waarom word er bij een manege zo weinig buiten gereden???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:00

Mijn tweede ponyrijles ooit, ik was 11, was meteen een buitenrit, inclusief galop. Maar dat is ook wel al héél lang geleden...
Ik vind het niet zo vreemd dat ze met die jonge ruiters/amazones nog niet buitenrijden op de manegepony's. Het meest rustige dier kan zich op buitenrit heel anders gedragen dan in de bak en de meeste kinderen hebben op die leeftijd nog niet voldoende ervaring en stevige zit. En als een pony gekke dingen gaat doen, of er vandoor gaat, dan is het leed al geschied vóór de begeleiding in kan grijpen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:04

siskeh schreef:
Ahh oke, dan snappen we elkaar :P
Wat heino zegt kan trouwens wel goed :j

Dat doen ze bij ons inderdaad ook met de kleuterles (zitten niet alleen kleuters in, maar is bedoeld voor kinderen die net pas beginnen met rijden. Ook in de bak loopt er dan een ouder naast).

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:10

Bij ons wordt er momenteel erg veel buiten gereden. in de binnenbak is het erg benauwd, dus dan maar het bos in. Onze manege ligt vlak aan het bos (10 min. stappen). Ook met de beginnersgroepen gaan we naar buiten, met 2 man/vrouw begeleiding, een klein rondje en alleen draf en stap. Is goed te doen. De ruiters die in de binnenbak zelfstandig kunnen galopperen, gaan ook in het bos een stukje galopperen. En dat kunnen ook al ruitertjes zijn van 9 of 10 jaar. De gevorderden gaan een grote ronde met stap draf en een fatsoenlijk stuk galop en soms ook hard galopperen. Bij ons ligt het niet aan je leeftijd, maar aan je rij-niveau of je een stap-draf ritje maakt of een lekkere buitenrit. De beginnersgroepen zijn bij ons niet groter dan 5 ( in het uiterste geval 6). De andere groepen kunnen best wel 8 of 9 ruiters zijn.

LesleyB

Re: waarom word er bij een manege zo weinig buiten gereden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:18

Bij ons zijn enkel de gevorderdenlessen in de buitenbak. De half-gevorderden en beginners sowieso binnenbak. Maar ik vind dit goed, een paard is toch kijkeriger en soms verschietachtiger buiten dan binnen. Er zouden er veel af liggen...

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:13

wij liggen direct aan het bos, dus we doen al veel uitstappen in het bos. Ook worden met alle paarden veel buitenritten gemaakt, en zijn ze dus heel wat gewend. Daarom gaan de kinderen als ze maar kunnen stappen en draven (sturen en remmen ;) ) al wel mee het bos in, maar blijven in het kleinste dichtbijzijnde bosje.
als ik of de andere instructrice er niet zeker van is, lopen we er naast. Op deze manier vind ik best dat kinderen redelijk snel naar buiten kunnen (maar ja wij zitten dus echt luxe)

jenzol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 12:20

mensen bedankt voor jullie reacties

jenzol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 12:21

en ook kinderen natuurlijk

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:23

jenzol schreef:
ik merk altijd dat je bij een manege in de lagere groepen nooit buiten rijd en dat pas mag in de hogere groepen maar daar is toch oer saai! laat je reactie over over dit onderwerp maar achter! :P

beetje vreemde opmerking
Je moet toch eerst controlle krijgen en rijden dus onder de knie hebben.
Of wil je anderen in gevaar brengen en verongelukken?
Neem anders een paar privé lessen dan heb je geen tijd om het saai te vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:24

LesleyB schreef:
Bij ons zijn enkel de gevorderdenlessen in de buitenbak. De half-gevorderden en beginners sowieso binnenbak. Maar ik vind dit goed, een paard is toch kijkeriger en soms verschietachtiger buiten dan binnen. Er zouden er veel af liggen...

Dat ze eraf liggen zou me nog niet eens zoveel boeien O:)
Veel erger zou het zijn als de ponys op een vrachtwagen klappen, of nog erger, dat de ponys iemand omverlopen als ze op hol zijn. :)

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:39

Om te kunnen buitenrijden heb je wel ervaring nodig en je moet je paard goed onder controle kunnen houden, want anders als je dan gaat buitenrijden, ja dan is het snel gedaan met je. De manege is natuurlijk verantwoordelijk voor als er iets gebeurd en daarom gaan ze liever naar buiten (als ze al naar buiten gaan) met een gevorderde groep.

Alfred_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:19

Bij ons rijden we met goed weer altijd in de buitenbak.
Met de paarden maken ze ook gewoon buitenritten (Kan je je voor aanmelden)
Met de pony's niet want die scheuren dan zo hard over de heide, dat is gewoon gevaarlijk, en ze durven niet over het bruggetje..

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:26

jenzol schreef:
en ook kinderen natuurlijk

Kinderen zijn geen mensen? :+

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:27

Ik denk ook dat je een beetje in een spiraal zit. Wat jongere kinderen zouden prima op buitenrit kunnen, mits de pony's echt superbraaf zijn (en er natuurlijk genoeg begeleiding mee kan). Maar om pony's goed braaf te maken (en dan nog...) moeten ze veel mee naar buiten genomen worden.

Ik heb op een manege gereden die de pony's en paarden in de zomermaanden mee naar het bos(je) nam en ze daar op het land zette. Iedereen ging dan daar ook rijden (buitenritten dus). De pony's en paarden waren niet anders gewend en ging ook (bijna) altijd goed :).

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:28

wij rijden heel veel buiten met de kinderen op de manege. Maar met die enorme warmte vind ik dat veel prettiger voor mens en dier om lekker naar het bos te gaan, dan te zweten in de bak. Zelf ga ik dan altijd op de fiets mee en bij de drukke wegen langs moeten ze van mij even over de stoep lopen omdat ik het anders wel te gevaarlijk vind. ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:33

De manege waar ik vroeger reed ging ik op mijn 10e (reed toen 3 jaar) wel op buitenrit, ook vrij regelmatig. De manege lag aan de bosrand dus we konden zo het bos in rijden. Er ging 1 instructrice mee die voorop reed. We moesten 1 (rustige) weg oversteken en moesten dan altijd met de hele groep tegelijk afwenden om over te steken. Omdat we dat in de bak ook veel oefenden ging dat altijd goed. We reden stap draf en galop, en ik kan me eigenlijk niet herinneren dat er ooit iets verkeerd is gegaan, de pony's waren buiten allemaal braaf want ze waren het goed gewend.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:36

Bij ons ga je met de les zoiezo niet op buitenrit. Je betaald voor een les, niet voor een buitenrit waar je geen les krijgt.
Wil je een buitenrit? Dan kun je inschrijven voor een georganiseerde buitenrit of op ponykamp gaan. Bij ons maakt het niet oud je bent, zolang je zonder beugels kunt rijden is het goed.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:38

Hier gaan ook beginnersgroepen naar buiten, ook de echte beginners die prive les hebben in heel kleine groepjes gaan naar buiten, met de instructrice er naast lopend. Dus hier pakken ze het wel meteen ook op, maar ik snap dat andere maneges dat niet doen in verband met veiligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:40

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:49

op een manege rijden vaak alleen de ervaren ruiters buiten
het is gewoon gevaarlijk om kinderen op een buitenrit mee te nemen
bij mij op de manege (waar ik gereden heb) ging een groep pas naar buiten als ze in de bak de paarden goed onder controlle hebben en anders ga je gewoon niet naar buiten
buiten rijden is heel anders dan in een binnen of buiten bak
je komt veel meer enge dingen tegen en paarden zijn nu eenmaal vlucht dieren

ik heb op de manege vaak kinderen mee naar buiten genomen voor de eigenaar omdat de kinderen zo graag naar buiten wouden en mijn toen malige paard voor een volle 100000% te vertrouwen was en ook echt bom proef was

maar ik heb er wel altijd op gestaan dat ik maar 1 kind mee nam en altijd de zelfde pony i.v.m de veilig heid (en ik deze pony zelf ook door en door ken )
en zo nam ik vaak kinderen voor de eerste en tweede keer mee naar buiten
de eerste keer was een stap ritje met nog iemand te voet mee
en de tweede keer gewoon met zijn tweetjes en dan is het gewoon kijken in hoevere ik vint dat er mogenlijk is een stapje en een drafje of ook een galopje en dit verschild per kind

het is gewoon niet verstandig om een hele groep mee te nemen als er 1 paard/pony vandoor gaat gaat de rest 9 van de 10x mee

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:51

Euh, hier in België is de wet dat je pas vanop je 12 met begeleiding naar buiten mag en vanaf 14 zonder begeleiding :)

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:52

Bij ons gaan in het begin eerst de gevorderden met de paarden en pony's naar buiten. Als ze dan allemaal weer rustig en gewend zijn buiten mogen de beginners ook naar buiten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:56

Bij ons wordt er met de ervaren ruiters wel eens een buitenrit gemaakt. Maar voornamelijk is er les in de bak, simpel weg omdat er mensen zijn die vinden dat ze niet betalen voor een buitenrit maar voor les.

De 'kinderen' geldt hetzelfde voor. Met de echte beginners wordt er nog wel eens met begeleiding lekker uitgestapt in het bos (ligt strak aan de manegebak dus geen verkeer).
Als de kinderen stevig zitten en kunnen sturen/remmen ed dan gaan ze wel mee op buitenrit.

Het is vooral een stuk veiligheid. Kinderen zien geen gevaar en schatten situaties met verkeer vaak anders in dan volwassenen.
Kan me voorstellen dat je daar niet alle verantwoordelijkheid voor kunt en wilt dragen als manege eigenaar.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:59

op de manege waar ik stage liep hadden ze wel soms lessen buiten,
maar dan wel met kinderen die al beetje konden rijden,

voor als een pony weg schiet, is het niet zo fijn als iemand er meteen afvalt.
buiten zien de ponys ook veel meer dus is er meer om bang voor te zijn,
soms zijn manege pony's niet zo veel gewend.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:11

Ik vind een buitenrit ook les hoor. je moet je paard binnen en buiten kunnen rijden. Dat betekent dat er ook buitenritten gemaakt moeten worden, anders zul je nooit ervaren hoe het buiten rijden is. En hoe je dan je paard onder controle kunt houden. En hier zijn de kinderen nog steeds erg enthousiast als ze horen dat ze weer naar het bos gaan. (sommige volwassenen beginnen al te klagen dat ze WEER naar buiten gaan). als het een beetje redelijk is buiten gaan we op een lang zandpad effe voluit in galop ( alleen met de groepen die de paarden echt goed onder controle hebben), en dat vinden al die kids vreselijk gaaf!

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:14

Vind het idd veel te gevaarlijk om met beginners een buitenrit te maken.. Op de manege waar ik vroeger reed (als beginnner) gingen we wel af en toe een rondje om de manege uitstappen.. Inderdaad wel met instructrice erbij en dat waren groepjes van een keer 3 kinderen.. Bij de beginners waren er nooit zulke hele grote groepen :). En om de manege was bekend terrein voor de pony's :)