Gisteren keuring met Leorna en Wayorna, maar helaas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maatje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-01 17:38

Oke, de zadel-ibop:
( van iemand die t weten kan *LOL* )

Er was in Dordt een meisje dat ook vroeg of ze in western mocht iboppen, dat mocht ze! maar ik zou vooraf nog ff bellen met de fam v. Bon, want 'officieel' mag het dus niet.. je moet wel met trens rijden iig, het zadel zal gen probleem zijn..

je moet idd in de rind opzadelen, omdat ze willen zien hoe je paard zich dan gedraagt.
dit is heel irri, omdat je daarvoor ( neem ik aan) aan t losrijden bent (deed ik wel, is wel handig), je paard een beetje laat wennen aan alles en losrijdt.. vervolgens kun je er dus weer af en moet je
kaal', aant halster de ring in.
Dit opzadelen doe je in een groepje van ca. 4 mensen, dus je staat met 4 paarden naast elkaar..
( lang leve de afleiding m niet stil te blijven staan..)
na dit opzadelen en opstijgen blijft er 1 in de ring, de anderen gaan eruit en rijden weer wat los tot ze aan de beurt zijn.
Je mag je paard laten vast houden door iemand, maar dit kost punten, raar maar waar: als je 't alleen, los doet, dus dat ze los staat in die ring, scoor je hoger voor dat onderdeel.
maar als je denkt dat ze erg gaat draaien en drentelen, kun je d'r wel beter vast laten houden..
Je 'moet' dus wel iemand bij je hebben die je tuig bij zich heeft (als je niet bij de omheining mocht staan)

je proef hoeft NIET uit je hoofd, die wordt ( nu) gewoon voorgelezen bij iedereen, kost ook geen punten.
na je dress.proef moet je er weer af en opnieuw opstijgen, god knows why, want hierna ga je meteen springen ( kun je wel evt. je beugels wat korter doen).

springen:Er staan 2 hindernissen, een steil van 60 cm. hoog en een oxer, van 60 hoog en 80 breed(!)
Maar bij ons stond 'ie wat minder breed, gelukkig want 80 is best een eind.. Ze zetten 'm meestal op ca. 60 cm. breed, zei mevr. v Bon (mijn jury).

na je proef wacht je tot jouw groepje klaar is en daarna ga je naar buiten voor de buitenrit:
wij hadden een 8, maar echt makkelijk maken ze t je niet vind ik:

Eerst ga je met z'n allen achter elkaar ( op gepaste afstand, verplicht aantal meters bewaren..) een stuk rijden..
Daarna moesten wij op een smal pad heen en weer draven, waar je elkaar net kunt passeren; als jij 'heen' loopt, komen anderen ej dus tegemoed op t zelfde pad in draf. Ook kan het zijn dat je wordt ingehaald door paarden die de rem ff kwijt zijn
( tja, kuddedieren Lachen ), Dit had ik dus ook, Ilona
(fjod Ido) was haar anker ff kwijt en ido dendede dus in galop alng leorna, die ik dus met grote moeite onder me kon houden. Ik bleef lachen, alsof ze he-le-maal niet ging trekken ofzo ( tja, je moet wat, kon haar moeilijk ook ervandoor laten gaan, staat zo banketstaaf), maar thuis stonden de blaren op m'n handen..
-Net voor de jury had Ilona Ido weer een beetje in een 'normale' draf, ze vroegen of ze wat rustiger kon doen.. Verward -

Vervolgens ga je een weiland o.i.d. in, waar je dan in de rondte rijdt, met een halve bak afstand ofzo tussen de paarden: dan moet een deel stoppen en blijven staan, de anderen lopen door en halen je in, pal langs je heen.. eerst in stap, daarna in draf. na een aantal rondjes van hun, wordt dit omgedraaid en stap en draaf jij dus lang anderen die hun paard dan stil moeten laten staan... Erg leuk dit onderdeel, vooral met fjorden Knipoog *LOL*

Bij de ibop maakt overgigens echt niets uit hoor, hioe je fjord eruit ziet. Wel zien ze natuurlijk grag een paard in een beetje normale conditie, die de proef ook een betje aankan qua conditie enzo ( eind november zit leo behoorlijk in d'r haar en ze was natuurlijk niet de enige..)
Maar je kan nergens echt punten mislopen hoor op uiterlijk.
Ook is het echt niet zo dat ze 'luie' paarden willen zien, ijver,werkwilligheid en karakter tellen juist erg zwaar..! Ik dacht daar dus wel een 10 minimaal voor te scoren, maar helaas haha.
Mar nogmaals: het scheelt iets wie je hebt en waar je rijdt dus..
Ik had mevr. v Bon, met een mij onbekende man, maar ik vond ze niet bepaald soepel of makkelijk jureren.
Hoeft ook niet natuurlijk, zo'n ibop moet wel enige waarden hebben, andrs heeft het model-en ster-schap weinig waarde meer..!
wat dat betreft is er wel iets verandert met een paar jaar geleden, vind ik!

Dit was mijn ibop verhaal , zo gaat t nu dus.. ik hoop niet dat je inmiddels deze info al had van anderen, want ik heb m'n vingers bijna kaopt getyped!!
Ik kom wel kijken ( en evt. helpen) hoor, als je gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 09:48

Damned, buitenrijden zit er ook in??? Dan mag ik wel uitkijken met de locatie, want als er toevallig auto's of fietsers of honden in de buurt zijn, dan vallen er dooien of in ieder geval komt er een boel blikschade..... Dat gekke ding van mij is absoluut onbetrouwbaar buiten, en als ze voorop moet wordt het 1 grote steigerpartij waarbij ze zich ook net zo makkelijk achterover laat vallen........

En dat "sprongetje" van 60 hoog en 80 breed, da's voor mij ongeveer hetzelfde als vragen of ik even van onze flat af wil springen.... (sorry Broodfans) Allemachtig, waar ga ik aan beginnen???????

Mag ik iemand anders laten rijden? Want dan ga ik vanaf nu gewoon advertenties plaatsen welke suicidale paardengek met mijn gele bliksemschicht wil Iboppen.......

Zijn er geen andere manieren om haar model te krijgen?

Maatje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-01 13:04

*proest*
ben blijkbaar niet de enige die er niet te licht over dacht haha!

ff een paar 'meevallertjes': ze doen de buitenrit nooit op openbaar terrein: je zult dus ook geen auto's of fietsers oid tegenkomen Lachen
Als ze willen plaatsen ze op dat terrein wat 'enge' test-dingen zoals een paraplu oid, maar bij ons was dat niet zo hoor (in vlaardingen!)

Die 60 x 80 breed was ook mijn grote nachtmerrie.. leorna springt best leuk ( als ze besloten heeft om uberhaupt te springen, ze springt altijd, behalve die enge gekleurde balken op de ibop moest ze ff 2 keer goed bekijken..). maar ze zetten 'm dus niet echt 80 breed, hooguit ies van 60 ofzo. En , hoewel ik dat voor een fjord nog een behoorlijke sprong vind, hebben zelfs wij dat goed overleefd!
Wel werd ik bijna afgeschoten, omdat die balken wel zo onwijs spooky waren, dat je daar vooral niet in de buurt bij moest komen met je hoeven..-zucht-
En aangzien leorna nooit zo 'spectaculair' sprong, was ik daar ff niet geheel perfectop voorbereid. Maar t ging goed, na die ene keer ging de rest
( vooral w.b. mijn houding en meegaan ) wat soepeler!

Evt. wil ik dat springen wel doen met Milena, als je dat wilt, onder voorbehoud dat ik wel ff een keer kom oefenen dan thuis, ik ken de verhalen van jouw monstertje.. *LOL*

Andere manieren voor model: de makkelijkste is de trekproef. DFie moet je ook weer niet ondrschatten, maar daar kotm het voronamelijk aan op willen en kunnen trekken: ze moet een kar trekken die geremd wordt, steeds ietsje zwaarder.
Eerst 4 x 50 mtr in stap, dan in draf met een bep. kracht en daarna nog een stuk in stap en daarna draf, met dat gewicht, 35 kilo minder tot waar ze in de vorige gedeelte is gekomen.
De precieze 'gewichten' en afstanden heb ik boven liggen, zal ik later ff opzoeken en noteren als je ze weten wilt.

Bij deze proef hoef je alleen rechtuit stukjes te stappen en draven, ze oordelen op haar kaakter en gedrag ( tijdens optuigen en trekken), haar manier van aanzetten, trekhouding en werkwilligheid.
De kans op bokken e.d. is bij deze proef erg klein en bij deze proef worden de minste C's of lager behaald Lachen
je moet gewoon een sterk paard hebben, die wil werken en niet te snel een mep uitdeelt als je staan in te spannen *LOL*

Wel is het natuurlijk handig dat ze aangespannen belerd is, maar met de juiste hulp/handige mensen in de buurt (v Niekerk, moet lukken?!), of evt. 2 maanden wegbrengen naar een ervaren africhter, kom je meestal een heel eind hoor!
Ze hoeft geen voltes te lopen, of stelling te hebben oid.
leorna is ook nog niet aangespannen beleerd,
dat wil ik wel snel gaan doen. Haar moeder heeft 2 manden bij Lips gestaan, daarna 3 weken thuis geweest en vervolgens heeft ze ff een b gehaald voor de trekproef. Ook zij is erg werkwillig, geeft niet snel op en is erg sterk ( zo'n erg luxe, iel type zal t wellicht moeilijker hebben hier).
Maar het is wel zo dat paarden die veel in de hand zijn en regelmatig onder t zadel werken, een grote voorsprong hebben op groene paarden!

Ik ben met leorna al een aantal keren bezig geweest met longeren met 2 lijnen en er achter lopen e.d., daar geeft ze niets om ze doet wat ik vraag en t is nu eigenlijk nog een kwestie van een sleep en/of dresseerkar erachter hangen, om te leren trekken en aanzetten hiertoe e.d.
maar omdat ik zelf nog ff geen tuig heb ( kan misschien wel lenen van vriendin met fjordentuig)
is dat treken er nog niet van gekomen.
zal binnenkort mijn meninstructeur eens bellen
( van koetsiersbewijs) of 'ie me een par keer kan komen helpen. EEn ervaren persooon erbij is wel handig..

DE ibops zijn tussen begin november en eind december, dus je kunt tot eind oktober sowieso oefenen, waar je ook voor gaat.
We hebben dus nog ca. 3 maanden..
Ik ben toch wel erg van plan om liefst dit jaar nog de trekproef te gaan doen, als t echt niet lukt
( veulen erbij..) dan volgend jaar.

Maar t rijden ohz gaat nu ook niet slecht, heel mischien ga ik anders weer voor de zadel, als 't aangespannen nog niet gaat.
maar 1 bok of niet willen aanspringen in goede galop ( ons probleem is de linkergalop..)en je bent 'verloren'.. dus alleen als de linkergalop ( vrijwel altijd) goed gaat, ga ik.

Maar de ervaring v/h medoen kan nooit kwaad hoor!

pff m'n vingers..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 17:41

Ik ga het gewoon proberen, meer dan eraf storten kan er toch bijna niet gebeuren???? En als die buitenrit niet over de openbare weg gaat, dan maak ik me er geen zorgen over. In het bos rijden enzo gaat nl. wel hartstikke goed. Bovendien is het toch op vreemd terrein, dus misschien is ze daar wel een beetje van overdonderd.

Ik ga volgende week maar weer eens in dat harde Engelse zadel zitten, en weer eens balkjes stuiteren om te oefenen.......
Ik weet dat ik me eigenlijk geen zorgen hoef te maken over het springen, want Mileen springt als een tierelier. Ik nam ook wel eens springles met haar in de tijd dat ik nog met 'r dressuurde, en ik vond het dan aan de ene kant doodeng, maar aan de andere kant ook heel lekker. Soort "lekker eng griezelen", net of je een Stephan King zit te kijken 's nachts....... Maf he?

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 21:09

Madeleine, je vroeg wat er allemaal op de landgoedfair in Beesd te doen is. ik zal het even voor je overtypen van de brochure(Ben zo slim geweest om mijn scanner uit te lenen Huilen )
* 120 stands met alles voor de echte buitenmens
* biologische catering
*workshops voor een gezond leven op het platteland
* kookdemonstraties en proeverijen Vork
* spring- en dressurclinics van Nederlandse topruiters voor jonge talenten
* Landrovers in actie
* Golfclinics, kaart- en kompaslezen en minicursus weerkunde (altijd handig bij een buitenrit Haha! )
* demonstraties met uiteenlopende dierenrassen
* gehoorzaamheidstraining met uw eigen hond
* keuringen van paardenrassen
* rondleidingen over het landgoed
* vele activiteiten voor kinderen

Ik ben er zelf nog ieder jaar geweest en het is heel gezellig. Je kunt ook nog even kijken op de website http://www.marienwaerdt.nl
Misschien kom ik je nog wel tegen dit jaar

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 21:22

Wanneer (en waar) is dat in Heemstede? Of heb ik ergens met m'n ogen dicht overheen gelezen? Haha!
Lijkt me wel leuk om ff te gaan kijken, da's best vlak bij mij.

Maatje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-01 12:22

heemstede is zaterdag 1 september, op de Cruquishoeve ( of hoe je dat ook schrijft..)
Er is daar een fjordenkeuring en npc-proefjes voor fjorden.
Als ik daar niet meedoe, ga ik ook wel ff kijken denk ik!

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 12:26

Oh, de cruquiushoeve weet ik wel. Als het ff kan kom ik wel kijken denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 13:32

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!
Minimeeting van Fjordenleipies!!!!
Milena komt uit bij de merries van >5jr zonder predikaat, en ik ben in het wit *LOL* hahaha, lekker herkenbaar!

Gezellig hoor, is altijd zo'n leuk dagje uit met al die Fjordenmensen! Kunnen jullie ook Unica (stond laatst in de Paardencourant), Milena's dochter, zien want die nemen we ook mee!

Maatje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-01 15:41

Ik denk dat ik jou wel herken hoor (Sonja), sandra niet denk ik Verward
We bespreken tegen die tijd nog wel ff de 'dresscode' *LOL* enzo als we allemaal gaan Lachen
Sonja, je kunt daar ook proefjes rijden die dag, maar weet niet of dat ook 'onofficieel' kan, voor als je nergens lid van bent.. Kun je ff repeteren en kijken hoe t gaat?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 17:36

Hahaha, dan mag ik wel als de sodemieter gaan oefenen in een dressuurzadel, anders pletter ik er al af voordat ik de ring in ben....

Er worden NPC-proeven gereden, dus daar zal wel geen mogelijkheid voor zijn denk ik. Persoonlijk ben ik zwaar allergisch voor de NPC (soort kleuterschool van regeltjesfreaks vind ik het), dus ik verzin wel wat anders.
Ik denk dat ik dit najaar gewoon eens ga kijken bij een Ibopdag op de Cruq en dan volgend jaar meedoen. Ik heb er nu m'n zinnen op gezet, dus nu gaan we ervoor.

Gaat ook wel lukken hoor, want over twee weken gaan we op vakantie, en in het bos ga ik lekker over boompjes springen enzo. Dus als ik dan terugkom van vakantie, begin ik dezelfde week nog met springen in de bak, want dan kijkt ze er niet meer zo verrast van op en doet ze denk ik (lees: hoop ik) minder idioot....

Heb trouwens helemaal geen tijd om te rijden in Heemstede, volgens mij valt daar veeeeeel te veel te kletsen die dag!!!!

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 18:40

Ik heb donker kort haar, ben ik aan het laten groeien dus ik zie er of zo'n beetje uit als m'n paard met z'n lange voorpluk Haha! of ik heb het met clipjes achterover gedingest. 1.72 lang, kleding weet ik nog niet, in ieder geval m'n onafscheidelijke spijkerbroek. De rest hangt van het weer af.
Ohja, hoelaat begint het eigenlijk? Want ik zie nu nl. net dat om 19 uur m'n dienst van de dierenambulance begint, dus dan moet ik wel thuis zijn Scheve mond\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 20:23

Ik weet nog geen tijden, nog geen boekje ontvangen. Ik ben ook makkelijk herkenbaar, want ik heb een witte broek, witte blouse en witte gympen en een Fjordenmerrie bij me. Hahaha *LOL* !

Effe serieus: ik ben makkelijk herkenbaar want ik heb een veewagen die vrij uniek is. Het is een witte Citroenbus met groene streep, zijlader, ziet er uit als een oud wrak, zeker nu er rode lasstukken op te zien zijn....