Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Fiffill schreef:@loveidefix: waarom zou een ezel sneller ziek worden? Ezels zijn juist hele geharde dieren. Daardoor laten ze echter ook pas in een heel laat stadium merken dat ze pijn hebben (wat niet altijd handig is).Het is wel zo dat ze dik worden van lucht omdat ze van nature maar heel weinig nodig hebben, dus met weiden moet je opletten dat ze niet hoefbevangen worden of veel te dik (en helaas zijn er heel veel te dikke ezels in ons land).
@marise83: ezels kunnen idd longworm bij zich dragen, maar tegenwoordig bestaat er iets zoals ontwormen en is dat probleem dus verholpen.
Zoals Fiffill al schrijft: bedenk wel dat een ezel niet alleen kan staan. Het zijn echte groepsdieren. Ze hebben een andere ezel nodig, of, als vervanging een pony of paard.

loveidefix schreef:Fiffill schreef:@loveidefix: waarom zou een ezel sneller ziek worden? Ezels zijn juist hele geharde dieren. Daardoor laten ze echter ook pas in een heel laat stadium merken dat ze pijn hebben (wat niet altijd handig is).Het is wel zo dat ze dik worden van lucht omdat ze van nature maar heel weinig nodig hebben, dus met weiden moet je opletten dat ze niet hoefbevangen worden of veel te dik (en helaas zijn er heel veel te dikke ezels in ons land).
@marise83: ezels kunnen idd longworm bij zich dragen, maar tegenwoordig bestaat er iets zoals ontwormen en is dat probleem dus verholpen.
Haha, oke, tjaa... ik wist niet dat ze zo hard waren, ik hoorde dat van iemand dus geloofde dat maar![]()
Eigenlijk is een ezel dus net een eigenwijze shetlander
Maar als je hun vertrouwen hebt dan gaan ze echt voor je door het vuur. En vaak duurt dat vertrouwen winnen langer dan bij een paard, maar als je het hebt dan heb je er ook echt heel erg veel aan. 
Niks aan ponyspullen past op die "rare" lijfjes van ze. 

Deze worden nog volop gefokt in Frankrijk.

om vervolgens over een stroomdraad van een meter hoog te vliegen omdat hij zo druk aan het doen is dat hij vergeet dat er een draadje staat
), maar het is ook niet waar dat ze niks zouden kunnen. loveidefix schreef:Haha, oke, tjaa... ik wist niet dat ze zo hard waren, ik hoorde dat van iemand dus geloofde dat maar![]()
Eigenlijk is een ezel dus net een eigenwijze shetlander
Maar in vergelijk met de andere grote ezels die ik hier voorbij zie komen, zijn Poitous vrij gammele dieren. Doordat er weinig genenvariatie is, hebben ze vaak een zwakke achterhand. Ik zou er niet op durven zitten! De vacht is ook een enorm werk, ze wordt elk voorjaar geschoren, omdat er anders zoveel stro en andere meuk in blijft hangen...Ze is wel heel erg lief en verwacht deze zomer een raszuiver veulentje
Wat een schatje.