Paardenprijs keldert

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:52

bijdehandje1 schreef:
Het kan wel oplopen tot een gemiddelde van 1000/mnd, als het om een toekomstige dekhengst gaat.

Waarom zou een (toekomstige) dekhengst duurder zijn dan? Het blijft gewoon een paard hoor.

blokt

Re: Paardenprijs keldert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:54

al die keuringen en trainingen, veearts ed er vaker bij, maar 1000 euro lijkt mij ook wel erg veel. misschien als hij weg is om een test te lopen kost het klappen geld, anders valt die 1000 euro wel mee..

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:57

Het is alleen een beetje jammer voor de mensen die het financieel wel kunnen betalen maar toch ook een paard verkopen, die krijgen er dus ook geen drol meer voor. Beetje jammer.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:03

blokt schreef:
al die keuringen en trainingen, veearts ed er vaker bij, maar 1000 euro lijkt mij ook wel erg veel. misschien als hij weg is om een test te lopen kost het klappen geld, anders valt die 1000 euro wel mee..

Spermatesten, keuringsklaar laten maken, je bent aan duizend in de maand voor je het weet, hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:05

Maar goed, om weer on-topic te gaan: de gemiddelde koper koopt geen (toekomstige) dekhengst. De prijzen voor dergelijke paarden zullen ook niet kelderen. Dus dat is hier niet echt aan de orde ;)

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:11

Ik vind het wel fijn hoor dat de prijzen zijn gedaald,
Ik heb toch zo'n 20 jaar moeten wachten voordat ik eindelijk een paard kon kopen..
nu heb ik mijn studie klaar, en mijn eerste baan... en komt het perfect uit dat de prijzen wat lager liggen...
Je hebt gewoon wel een goede onderhandelingspositie als je een paard gaat kopen nu, heerlijk toch!
Heb echt een heel relaxed paardje, voor een heel relaxed prijsje!!

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 16:46

Bij ons is het 320 euro per maand stalling. Verderhoefsmid en tandarts en potje voor het geval dat, Maar vooral in het begin is het allemaal duur. dan moet je nieuwe dingen aanschaffen (zadel,hoofdstel,halsterS,dekens enz.) Daarom ben ik zo blij dat het alllemaal omlaag gaat. :D want dit is wel de perfecte tijd om een paard aan te schaffen. Een jaar gelden lukte het zoiezo niet ivm geld ;)

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 16:48

@ lindar1985
Beter dat je nu gekocht hebt. eerst keek ik wat rond en zag ik prijzen staan waar ik niet goed van werd. Dus zo erg is het niet dat je toch maar 20 jaar gewacht hebt;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:49

prijzen zijn gedaald, maar nog niet zo dat de slacht lucratiever is dan verkoop, boven de 250,- is nog niet zo moeilijk bij een gezond dier.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:52

hahah zeker ben ik daar blij om.
Ik vind het onderhoud trouwens heel erg mee vallen ( afkloppen) ben ongeveer 300 euro kwijt per maand
en ook de spullen die ik moest kopen vielen wel mee. lang leve een divoza om de hoek.
Maar dat verrotte zadel... een nieuwe is bijna duurder dan mijn paard...
dus ben maar voor een 2e handsje gegaan!

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:59

Nou ik merk nog weinig van de lagere prijzen.
En ik vind sowieso de prijzen de laatste jaren belachelijk hoog!

In de gulden tijd kocht je een leuk paard met papieren B/L niveau voor 4000 gulden, was een normale prijs. Tegewoordig ligt dit tussen de 7000 en 10000 euro....

4500 euro vragen voor een papierloos paard, zonder startervaring, B/L afgericht, thuis vind ik echt een belachelijk hoge prijs.

En het nadeel is... het word als normaal gezien omdat mensen dit toch voor zon prijs kopen en ook te koop staan op bijvoorbeeld marktplaats...

Nee ik hoop echt dat de prijs gaat dalen... ook particulier...

Vind het ook nog verbijsterend dat mensen liever hun paard aan een handelaar verkopen dan voor een paar honderd minder aan een goed tehuis...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:04

ik heb het wel gemerkt dat de prijzen veel lager zijn, heb voor veel minder 2 hele fijne merries op de kop weten te tikken.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:59

Een handelaar verkoopt paarden vaak weer door aan een goed tehuis, Lies.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 18:05

bijdehandje1 schreef:
Een handelaar verkoopt paarden vaak weer door aan een goed tehuis, Lies.

Jij bent zeker de leukste thuis :+

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 18:08

Nee, dat is de deurknop al :+
Ik vind het een beetje flauw, dat er altijd zo minachtend wordt gedaan over handelaren. Net of die hun paarden allemaal de worst in sturen. Zouden ze dat doen, dan werd hun verdienste wel erg krap.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 18:12

Nee dat niet maar er zijn genoeg paarden die van handelaar naar handelaar gaan, noem ik niet direct een goed tehuis.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:53

Lies21 schreef:
Vind het ook nog verbijsterend dat mensen liever hun paard aan een handelaar verkopen dan voor een paar honderd minder aan een goed tehuis...

in de praktijk verkoop je voor meer geld aan een particulier dan aan een handelaar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:19

Wij hebben vorig jaar een nieuw paard gekocht.
Wij zochten niets bijzonders. Tussen 6 en 12 jaar, goed aangereden, betrouwbaar, afstamming onbelangrijk (wel NRPS/KWPN) en budget tussen € 6000 en € 10.000.
Paar keer bij handelaren geweest, particulieren geweest. Paard afgekeurd op foto's. Ik vond het heel moeilijk om een goed paard te vinden voor dat budget.
Via een goede vriendin kon ik een paard kopen rechtstreeks van de handelaar, die gestopt was wegens zijn leeftijd.
De paarden zijn allemaal naar (klein)kinderen van de fokker gegaan.
Deze konden wij kopen omdat hij eigenlijk iets te klein was gebleven (1.63 cm). Zij adverteren niet, paarden staan aan huis, staan niet in de weg. Paard lag een paar duizend euro boven ons budget, maar wij kregen hem mee, omdat wij een goed tehuis boden en ons vorig paard vrij onverwachts was overleden (ze hadden medelijden met het verdriet van mijn dochters).
We mochten komen rijden wanneer we wilden en mochten alle tijd nemen om te zien of het klikte.
Ik vond het super.
We hebben nog steeds contact via de mail, wisselen foto's uit en ze zijn al een paar keer naar wedstrijden wezen kijken.
Nu 15 maanden later, zijn we nog steeds super blij met ons paard.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:35

Kwaliteit zal altijd zijn prijs houden en daar zal je voor moeten betalen.
Dat al de rest nu goedkoper wordt is volgens mij een tweezijdig iets ... iedereen kan zijn droom waarmaken om een paard te bezitten maaaar heeeel veeeel mensen gaan nu bedrogen uit komen omdat ze iets goedkoops gaan kopen denkend dat ze kwaliteit kopen en gaan ontdekken dat goedkoop is duur-koop wat betreft paarden.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:35

nou ik bedoel dat er vaak nu advertenties staan met een uiterste datum... voor die en die datum moet het paard weg. Er zou dan een speciale prijs zijn. Je vraagt wat er gebeurt als het paard niet voor die datum verkocht is en vervolgens krijg je te horen " dan gaat hij helaas naar een handelaar" .... Vervolgens ga je bieden en gaan ze niet akkoord want dat vinden ze te laag.... ik wist zeker dat het geboden bedrag meer was als een handelaar zou geven....

Het klinkt raar maar vaak heeft het ook met gunnen te maken.
Handelaren kunnen goed praten..

Natuurlijk kan en paard vanaf een handelaar goed terecht komen maar mijn ervaring ( en dat is bij 3 verschillende handelaren) heeft het paard in korte termijn meerdere eigenaren gehad.

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:50

Ik merk ook dat de prijzen erg naar omlaag gaan. Zo kan ik het uitstekende (spring)paard van een kennis overkopen voor slechts 500(!!!) euro!!

De paarden worden inderdaad goedkoper, maar daar staat ook tegenover dat veel mensen het onderhoud niet meer kunnen betalen door de economische crisis. Die is al wat "overgewaaid", maar veel mensen zijn de 'schade' van toen nu aan het ophalen. En dat lukt niet als je er nog een paard mee moet onderhouden.

beetjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:11

Lies21 schreef:

In de gulden tijd kocht je een leuk paard met papieren B/L niveau voor 4000 gulden, was een normale prijs. Tegewoordig ligt dit tussen de 7000 en 10000 euro...

In de guldentijd was het dekgeld ook gemiddeld 800 gulden. Tegenwoordig vragen ze in het eerste dekseizoen al 900 euro, als het al niet meer is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:18

Ik moet eerlijk zeggen dat ik van prijs daling weinig zie. Ik zie juist vaak enorme bedragen voor "simpele" recreatie paarden.
Nu zit ik wel niet in de sport ofzo. Maar paar jaar geleden kon je best een leuke recreatie haflinger/fjord achtig paard kopen voor zo'n 1000 euro tegenwoordig lopen ze al tegen de 2000 en veel bijzonders kunnen ze dan vaak niet.
Laatst een super leuke kruising gezien op marktplaats, paard was 5 jaar was ingereden maar 2 jaar stilgestaan dus veel kan het beestje dan niet. De prijs? 3500 vind ik echt gewoon echt veel geld. Dravers kon je aantal jaar geleden ook genoeg vinden in lagere prijsklasse. Tegenwoordig zie ik daar ook vaak overdreven bedragen voor niets tegen dravers bedoelt hoor maar ik zie weining daling.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:23

DreamAngel schreef:
Je moet er natuurlijk wel tijd en geld voor hebben, gemiddeld kost een paard houden 1000 euro per maand, soms meer, soms minder, ik hou het toch maar voor mijn gratis bijrijdpaarden (:

Ik weet niet wat jij allemaal met je paard doe, maar mijn paard kost echt geen 1000 euro in de maand! 250 euro in de maand (incl. hoefsmid)

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:42

beetjegek schreef:
Lies21 schreef:

In de gulden tijd kocht je een leuk paard met papieren B/L niveau voor 4000 gulden, was een normale prijs. Tegewoordig ligt dit tussen de 7000 en 10000 euro...

In de guldentijd was het dekgeld ook gemiddeld 800 gulden. Tegenwoordig vragen ze in het eerste dekseizoen al 900 euro, als het al niet meer is.

Ja precies dat is ook zo'n voorbeeld....
Ik als amateur die toch leuk mee wil kunnen doen in de sport vind het gewoon echt belachelijk!

Als je op marktplaats kijkt vliegen de advertenties met als teksten " belofte voor de toekomst" " de nieuwe totilas" je om de oren. En dan is het nog gewoon gemiddeld bloed.... Paarden die nog niets bewezen hebben rijzen qwa prijs de pan uit!