( van iemand die t weten kan

Er was in Dordt een meisje dat ook vroeg of ze in western mocht iboppen, dat mocht ze! maar ik zou vooraf nog ff bellen met de fam v. Bon, want 'officieel' mag het dus niet.. je moet wel met trens rijden iig, het zadel zal gen probleem zijn..
je moet idd in de rind opzadelen, omdat ze willen zien hoe je paard zich dan gedraagt.
dit is heel irri, omdat je daarvoor ( neem ik aan) aan t losrijden bent (deed ik wel, is wel handig), je paard een beetje laat wennen aan alles en losrijdt.. vervolgens kun je er dus weer af en moet je
kaal', aant halster de ring in.
Dit opzadelen doe je in een groepje van ca. 4 mensen, dus je staat met 4 paarden naast elkaar..
( lang leve de afleiding m niet stil te blijven staan..)
na dit opzadelen en opstijgen blijft er 1 in de ring, de anderen gaan eruit en rijden weer wat los tot ze aan de beurt zijn.
Je mag je paard laten vast houden door iemand, maar dit kost punten, raar maar waar: als je 't alleen, los doet, dus dat ze los staat in die ring, scoor je hoger voor dat onderdeel.
maar als je denkt dat ze erg gaat draaien en drentelen, kun je d'r wel beter vast laten houden..
Je 'moet' dus wel iemand bij je hebben die je tuig bij zich heeft (als je niet bij de omheining mocht staan)
je proef hoeft NIET uit je hoofd, die wordt ( nu) gewoon voorgelezen bij iedereen, kost ook geen punten.
na je dress.proef moet je er weer af en opnieuw opstijgen, god knows why, want hierna ga je meteen springen ( kun je wel evt. je beugels wat korter doen).
springen:Er staan 2 hindernissen, een steil van 60 cm. hoog en een oxer, van 60 hoog en 80 breed(!)
Maar bij ons stond 'ie wat minder breed, gelukkig want 80 is best een eind.. Ze zetten 'm meestal op ca. 60 cm. breed, zei mevr. v Bon (mijn jury).
na je proef wacht je tot jouw groepje klaar is en daarna ga je naar buiten voor de buitenrit:
wij hadden een 8, maar echt makkelijk maken ze t je niet vind ik:
Eerst ga je met z'n allen achter elkaar ( op gepaste afstand, verplicht aantal meters bewaren..) een stuk rijden..
Daarna moesten wij op een smal pad heen en weer draven, waar je elkaar net kunt passeren; als jij 'heen' loopt, komen anderen ej dus tegemoed op t zelfde pad in draf. Ook kan het zijn dat je wordt ingehaald door paarden die de rem ff kwijt zijn
( tja, kuddedieren

(fjod Ido) was haar anker ff kwijt en ido dendede dus in galop alng leorna, die ik dus met grote moeite onder me kon houden. Ik bleef lachen, alsof ze he-le-maal niet ging trekken ofzo ( tja, je moet wat, kon haar moeilijk ook ervandoor laten gaan, staat zo banketstaaf), maar thuis stonden de blaren op m'n handen..
-Net voor de jury had Ilona Ido weer een beetje in een 'normale' draf, ze vroegen of ze wat rustiger kon doen..

Vervolgens ga je een weiland o.i.d. in, waar je dan in de rondte rijdt, met een halve bak afstand ofzo tussen de paarden: dan moet een deel stoppen en blijven staan, de anderen lopen door en halen je in, pal langs je heen.. eerst in stap, daarna in draf. na een aantal rondjes van hun, wordt dit omgedraaid en stap en draaf jij dus lang anderen die hun paard dan stil moeten laten staan... Erg leuk dit onderdeel, vooral met fjorden

Bij de ibop maakt overgigens echt niets uit hoor, hioe je fjord eruit ziet. Wel zien ze natuurlijk grag een paard in een beetje normale conditie, die de proef ook een betje aankan qua conditie enzo ( eind november zit leo behoorlijk in d'r haar en ze was natuurlijk niet de enige..)
Maar je kan nergens echt punten mislopen hoor op uiterlijk.
Ook is het echt niet zo dat ze 'luie' paarden willen zien, ijver,werkwilligheid en karakter tellen juist erg zwaar..! Ik dacht daar dus wel een 10 minimaal voor te scoren, maar helaas haha.
Mar nogmaals: het scheelt iets wie je hebt en waar je rijdt dus..
Ik had mevr. v Bon, met een mij onbekende man, maar ik vond ze niet bepaald soepel of makkelijk jureren.
Hoeft ook niet natuurlijk, zo'n ibop moet wel enige waarden hebben, andrs heeft het model-en ster-schap weinig waarde meer..!
wat dat betreft is er wel iets verandert met een paar jaar geleden, vind ik!
Dit was mijn ibop verhaal , zo gaat t nu dus.. ik hoop niet dat je inmiddels deze info al had van anderen, want ik heb m'n vingers bijna kaopt getyped!!
Ik kom wel kijken ( en evt. helpen) hoor, als je gaat!