hoe ervaren jullie een stage?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 11:59

tije schreef:
ik loop stage op de uithof , bevalt prima !

Heb ik ook gedaan (gezeldschapsdieren) en het was echt super!

tije

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 17:20

ja is er goed tedoen
ik loop bij de paarden

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:05

ik heb nu op 2 bedrijven stage gelopen en allebei is erg goed bevallen en zij waren ook tevreden over mij. Het waren voor mij 2 vreemde stallen toen ik er kwam. bij beide stallen heb ik verschillende rotklussen mogen doen, zo heb ik bomen gesnoeid, onkruidgespoten, stallen gemest waar al 3 maanden de stront inlag (stonden geen paarden meer in, maar nog geen tijd voor gehad) zelfs een keer de kinderen van school gehaald. Ach ook poedersuiker horen erbij, je kan niet evrwcahten dat t altijd maar makkelijk is en als t echt te erg wordt kan je er altijd nog wel wat van zeggen.

evelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 19:13

zoals jullie in mijn profiel wel kunnen lezen heb ik 4 jaar lang op een manege gewerkt, en ben ook onderop begonnen. als 12jarige stond ik daar al vaak van 8 uur s ochtends tot 8 uur s avonds omdat de betaalde krachten niet veel deden. zo heb ik al vroeg alle rotklussen leren kennen maar heb daarna ook heel veel verantwoordelijke klussen gekregen.
dus met 'rotklussen'(als je ze zo wilt noemen) heb ik totaal geen problemen, als ik daarna maar wel iets leer, en zoals ik lees bij enkelen van jullie is dat vaak niet het geval Verward jammer!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 20:39

tja, het is ook weer zo (zat ik net te bedenken) dat niet alle stages zijn om te leren, maar om in de praktijk het werk te doen, en dat dan voor een aantal weken. en idd, als je al afkickt door dit soort klusjes, wacht dan maar totdat je het hele jaar dit soort dingen mag gaan doen, de hele dag, iedere week. hethoort er nou eenmaal bij.
of het nou pulp van de muur afkrbben is, of de stal vegen de hele dag door... het moet gebeuren.
je houd je eigen huis toch ook schoon? waarom dan niet die van de paarden? en als overal de ratten rondlopen omdat er overal oud voor ligt, das toch ook geen reclame voor een dure handels stal oid?
zoiets hoort bij het management van het bedrijf, bedrijftechnisch gezien is het dan leuk als je erg schoonmakend ben.

wat denk ik het belangrijkste is op zon stage is dat je leert dat dit erbij hoort. DAT JE UIT JEZELF DE BEZEM PAKT, EN NIET WACHT TOTDAT HET JE VERTELD WORDT. dat je uit jezelf die bak gaat aanharken, dat je uit jezelf die pulp van de muur af gaat schrapen, dat je uit jezelf alle rotklusjes gaat doen, zodat er tijd vrij komt voor de leukere dingen, de ene vind wat verantwoordelijker werk leuker, dat komt vanzelf wel.

de duur van de stage is hierbij trouwens ook van belang. heb je maar een week, dan krijg je waarschijnlijk alle rotklusjes die nog gedaan moeten worden in deze week, zodat als je weg gaat, de werknemers tijd hebben voor andere dingen, en het erf er weer een beetje netjes is.
heb je een stage van 10 weken, dan krijg je in de eerste week deze klusjed, en heb je daarna wat minder werk aan dit soort dingen. als je het zelf bijhoud, houd je het werk ligt voor jezelf, dan veeg je maar 3 keer meer, maar je hoeft niet telkens de mest van het beton af te krabben.

misschien klinkt het simpel als je dit zo leest, maar als je erover nadenkt wordt het wel lochisch. (hoop ik)

greetz jef

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:05

Ik heb in Mei op een manege stage gelopen. De manege zelf was ontzettend goed, zelden een manege gezien die nog paardvriendelijker was.

Maar ik deed er alleen lichamelijk werk, en waar ik bang voor was, gebeurde; Ik begon me te vervelen ! Ik moet kunnen nadenken, en dan verder dan ' Hoe mest ik deze stal het snelst uit ? '. De paarden en mensen daar waren heel leuk, maar het werk ( uitmesten, vegen, voeren, onkruidwieden, etc. ) vond ik niet zo leuk, om bovenstaande reden.

Niet dat ik niet hard gewerkt heb, ik werkte juist heel hard, want je moet toch wat presteren Lachen . Na 2 dagen deed ik elke dag uit mijzelf bepaalde klussen. Aan het einde van de week kon ik bijna geen bezem meer vasthouden, want dan gingen mijn handen in protest *LOL* .

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 11:21

Ik heb 1 stage gelopen op een manege en dat was mijn minste stage, nou eigenlijk had ik hem niet eens afgemaakt omdat ik er een beetje klaar mee was.
Mijn werkzaamheden waren daar voornamelijk voeren, stallen uitmesten en ponies poetsen + zadelen voor de lessen.

Mijn koeienstages en lammerenstage waren wel heel leerzaam en daar moest ik ook best hard aanpoten maar er werd steeds weer wat leuks verzonnen Haha!
Kinderboerderij stage was gewoon heel ontspannen ook al was je daar ook alleen maar praktisch bezig met schoonmaken en voeren.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 13:37

'rotklussen' moeten ook gedaan worden. en dat je niet direct aan de paarden mag zitten is ook best te begrijpen. het moet enkel wat in evenwicht zijn.

als jij je best doet, verantwoordt bezig bent, zul je geleidelijk aan wel meer verantwoordelijkheid krijgen, steeds meer mogen.

maar sommige stageplaatsen 'profiteren' ervan om bvb de stagiares van: (om nou één vb te geven) de sportopleiding van deurne enkel stallen te laten mesten en het erf te ruimen, en dan het rijden (wat verplicht is) een uurtje op een oude knol wat rondjes te mogen stappen,..... daar heb ik m'n twijfels bij.

maar zoals velen al gezegd hebben:

je begint onderaan. maw: vooral de minder leuke klussen.
besef wel dat die klussen héél belangrijk zijn. (wie wil der nou op een stal komen waar de stallen vol mest liggen, het erf vol stro,....)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 09:36

Mijn eerste stage was op een manege in gronigen en duurde een week. Ik heb elke dag de stallen en de kantine staan vegen en mocht dan weer naar huis. De 2e was op de manege waar ik reed, ook een week. Dat was leuk. Ik mocht helpen met de lessen en het verzorgen van de paarden. De derde was daar weer, nou voor een half jaar. Uitmesten, toiletteren, het helpen van de hoefsmit/dierenarts, verzorgen, voltigeles en af en toe een beginners les geven, tuig poetsen, ponnies behandelen (mok ed) paarden losgooien en lesgeschikt maken, paarden die er niet uit kwamen rijden in de les en paarden inrijden. Dat was helemaal top dus! Heb zelfs een aantal wedstrijden gejureerd. De laatste stage was bij een haflingerfokker. Uitmesten en stro/hooi op zolder maken en alles schoonmaken wat er maar schoon te maken viel. Ik heb zelfs plafonds staan schrobben!

Kortom, alleen die manege was leuk en leerzaam.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 20:39

Ik doe ook dierenverzorging en ik zal ook mijn stage's maar even opnoemen

Jaar 1 blok 1:
Dierenwinkel "Pet's Place" te Nuenen
Ik werd er netjes behandeld, aardige 'baas'. Helaas vond ik de werzaamheden (=vakken vullen) vrij saai en duurde mij de dagen errug lang Slapen (ben op de helft overgestapt)

Jaar 1 blok 1:
Mini-manege/pensionstal "Paardengeluk" te Maria Hout
Ik vond het verschrikkelijk. Ik viel van rotklus in rotklus, maakte lange dagen en deed werkelijk niets met paarden.
God wat was ik blij dat de periode maar een halve was en dat die zo voorbij was!!!

Jaar 1 blok 2:
Dierenopvangcentrum "De Doornakker" te Eindhoven
Hier vond ik het helemaal geweldig. Fijne collega's. Ontzettend veel geleerd. En vooral: veel met dieren!

Jaar 1 blok 3:
Melkveebedrijf "Schepers" Te Drochteropslagen (drenthe)
Hier heb ik het ook super naar mijn zin gehad. Totaal niet mijn soort 'lievelingsdieren' maar sinds die stage vind ik koeien wel erg gave beesten Haha!
Ook fijne mensen. We waren intern (ik en een vriendin) en we hadden onze pony's bij dus dat was ook een groot pluspunt!

Jaar 2 blok 1 & 2:
Kinderboerderij "De kasteeltuin" te Geldrop.
Nouja, aan het bovenste zinnetje kun je al zien dat ik er 2 periodes geweest ben. Dat zegt volgensmij genoeg!
Ik vond het er super. Leuke collega's, leuke werkzaamheden en ontzettend gewardeerd werk!

Jaar 2 blok 3: (ben ik nu mee bezig)
Hengstenhouderij "Hestegaarden" Te Beek en Donk
Ook hier vind ik het super. Veel met paarden bezig (en zeker niet alleen het mesten) en altijd onder de mensen die erg gezellig zijn!
Super dus ook Haha!

evelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 19:34

wat leuk dat jullie allemaal reageren! krijg al een beetje een beeld hoe de stage's inmekaar zitten, maar heb voornamelijk alleen stage's gehoort met paarden maar ik wil liever straks toch met andere dieren verder dus is er ook nog iemand die wat over zijn of haar ervaringen kan vertellen met honden en katten en andere dieren?

evelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 21:52

niemand meer??
nouja iniedergeval iedereen bedankt die gereageerd heeft! Haha!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:57

Ik heb in diverse dierenspeciaalzaken stage gelopen. Sommige leuk en sommige helemaal niet!
Wat ik wel heel leuk heb gevonden was de stage in een dierenpension en op de uithof in Utrecht! Ook in een trimsalon was heel leuk!

miseryfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 15:04

Ik doe de HAS in dronten.. Management en paardenhouderij.
Ik moet deze zomer nog stage lopen... (weet iemand toevallig een leuk bedrijf)
heb vorig jaar bij de KLM Animal Hotel stage gelopen, dat was echt super heel verschillend werk gedaan (op kantoor, paarden laden, naar de douana, naar de rvv) heb zelfs honden uitgelaten (vrijwillig hoor!)

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 00:02

Ik ben geslaagd voor de 4-jarige opleiding Kadefunctionaris Paardenhouderij en management, Helicon Tiel.

In die 4 jaar heb ik op 7 verschillende bedrijven gelopen (op elk bedrijf blijf je ongeveer een half jaar).

Heb alleen maar op spring- en handelsstallen gelopen.

Op mijn eerste adres was ik best nog een pennymeisje... Clown vond een tijdje alles leuk en geweldig en gaf geen weerwoord. Kortom mocht alleen stallen doen en als ik eens mocht rijden kreeg een zo'n mepbok die je het licht in de ogen niet gunde. 6 weken voor het eind heb ik maar eens mijn mond opengetrokken. Was het zat, en had eindelijk door dat ze wel heel erg misbruik van mij maakte... Die was dus geen leuke maar wel toch op een zekere manier een leerzame stage.

Daarna heb ik alleen maar leuke stages gehad. Eerst altijd gevraagd of ik een dag mocht meelopen voor ik de beslissing nam om daar stage te gaan lopen. Verder gelijk aangegeven, dat ik graag veel leren dr ook voor wil werken maar wel meer kan als alleen mesten.

Op de (6) stages die volgende heb ik leuke, leerzame dingen gedaan en alles meegemaakt. Week mee op concours, oefenparcours rijden, naar de kliniek voor keuringen, jongen paarden helpen inrijden, helpen castreren, paarden kijken, enz...

Ik raad aan als je een leuke stage wil hebben:

* bel ze op of ga langs
* ga eerst een dagje proefdraaien voor je definitief een beslissing neemt
om daar stage te lopen of niet
* toon inititatief, word altijd op erg prijs gesteld
* kijk niet constant op je klokje, ze moeten geen misbruik van je maken,
maar paarden is nu eenmaal geen 9 tot 5 baan
* als je iets niet weet, vraag het. Beter iets vragen als fout doen
* als je ergens niet mee eens bent of je dwars zit, praat er dan eerlijk
over, zodat de sfeer goed blijft.

Alleen die eerste stage gaf mij een slechte beoordeling...
De andere 6 gaven mij een top beoordeling, met de vraag of ik nog eens terug kon komen voor stage of evt. een baan...

Veel succes met stages in de toekomst

evelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 20:01

hey dank je,
die punten zal ik onthouden Haha!.
mijn aankomende stage is bij een hondenpension-trimsalon en kende de vrouw al via mijn vorige stage (dierenwinkel). het was puur toeval dat ik juist bij haar terecht kwam (keek in het telefoonboek en het was dichtbij dus ging ik er even langs en toen bleek het de dochter van de baas van mijn vorige stagebedrijf te zijn), maar ik weet tenminste al hoe ze is, en hoe het er bij haar aan toe gaat. en zelf ga ik me natuurlijk voor 200 % inzetten *LOL* dus komt vast helemaal goed