Hekel aan rijden, raar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StippTwingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:02

Ik vind het ook helemaal niet raar.
Het omgaan en gewoon samen zijn met je paard vind ik belangrijker en leuker, al hou ik wel veel van rijden maar heb een hekel aan de bak.
Ik rij mijn paard gemiddeld 2x in de week dan ga ik wel een paar uur het bos in, maar de rest van de week doe ik hem poetsen, een rondje wandelen, grondwerk, vrijheids dressuur, wat met m spelen....dat soort dingen. (niet allemaal in een week hoor)
Hij staat meestal gewoon lekker op de wei. :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:06

Complimenten! Een paard is ook niet gemaakt om op te gaan zitten hè? Dat heeft de mens er maar van gemaakt. ;)
Ik vind alles rondom mijn paard wel leuk, dus ook het rijden. Behalve de dierenarts, dan hè. Maar ja, dat hoort er soms ook bij. :P Als ik zo iemand in mijn omgeving kende, nou en of zo iemand me mocht komen helpen. Ook mensen met die insteek zijn goud waard bij een paard. Ik weet zeker dat ik niet alles begrijp wat mijn paard me vertelt. mss dat jij zijn taal beter spreekt. Ik doe er ook wel mijn best voor hoor, maar ik wil natuurlijk ook bescheiden blijven. Zelfs na 10 jaar in gesprek met hetzelfde paard, sta ik soms nog achter mijn oren te krabben, omdat ik hem niet begrijp. :o?

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:14

Shanna schreef:
Inderdaad. Mijn paarden staan 24/7 in de wei, en komen er alleen maar uit als ik zin heb wat met ze te doen. En ''vreemd genoeg'' zijn ze allemaal glimmend als spiegeltjes ondanks dat er amper een borstel bij in de buurt komt, en ook over hun conditie valt niets te klagen. Blijkbaar wordt dit erg vreemd gevonden, ik merkte het op de pensionstallen altijd al dat ik raar aangekeken werd, en nu dus ook bij een advertentie..

:D en ik maar denken dat ik de enige "gek" was... :D
Heb mn paardjes (nouja, de haf, de shet was al met pensioen toen ik 'em kocht) oorspronkelijk wel met idee "rijden" gekocht, maar na enkele communicatieproblemen heb ik mezelf gevraagd wat ik nou wou.. Wil ik er nou perse op gaan zitten (ben geen beste ruiter en al helemaal geen held) of wil ik gewoon blij worden van mijn blije paardjes? Nouja, ik ben lang "tussen de paarden" geweest zonder te rijden, dus ik mis er niet echt veel aan...
Ze staan de hele dag weideversiering te spelen, paar keer per week VD-en we wat, en als ik zin heb, hang ik de lange teugels eraan ;)
Ik heb ze nu al vijf jaar, als ik geld zou krijgen voor elke persoon die dat "stom en nutteloos" vind, was ik nu rijk :')
Ben ook nu pas zover dat ik géén excuus meer gebruik waaróm ik dan niet rijd, want lange tijd gaven mensen me het gevoel dat ik ze tekort deed door er niet mee te rijden.. }:0
Laatst pas beseft dat niemand dat een *** aangaat, en ik word al blij van naar ze kijken, dus we doen het prima zo :Y)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:29

Ik was een van de personen die reageerde in het topic wat TS in de openingspost linkt.

Ik plaatste als reactie de :? smiley. Kan me voorstellen dat dat verschillende betekenissen kan hebben.
Ik veroordeel TS niet dat ze niet rijd hoor, absoluut niet, maar ik maak het persoonlijk in mijn omgeving eigenlijk niet mee dat mense een paard hebben maar er liever niet op rijden maar wel grondwerk doen en er naar kijken hoe leuk ze in de wei staan. Ieder zijn ding en daar heb ik respect voor.
Ik kan het me gewoon niet voorstellen dat iemand niet van rijden houdt, omdat ik zelf zo geniet van het rijden. Vooral als ik lekker in alleen met mijn paard hier over de Veluwe rijd en weer een koppel zwijnen tegenkom.
Dat bedoelde ik met mijn reactie. Dus, TS lekker doen wat je zelf leuk vindt. Doe ik ook! Maar dan mag je nog best andermans keuze niet snappen. :D ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:30

Ik heb inderdaad de mensen die met vraagtekens reageerden in mn advertentie ook uitgenodigd in dit topic. Ik vind juist die andere kijk van mensen (die het wel ''raar''' vinden) interesant om te weten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:38

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook een beetje raar tegen die zin in je topic aan keek.
Het kwam op mij een beetje verwend over, een beetje "Ik heb zelf geen zin om mijn paard goed door te rijden, dus zoek ik daar een ander voor, zodat hij 'goed' wordt".
Zo zie ik maar weer dat zelfs ik onterrechte conclusies kan trekken. :D

Toen ik de reactie van Olga88 las, realiseerde ik me dat ze gewoon gelijk had en dat niet iedere paardenliefhebber van rijden houdt. :)
I.m.o is het is ook één van de minst belangrijke dingen.

Ik ben wel van mening dat je als 'grondmens' :D beter geen paarden kunt houden die graag werken en veel talent hebben.
Zelf zou ik dat in ieder geval niet doen, omdat ik bij lange na niet het beste uit zo'n paard zou kunnen halen.
Ik denk dat Totilas zich dood zou vervelen bij een baasje die alleen aan grondwerken doet. :D

Edit; Jemig wat een typfouten.. :o

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:42

Ik heb soms ook geen zin om te rijden hoor. Ik verzorg dan 2 dagen in de week een pony en meestal rij ik wel gewoon, maar nu in de vakantie is de andere verzorgster 3 weken weg en de eigenaar aan het verhuizen, dus ga ik zo'n 4 dagen in de week naar mijn verzorgpony. En dan zitten er dagen tussen dat ik lekker ga dollen in de wei of ga wandelen en lekker tutten. Ik vind elke dag rijden niet belangrijk, zolang de pony maar gelukkig is en goed verzorgd wordt :)

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:44

[***] schreef:
Ik zit momenteel met een "probleem" wat hier ook wel bij aansluit. Zelf heb ik op dit moment (en dit is al een tijd zo) totaal geen behoefte aan rijden. Dit is gekomen door diverse gebeurtenissen, waarvoor voor mij de fun er vanaf is. Dacht dat het wel zou terugkomen, maar tot op heden is dat niet zo. Heb er zelf niet zo heel erg problemen mee, maar blijf toch ergens het gevoel hebben dat het zo niet hoort zeg maar ..

Komt er ook nog bij dat ik niet goed weet of mijn pony het rijden nodig heeft of niet om gelukkig te zijn. Ik heb het idee van niet, en dat hij het soms liever niet heeft dan wel (staat 24/7 in z'n eigen kudde en vind het grazende, rustige leventje wel ok denk ik zo) maar anderen zeggen dan weer dat hij het rijden mist en dat ik er dringend weer met hem op uit moet (zijn o.a. mensen die hem al 10/12 jaar kennen terwijl ik hem een jaar geleden gekocht heb).

Dus daarmee dat ik momenteel een beetje in dubio zit. Moet er gereden worden of niet? Snappen jullie? :+

Ik doe er wel zoveel mogelijk andere dingen mee, soms zit ik gewoon in de weide, soms poetsen we, een andere keer doen we (vrij) longeren, vrijspringen, grondwerk, wandelen, we zijn met vrijheidsdressuur begonnen, ... Het is dus niet dat hij enkel maar op de weide staat, maar hij komt dus niet veel echt buiten (de wijde natuur in) zeg maar :+

Dat geloof je toch niet, als mensen zeggen dat je pony het rijden mist?!? Dan kun je net zo goed beweren dat kinderen veel liever naar school gaan dan samen buiten spelen. Geloof me: je pony staat echt veel liever lekker met z'n vriendjes op de wei. Bovendien doe je allerlei andere leuke dingen met 'm, dus aan beweging komt hij al helemaal niets tekort.
Aanvulling: ik geloof zelfs niet dat Totilas zich dood zou vervelen als hij alleen nog maar op de wei hoefde te staan. Elke paardengedragsdeskundige (wat een woord! :+ ) kan je vertellen dat paarden slechts twee basisbehoeften hebben: overleven en zich voortplanten. Mensen op hun rug dragen komt in hun prioriteitenlijstje niet voor ;) .
Laatst bijgewerkt door ElsB op 13-08-10 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:46

KoudbloedKim schreef:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook een beetje raar tegen die zin in je topic aan keek.
Het kwam op mij een beetje verwend over, een beetje "Ik heb zelf geen zin om mijn paard goed door te rijden, dus zoek ik daar een ander voor, zodat hij 'goed' wordt".
Zo zie ik maar weer dat zelfs ik onterrechte conclusies kan trekken. :D

Toen ik de reactie van Olga88 las, realiseerde ik me dat ze gewoon gelijk had en dat niet iedere paardenliefhebber van rijden houdt. :)
I.m.o is het is ook één van de minst belangrijke dingen.

Ik ben wel van mening dat je als 'grondmens' :D beter geen paarden kunt houden die graag werken en veel talent hebben.
Zelf zou ik dat in ieder geval niet doen, omdat ik bij lange na niet het beste uit zo'n paard zou kunnen halen.
Ik denk dat Totilas zich dood zou vervelen bij een baasje die alleen aan grondwerken doet. :D

Edit; Jemig wat een typfouten.. :o

Ik heb inderdaad ook een pony gehad, mishandeld paardje, opgeknapt, die echt van rijden hield. Dit kon ik haar niet geven, dus ik heb haar verkocht. Nu staat ze bij een bokker die haar regelmatig rijd, en een beter huisje had ze niet kunnen hebben!

Mn haf daarintegen die vind het weide staan net zo leuk als aan het werk gaan. Hij is erg leergierig en leert dus erg snel. Het is gewoon zonde dat hij alleen maar de basis kent, terwijl er zoveel meer inzit. Ik doe hem echt niet tekort met wat ik hem bied. Daarom zoek ik een bijrijder voor hem.

Voor het mishandelde paardje was dit geen optie. Die zocht zelf haar mensen uit. En die moest gewoon gereden worden. Dat kon ik haar niet bieden, ook met een bijrijster niet, dus haar heb ik te koop gezet. Na 1,5 jaar te koop taan kwam het perfecte baasje tevoorschijn en ik heb geen moment spijt van mn keus gehad. :)

Mn haf echter, heeft het rijden niet nodig, maar kan het wel. En er zijn zoveel mensen die graag willen rijden maar geen eigen paard kunnen veroorloven. Het is dus een win-win situatie.

Fiebie

Re: Hekel aan rijden, raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:50

Halleluja.... ik dacht dus ook dat ik de enige was...
Ik ben ook totaal geen bak-ruiter... Ik zou willen dat ik zo ambitieus was, maar dat ben ik gewoon niet... :n

Ik hou meer van het tutten en frutten eromheen. Misschien dat het ooit nog komt hoor, mijn 8 jarige merrie mòet dit jaar echt aan de slag namelijk...
Ik heb ook de luxe dat mijn ruin super makkelijk is. Die kan ik gerust een half jaar stil zetten en er vervolgens gewoon weer opstappen. Lekker hobbelen door de bak... maar het liefst toch in het bos hoor... ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:53

ElsB schreef:
Dat geloof je toch niet, als mensen zeggen dat je pony het rijden mist?!? Dan kun je net zo goed beweren dat kinderen veel liever naar school gaan dan samen buiten spelen. Geloof me: je pony staat echt veel liever lekker met z'n vriendjes op de wei. Bovendien doe je allerlei andere leuke dingen met 'm, dus aan beweging komt hij al helemaal niets tekort.

Echt waar? Nou ik heb er 2 van zulke die letterlijk de dagen wegstrepen om weer naar school te mogen. Maar ja, buitenspelen is er ook niet echt bij hè? Met dit weer... :+
Mijn paard kan echt blij worden van zadelen en aan de slag gaan. Helemaal als er een mooi bos voor zijn voeten ligt. Dan moet men hem nog wel eens vasthouden, zodat ie niet vertrekt, zonder mij. Maar ik ga nooit alleen, dus hij heeft altijd gezelschap. Alleen op de wei staan is voor hem een nachtmerrie.
En nu hij herstelt van een parasiet, rijd ik zijn maatje soms, want die kreeg al te weinig beweging. Mijn man is ook ruiter, maar vindt eens per week al heel vaak! :+ Samen zijn we een ideale combi, maar ook ik realiseer me dat van de 24 uur slechts hooguit 1 uur bestaat uit rijden. Dat redden ook wij niet eens. Maar dat ik dus een ander paard pak ipv hem, dat kan ie me intens kwalijk nemen! Dus zulke paarden bestaan wel degelijk. De rest van de klusjes er om heen vind ik ook leuk om te doen hoor.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:56

Meid, doe lekker je ding er trek niets van een ander aan. Er zijn zoveel andere leuke dingen wie je met een paard kan doen dan rijden. Zolang het paard aandacht en wat beweging krijgt hoef je er imo niet perse op te zitten.
Maar ook ik keek een beetje raar toen ik je topic las. Misschien had je het iets anders moeten verwoorden.

Ik heb zelf absoluut geen hekel aan rijden, maar vind het trainen van mijn pony's op een andere manier. Ik word ook wel eens raar aangekeken als ik een week niet heb gereden. Ik rijd wedstrijden dus moet ik rijden, werd er wel eens tegen me gezegd. Maar een stukje basis kan ik toch ook trainen aan de longe? En de conditie en losheid (hoe zeg je dat) behoud ze dan toch.

Ik werd helemaal voor gek verklaard toen ik deze zomer enkele dagen met mn shet naar zeeland ging. Je hebt een haflinger waar je op rijden kan en wanneer neem je dan een shet mee waar je niet eens op kan zitten??
Voor mij simpel. Mijn shet is in voor elke uitdaging en vind alles leuk, zolang ze maar aandacht krijgt en natuurlijk wat eten tussendoor. Mijn haff vind ook veel goed en leuk maar kan moeilijk wennen in een vreemde omgeving. Zij is altijd blij als ze weer thuis is.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:07

Zolang je kijkt naar je paardjes behoefte, kan je nooit iets verkeerds doen.
Observeren en analyseren is mens eigen.
Maak daar gebruik van en paardje is altijd in voordeel dan.
Of dat nu rijden is of niet; Totilas staat misschien stuiterend op de wei na 1 week of misschien wel na 1 dag, misschien ook niet.
Onze Tom is het duidelijk al zat na 2 maanden en wil weer kilometers vreten.
Een ander paard wil de wei niet af na 6 maanden.
Sommige paarden zien nooit een wei door wedstrijden...
Tja.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 03:02

Ik snap het best wel :) Ik ben dan geen tutter, maar ik vind het bijvoorbeeld heerlijk om stallen uit te mesten, daar kan ik urenlang plezier aan hebben :')
Ikzelf hou wel heel erg van rijden, ik krijg dan toch die 'ik-spring-op-die-rug-kriebels'. Maar ik kan me voorstellen dat als ik, in een mooie droom, ooit een fokkerij heb, dat ik me dan vooral daar mee bezig hou en het echte werk overlaat aan betere ruiters. Zelf een keer per dag een buitenritje maken en dan ben ik alweer tevreden :)
Het lesgeven vind ik ook een heerlijk aspect van omgang met paarden en dan die kids erbij...helemaal goed! :D

Maar...in rengalop over het strand, daar kan geen kruiwagen tegen op! :Y)

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 06:18

Ik snap wel dat je dat niet leuk kan vinden.
Tegenwoordig denkt iedereen dat als je een paard hebt, erop moet rijden.Vindt dat je dat echt voor jezelf moet uitmaken.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 06:30

Hier IdemDito.....

buitenrijden vind ik nog wel leuk, vooral een stap ritje met een lange teugel. Heb vroeger wel veel wedstrijden gereden.... die tijd zit er op! Vind paardrijden leuk zolang er geen verplichting aan zit van: ik moet de bak in want ik moet dit en zo oefenen. Dan is de lol erbij mij gauw af.
Ik ben een echte friemelaar, lekker poetsen en er mee omgaan. Het is voor mij letterlijk en figuurlijk 'ontspanning'!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 06:36

Ik heb eigenlijk eerlijk gezegd bijna nooit iemand gezien die een paard heeft maar eigenlijk niet rijd. Maar ik vind het niet erg hoor. Ieder heeft zo zijn eigen ding.

Ik vind de verzorging wel het allerleukste maar het rijden vind ik ook super leuk! Ik heb ze wel voor een doel. En dat is eigenlijk de wedstrijden of gewoon ze zadelmak te maken.

Alleen kan Melody niet meer de sport in en dat is wel jammer. Die kan ik nu ook niet rijden. Maar ze word niet verkocht hoor!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 06:43

ElsB schreef:
Aanvulling: ik geloof zelfs niet dat Totilas zich dood zou vervelen als hij alleen nog maar op de wei hoefde te staan. Elke paardengedragsdeskundige (wat een woord! :+ ) kan je vertellen dat paarden slechts twee basisbehoeften hebben: overleven en zich voortplanten. Mensen op hun rug dragen komt in hun prioriteitenlijstje niet voor ;) .

Nou mijn haf die mag nu niet meer trainen en staat nu dus stil en ze verveelt zich echt dood. Ze is geen spelerig type in de wei oid. en gaat ook niet met een bal spelen dus. En dan elke dag gewoon poetsen heb ze nu ook wel gezien..
Ga nu waarschijnlijk kijken of grondwerk wat voor haar is.
Ze houdt echt van de trainingen, vind ze echt super leuk. Vooral de springtrainingen en de bosritten/strandritten vond ze echt het einde..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:28

R0oszs schreef:
Nou mijn haf die mag nu niet meer trainen en staat nu dus stil en ze verveelt zich echt dood. Ze is geen spelerig type in de wei oid. en gaat ook niet met een bal spelen dus. En dan elke dag gewoon poetsen heb ze nu ook wel gezien..

Kan me inderdaad wel voorstellen dat elke dag poetsen na een tijdje niet meer haar favoriete ding is :+ Die van mij is ook geen spelerig type, maar soms zie je hem echt opfleuren als je gewoon wat met hem rondrent in de paddock, of een klein hindernisje neerzet of ... (en andere keren zie je dat hij dat echt niet in gedachte had op die momenten en meer iets heeft van "spring zelf maar" .. :Y) ).

Maar op dit moment doe je hem ook echt geen plezier met hem uit de weide te halen en in de paddock te gaan spelen. Ze zijn namelijk verhuist van weide en nu vind ie het dus echt niks als ie zijn kudde moet achterlaten (ookal is het ocharm maar 500 meter verder, er zit wel een heel bos tussen hoor :+ ). Een combinatie van dat en het feit dat ik toch graag wilde rijden leverde mij 2 weken geleden een hersenschudding op .. dus nu hoeft dat rijden toch echt even niet meer :o :')

Toch vind ik wel dat ik hem gewoon uit de weide moet kunnen halen wanneer ik dat wil, en dat hij dat best niet heel ok mag vinden, maar hij echt niet de hengst moet gaan uithangen .. Dus daar gaan we na het weekend op oefenen .. Ik ga eerst even in de weide ernaast bezig, dat hij even terug op mij gaat letten, en dan steeds een stapje verder .. Gewoon een meenemen naar de paddock, daar poetsen en weer terug, en zo verder .. Dus rijden zal wel weer even duren :Y) Maar er is genoeg om mee te werken en genoeg ander leuks om te doen ;)

(grondwerk moet je inderdaad echt overwegen, kan je zoveel mee doen en nieuwe uitdagingen mee vinden ;) ).

goudlokjes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:33

Daar is niks raars aan, de 1 houd heel erg veel van rijden, de ander niet. Je kunt hem ook longeren of vrij laten springen, dat is ook super leuk! ;)

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:12

R0oszs schreef:
ElsB schreef:

Ga nu waarschijnlijk kijken of grondwerk wat voor haar is.
Ze houdt echt van de trainingen, vind ze echt super leuk. Vooral de springtrainingen en de bosritten/strandritten vond ze echt het einde..

Toen mijn paard een peesblessure opliep, kon ik wel merken dat ze moest wennen aan de nieuwe situatie (alleen nog maar met een maatje op de wei, en niet meer rijden). Ze is toen ook een tijdje wat triest en mager geweest en had een doffe vacht (terwijl ze weinig pijn van de blessure leek te hebben). Inmiddels kan ik nog steeds weinig rijden omdat ze ook artrose bleek te hebben, dat kwam naar voren na de rustperiode.
Mijn paard is een gevoelig, slim en werklustig type, en ik denk dat ze vooral ook de geestelijke uitdaging miste, het leren van nieuwe dingen. Ik kon altijd aan haar zien dat ze nieuwe dingen erg snel oppikte en het ook leuk leek te vinden. Nu, 2 jaar verder is ze helemaal aan haar nieuwe, vooral relaxte leven gewend, en ziet ze er al een tijd weer super uit! Af en toe maken we een buitenritje en dan is ze helemaal enthousiast. Ze vindt het wel leuk om weer eens in een andere omgeving te komen. Ik denk daarom dat een paard misschien niet zozeer het rijden zelf zal missen, maar in sommige gevallen meer de afwisseling van omgeving en/of de geestelijke uitdaging. Maar dit kun je m.i. ook bieden in de vorm van bijvoorbeeld grondwerk of wandelen met je paard o.i.d.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:14

Ik vind rijden ook niet echt leuk hoor..
Doe het wel ongeveer 3 a 4 keer in de week omdat het moet.
Maar ik heb er haast nooit zin in ;)

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:51

ook ik doe ook veel liever tutten en frummelen en wandelen! ik vind het wel lekker om te stappen buiten lekker zonder zadel of er gewoon naast te wandelen, maar mij maak je heel gelukkig met poetsen,vlechten en soms lekker wassen :))

afentoe een sprongetje vind ik wel leuk maar in de bak rijden qua dressur vind ik echt geen zak aan :n

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:56

ik hoef ook niet meer, heb echt geen zin meer maar kan er wel uuuuuren naar kijken en over praten

Gelukkig heb ik drie kinderen die rijden, vele malen leuker dan er zelf op gaan zitten :D

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:01

Ik houd erg van rijden, maar kan het niet door mijn gezondheid. Ik kan hooguit een 20 minuutjes aan een lang teugeltje door het bos stappen... maar daar houd ik niet van. Vind er helemaal niets aan dat ik dan niet goed kan trainen en mijn paard word er ook niet gelukkig van, die wil lekker draven en aan het werk.
Daarom rijd ik niet (mijn bijrijdster wel) en train ik wel degelijk erg fanatiek, maar dan met longeren, grondwerk enz. Ik heb in beide les en dit werkt prima.
Het liefst had ik fanatiek gereden, maar dit zit er helaas niet in.
Ik denk dat als mijn bijrijdster ermee zou stoppen, ik in eerste instantie geen nieuwe bijrijdster zou nemen, maar kijken hoe mijn pony het doet zonder te rijden, denk dat ze het niet zo erg zou missen, omdat we nog genoeg andere uitdagende dingen voor haar doen.