Zonder zadel springen, Wat vind bokt ervan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vinden jullie van zonder zadel springen ?

Kan makkelijk
44 (35%)
Kan maar niet te vaak en niet te hoog
35 (28%)
Heel soms kan het wel voor een keertje
20 (16%)
Laag met chabrak is geen probleem
2 (1%)
Beter van niet
17 (13%)
NOOIT doen !
5 (4%)

Totaal aantal stemmen: 123

Missmoonie86

Re: Zonder zadel springen, Wat vind bokt ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:27

Ik durf dat met die van mij niet, als die een hindernis ziet wordt hij gek van enthousiasme. Liever met zadel, vindt ik zelf ook veiliger

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:45

Opzich kan het wel alleen niet te vaak en niet te hoog.
Maar als je echt een hele goed zit hebt dan kan het wel vaker.
Want ook mensen die springen met zadel kunnen op de rus klappen, en nou voelen ze daar niet zoveel van maar fijt blijft.
En als je nou gewoon zonder zadel goed kan zitten en sterk in je benen bent en dus niet terug op de rug klapt kan het wel.
Maar mij lijkt dat als je op de rug klapt het voor bijde niet leuk is, want niet alleen het paard voelt het, maar jij ook en jijzelf kan je ook heel erg pijn doen als je op je stuitje knalt.
Dus ik zeg ja kan maar dan moet je wel heel goed zitten.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:49

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:45

Als de ruiter zelf een goede balans heeft vind ik dat het makkelijk kan hoor. Ik zou het alleen zelf nooit doen haha, veel te bang dat ik eraf donder. :+

Een vriend van mij heeft een keer met een 5 jarige een 1.30 parcour gesprongen zonder zadel en hoofdstel, ging prima hoor. :=

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:07

Kan makkelijk en ik heb zonder zadel dezelfde houding als met.Ik zit op 2 sjabrakken geef deftig mee en blijf iets langer zitten om een eventuele klaplanding zeker te vermijden.Ik ben eerlijk nog nooit met een klap neergekomen zonder zadel.Met een zadel zit ik ook niet zo stevig en gebalanceerd als zonder.

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:13

Fusa schreef:
Kan makkelijk en ik heb zonder zadel dezelfde houding als met.Ik zit op 2 sjabrakken geef deftig mee en blijf iets langer zitten om een eventuele klaplanding zeker te vermijden.Ik ben eerlijk nog nooit met een klap neergekomen zonder zadel.Met een zadel zit ik ook niet zo stevig en gebalanceerd als zonder.

Je zegt wel kan makkelijk, maar je zegt ook dat JIJ niet met een klap neerkomt EN je zegt zelf dat jij het met 2 sjabrakken doet.
Dat jij dat nou makkelijk vind mischien vind iemand anders dat wel niet zo makkelijk.
Sorry dat ik nou zo reageer maar ik erger me daar een beetje aan als mensen zeggen dat HET makkelijk kan alleen omdat ZIJ het makkelijk vinden.
Dus zoals anderen ook al zeiden en jij ook, het licht aan je evenwicht en zit.
Dus voor sommigen is het makkelijk en voor sommigen niet.
Laatst bijgewerkt door quintyxoxo op 31-07-10 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:14

Pijnlijk :D

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:56

SyhaxDesy schreef:
Fusa schreef:

Je zegt wel kan makkelijk, maar je zegt ook dat JIJ niet met een klap neerkomt EN je zegt zelf dat jij het met 2 sjabrakken doet.
Dat jij dat nou makkelijk vind mischien vind iemand anders dat wel niet zo makkelijk.
Sorry dat ik nou zo reageer maar ik erger me daar een beetje aan als mensen zeggen dat HET makkelijk kan alleen omdat ZIJ het makkelijk vinden.

Ik snap je reactie wel :) Ja ik bedoel voor mezelf en andere die aan deze "punten" voldoen.Niet iedereen moet zomaar beginnen zonder zadel springen maar ik vindt dat een onervaren ruiter met springen met zadel evenveel schade toe rich als een ervanen ruiter zonder zadel met een slecht balans.Dat is mijn mening maar ik zou idd niet zonder zadel springen als je niet de vereiste balans en houding hebt,maar ik geloof dat we dit allemaal wel beseffen hier op bokt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:03

SyhaxDesy schreef:
Fusa schreef:

Ze zegt toch niet dat het dan voor iedereen makkelijk is? De vraag was of je wel zonder zadel kan springen :+ Ze zegt dat het zonder zadel springen kan.

Ik vind dat je er wel een goede balans voor moet hebben en goed mee kan zitten en terug kan komen, dus zonder klap. Kan je dat niet doe het dan gewoon niet.
Zonder zadel is inderdaad niet iets wat je telkens moet doen, maar af en toe kan geen kwaad.

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:19

x_Marr schreef:
Ze zegt toch niet dat het dan voor iedereen makkelijk is? De vraag was of je wel zonder zadel kan springen :+ Ze zegt dat het zonder zadel springen kan.

Ze zei "Kan makkelijk" ;)
En ze had er zelf al antwoord op te geven dus hoef jij dat niet nog een x te doen ;)

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:50

Ik zeg beter van niet.
Het llijkt mij alles behalve prettig voor je paard

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:17

Toen ik 9 jaar was hebben mijn ouders mij meegesleept naar Nieuw-zeeland waar we 5 jaar gewoond hebben. De eerste 3 jaar "woonde" ik zowat elk weekend op een (western) manege. Althans, er werden wel western lessen gegeven, maar de core business waren bush-hikes, km's door weilanden en bos, door riviertjes heuvel op heuvel af. Wij (de vrijwilligers/helpers) reden altijd zonder zadel.

Frank Parr, de eigenaar van Bushline Farm leerde ons "opstijgen" lees: neem een pluk manen en gooi je kop omlaag dan komen je benen vanzelf omhoog :P De eerste 3 jaar heb ik dus altijd zonder zadel gereden en geloof me, zeker met dat landschap, je leert zitten! Springen deden we ook zonder zadel. Frank had een steeplechase parcours gemaakt op de weides, hij had de bomen op bepaalde plekken tot 1m hoogte afgezaagd :9

Enige keren dat ik daar met zadel heb gereden was als ik op zijn cutting horse (Red) mocht, paar koeien in de bak en Red regelde het allemaal...helemaal uit zichzelf, maar met dat draaien en keren was het wel makkelijk om die zadelknop vast te hebben :D

Na 3 jaar zijn we daar verhuisd en kreeg ik een eigen paard...die kwam met zadel...heeft lang geduurd voordat ik daar aan gewend was :D

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:20

Ik rij al 2 jaar met een ridingsingel en/of zonder zadel, sinds kort rij ik pas weer met zadel, man wat was dat wennen!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:23

ik heb niet gestemd. ik mis de optie, kan alleen als de ruiter dit goed uit kan zitten.
dan kan het heel goed

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:25

Ja die optie mmis ik ook

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:32

als je met een klap op de rug neerkomt dan ben je toch echt totaal achter de beweging hoor... ik kan in verlichte zit rijden zonder zadel en raak met mn kont de rug niet tijdens het springen; ook niet bij de landing, dus ja, je kan het ook op een manier dat het niet slecht is voor de rug.
trouwens; de beugelhaken hangen ook vooraan de zadelboom en als je gaat staan in je beugels; komt het gewicht ook op de voorkant van de boom te liggen, ook dan belast je een klein oppervlak van het paard zn rug!

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:35

kynshiri schreef:
trouwens; de beugelhaken hangen ook vooraan de zadelboom en als je gaat staan in je beugels; komt het gewicht ook op de voorkant van de boom te liggen, ook dan belast je een klein oppervlak van het paard zn rug!

Sorry maar dan doe je iets verkeerd.
Je moet lichtrijden en in verlichte zit gaan vanuit je heupen, niet vanuit de beugels.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:35

Aukelizzy schreef:
Als de ruiter zelf een goede balans heeft vind ik dat het makkelijk kan hoor. Ik zou het alleen zelf nooit doen haha, veel te bang dat ik eraf donder. :+

Een vriend van mij heeft een keer met een 5 jarige een 1.30 parcour gesprongen zonder zadel en hoofdstel, ging prima hoor. :=

Gaaf!
Is daar soms een filmpje van ? :=

Ik vind het zo mooi op te zien zonder zadel en hoofdstel hoog springen!

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:36

Heb 1 keer zonder zadel gesprongen met mn eerste pony. Ging prima, maar had toch niet 't idee dat t fijn was voor mn pony. Dus nu gewoon lekker springen met zadel. :)

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:41

SyhaxDesy schreef:
kynshiri schreef:

Sorry maar dan doe je iets verkeerd.
Je moet lichtrijden en in verlichte zit gaan vanuit je heupen, niet vanuit de beugels.

het gewicht gaat altijd ergens naartoe he, tenzij jij boven je paard vliegt ? hoe je het ook draait of keert, de druk komt altijd ergens op de rug. tijdens het rechtkomen (of je het nu uit je heupen, je knieën, je voeten of je oren doet) wordt het gewicht even opgegooid om dan weer X de versnelling neer te komen. bij het neerkomen weeg je dus even zwaarder dan je gewone massa. bij het springen blijven de meeste mensen toch echt staan in de beugels tot na de sprong. op het moment van 'impact' zeg maar; de landing dus is komt het gewicht dus sowiso op de beugels terecht omdat dat het enige contactpunt is. je kan de schok verzachten door zelf met je lichaam voor vering te spelen, maar dat is enkel een geleidelijke verdeling van het gewicht; je wordt er niet lichter van!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:42

xTinkertje schreef:
Aukelizzy schreef:

Gaaf!
Is daar soms een filmpje van ? :=

Ik vind het zo mooi op te zien zonder zadel en hoofdstel hoog springen!

Nee daar heb ik helaas geen filmpje van..Maar die jongen kan echt ontzettend goed rijden ;) ... Ik had een keer een singel nodig voor een paard en kon niet zo snel een goede singel (lengte) vinden. Hij was aan het rijden en ik heb toen de singel van zijn zadel gehaald en hij reed daarna rustig door zonder singel. :D . Hoe bedoel je..een goede balans...

MarZZJaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:45

zo af en toe vind ik dat best kunnen hoor.
is goed voor het vertrouwen en je zit

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:00

kynshiri schreef:
het gewicht gaat altijd ergens naartoe he, tenzij jij boven je paard vliegt ? hoe je het ook draait of keert, de druk komt altijd ergens op de rug. tijdens het rechtkomen (of je het nu uit je heupen, je knieën, je voeten of je oren doet) wordt het gewicht even opgegooid om dan weer X de versnelling neer te komen. bij het neerkomen weeg je dus even zwaarder dan je gewone massa. bij het springen blijven de meeste mensen toch echt staan in de beugels tot na de sprong. op het moment van 'impact' zeg maar; de landing dus is komt het gewicht dus sowiso op de beugels terecht omdat dat het enige contactpunt is. je kan de schok verzachten door zelf met je lichaam voor vering te spelen, maar dat is enkel een geleidelijke verdeling van het gewicht; je wordt er niet lichter van!

Het word er echt wel degelijk lichter op want nders zou het geen verlichte zit/lichtrijden heten!
En je klemt aan met je knien ;)
En als mensen staan in de beugels zoals jij zegt, zullen ze niet hoog komen zonder de balk aan te tikken/eraf te gooien.
Je maakt een paard namelijk uit balans door te staat, en nee, dán is het niet verlicht.

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:46

hafjesliefde schreef:
ik heb het nog nooit gedaan. Maar ik geloof wel dat je zonder stijgbeugesls (voor gewicht op te vangen) een redelijke klap geeft. Maar de indianen vroeger ofzo, die hadden toch ook nog geen zadels?

Die sprongen ook nauwelijks toch?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:49

Ach, ik blijf MET zadel al niet zitten, zonder zadel lijkt mij in mijn geval een ramp op voorhand. Als je talent met springen hebt, kan het best denk ik.

Geloof dat ik beter dressuur kan blijven rijden.