Ezel inrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxCyntxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:35

ja maar de mensen reageren zo, omdat jou raad niet echt heel goed was, want zo gaat het met de ezelf alleen maar berg afwaarts en daarom reageren de mensen nou op jou.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:36

just_kiki schreef:
je zegt dat hij al 19 is, wil je dat hem nouw nog aangaan leren?
als tie 9 is oke, maar 19? nee ik zou het persoonlijk niet doen !

Helemaal mee eens.
Je gaat ineens zijn rugspieren belasten terwijl dat nooit eerder is gedaan, wil je dat echt?

isis_karel

Re: Ezel inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:38

nou onder inrijden versta ik langzaam op bouwen

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:39

isis_karel schreef:

Dus je kan ook steeds een kilo extra op zijn rug leggen om zijn rug zo te laten wennen aan het gewicht?
Goede methode! :j

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:40

Ja natuurlijk, maar ik betwijfel persoonlijk of dat nog goed lukt met een 19 jarige
Tuurlijk kunnen oudere dieren ook wel gezond zijn, maar ze worden natuurlijk niet met de jaren sterker..

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:41

isis_karel, niet om het een of ander, maar echt van toepassing zijn jou antwoorden niet. Een 19 jarige ezel/pony die al die jaren zijn rugbespiering niet heeft gebruikt, kan ook door langzaam opbouwen geheel verzuuren. Of blesures krijgen. Het is gewoon weg niet verstandig

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:41

isis_karel schreef:

Ook al doe je het langzaam .
als je het niet goed doet zijn de consequenties voor de ezel . ;(
Ze heeft er geen ervaring mee en ze kan egt heel wat fout doen of iets breken .
en het is ook niet zo heel goed meer voor de ezel inverband met oudheid enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:42

geef ik eens goed commentaar is het ook niet goed :')

Nee strak plan, een zandzak van 50 kilo aan het eind van het jaar op zijn rug. Danheeft hij spieren hoor :D

Sorry hoor, maar kunnen hier niet gewoon mensen op reageren die er wel verstand van hebben, of in ieder geval verstandig genoeg zijn in hun hoofd?
inderdaad gewoon niet doen, zeker niet gezien zijn leeftijd achtergrond en de kennis die je met inrijden van ezels hebt.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:45

Helmoni schreef:
geef ik eens goed commentaar is het ook niet goed :')

Nee strak plan, een zandzak van 50 kilo aan het eind van het jaar op zijn rug. Danheeft hij spieren hoor :D

Sorry hoor, maar kunnen hier niet gewoon mensen op reageren die er wel verstand van hebben, of in ieder geval verstandig genoeg zijn in hun hoofd?
inderdaad gewoon niet doen, zeker niet gezien zijn leeftijd achtergrond en de kennis die je met inrijden van ezels hebt.

inderdaad ! Gewoon niet doen dus ts. :O

isis_karel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:46

t ligt er ook aan hoe die ezel is gebouwd

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:47

isis_karel schreef:
t ligt er ook aan hoe die ezel is gebouwd

hahahahhaha sorry hoor _O-

edit: niet negatief bedoeld ofzo, maar moest echt even lachen. Het is gewoon onverstandig om nu nog te gaan beginnen met een 19-jarige, denk ook aan de spieren. Ik denk dat je zo reageerd door onervarenheid en dat is helemaal niet erg. Ook al heeft hij zijn bouw mee, denk -wat ik net zei- ook aan de spieren. Waarom wil je de ezel inrijden TS?
Laatst bijgewerkt door HouvanPonys op 06-06-10 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:50

Ook al is ie goed gebouwt.
hij is te oud om nog te gaan beleren :+
het is gewoon niet goed voor hem hoe je het ook went of keert .

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:52

Een paard van 19 ga je ook niet nog eens beleren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:54

Hilarisch dit, "breekt uit in een astmatisch lachje" :')

Verstand komt met de jaren laten we maar zeggen :) ik hoop dat de TS naar de meeste meningen gaat luisteren hier.

isis_karel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:39

maar ik ben er niet zo blij mee dat iedereeen tegen me zegt dat ik pas 11 ben enzo en dat verstand met de jaren dag terug naar je capsonus wereldje

verder reageer ik hier niet meer op want daar help ik de TS ook niet mee

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:40

Dat zegt niemand.

Je pretendeert alleen dat het wel okay is om een ezel van 19 in te rijden en helaas gaat die vlieger niet op.

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:42

Nee, dat snap ik, maar als je zo reageert tegen andere bokkers en zo typt. Zullen zij gauw je leeftijd gebruiken, maar ook je (on)ervarenheid, blijkbaar heb je hier nog niet zoveel ervaring in, dat je zegt: "Stap er maar op, die beesten blijven wel staan". Terwijl die ezels wel degelijk kunnen lopen.

Maargoed, we helpen hier de TS inderdaad niet mee, fijn dat je het ook inziet :)

het is trouwens kapsones

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:50

isis_karel schreef:

Yes,, dan kan ik dus als ik 70 kg weeg lekker op mn shettie blijven rijden!!!!
Goed aan isis_karel heb je echt goede tips!!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:52

isis_karel schreef:
maar ik ben er niet zo blij mee dat iedereeen tegen me zegt dat ik pas 11 ben enzo en dat verstand met de jaren dag terug naar je capsonus wereldje

Heeft niks te maken met " capsonus wereldje"
Het heeft te maken, met ervaring, wat jij nog niet heb ;)
En gewoon botweg zeggen dat iets kan, zonder dat je erin verdiept heb, kan niet.
En daarom zeggen de "ervaren" mensen dat je "nog maar 11 bent"

En ik denk dat de TS allang snapt dat het niet echt goed is voor haar ezel
En misschien nu opzoek gaat naar andere "passende" creatieve dingen met een ezel op leeftijd

JGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:53

ja een ezel kan rijden .
maar als zelfs jij niet weet hoe je moet beginnen DOE HET DAN OOK NIET !

evita2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:54

Wat een heftige reacties. TS stelt een vraag en iedereen probeert zo goed mogelijk advies te geven.

isis_karel: niet zo heftig reageren. jij hebt jouw mening. De meeste zijn het er niet mee eens. je kunt je afvragen of je het bij het goede eind hebt, of misschien bedenken dat je het verkeerd ziet. Jouw keuze, maar dring hem niet aan de rest op. :x

Mijn advies is ook, laat een 19-jarige ezel lekker van z'n "oude dag" genieten. Niet meer belasten, zodat je ook nooit voor lichamelijke problemen komt te staan. Ik heb geen verstand van ezels, maar wat ze zeggen is dat die nogal eens koppig kunnen zijn. Dus die lichamelijke letsels zouden dan ook nog eens goed niet van je ezel kunnen zijn. %)

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:30

Moderatoropmerking:
Ik heb enkele berichten verwijderd, omdat deze niet aan de regels van Bokt voldoen. Houden jullie er rekening mee dat we respectvol naar elkaar toe reageren? :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:59

Lieverd, een dier van 19 jaar is in principe bejaard. Die hoor je zeker niet nog te gaan beleren om op te gaan rijden of te trekken. Hun lichaam is niet meer zo soepel en flexibel als bij een jong dier, hun botten worden zwakker, alles word zwakker.

Zelfs als je een dier z'n hele leven in training hebt gehad ga je niet bij een dier op die leeftijd nog nieuwe, lichamelijk zware, dingen doen. Bij sportpaarden en ezels word op die leeftijd ook het werk afgebouwd tot recreatief nivo. Dat zegt toch genoeg?

Als je leuke dingen wil doen met je ezel ga dan aan de slag met vrijheidsdressuur. Dat is ook leuk, dan ben je ook bezig met je ezel, maar zonder dat je beestje nog gewicht hoeft te dragen en zichzelf kapot maakt. Heb je allebei ook heel veel plezier van.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:05

upendo schreef:
isis_karel schreef:
oja wel hoor volgens mij ben jij degene die geen verstand heeft van ezels

Sinds twee minuten wel. :')

_O-

Ik zou zelf geen ezel gaan inrijden die al 19 jaar is. Ook vraag je waar je moet beginnen. Dus je hebt geen ervaring met inrijden? Dan zou ik het helemaal laten. Ook is het moeilijk om passend harnachement voor een ezel te vinden.

Ik zou het gewoon laten bij lekker poetsen en wandelen. Dat is genoeg work-out voor de ezel. :j

isis_karel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 07:52

Esmeralda schreef:
isis_karel schreef:

Heeft niks te maken met " capsonus wereldje"
Het heeft te maken, met ervaring, wat jij nog niet heb ;)
En gewoon botweg zeggen dat iets kan, zonder dat je erin verdiept heb, kan niet.
En daarom zeggen de "ervaren" mensen dat je "nog maar 11 bent"

En ik denk dat de TS allang snapt dat het niet echt goed is voor haar ezel
En misschien nu opzoek gaat naar andere "passende" creatieve dingen met een ezel op leeftijd

kap nou is over me leeftijd de zogenaamde 'grote mensen' hier zijn nog kinderachtiger dan ik hoor dus hou er maar lekker over op