500 soorten muesli's en al evenveel soorten supplementen _O-

natuurlijk moet je kijken naar wat bij je paard en bij jou past, maar door de overvloed aan keuzes, overvloed aan informatie en overvloed aan meningen zie je soms door de bomen het bos niet meer ;)

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:34

ravellie schreef:
Haha, heel herkenbaar hoor :D

Ben zelf 30 en zie mezelf nog crossen op een fjord met halster en touw en verder niets

En nu ben ik af en toe ook de weg kwijt in de wir war van attributen ( hoewel ik niet aan setjes etc doe hoor)
Ben ook veel meer onbevangen als vroeger, jammer is dat,

ben het hier helemaal mee eens.
Maar ook een hoop maneges die de kinderen niet meer lekker laten spelen nee gepresteerd moet er worden.

Verder is het af en toe meer een modebeeld en gaan mensen daar in mee en dan ineens is dat ook beter voor het paard e.d.
daar zet ik dan ook weleens vraagtekens bij hoor.

Bv over die zadels vroeger leek het wel of paarden niet zo snel last hadden van hun rug of lijf door een verkeerd zadel. imo kan dat wel kloppen omdat tegenwoordig de zadels echt op maat gemaakt worden dus ja die kunnen al niet meer op heel veel verschillende paarden.

En ga zo maar door

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:37

Ontzettend leuk dat je de tijd hebt vrijgemaakt om dit zo op papier te zetten!
Als mama, met baan en paard ervaar ik tijd toch als iets kostbaars. Respect.
Ik snap helemaal wat je bedoelt. Ik heb ervoor gekozen dat de keuzes die ik maak, ook goed voor mijn paard zijn.
Natuurlijk verdiep je je in de materie en de mogelijkheden die er zijn. En daaruit maak je de keuze die het best bij jou past.
net wat je zelf al omschrijft, je doet het in de ogen van een ander toch nooit goed, dus doe het dan vooral voor jezelf goed. Je kan altijd je mening herzien, maar heb nooit spijt of schuldgevoel over keuzes als je er wel zelf achter staat/stond.

Hoe dan ook, respect!

juval

Re: Ik ben de (paarden)weg helemaal kwijt....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:39

haha... wat geweldig herkenbaar!!
je kan beter op zwemmen gaan ofzo (alhoewel zullen de badpakken tegenwoordig ook niet meer hetzelfde zijn als vroegah).

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:44

jouw verhaal is echt zo herkenbaar, TS!! :P

ik heb net een paardje (arabiertje) en ik stond daar in de winkel: "ik zoek een hoofdstel maat pony, wat is het beste?" Kreeg ik daar te horen over mexicaanse neusriemen, dubbele neusriemen, stang en trens hoofdstellen, lage neusriemen. Uiteindelijk is het een gecombineerde neusriem geworden :P

Met zadels ook. Een dressuurzadel geeft veel schoudervrijheid, maar met een VZH kun je meer. En dan heb je leer, maar mn paard van 4 groeit daar misschien wel uit. Maar is kunststof dan beter? Dan kun je later evt een leren kopen...

En dan heb ik het nog niet eens over de miljoenen soorten dekens in de winkel :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:44

Dit zie je in de hele maatschappij, mobieltjes, internet, alles is in 20 jaar veranderd maar voor paardrijden vind ik dit veel minder opgaan, gewoon nog steeds lol met je knol hebben is het belangrijkste, alhoewel ik met een halster en zonder zadel langs de weg crossen wel heb afgeschaft.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:45

Leuk stuk om te lezen!

Ik kom ook nog uit de 'oude' tijd waarin iedereen met zwarte rubberen laarzen, zwarte cap met elastiekje, een bruin veelzijdigheidszadel, hoofdstel met lage neusriem en een bustrens reed. Keilkussens bestonden niet, shabrakjes waren allemaal in de vorm van het zadel of inderdaad zo'n opgevouwen 'verhuisdeken'. En daar deden we alles mee, springen, dressuur, crossen... En het ging ook nog goed.

Ik denk dat het twee dingen zijn, voor een deel voortschrijdend inzicht. Want Ja, als je bijvoorbeeld alleen dressuur rijdt zit een dressuurzadel inderdaad beter dan een veelzijdigheidszadel.

Maar de paardenmarketeers hebben ook niet stil gezeten. We zijn in een consumentenmaatschappij beland waarin setjes en merken ineens een rol zijn gaan spelen en niet alleen in de paardenwereld.

Ik zou me niet te druk maken, als wat je aanschaft maar goed past en lekker zit, dan kan je eindelijk na zoveel jaar wachten gewoon genieten van je paardje.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:48

Je kan het natuurlijk zo moeilijk maken als je zelf wilt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:57

Prachtig beschreven ! :D

stam ook uit de hup wollen deken tijd zadel al dan niet onder het resp hooi of stof vandaan getrokken

wat de boer vroeger "ff kieken wat veur n vlees die in de kuup had"heette heet nu ineens natural horsmanship %)

volg je gevoel komt t vast wel goed ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:57

HERKENBAAR!!!! Ja helemaal. Ook idd jaren een paard gewild en nu getrouwd, 2 kids en de juiste financiele situatie... Vorig jaar een Fries gekocht met bijpassend zadel (toch???) en hoofdstel (toch???) en halster (toch???)....

> halster bleek te schuren kwam ik na een week achter (paard wondjes au au, ik me schuldig voelen dat ik er niet aan gedacht had dat dat kon)
> hoofdstel bleken scheef in elkaar gezet te zijn en bakstukken te kort
> enkelgebroken bit bleek later ook problemen te geven al vanaf dag 1 en toch was hij altijd hiermee gereden... nu dus dubbelgebroken erin
> zadel bleek veel te smal en ik ben nu dus boomloos EN een flinke tik breder gaan zitten..

En dan wel of geen dekens, ijzers, welk voedsel en vooral hoeveel van wat, weidegang, ontwoirming, vaccinatie, etc etc etc...

Ik herken je hele verhaal echt helemaal. Ik dacht zoveel van paarden te weten, maar nu na ruim een jaar begin ik er pas in te komen. En nu na een jaar denk ik: bekijk het allemaal! Ik doe hoe het mijn gevoel is en als ik zie dat Jippe er blij mee is dan is het goed.

Dus TS: doe lekker hoe het je invalt en kijk of je paard er blij mee is!!! Je paard is je grootste spiegel of je het goede besluit hebt genomen.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 13:28

Ik ben toch ZO blij dat ik niet de enige ben die er, zelfs met de hulp van Tom Tom, af en toe niet meer helemaal uitkomt.

@Zilfstar- ik denk dat wij idd een beetje in een vergelijkbare situatie zitten, had je ook weer helemaal die vlinders in je buik toen Jippe bij je op stal stond? (ik voelde me echt precies weer dat meisje van 10 dat zoooooooooooooo graag wilde)

fojoe schreef:
wachtwachtwacht, nog wat vergeten: voer.
vroeger ging je paard in de zomer op de weide en in de winter op stal met hooi en biks.
nu is gras niet meer goed vanwege te rijk en te veel fructaan.
naast hooi heb je ook kuil, luzerne, compact gras, ...
ipv. biks heb je 500 soorten muesli's en al evenveel soorten supplementen _O-

natuurlijk moet je kijken naar wat bij je paard en bij jou past, maar door de overvloed aan keuzes, overvloed aan informatie en overvloed aan meningen zie je soms door de bomen het bos niet meer ;)

wil jij wel ophouden nu...hehehehe...je begint ook al op dreef te raken :P

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:38

ik mis een paar puntje ( kleine dingetjes hoor)
bodembedekking :: stro , vlas , houtkrullen of toch maar strokorrels?????
voer, welk merk , hoeveel , ojeeeeeeeeeeeeeeeeeee doe ik wel goed , wordt mijn pony niet te dun of te dik???
en wat te denken van een deken, daar wil ik helemaal niet aan denken, mijn pony heb meer dekens als ik jassen heb....
wannneer doe je het goed of slecht .
ook ik zie door de bomen het bos niet meer

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:46

TS, helemaal herkenbaar.

Koop maar eens "gewoon" een deken... _O-

Nee, dan mijn zus, het enige moderne aan haar paard zijn zo'n beetje de peesjes, die zijn zowaar met KLITTENBAND vastgemaakt, dat is zo ongeveer het modernste wat ze heeft. En omdat ze niet op Bokt zit, voorzover ik weet, leeft ze verder in zalige onwetendheid... :P

Hoewel... ze leest de "Horse and Hound"...
als dat maar goed gaat. -O-

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:51

jaaaaa, bodembedekking, da's ook zo'n ramp :))

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 13:53

Zoolgangster schreef:
TS, helemaal herkenbaar.

Koop maar eens "gewoon" een deken... _O-

Nee, dan mijn zus, het enige moderne aan haar paard zijn zo'n beetje de peesjes, die zijn zowaar met KLITTENBAND vastgemaakt, dat is zo ongeveer het modernste wat ze heeft. En omdat ze niet op Bokt zit, voorzover ik weet, leeft ze verder in zalige onwetendheid... :P

Hoewel... ze leest de "Horse and Hound"...
als dat maar goed gaat. -O-

wat moet dat heerlijk zijn....*zwijmel*

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:54

was ik maar nooit beginnen bokken ^) :))

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:54

@nathalie, ja, ze is dolgelukkig! :D

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 13:57

fojoe schreef:
was ik maar nooit beginnen bokken ^) :))

aaah..volgens mij komen we bij het hart van het probleem! ;)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:03

haha, heel herkenbaar dit. Ik heb ook lang lopen kloten met een goed zadel. Na constant aanpassingen heb ik het maar eens zo gelaten, hopend dat het goed genoeg is ;) Ik wil ook overal het beste van maar steeds is er wel weer iets verkeerd. Er is gewoon veel te veel aanbod :P