Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Fusa schreef:Kan makkelijk en ik heb zonder zadel dezelfde houding als met.Ik zit op 2 sjabrakken geef deftig mee en blijf iets langer zitten om een eventuele klaplanding zeker te vermijden.Ik ben eerlijk nog nooit met een klap neergekomen zonder zadel.Met een zadel zit ik ook niet zo stevig en gebalanceerd als zonder.
SyhaxDesy schreef:Fusa schreef:Kan makkelijk en ik heb zonder zadel dezelfde houding als met.Ik zit op 2 sjabrakken geef deftig mee en blijf iets langer zitten om een eventuele klaplanding zeker te vermijden.Ik ben eerlijk nog nooit met een klap neergekomen zonder zadel.Met een zadel zit ik ook niet zo stevig en gebalanceerd als zonder.
Je zegt wel kan makkelijk, maar je zegt ook dat JIJ niet met een klap neerkomt EN je zegt zelf dat jij het met 2 sjabrakken doet.
Dat jij dat nou makkelijk vind mischien vind iemand anders dat wel niet zo makkelijk.
Sorry dat ik nou zo reageer maar ik erger me daar een beetje aan als mensen zeggen dat HET makkelijk kan alleen omdat ZIJ het makkelijk vinden.
Dus zoals anderen ook al zeiden en jij ook, het licht aan je evenwicht en zit.
Dus voor sommigen is het makkelijk en voor sommigen niet.
Ja ik bedoel voor mezelf en andere die aan deze "punten" voldoen.Niet iedereen moet zomaar beginnen zonder zadel springen maar ik vindt dat een onervaren ruiter met springen met zadel evenveel schade toe rich als een ervanen ruiter zonder zadel met een slecht balans.Dat is mijn mening maar ik zou idd niet zonder zadel springen als je niet de vereiste balans en houding hebt,maar ik geloof dat we dit allemaal wel beseffen hier op bokt SyhaxDesy schreef:Fusa schreef:Kan makkelijk en ik heb zonder zadel dezelfde houding als met.Ik zit op 2 sjabrakken geef deftig mee en blijf iets langer zitten om een eventuele klaplanding zeker te vermijden.Ik ben eerlijk nog nooit met een klap neergekomen zonder zadel.Met een zadel zit ik ook niet zo stevig en gebalanceerd als zonder.
Je zegt wel kan makkelijk, maar je zegt ook dat JIJ niet met een klap neerkomt EN je zegt zelf dat jij het met 2 sjabrakken doet.
Dat jij dat nou makkelijk vind mischien vind iemand anders dat wel niet zo makkelijk.
Sorry dat ik nou zo reageer maar ik erger me daar een beetje aan als mensen zeggen dat HET makkelijk kan alleen omdat ZIJ het makkelijk vinden.
Dus zoals anderen ook al zeiden en jij ook, het licht aan je evenwicht en zit.
Dus voor sommigen is het makkelijk en voor sommigen niet.
Ze zegt dat het zonder zadel springen kan.
De eerste 3 jaar heb ik dus altijd zonder zadel gereden en geloof me, zeker met dat landschap, je leert zitten! Springen deden we ook zonder zadel. Frank had een steeplechase parcours gemaakt op de weides, hij had de bomen op bepaalde plekken tot 1m hoogte afgezaagd
kynshiri schreef:trouwens; de beugelhaken hangen ook vooraan de zadelboom en als je gaat staan in je beugels; komt het gewicht ook op de voorkant van de boom te liggen, ook dan belast je een klein oppervlak van het paard zn rug!

Aukelizzy schreef:Als de ruiter zelf een goede balans heeft vind ik dat het makkelijk kan hoor. Ik zou het alleen zelf nooit doen haha, veel te bang dat ik eraf donder.![]()
Een vriend van mij heeft een keer met een 5 jarige een 1.30 parcour gesprongen zonder zadel en hoofdstel, ging prima hoor.
SyhaxDesy schreef:kynshiri schreef:trouwens; de beugelhaken hangen ook vooraan de zadelboom en als je gaat staan in je beugels; komt het gewicht ook op de voorkant van de boom te liggen, ook dan belast je een klein oppervlak van het paard zn rug!
Sorry maar dan doe je iets verkeerd.
Je moet lichtrijden en in verlichte zit gaan vanuit je heupen, niet vanuit de beugels.
xTinkertje schreef:Aukelizzy schreef:Als de ruiter zelf een goede balans heeft vind ik dat het makkelijk kan hoor. Ik zou het alleen zelf nooit doen haha, veel te bang dat ik eraf donder.![]()
Een vriend van mij heeft een keer met een 5 jarige een 1.30 parcour gesprongen zonder zadel en hoofdstel, ging prima hoor.
Gaaf!
Is daar soms een filmpje van ?![]()
Ik vind het zo mooi op te zien zonder zadel en hoofdstel hoog springen!
... Ik had een keer een singel nodig voor een paard en kon niet zo snel een goede singel (lengte) vinden. Hij was aan het rijden en ik heb toen de singel van zijn zadel gehaald en hij reed daarna rustig door zonder singel.
. Hoe bedoel je..een goede balans... kynshiri schreef:het gewicht gaat altijd ergens naartoe he, tenzij jij boven je paard vliegt ? hoe je het ook draait of keert, de druk komt altijd ergens op de rug. tijdens het rechtkomen (of je het nu uit je heupen, je knieën, je voeten of je oren doet) wordt het gewicht even opgegooid om dan weer X de versnelling neer te komen. bij het neerkomen weeg je dus even zwaarder dan je gewone massa. bij het springen blijven de meeste mensen toch echt staan in de beugels tot na de sprong. op het moment van 'impact' zeg maar; de landing dus is komt het gewicht dus sowiso op de beugels terecht omdat dat het enige contactpunt is. je kan de schok verzachten door zelf met je lichaam voor vering te spelen, maar dat is enkel een geleidelijke verdeling van het gewicht; je wordt er niet lichter van!