wat wel en wat niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 00:13

Heb sinds een aantal maanden een meisje wat mijn ene paard rijdt. Heb niet veel regels hoor maar dit zijn de belangrijkste:

Nooit en te never tegen me liegen.....
mijn paard netjes en eerlijk rijden en verzorgen
Even melden als ze het terrein afgaat
Niet springen als ik er niet bij ben.
Minimaal 2x per week serieus dressuren.
Maar het belangrijkste vind ik toch dat ze lekker met mijn paard bezig is.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 14:01

ik rijd dus zelf de pony's voor een ander.
ik mag gewoon alles wat ik met een eigen pony ook zou doen.
ik ga dus ook op vakantie met een pony van hun.
maar ja ze zijn praktisch een 2e familie van mij geworden.
er zijn dingen die zij liever niet hebben.
bijv glansspray in de manen kleine dingetjes.
maar dat weet ik en we zijn het altijd met elkaar eens.
dus in hun geval mag ik alles maar kleine dingetjes die ze liever niet willen hebben die moet ik niet doen.
af en toe maak ik een foutje maar dat doet iedereen.
maar bij andere adresjes heb ik wel dingen gehad die dan weer niet mochten maar ik weet meestal wel wat ik ervan kan verwachten dus. Lachen
zij blij ik blij *LOL*

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 15:15

Bij mijn zus en mij mogen ze opzicht alles (rijden enz.) als ze maar eerlijk zijn tegenover het paard en hem wel begrijp (bijv. als hij ergens schrik voor heeft hem er neit langs willen meppen ofzo) en natuurlijk als wij bijv. zeggen dat we niet willen dat ze de bossen ingaan dat ze dat dus ook echt NIET doen......ehmm...en het op onze manier doen, en heeeeeeeeel belangrijk dat ze niet rijden met alleen maar schoppenen trekken maar rijden zoals het moet (het hoeft niet perfect maar zonder onnodige schoppen en rukken in z`n mond)

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 16:45

Ik heb (nog) niet een verzorgster, maar vind het heel belangrijk dat ze meer andere dingen met hem gaat doen dan alleen rijden (wat zowieso even zal duren aangezien ik niet zo gauw iemand vertrouw en al helemaal neit alleen). En ze zou niks hoeven te betalen dus ik vind het dan heel redelijk dat op de dagen dat ze er zou zijn de box uitmest, voer klaarzet, enz.
Verder zou ik absoluut niet willen dat ze iemand meeneemt. Ja af en toe maar dan met toestemming van mij. Het rijden gebeurt serieus en anders niet. En les is verplicht als ze wil rijden. Ja buitenritten enzo vind ik ook heel belanrijk (vooral bij mijn pony, die is er gek op) maar niet alleen.
Ik klink nu wel als een heel streng iemand *LOL*
Maar ik heb dus nog geen verzorgster, maar die komt er denk ik wel gezien de omstandigheden die (waarschijnlijk) gaan veranderen...

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 17:27

Ik was verzorger, ik heb op stallen gereden waar er continu over je schouder werd meegekeken. Ondanks dat de eigenaar niets met het paard had en deed.

Laatste anderhalf jaar heb ik Netty verzorgt. Ik mocht daar werkelijk alles! Maar daar stond tegenover dat we de dagelijkse klussen wel meehielpen. Maar dat vind ik niet meer dan logisch en ook nog eens niet erg. Het hoort erbij.

Hoe fanatieker wij werden, hoe meer medewerking wij kregen.
En nu is het zelfs zo, dat de eigenaresse heeft gevraagt of ik Netty wil kopen.....Het is te druk op stal enwillen wat paarden kwijt en zij wilde graag dat netty met mij mee ging..... en dat is dus ook gebeurd....

Nu ben ik zelf paardeneigenaar, maar merk nog weinig verchil, ze blijft nog even op haar oude stal staan, totdat haar nieuwe stal vrij is.

Dus veel is er niet veranderd.... omdat ik alles wat ik toen deed nog steeds doe...

Als ik een verzorger zou nemen, zou ik willen dat ze altijd serieus met haar bezig is. Dezelfde training en les neemt als ik.
Haar eerlijk behandel, ook de bijkomende zaken doety. En waarschuwd als er iets mis is.

Maar eerlijk gezegt moet ik er niet aandenken dat iemand anders haar doet.
Ik heb voord e vakanties en dergelijke, mijn instructrise die haar doet... dus dat is geregeld.

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 17:30

ik denk dat ze moet beseffen wat de gavaren zijn en niet na 3 weken al stoptomdat het toch niet helemaal was wat ze wilde Gaaaap
en idd de nodige tijd en aandacht geven
en geen gevaarlijke dingen doen of andere mensen er op laten rijden en zo

pinopaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 11:22

Ik verzorg en rij nu een arabier Nikolai. Ik vind het belangrijkste dat het klikt tussen zowel het paard als de eigenaar en dat je hetzelfde denkt over de opvoeding en omgang met het paard. Het heeft (in mijn ogen) geen zin om daar afspraken over te maken met elkaar als je er heel anders over denkt mbt rijden, verzorgen enz. Het zal dan denk ik vroeg of laat botsen en er zal altijd een gevoel van ongenoegen zitten.
Wat dat betreft moet je dus wel een beetje hetzelfde denken.
Verder moet altijd duidelijk blijven wie de 'baas' is. Al heb ik veel vrijheid, ik realiseer me heel goed dat als het puntje bij paaltje komt zij de uiteindelijk beslissing maakt ook al ben ik het daar niet mee eens. Nou heb ik het geluk dat we vrij gelijk denken en dat zij ook luistert en vraagt naar mijn mening en daar ook iets mee zal doen.
Int begin was er natuurlijk ook wantrouwen van haar kant. Je moet jezelf natuurlijk ook wel bewijzen dat je het goed doet zodat er vertrouwen komt. Ik mocht in het begin dan ook niet ver met hem gaan wandelen, omdat hij best gek kan doen (tsja t blijft een arabiertje Haha!) Maar nu zij weet dat ik hem aankan en het goed gaat heb ik geen beperkingen daar meer in. Ik mag overal met hem gaan wandelen als ik dat wil.

Wat mijn regeltjes zijn...euhm..
- Doordeweeks als ik een buitenrit wil maken dan max. 1,5 uur. Int weekend max. 3 uur.
- Alle spulletjes netjes houden en netjes opruimen
- Ik hoef niks te betalen alleen moet ik voor het voer zorgen
- Dagen opvangen als we toevallig niet kunnen (dit geldt zowel voor haar als voor mij)
- Niemand anders er zonder toestemming op laten rijden
- Ook komen als het regent/hagelt/stormt/sneeuwt enz.
- En natuurlijk goed voor Nikolai zorgen

Ik zie dit allemaal eigenlijk niet als regels meer als vanzelfsprekend.

merle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 11:53

leuk om te wetn wat jullie allemaal wel en niet mogen en wat de eigenaren wel en niet willen ik heb zelf ook 2 verzorg ponys duz.....
vandaar

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 13:03

Ik heb het echt super getroffen met mijn bijrijdster: Ze is een jaar of 30 dus gelukkig wel volwassen.
Ze doet hem 3 dagen per week en op die dagen is hij ook helemaal van haar; mesten, voeren, rijden, verzorgen, enz. Vork
We beschouwen hem echt als "ons" paard en ze zal het ook niet laten om te zeggen als ze vindt dat dingen anders moeten. Boos!
Ze heeft al een dikke 20 jaar "paardenervaring", dus ik neem ook graag dingen van haar aan. We doen alles in overleg en dat vind ik perfect!
Ze is superlief en rustig met mijn paard, hij staat er altijd perfect bij, neemt altijd alle tijd, komt altijd op haar dagen (weer of geen weer). *LOL*
Alle dingen gaan in overleg; we hebben het er in het begin over gehad dat je toch nooit allebei de zelfde aanpak kunt hebben bij een paard, maar dat het zo goed zou gaan had ik nooit verwacht!
We lessen wel bij de zelfde persoon zodat we hem inelk geval het zelfde rijden en aanpakken en dat gaat super!
Ik vind het belangrijk dat we op de zelfde lijn zitten qua rijden en omgang met mijn paard maar verder vind ik ook dat ze op haar dagen haar vrijheid verdiend aangezien ze er ook voor betaald. Lips are sealed
Ik moet haar 100% kunnen vertrouwen en dat kan ik absoluut bij haar!
We mailen altijd hoe het gegaan is en wat we gedaan hebben en daar passen we onze dagen op aan, werkt perfect, we houden gewoon rekening met elkaar.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:49

NoaC schreef:
Ik heb het echt super getroffen met mijn bijrijdster: Ze is een jaar of 30 dus gelukkig wel volwassen.
Ze doet hem 3 dagen per week en op die dagen is hij ook helemaal van haar; mesten, voeren, rijden, verzorgen, enz. Vork
We beschouwen hem echt als "ons" paard en ze zal het ook niet laten om te zeggen als ze vindt dat dingen anders moeten. Boos!
Ze heeft al een dikke 20 jaar "paardenervaring", dus ik neem ook graag dingen van haar aan. We doen alles in overleg en dat vind ik perfect!
Ze is superlief en rustig met mijn paard, hij staat er altijd perfect bij, neemt altijd alle tijd, komt altijd op haar dagen (weer of geen weer). *LOL*
Alle dingen gaan in overleg; we hebben het er in het begin over gehad dat je toch nooit allebei de zelfde aanpak kunt hebben bij een paard, maar dat het zo goed zou gaan had ik nooit verwacht!

Ik vind het belangrijk dat we op de zelfde lijn zitten qua rijden en omgang met mijn paard...

Ik verkeer in dezelfde gelukkige omstandigheden als Noah Lachen !

Jutta verzorgt nu al ruim 2 jaar mijn Dikke mee. Het eerste jaar deed ze hem 2 á 3 x per week (2 dagen vast, 1 x na afspraak). Sinds een jaar is ze gescheiden en omdat ze nog een dochter heeft, kan ze helaas nog maar 1 dag in de week Verdrietig !
Ze zei tegen mij dat ik dat dan vast wel te weinig zou vinden en dat ze er dan helaas helemaal mee moest stoppen...
Omdat het een fijne meid is, super betrouwbaar én daarbij dol op Dikke Knipoog , heb ik haar voorgestelt of 1 x in de week nog zou lukken ?! Zij blij, paard blij en ik ook blij Lachen !!

Dan heb ik nog Bianca... Zij woont ca. 100 m van mijn vorige stal en zij vond het altijd heerlijk om een beetje bij ons "rond te hangen" en een handje te helpen als het nodig was. Als er een paard medicijnen oid nodig had, ging zij dat altijd tussendoor geven, zodat ik niet extra voor 5 min. naar de stal hoefde te rijden. Als dank vroeg ik of ze misschien zin had, Beer af-en-toe te willen rijden, waarmee ze hardstikke blij was Lachen !
Helaas heb ik Beer in Jan. moeten laten inslapen en toen had Bianca opeens geen vz-paard meer Scheve mond !!
Ze vroeg of ze nog steeds mocht blijven komen en of ik het goed vond dat ze Dikke zo af-en-toe een longeerde (daar heb ik een pest-hekel aan Clown !)
Ze rijdt behoorlijk goed en sinds Feb. mag ze ook regelmatig op Dikke rijden Knipoog ! Ze heeft nu sinds kort haar ruiterbewijs en zou ook best wel eens met Dikke alleen naar buiten willen, maar daar moet ze nog een paar maandjes mee wachten, totdat ze 16 is Knipoog (verzekingstechnisch gezien Knipoog ) !!
Als ik een week op vakantie ben, zorgt ze super goed voor mijn paarden en ik kan er voor 100 % van opaan, dat ze geen dingen doet die ik niet wil Lachen !!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 12:00

Ik ben altijd bijrijder geweest en altijd op gelijkwaardige voet...............Ik zag de paarden ook als mijn paard en de dagen dat ik ervoor moest zorgen zorgde ik er ook voor. Als er iets was dan loste ik het op.......We schreven in een schrift de bijzonderheden en wat we gedaan hadden dus dat kwam allemaal helemaal goed...........

Moritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:22

ik was vroeger altijd bijrijder van iemand die jachtpaarden had en (vooral in de regen) niet wilde trainen, dressuur (binnen) deden ze zelf wel. Heb ik jaren gedaan, met strakke regels en afspraken.

Nu heb ik een eigen paard, toen ie nog in Brabant stond, had ik een bijrijdster die de hele week mocht doen wat ze wilde (ik was er alleen in het weekend) en dus nooit iets deed, altijd mailtjes stuurde met smoesjes, achteraf blijkt dat ze bang van het paard was.....
Nu heb ik een bijrijdster die binnenkort gaat trouwen en een druk sociaal leven heeft en weinig tijd. Verder ken ik haar goed, we hebben vroeger (vóór de jachtpaarden) al eens een fjord gedeeld samen, dus ik weet wat voor vlees ik in de kuip heb!

miltonlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 17:30

ik ben zelf een verzorger Haha!

merle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 10:26

ik denk wel dat het heel moeilijk is om een geschikte verzorgster of bijrijster te vinden voor je paard. niemand rijd precies hetzelfde en de ene vind je te zacht en de ander te hard enz.
ik denk als je echt een geschiokt iemand gevonden hebt en op dezelfde lijn zit en vertrouwd dat je daar best trots op mag zijn