ezel kopen en rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Re: ezel kopen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:42

Een muildier vind ik zooo fantastisch, alleen jammer dat je ze te weinig ziet.

Ezels zijn ook leuk maar meer voor kinderboerderijen, want de meeste ezels zijn te klein in Nederland.

Wat dacht je van (hoe heet het ezelras ook weer) poitou ezel ofzo? die zijn heel groot en die zijn er zeker in frankrijk.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:43

oke, voor het eerst dat ik hoor dat je met ontwormen longworm weg kunt krijgen ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:52

Fiffill schreef:
@loveidefix: waarom zou een ezel sneller ziek worden? Ezels zijn juist hele geharde dieren. Daardoor laten ze echter ook pas in een heel laat stadium merken dat ze pijn hebben (wat niet altijd handig is). ;) Het is wel zo dat ze dik worden van lucht omdat ze van nature maar heel weinig nodig hebben, dus met weiden moet je opletten dat ze niet hoefbevangen worden of veel te dik (en helaas zijn er heel veel te dikke ezels in ons land).

@marise83: ezels kunnen idd longworm bij zich dragen, maar tegenwoordig bestaat er iets zoals ontwormen en is dat probleem dus verholpen. :)

Haha, oke, tjaa... ik wist niet dat ze zo hard waren, ik hoorde dat van iemand dus geloofde dat maar :+
Eigenlijk is een ezel dus net een eigenwijze shetlander :P

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:53

Was dat maar waar :D
@TS: bedenk wat je met de ezel gaan doen. Wil je gaan rijden, dan heb je een grotere maat ezel nodig. Wil je lekker wandelen en mennen, neem dan de ezel die jouw hart heeft gestolen <3 Zoals Fiffill al schrijft: bedenk wel dat een ezel niet alleen kan staan. Het zijn echte groepsdieren. Ze hebben een andere ezel nodig, of, als vervanging een pony of paard.
Daarnaast moet je er rekening meehouden dat een paard makkelijker te houden is dan een ezel. Dat ligt niet aan de ezel maar Nederland is gewoon niet op ze ingericht. Het gras is te vet voor ze, het klimaat te nat (schuilstal nodig), menig hoefsmid bekapt verkeerd en passend tuig vinden, is een hele opgave.
Als je op de link in mijn onderschrift klikt, dan kan je op ons ezelforum komen. Wellicht kan je daar eens rondneuzen wat mensen met een ezel zoal voor leuke dingen maar ook voor problemen tegenkomen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:54

Oa. ivermectine werkt tegen longworm. ;)
Veel mensen geloven nog in het fabeltje dat ezels en paarden niet samen kunnen.
Overigens zie je paarden dan wel weer gewoon met schapen en runderen op de wei lopen die ook gewoon longworm bij zich kunnen dragen...

@Ragdollcat: de Poitou is idd een groot ezelras maar die heeft een erg lange vacht die natuurlijk extra onderhoud nodig heeft. Overigens worden die vaak gekruist met paarden om zo muildieren te verkrijgen. ;)
Ik zou voor een Catalaanse of Pyrenese ezel gaan als je een groter maatje wilt.

loveidefix schreef:
Fiffill schreef:
@loveidefix: waarom zou een ezel sneller ziek worden? Ezels zijn juist hele geharde dieren. Daardoor laten ze echter ook pas in een heel laat stadium merken dat ze pijn hebben (wat niet altijd handig is). ;) Het is wel zo dat ze dik worden van lucht omdat ze van nature maar heel weinig nodig hebben, dus met weiden moet je opletten dat ze niet hoefbevangen worden of veel te dik (en helaas zijn er heel veel te dikke ezels in ons land).

@marise83: ezels kunnen idd longworm bij zich dragen, maar tegenwoordig bestaat er iets zoals ontwormen en is dat probleem dus verholpen. :)

Haha, oke, tjaa... ik wist niet dat ze zo hard waren, ik hoorde dat van iemand dus geloofde dat maar :+

Ezels zijn sowieso niet met paarden te vergelijken, alleen al omdat het geen vluchtdieren zijn.
Verder zijn ze redelijk "eigenwijs"... omdat ze zo slim zijn. ;) Maar als je hun vertrouwen hebt dan gaan ze echt voor je door het vuur. En vaak duurt dat vertrouwen winnen langer dan bij een paard, maar als je het hebt dan heb je er ook echt heel erg veel aan. :)

Edit: wat Jasper al aangeeft klopt; ezels zijn echt een hel met tuigen ed. := Niks aan ponyspullen past op die "rare" lijfjes van ze. :+
Mag ik vragen waar je ong. woont? :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:57

Weer wat geleerd, bedankt.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:02

Leuk joh! Is weer eens iets anders :P
Volgensmij trek je wel veel aandacht als je op een ezel rijdt! :P
Ik wil ook! :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:02

Het zijn erg leuke ezels hoor, ik vind dat lange vachtje wel wat hebben maar volgens mij gaat het heel snel klitten. :=

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:07

Ezels zijn leuk! Alleen je moet opassen dat je je niet laat bedonderen want ze zijn ontzettend slim. :D

Ik ben zelf nog meer fan van muildieren, deze moet groot genoeg zijn denk ik toch? :P
Afbeelding
Gaat om een kruising Poitou ezel x een trekpaard Trait Poitevain van zo'n 700 kilo... :P Deze worden nog volop gefokt in Frankrijk.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:10

Ik heb toch meer met volle ezels... als je echt een grote ezel wilt dan haal je toch gewoon een Mammoth Donkey uit Amerika (waar ezels veel populairder zijn dan hier, muildieren overigens ook). :))

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:34

leuk dat je zoon ezel passie hebt!
Ik dacht zelf dat het wel mee zou vallen met die koppigheid, tot dat ik er een stukje mee wou gaan wandelen haha, de ene kant wou die wel op de andere kant bleef die echt stok stijf staan...
Knap als het jouw wel goed lukt:D
Een muildier zoals hier boven lijkt me ook erg leuk, in jouw geval.

VillanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:43

Fiffill schreef:
Ik heb toch meer met volle ezels... als je echt een grote ezel wilt dan haal je toch gewoon een Mammoth Donkey uit Amerika (waar ezels veel populairder zijn dan hier, muildieren overigens ook). :))

Wow wat zijn díe gááf zeg..!!!! :):)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 22:59

Wauw!!! Ik kan nu al helemaal niet wachten tot ik een boerderijtje heb zeg! Wat een prachtige dieren!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 23:15

Die hierboven zijn inderdaad erg gaaf! :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:18

Ik vrees dat je er dan wel een uit Amerika moet halen, ik heb ze nog nooit hier gezien...

Ik vind deze Thomas's Tex altijd een erg knap koppie hebben:

Afbeelding

Kijk eens wat ze er in Amerika allemaal mee doen; shows, halter, trail, barrelrace, mennen (is vaak met muildieren), kleine sprongetjes... ze hebben zelfs National Championship Shows...
Op deze site kan je er wat van zien: http://www.bigwoodsfarm.com/Mammoth-Donkeys.htm

Overigens beschrijven ze de ezel ook goed ("are donkeys really stubborn?"): "A horse's instinct is flight, whereas the donkey's is to look the situation over and determine the best approach. Their ability to stop and assess a situation is what has earned them their reputation for being stubborn. You could call it being "on donkey time". :D :D

Iemand stelde in dit topic de vraag: "waarom geen pony?" Waarom wél? Waarom geen maatje voor het leven (want ze worden al snel ouder dan paarden, ezels kunnen de 30/40 gemakkelijk halen mits ze een goed leven gehad hebben natuurlijk) die drie keer zo intelligent is, vol grappige streken zit en veel meer op jou gericht is dan het gemiddelde paard? Een ezel zal niet snel Z lopen (overigens kan de M wel haalbaar zijn maar veel oefeningen worden te lastig ivm de steilere schouder van de ezel... hier in de wei hebben we d'r echter eentje die zo galopwissels om de pas springt en netjes pirouettes draait :D om vervolgens over een stroomdraad van een meter hoog te vliegen omdat hij zo druk aan het doen is dat hij vergeet dat er een draadje staat :') ), maar het is ook niet waar dat ze niks zouden kunnen.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:26

Woooowww Fiffil! Dat zijn zeker geen kleine ezeltjes!

Succubi schreef:
Ik ben daar ook wel eens geweest, maar wist niet dat ze op die muildieren reden :+
Lopen die ook mee op de buitenritten dan :+ ?

Als je het vraagt wel, maar niet standaard :P Ze hebben namelijk nogal last van rechtsomkeerd :Y)

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:04

loveidefix schreef:

Alleen twee keer zo groot en met de intelligentie van een kind van 4 :D
Wij hebben een Poitou gehad op de kinderboerderij waar ik werkte, ze staat nu bij vrienden op een andere kinderboerderij, dus zie haar nog regelmatig. Heeft een schofthoogte van rond de 1.45 en haar hoofd is ongeveer net zo groot als dat van mijn trekpaard :+ Maar in vergelijk met de andere grote ezels die ik hier voorbij zie komen, zijn Poitous vrij gammele dieren. Doordat er weinig genenvariatie is, hebben ze vaak een zwakke achterhand. Ik zou er niet op durven zitten! De vacht is ook een enorm werk, ze wordt elk voorjaar geschoren, omdat er anders zoveel stro en andere meuk in blijft hangen...Ze is wel heel erg lief en verwacht deze zomer een raszuiver veulentje :D
Zo zag ze er zelf uit als baby, al veel groter dan de kleine volwassen ezels (die rond de 120cm hoog waren)
Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:07

Haha dat flapoor! _O- Wat een schatje. <3

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:15

bij ons op de manege staat volgens mij een kruizing ezel :P
die kan super lopen

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:24

@Fiffill: Helaas staat het oor tegenwoordig overeind... We hoopten dat het zo zou blijven :D

marinkapet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 12:22

Hoi Nicole
Ja dat vind ik ook erg leuk, een jonge ezel die je nog van alles kunt leren. Maar is hun rug ook sterk genoeg om een volwassene te dragen, dat is de vraag. Ik zou er nu wel 2 tegelijk willen, maar daar is geen plaats voor: ze komt nl al bijeen andere ezel ( en geiten) te staan. Het adres was trouwens prima waar ze opgegroeid is...
groet
marinka

marinkapet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 12:23

+ die hele grote amerikaanse ezels zijn fantastisch, maar die zijn toch echt te groot, passen niet eens in onze stal ( weilnad wel) pyrenees lijkt me toch het beste!

MiiszFeliCia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 12:24

ik heb het ook een tijdje op ezels gereden, is heel erg leuk maar.. pas op dat jij je niet in de maling laat nemen door zo'n beestje, want ze zijn erg slim, en heel eigenwijs xD

maar ik heb nog nooooit zo'n grote ezel gezien als op die foto's :(:)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 12:40

Je hebt dus eigenlijk twee opties; gaan voor een Pyrenese ezel of de ezel die je op het oog hebt, met het risico dat je er misschien niet op kunt rijden. Wil je dat risico niet nemen dan zou ik voor optie 1 gaan. :)

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 12:54

Oh Fiffil, ik wil zo'n mega-ezel :D
die bonte is helemaal gaaf...
zucht, waarom wordt dat nou niet in België gefokt...

Ik had graag een ezel bij mijn paard gehad, maar zo'n kleintje van 1 meter vind ik nogal knullig tegenover mijn 1.80 merrie :=