Al verder doorrijden met deze brave driejarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:19

RedPassion schreef:
Ik zou hem nog zeker een jaar laten staan. Ik vind dat geen enkel paard van 3 jaar al (in)gereden zou moeten worden. Zelfs als ze volgroeid ogen (wat bij dit paard niet eens het geval is) zijn ze dat niet. Ook uitkijken met longeren, dat is ook erg belastend. Ik zou rustig wat grondwerk doen en wandelen etc. en volgend jaar nog eens beoordelen of je al rustig aan het werk kan gaan. :)

Absoluut mee eens.
Nu nog zeker 1 jaar laten staan, hoe langer je nu wacht hoe meer profijt je ervan hebt als hij ouder is!

knuffelnala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:19

je kan ook proberen hoe hij reageert op het logeren met het zadel op.
als hij daar ook goed op reageert zou ik als ik jou was rustig aan beginnen

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 13:20

knuffelnala schreef:
je kan ook proberen hoe hij reageert op het logeren met het zadel op.
als hij daar ook goed op reageert zou ik als ik jou was rustig aan beginnen

Dit heb ik al gedaan, gaat super goed.
Ik twijfel ook niet aan dat het niet goed komt met het rijden.
Ik twijfel er aan of het op dit moment wel verstandig is om hem al in te rijden.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 13:23

Citaat:
Klopt, maar die mening is gebaseerd op het feit dat een paard op 3-jarige leeftijd nog volop in de groei is. ;) Op 4-jarige leeftijd ook nog, maar dan is een en ander toch al verder ontwikkeld. Ik begrijp die haast gewoon nooit zo. Een paard kan minstens 20 jaar mee, als je er voorzichtig mee bent heb je er toch veel langer plezier van? :)

Ik heb geen haast, het is meer enthousiast.
Na nogal een gedoe met mijn vorige pony (wou graag wedstrijden rijden, maar kon niet omdat ouders uit elkaar gingen. Toen kon het wel maar begon ze onregelmatig te lopen en kwamen we erachter dat ze artrose heeft, hier heb ik ook een topic over gehad).
Ik vraag hier naar jullie mening omdat ik graag het beste wil doen.
Als ik aan mezelf denk zou ik erg graag mee bezig gaan.

blauw00gje

Re: Al verder doorrijden met deze brave driejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:24

Als je zo erg twijfelt, zou ik er nog even mee wachten :)
Als ze net een jaartje ouder is is ze veel sterker en is het denk ik ook beter voor haar zelf :)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 13:25

blauw00gje schreef:
Als je zo erg twijfelt, zou ik er nog even mee wachten :)
Als ze net een jaartje ouder is is ze veel sterker en is het denk ik ook beter voor haar zelf :)

Je bedoelt hem neem ik aan, haha ;)
Wat bedoel je met een jaar wachten?
Zou ik ook niet rustig aan kunnen beginnen met grondwerk en longeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:28

Ik snap dat je het leuk vind om met hem aan de slag te gaan. Maar (nog) niet rijden betekent toch niet dat je niks met hem kan doen? Je hebt hem nog maar twee weken, ik zou sowieso nog wat tijd besteden aan het opbouwen van een vertrouwensband. Dan kan hij nog rustig groeien maar heb je toch iets te doen waar je profijt van hebt op het moment dat je echt gaat rijden. Eigenlijk een win-win situatie. Geduld wordt beloond. :)

Edit: Grondwerk en rustig longeren kan zeker, dat is juist goed!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:29

KimENlinda schreef:
Ik denk dat dat niet nodig is. Ik geef zelf al aan dat hij overbouwd is.
En de andere mensen die gereageerd hebben in dit topic bevestigen het ook.

Maar die zeggen ook dat het paard week is in de lendenen/rug ;)

Longeren is erg belastend, zeker als je het paard in een bepaalde houding dwingt. Ik dacht zelf eerder aan heuvel-op/heuvel-af wandelen (ik weet niet of er heuvels bij je in de buurt zijn? Anders dijken?) en los in de bak balkjes laten lopen om zijn rug sterker te maken. En natuurlijk zoveel mogelijk in de weide met soortgenootjes.
Maar ik denk dat ikzelf (al zou ik ook moeilijk geduld kunnen opbrengen) een paard als dit een jaar zou inscharen in een grote groep. Wat al eerder gezegd is: als je een paard de tijd geeft, gaat het vaak veel langer mee!
Mocht je toch persé iets met hem willen doen, zou ik onbelastende dingen bedenken (TTeam bv.).

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:30

Ik zou nog niet gaan rijden op hem, wel zou ik lekker met hem gaan fietsen, grondwerk doen, de basis aan de hand er in zetten, het vertrouwen erin zetten en zo een band smeden die nooit meer kapot gaat. dan zou ik over een half jaar nog eens kijken naar zijn bespiering en 'wil om te werken voor jou' en denk dat ik er dan op het gemakje een sop zu gaan. Zo'n 2x in de week een half uurtje de basis erin zetten. Als hij dat doorheeft weer ff op het land gooien en het hem laten verwerken. Dan kan je tegen de tijd dat hij bijna 4 is beginnen met 3a4x in de week trainen (2a3 dagen afwisselend rijden, 1a2 dagen afwisselend grondwerk en zo doortrainen naar wat jij wil)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 13:31

RedPassion schreef:
Ik snap dat je het leuk vind om met hem aan de slag te gaan. Maar (nog) niet rijden betekent toch niet dat je niks met hem kan doen? Je hebt hem nog maar twee weken, ik zou sowieso nog wat tijd besteden aan het opbouwen van een vertrouwensband. Dan kan hij nog rustig groeien maar heb je toch iets te doen waar je profijt van hebt op het moment dat je echt gaat rijden. Eigenlijk een win-win situatie. Geduld wordt beloond. :)

Edit: Grondwerk en rustig longeren kan zeker, dat is juist goed!

Dit was zoviso mijn bedoeling al. Maar omdat hij zo super op alles reageerde begon ik te twijfelen.
Er worden veel paarden op 3 jarige leeftijd beleerd, dus daarom dit topic.
Of ik een jaar ga wachten of niet weet ik nog niet. Ik ga denk ik net zoals je zegt rustig aan met hem aan de gang. Grondwerk, longeren enz. Zodra ik denk dat hij er aan toe is plaats ik weer een topic.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 13:33

Citaat:
Maar die zeggen ook dat het paard week is in de lendenen/rug ;)

Longeren is erg belastend, zeker als je het paard in een bepaalde houding dwingt. Ik dacht zelf eerder aan heuvel-op/heuvel-af wandelen (ik weet niet of er heuvels bij je in de buurt zijn? Anders dijken?) en los in de bak balkjes laten lopen om zijn rug sterker te maken. En natuurlijk zoveel mogelijk in de weide met soortgenootjes.
Maar ik denk dat ikzelf (al zou ik ook moeilijk geduld kunnen opbrengen) een paard als dit een jaar zou inscharen in een grote groep. Wat al eerder gezegd is: als je een paard de tijd geeft, gaat het vaak veel langer mee!
Mocht je toch persé iets met hem willen doen, zou ik onbelastende dingen bedenken (TTeam bv.).

Als de pesoa tussen de benen door zou doen, en erg los, dan dwing ik hem toch niet in een bepaalde houding? Ik ben er wel achter dat het verstandig is om er nog niet op te gaan zitten, maar ik denk dat longeren niet zo erg kwaad kan.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:34

Waarom niet een stuk bak afzetten en het paard los trainen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:35

KimENlinda schreef:
Er worden veel paarden op 3 jarige leeftijd beleerd, dus daarom dit topic.

Klopt, maar dat het de norm is maakt het nog niet goed. ;) Ik vind het overigens super dat je er zo bewust mee bezig bent en hem niet klakkeloos gaat beleren omdat hij nou eenmaal 3 jaar oud is. +:)+ Het werpt vaak veel meer vruchten af als je de tijd neemt. Succes ermee!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:35

Persoonlijk zou ik er absoluut nog niet op gaan rijden...
Meis.... hij is nog maar drie jaar!! De laatste groeischijven, dat zijn die van de rug, sluiten pas met vijf jaar. Het is je eigen paard, je wilt er neem ik aan nog wat langer plezier aan beleven. Al de 'doorgezakte' ruggenpaarden komt ergens vandaan he?
Hij ziet er echt ook nog wat puberaal uit, overbouwd had je zelf ook al gezien. Er zijn zoveel leuke dingen om met hem te doen zonder die rug gelijk te belasten....
Enne..... ik vind het een plaaaaaaatje!! Echt, wat een prachtig dier!
Wil je heel veel plezier met 'm wensen!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 13:36

guccio schreef:
Waarom niet een stuk bak afzetten en het paard los trainen?

Omdat hij op een pensionstal staat waar ik rekening met meer mensen moet houden.
En maakt dat veel verschil met het werken aan de longe? Beide keren moeten ze op een volte lopen toch?

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 13:40

countrygirl schreef:
Persoonlijk zou ik er absoluut nog niet op gaan rijden...
Meis.... hij is nog maar drie jaar!! De laatste groeischijven, dat zijn die van de rug, sluiten pas met vijf jaar. Het is je eigen paard, je wilt er neem ik aan nog wat langer plezier aan beleven. Al de 'doorgezakte' ruggenpaarden komt ergens vandaan he?
Hij ziet er echt ook nog wat puberaal uit, overbouwd had je zelf ook al gezien. Er zijn zoveel leuke dingen om met hem te doen zonder die rug gelijk te belasten....
Enne..... ik vind het een plaaaaaaatje!! Echt, wat een prachtig dier!
Wil je heel veel plezier met 'm wensen!

Dankjewel, ik ben ook helemaal verliefd :D
Door alle reacties van hier heb ik ook wel besloten om nog niet te beginnen met rijden.
Als ik zeker wist dat ik hem zou gaan beleren had ik dit topic niet gemaakt.
Ik twijfelde zelf gewoon nog.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:41

Ik ga mee met het overgrote deel. Hij oogt nog wat jong en schraal en hij is nog overbouwd. De barokke rassen doen wat langer over volwassen worden, dus ik zou zeker nog een jaar wachten en volgend voorjaar opnieuw naar zijn bouw kijken. Er zijn genoeg andere leuke dingen die je in de tussentijd kunt doen.

Dat braaf zijn is wel een kenmerk van de Andalusier, ze zijn weliswaar temperamentvol en kunnen heel druk zijn, maar ze zijn heel erg loyaal en werkwillig. Pas op dat je je paardje niet teveel belast met veel nieuwe dingen, want Andalusiers pakken dat echt heel snel op, soms sneller dan goed voor ze is. Lekker rustig aan, leuke dingen doen, aan je band werken, etc.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:44

KimENlinda schreef:
Omdat hij op een pensionstal staat waar ik rekening met meer mensen moet houden.
En maakt dat veel verschil met het werken aan de longe? Beide keren moeten ze op een volte lopen toch?

Omdat een paard als hij los loopt, volledig zelf zijn evenwicht kan houden (door bv. zijn hoofd naar buiten te houden); als hij aan een lijn zit, kan dit minder makkelijk. Als je hem nu absoluut wél wil longeren, zorg dan dat je dat niet in een mulle bak doet, want dat is helemaal belastend.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:49

Zou inderdaad heel rustig aan doen. Juist bij een paard dat goed reageert heb je zelf snel de neiging TE snel te gaan. Tot het een keer mis gaat en dan is het oplossen een stuk moeilijk.

Vind hem ook nog wat slap en schraal ogen. Wil niet zeggen dat je er niet mee kan beginnen. Zou gewoon rustig aan max. 3 dagen in de week wat longeren en dan op het einde misschien wat rondjes stappen. Omdat je zegt dat hij overbouwd is, zou ik persoonlijk nog niet te veel gaan rijden, zodat zijn rug rustig uit kan groeien en sterker kan worden.

Veel plezier ermee ik vind het een ontzettend mooi paardje !

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 13:52

Imitador schreef:
Ik ga mee met het overgrote deel. Hij oogt nog wat jong en schraal en hij is nog overbouwd. De barokke rassen doen wat langer over volwassen worden, dus ik zou zeker nog een jaar wachten en volgend voorjaar opnieuw naar zijn bouw kijken. Er zijn genoeg andere leuke dingen die je in de tussentijd kunt doen.

Dat braaf zijn is wel een kenmerk van de Andalusier, ze zijn weliswaar temperamentvol en kunnen heel druk zijn, maar ze zijn heel erg loyaal en werkwillig. Pas op dat je je paardje niet teveel belast met veel nieuwe dingen, want Andalusiers pakken dat echt heel snel op, soms sneller dan goed voor ze is. Lekker rustig aan, leuke dingen doen, aan je band werken, etc.

Dat vertelde de verkoper van hem ook al aan mij.
Ik heb het boek van vrijheidsdressuur gekocht, en dacht misschien kan ik hier ook mee bezig.
Dit zijn allemaal oefeningen vanaf de grond. Zo kan ik wel lekker met hem aan de gang, maar zonder er op te zitten. Is dit een goed idee? Om hem nou een jaar in het land te zetten zonder er wat mee te doen vind ik ook niet een goede keuze.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:57

Lijkt mij een super idee! Veel plezier met je hele aparte paard :D

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:02

In aanvulling op wat hier al gemeld is:

Je paard kan ook braaf zijn, omdat het nog wat onder de indruk is van alles.
Het komt met jonge paarden wel vaker voor dat ze de eerste weken heel lief zijn.
Maar na die paar weken komt de spanning er dan toch uit.
Als ik jouw verhaal zo lees en de meningen hierboven; zou dat een extra argument kunnen zijn om een pauze in te lassen.
Beter positief eindigen en dan later weer oppakken.

By the way: super dat je er zo over nadenkt en meningen vraagt!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 15:52

Nog een foto'tje:
Afbeelding

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:57

Àls hij inderdaad half andalusiër is zou ik nog even wachten met het inrijden. De andalusiër is een ras dat normaal gesproken pas hoort te worden ingereden op zijn late 4 à 5 jaar. Alleen zijn wij hier in onze landen het zo gewend dat elk paard MOET worden ingereden op 3, dat we hier nooit rekening mee houden en ik hier continu anda's zie lopen die al op 3 onder het zadel zijn, terwijl deze dieren eigenlijk erg laat rijp zijn (zou voor onze eigen paarden overigens ook niet slecht zijn om eens wat meer tijd te krijgen). Kortom, ik zou hem nog even laten staan.

Edit: Was niet helemaal meer zeker van de status van de bokker.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:48

Rijden of longeren zou ik nog niet doen, vind beide dingen te belastend.
Je kunt wel wandelen, lange lijnenwerk, kun je meer rechtuit werk doen dan met longeren en grondwerk. Met wandelen maak je 'm gelijk verkeersmak, met lange lijnen gymnatiseer je 'm al wat en met grondwerk leer je 'm commando's en kennis maken met 'enge' dingen, hij wordt ook sterker als je deze dingen doet zodat hij minder moeite heeft als je er over een jaar op gaat zitten.