Opstappen met krukje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:42

Wendy1978 schreef:
ik stap altijd via de bakrand op :))
Ik kan niet meer zonder opstappen

dus als ik ooit af zou stappen op buitenrit
heb ik een probleem :')

_O- herkenbaar!!!! _O-

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:45

Ik stap ook altijd op met een krukje, tenzij ik op een ander terrein ga rijden, dan krijg ik meestal een voetje of klim ik er met heel veel moeite op. Ik gebruik hem vooral omdat ik anders niet ze goed op mijn paard kan komen (1,75m), maar het is over het algemeen gewoon veel fijner voor zowel het paard als de ruiter.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:45

alison_belle schreef:
Wendy1978 schreef:
ik stap altijd via de bakrand op :))
Ik kan niet meer zonder opstappen

dus als ik ooit af zou stappen op buitenrit
heb ik een probleem :')

_O- herkenbaar!!!! _O-

Mijn poown is trouwens maar 1.53 ofzo
maar alsnog
ik kom er niet meer op zonder bakrand of krukje :o

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:47

mijn merrie is nog net geen E pony. net tussen 1.60 en 1.62 :o :D :o

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:48

alison_belle schreef:
mijn merrie is nog net geen E pony. net tussen 1.60 en 1.62 :o :D :o

*\o/* *\o/* *\o/*

ben dus alsnog niet helemaal alleen meer :D

cgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:50

het is beter voor de rug van het paard om met een krukje op te stappen; de meeste maneges stellen het al verplicht

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:51

pak van m`n hart <3

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:52

Ik ben 1,56m en mijn paard van 3 jaar oud 1,73m. Ik kan niet zonder keukentrap opstappen :')
Mijn andere paarden spring ik gewoon op :+

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:54

Bij ons op de manege is het inderdaad ook verplicht. De instructrice of instructeur komt gewoon langs met het krukje, houdt ook even de beugel aan de andere kant vast en hoppa, het kost geen enkele moeite met het krukje. Ik stap bij de merrie waar ik altijd op rij sowieso niet zonder krukje op. Zij heeft last van haar rug, dus ik wil haar daarin niet extra belasten. Eerst was het niet verplicht, toen zijn een aantal mensen dat steeds meer gaan doen (waaronder ikzelf) en nu is het wel verplicht. Het staat nergens, maar iedereen doet het nu en je wordt er ook op aangesproken als je het niet doet. Gelukkig maar!

lammie2701

Re: Opstappen met krukje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:00

ik heb een fries van 1,60m hoog en ik ben zelf 1,80m lang...en het lukt mij wel zonder krukje (wel een heel stuk moeizamer), maar stap altijd dus met krukje op voor mijn paard...

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:31

nou ik doe als het even mee zit ook altijd even wat zoeken om weer op mijn paard te klimmen op de manege waar ik werk kan je altijd via de balk opstappen en mocht dat niet kunnen is er een krukje aan wezig mocht ik eraf moeten in het bos dan is het even zoeken naar een verhoging meestal zijn die er wel en anders dan doe ik het vanaf de grond maar vind dit voor het paard niet echt goed maar blijf er ook geen uur naastlopen. trouwens sinds ik zo opstap heb ik veel minder last van mijn knieeen.
Het is trouwens het eerste wat ik paard heb aangeleerd dat ze een jaar geleden kwam naast opstapje staan en meestal doet ze dit dan ook braaf .

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:32

Tegenwoordig stap ik ook via een hulp middel op!
Is veeel beter voor de rug!

Appelmoose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:42

Ja, ik maak gebruik van een krukje; beter voor mijn paard, beter voor het zadel en beter voor mij. En vanwege het feit dat mijn paard niet de kleinste is en ik niet de grootste ben, is het voor mij ook veel makkelijker en sneller om een krukje te gebruiken.

Melly1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:54

Ja, bij mij op de manege moet je ook opstappen met krukje. Ik vind dit alleen maar beter voor het paard.

aldadiender

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:01

Ik ben 1.60 ( en 47 jaar....), mijn "paardje" slechts 1.48, toch stap ik altijd met met krukje op of laat iemand tegenhangen.
Dan blijft gelijk mijn zadel beter liggen op mijn ronde "modelletje" :o
Laatst tijdens buitenrit opgestapt bij bankje, dat was ook geen probleem, alleen was het parkeren nog wat lastig, maar nu weet ik in ieder geval dat ik bijna de spagaat kan :D

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:02

Sinds ik een dressuurzadel heb met de beugelriemen onder het zweetblad stap ik ook altijd met krukje op. Daarvoor deed ik het altijd zonder, maar ik ben niet de jongste meer en hing altijd zwaar voordat ik zat. Dat was niet zo goed voor zijn rug. Sinds een paar weken heb ik een nieuw paard en 1 van de criteria was dat hij/zij kruk-proof moest zijn. Ik heb een mooi inklapbaar curverkrukje gekocht, nadat van mijn 2e handskrukje 1 van de poten naar binnen boog en ik onder mijn paard belandde ipv er op. Gelukkig bleef hij heel koel staan, keek alleen wat onnozel alsof hij wilde zeggen: he, je gaat de verkeerde kant op.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:20

Zonder zadel gaat beetje lastig opstappen zonder krukje :P
Dus ja ik gebruik ook een krukje, de bakrand, of een voetje van de lesgever.
Ik heb ook geleerd dat het slecht voor het paard kan zijn als je steeds teveel moet hangen bij het opstijgen, en dat een krukje helpt bij het welzijn van het paard.
Wat ik zelf ook goed vind is soms ook aan de 'verkeerde' kant opstappen via een krukje (lubbert je linker stijgbeugelriem ook minder snel uit als je met zadel rijd :P).

Ik hoop dat ik ooit nog eens kan opstappen doormiddel van zo'n mooie zwaai :D

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:40

Ik gebruik altijd een krukje omdat het beter is voor mn paard dr rug en voor mn zadel.
Maar toch probeer ik af en toe ook zonder op te stappen, want stel dat ik er tijdens een buitenrit ooit af moet...... :D

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:09

Ik doe het zonder, voet erin, pak het zadel vast en ik gooi mijn been erover, ik hang niet (meer).

Maar waarom is het dan slechter als je zonder opstapt? :o
ja het is slecht voor de rug etc, maar ik bedoel wat de gevolgen zijn van het opstappen zonder krukje :)

IK wissel trouwens regelmatig mijn beugelsriemen om zodat als de ene uitgerekt is dat de andere ook een beetje uitrekt xd

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:24

Ik stap ook altijd op met een krukje, handig voor een stijve hark als ik en beter voor mijn paard. Alleen op mijn ijslander stap ik zonder op, die is nogal klein nl. Nu mijn kwpn merrie op de wei staat heb ik geen krukje, dat mis ik wel dan.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:25

Ja stap altijd met een krukje op :j

Tenzij ik er buiten vanaf zou vallen ofzo :')
Lastig om overal een krukje mee naar toe te nemen _O-

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:26

bumper schreef:
Ik doe het zonder, voet erin, pak het zadel vast en ik gooi mijn been erover, ik hang niet (meer).

Maar waarom is het dan slechter als je zonder opstapt? :o
ja het is slecht voor de rug etc, maar ik bedoel wat de gevolgen zijn van het opstappen zonder krukje :)

IK wissel trouwens regelmatig mijn beugelsriemen om zodat als de ene uitgerekt is dat de andere ook een beetje uitrekt xd

Omdat als je zonder krukje op stapt, belast je de rug van je paard meer :')
Je hangt toch altijd een beetje zonder krukje (tenzij je natuurlijk op een hele kleine pony stapt :P )

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:29

Ik stap ook altijd bij een krukje op. Paard heeft last van haar rug en is ook snel uit evenwicht. Maar dit is vooral een goed argument voor het feit dat ik als kleine stijve hark gewoon niet op mijn iets te grote paard kom.
Mijn paard brengt me overigens ook altijd netjes terug naar het krukje als ze vindt dat we lang genoeg gewerkt hebben.

jua32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:35

Hoi,

Ik stap altijd via de mestbak rand op hihihi.
Die grenst aan onze bak, erg handig dus.
En natuurlijk prettiger voor mijn haflingerpony.

Mvg Juanita.

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:37

Jaaaa bij ons op stal ook zeer gewenst en bij de paarden verplicht!

Beter voor het paard
Beter voor het tuig
Beter voor jezelf

:7