hoe vaak rijden op 3jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:18

Het verschilt heel erg per paard.
Ken ook wel paarden die tot hun 4e jaar gewoon nog te slungelig zijn om aan het werk te gaan, of die het geestelijk allemaal niet kunnen bolwerken. Dat kun je als eigenaar toch nog het beste zelf inschatten denk ik...

Ik persoonlijk maak me bij een 'normale' 3,5-jarige niet zo'n zorgen over het verhaal van groeischijven die moeten sluiten enz., maar ik zou vooral goed opletten dat het paard er een beetje plezier in heeft zodat het geestelijk niet te veel overdonderd wordt.

3x per week 20 minuutjes is meer dan genoeg, en dan hangt het er natuurlijk ook nog van af wat je allemaal voor oefeningen doet. Niet te zwaar en te veel.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:23

ARIEKOOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:26

Vroeger vonden meer mensen dan nu dat omdat het paard geld kost, je er zo snel mogelijk op moest.
Er is veel onderzoek naar dit onderwerp gedaan en vele paarden
onnodig kapotgereden en naar de slacht gegaan.
Het zijn gewoon nog baby's die de belasting van het dragen nog niet aankunnen.
Heeft niets met spieren te maken, ga er maar op googlen.
Het is goed om je af te vragen waarom het dan nu toch nog gebeurd,
daar snap ik ook niets van. Onwetendheid denk ik.
Bij dekhengsten gaat het vooral om het geld wat ze opbrengen,
de stamboeken zouden er goed aan doen om de leeftijden te verhogen voor de keuringen.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:28

Ik ben het met je eens Djini dat een paard er plezier in moet hebben.
Ik vind het dan ook 10x niks als ik iemand als een gek aan het bit gaat trekken of het paard misschien al naar de 1e keer even aan de teugel gaat lopen.

Tootz bedankt voor de link is zal is even gaan kijken!

ARIEKOOS Het ligt volgens mij ook aan het soort ras wat je onder je kont hebt. Maar ook nu zijn er nog genoeg mensen waar het alleen maar om het geld gaat. Kijk maar naar die handels stallen, die kunnen er niet mee wachten!

ARIEKOOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:43

ARIEKOOS Het ligt volgens mij ook aan het soort ras wat je onder je kont hebt.

Ja, inderdaad, hoe groter, hoe slapper.... zou je bijna zeggen.
Maar dat blijkt dus niets uit te maken, volgens wetenschappelijk
onderzoek.
Het is en blijft moeilijk, heb je eindelijk zo'n plaatje op stal of in
het gunstigste geval, de wei staan, en dat is dan nog even niet om te rijden.
Gelukkig kun je nog zoveel andere dingen met ze doen. :D
Hoeveel van die jong ingereden paarden, lopen/leven op hun 20ste nog?

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:18

Veel is mijn ervaring, tenminste ik ken er zat. En ik ken ook zat paarden die met 5 zijn ingereden en met 10 jaar kapot waren. Ik denk dat het meer te maken heeft met de manier waarop ze op jonge leeftijd ingereden worden.
Volgens mij kan een 3 jarige paard best 2/3 per week een minuut of 15/20 iemand op zijn rug hebben met wat basis werk en veel, heeeel veel rechtuit. Groeischijven moeten zeker niet vergeten worden, zo ben ik geen fan van longeren met dat jonge grut. Je moet gewoon niet met een paar weken onder het zadel 5x per week gaan rijden en met 3 maanden je paard M willen hebben want dan halen de meeste inderdaad de 20 jaar niet.

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:29

.
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

muc

Re: hoe vaak rijden op 3jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:10

Helemaal met Paarde-bloem , Djini en Tootz eens!

Ik denk dat het nog veel slechter is om een 5 jarige die nooit wat heeft gedaan in één keer zadelmak te maken en dan volop te gaan trainen. Dan is het veeel beter om een 3 jarige zadelmak te maken en daar rustig mee aan de gang te gaan zodat ze het ook in het koppie allemaal goed kunnen verwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:26

Appels-peren.
Wie zegt dat je op 5-jarige leeftijd alles opeens in één keer moet doen?
Ook dan behoor je in alle rust en met veel geduld kleine stapjes te maken en korte sessies te doen.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:37

JoviBan schreef:
Appels-peren.
Wie zegt dat je op 5-jarige leeftijd alles opeens in één keer moet doen?
Ook dan behoor je in alle rust en met veel geduld kleine stapjes te maken en korte sessies te doen.

Okay, dus jij gaat dan pas een 5 jarige zadelmak maken, en dan 3 x in de week 20 minuutjes rijden. Nog 1 á 2 jaar wachten voordat je op concours gaat.... Sorry hoor maar vindt het allemaal zo ongeloofwaardig.
Wij sporten toch ook als we kind zijn, of vergroeien we daardoor?? Okay, een paard zit anders in elkaar en ik ben er ook niet voor om een 3 jarige 5x in de week 45. minuten aan het werk te zetten maar je kan er best 3x in de week 20 minuutjes op gaan zitten. Dat is in ieder geval al beter dan longeren, dat vindt ik pas slecht.

En waarom doen de stallen/ mensen die ECHT verstand hebben van paarden en hun brood ermee verdienen dan de paarden als 3 jarige inrijden? Ja, omdat ze er dan eerder geld voor krijgen, maar als die paarden kapot gereden zijn doordat ze als 3 jarige aangereden zijn maken ze toch hun eugen handel stuk.... En laten we eerlijk zijn, bijna alle paarden die je hoog in de sport ziet zijn wel als 3 jarige (of jonger, denk aan goedgekeurde hengsten) aangereden. En die zijn echt NIET kapot als ze 10 of 15 jaar oud zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:46

@muc:

Zadelmak maken kan best eerder dan op 5 jaar. Mijn jonge merrie kreeg voor 't eerst een barebackpad op toen ze 2 was en een zadel toen ze 3 was. Gewoon een paar keer tussen de dagelijkse dingetjes door gedaan alsof het de normaalste zaak van de wereld was, en zo ervaarde zij het ook.
Zadel op en weer af, de volgende keer een stukkie stappen met zadel, weer een volgende keer een stukkie draven met zadel. Aan de hand en zonder ruiter. Dat vind ik 'zadelmak'. En dat is meer een vertrouwenskwestie dan een trainingskwestie imo en je belast het jonge paard er niet mee, lichamelijk niet en geestelijk ook niet. Mits je het in alle rust en vertrouwen doet.
Inrijden (hangen, zitten, stappen, halthouden, weer voorwaarts gaan en de hulpen koppelen, eventueel leren aandraven, paar pasjes draf, weer naar stap en/of naar halt) kan wel wanneer ze 4 jaar zijn (hier ben ik nu zelf mee bezig met mijn 4-jarige merrie).
Het verdere inrijden (doordraven, wat meer oefeningen, eventueel galop) inderdaad pas wanneer ze 5 jaar is. Misschien zelfs de galop pas wanneer ze 6 jaar is.

En nee, we gaan nièt op concours. Ik heb geen paarden om competitie mee te bedrijven.

Over de mensen die er volgens jou "echt verstand van hebben" laat ik me maar niet over uit. Behalve dat die mensen echt niet het beste met paarden voor hebben, maar wel het beste voor zichzelf eruit willen halen.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:05

Daar zit denk ik het verschil, jij wil geen wedstrijden rijden dus heb je ook minder "druk" om te willen presteren. Ik wil wel graag wedstrijden rijden en begin dus rustig met mijn 3 jarige zodat die als 4 jarige mee kan op concours. (+ ik geloof er absoluut in dat het geen kwaad kan om rustig aan te beginnen met een 3 jarige, anders zou ik het niet doen) Met mijn 3 jarige gallopeer ik al wel mee, lekker in de bos. Handgalopje rechtuit, heerlijk toch. Vindt mijn paardje tenminste wel! ;-)

En ja , ik vindt wel dat mensen (jury) van bv de hengstenkeuring e.d. wel echt verstand van paarden hebben. Of wil je zeggen dat die het ook allemaal mis hebben :-) Je kan volgens mij ook niet zeggen dat het slecht is want het éne paard is het andere niet. Stel je voor een paard dat als 3 jarige is aangereden en rustig mee verder gereden is, als 4 jarige op concours etc. Krijgt op 10 jarige leeftijd artrose, doorgezakte rug etc. etc. Wie weet was dat ook wel gebeurd als die nooit was aangereden en zijn hele leven in de wei had gestaan. Het paard leeft maar één keer dus hoe wil je dat "bewijzen"....

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:10

Nog even op deze reactie; Over de mensen die er volgens jou "echt verstand van hebben" laat ik me maar niet over uit. Behalve dat die mensen echt niet het beste met paarden voor hebben, maar wel het beste voor zichzelf eruit willen halen.

Dat vindt ik echt onzin, natuurlijk zijn dat paarden liefhebbers en hebben ze het beste voor met hun paarden! Anders hadden ze wel een ander beroep gekozen. (Uitzondering zijn er natuurlijk altijd) Maar ze zijn paardenliefhebber op een andere manier dan dat jij vindt dat het goed is. ik denk dat paarden bij grote stallen het veel beter hebben dan bij een gemiddelde particulier die maar aanmodderd met zijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:11

@muc, typerend is het "ik wil", "ik vind", "volgens mij", "mijn mening is dat" en "kan best" in jouw en andermans berichten die hun paarden op te jonge leeftijd inrijden.
Je gaat dan uit van jezelf en hebt een mening die je gebaseerd hebt op wat regulier gedaan wordt (iedereen doet het zo dus het zal wel goed zijn).

Zelf doe ik liever kennis en inzichten op, zodat ik bewust wel en niet iets doe met mijn paarden.

Deze artikelen had ik al eerder geplaatst in dit topic:
http://www.equinestudies.org/ranger_200 ... 8_pdf1.pdf
of de Nederlandse versie: http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Als je dit nu eens grondig doorleest en op je in laat werken, heb je dan nog steeds dezelfde mening?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:15

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:20

Tootz schreef:
Veel is mijn ervaring, tenminste ik ken er zat. En ik ken ook zat paarden die met 5 zijn ingereden en met 10 jaar kapot waren. Ik denk dat het meer te maken heeft met de manier waarop ze op jonge leeftijd ingereden worden.
Volgens mij kan een 3 jarige paard best 2/3 per week een minuut of 15/20 iemand op zijn rug hebben met wat basis werk en veel, heeeel veel rechtuit. Groeischijven moeten zeker niet vergeten worden, zo ben ik geen fan van longeren met dat jonge grut. Je moet gewoon niet met een paar weken onder het zadel 5x per week gaan rijden en met 3 maanden je paard M willen hebben want dan halen de meeste inderdaad de 20 jaar niet.

Hier kan ik me wel in vinden.. Maar ik denk dat dat per mens verschillend is wat je zelf het prettigst vindt en ff aan het paard kijken hoe en wat. Niet elk kind loopt immers ook op dezelfde leeftijd? Elk paard is anders. Met mijn 3jarige (verzorg) merrie doe ik rustig aan(1 keer per week les, 1 keer per week oefenen) en dan niet te lang elke keer. Ik merk het wel aan haar wanneer ze er flauw van is, dat is goed te merken als je vaker met het paard omgaat. In ieder geval vind ik dat iedereen het zelf moet weten, mits ze het paard niet schaden.

Om goed antwoord te geven op de vraag van TS:
Max 3 keer per week en niet te lang, ook een beetje er vanaf hangend hoe jou paardje is. Succes!

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:22

JoviBan schreef:
@muc, typerend is het "ik wil", "ik vind", "volgens mij", "mijn mening is dat" en "kan best" in jouw en andermans berichten die hun paarden op te jonge leeftijd inrijden.
Je gaat dan uit van jezelf en hebt een mening die je gebaseerd hebt op wat regulier gedaan wordt (iedereen doet het zo dus het zal wel goed zijn).

Zelf doe ik liever kennis en inzichten op, zodat ik bewust wel en niet iets doe met mijn paarden.

Deze artikelen had ik al eerder geplaatst in dit topic:
http://www.equinestudies.org/ranger_200 ... 8_pdf1.pdf
of de Nederlandse versie: http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Als je dit nu eens grondig doorleest en op je in laat werken, heb je dan nog steeds dezelfde mening?

Pardon! Graag in een andere toon! IK respecteer iedereen zijn mening ook die van jou. Maar je hoeft mij niet zo aan te schrijven /spreken. Dat doe IK ook niet bij jou. Het is jouw mening dat het niet goed is en IK heb een andere mening, daarom is dit een discussie forum. IK ben heel bewust bezig met mijn paarden en heb niet het idee dat IK slecht ben voor mijn paarden. IK zal zeker je artikelen doorlezen.... Ik zal je laten weten of ik dan nog steeds dezelfde mening heb. IK vindt je houding alleen uiterst arrogant.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:29

Dames dames..laten we het aardig houden. Ik geloof dat hier niemand fout zit.. het is slechts een verschil van mening. De een vindt van niet, de ander vindt van wel. Dat is niet een kwestie van goed of fout!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:38

De mijne wordt in augustus 4 maar ik rij 3 keer in de week een half uurtje. En zo wie zo 1 keer in de week een ontspannen buitenritje. Als ik naar mijn paard kijk kan ze het prima aan. We doen heerlijk basis werk en ik laat haar lekker ontspannen door haar lijf lopen. Ik heb niet het idee door deze manier dat me paard de 20 niet gaat halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:43

Nou muc, ik ben een beetje perplex van jouw bericht.
Hoezo toon en arrogantie. :?

Laat maar zitten verder hoor, kheb op deze manier niet veel zin meer om met jou zaken verder uit te diepen.

paardKed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:46

Ik reed hem altijd 2x in de week en dan eerst even longeren en daarna 3 kwartier rijden ;).

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:47

Er is voor veel mensen maar 1 reden waarom er zo vroeg begonnen wordt met africhten/beleren en dat is GELD.
Ze brengen beleerd meer op en 3 of 5 jaar, dat scheelt 2 jaar extra in de kost. Zo simpel als wat. Gelukkig komen er steeds meer mensen die gaan nadenken en hun gevoel volgen. Er zijn paarden die makkelijk met 3 wat kunnen / willen en er zijn er die als 6 jarige er nog niet voor klaar zijn.
Ik heb een onbeleerd tinkerruintje te koop van 4.5 jaar. Iedereen vraagt waarom hij nog niet beleerd is. Ze denken allemaal dat hij wat mankeerd of gemankeerd heeft. :Y) Echt onbegrijpelijk!!! :7
En ik heb een drie jarige al voor de wagen lopen. Waarom? Puur op medisch aanraden en hier had ik geen andere keuze in. niks meer, niks minder! Had hij dit, hopelijk tijdelijk, groei probleem niet gehad dan liep ie nu gewoon lekker met de andere in de opfok.
Dus je moet het volgens mij van paard tot paard bekijken en dan is beginnen met 3 (bijv. wat grondwerk, onbelaste werkjes ect. ect.) iets anders als al compleet basis beleerd met 3.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:47

Waarom gaan mensen met hun hond naar puppy cursus? Waarom zijn dieren en mensen, jong als er met trainen begonnen wordt? Dat zal toch wel ergens voor zijn. Hoe ouder hoe moeilijker.
Een jong paard valt veel meer en vlugger te leren dan een ouder paard. Een ouder paard heeft al "een eigen mening"(hier gaan reacties op komen, leuk!!!!!) en is daardoor vaak lastiger. Verder is een ouder paard ook niet meer zo lening en herstelt minder vlug van eventuele "blessures".
Als een paard op drie jarige leeftijd in training gaat bij een kundig iemand, dan is dit positief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:57

Een puppy cursus voor honden vind ik vergelijkbaar met grondwerk met jonge paarden.
Een puppy leg je immers ook geen gewicht op de rug om 'm vervolgens allerlei oefeningen te laten doen. Bij een jong paard doe je dit imo ook niet.

Dat een iets ouder paard (wat is trouwens oud? 5 jaar is nog hartstikke jong) meer een eigen mening heeft, dat zal inderdaad zo zijn, maar waarom zou je dat als "lastig" ervaren? Mijn jonge merrie is absoluut niet lastig en heeft weldegelijk een eigen mening. Maar ze denkt ook met me mee en leert daardoor supersnel.

Je aanname over "die hebben vaak een koudbloed" is overigens niet waar. De mensen die ik ken en hun paard op 4-5-6-jarige leeftijd inrijden, hebben allemaal een warmbloed en ik zelf ook.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:58

Ik heb mijn kwpn merrie ingereden net voordat ze 3 jaar was, dat was een maand vrij intensief. Daarna ben ik heel rustig verder gegaan met 3x per week 20 minuten. Ze heeft ook nog een maand vakantie gehad.

Nu is ze 4 jaar en 3 maanden en rijd ik 4x per week 3 kwartier. Ze kan het allemaal prima aan. Ik let altijd wel goed op: een dag hard werken, dan de dag er na vrij of alleen rustig stappen. Je moet gewoon een goed trainingsschema in je hoofd hebben.
Ik ben van plan om volgend jaar (als ze dus een 5-jarige is) naar 5x per week rijden te gaan en dat vind ik voorlopig voldoende, af en toe een dagje longeren of vrij is denk ik altijd fijn voor ze.

Ook ben ik nu bezig met een welsh cob van net 3 jaar. Die rijden we ook 3x per week 20 minuten, dat is echt zat voor hem. Je merkt vanzelf als ze meer aankunnen.