crossen, racen, crossen. Waar zijn jullie mee bezig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxKim_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:36

(ik heb niet alles gelezen, alleen jou stukje)
Ik vind dat je gelijk heb
(ik ben zelf 14.) [dus denk dat ik bij die kinderen van tegenwoordig hoor qua leeftijd] XD
ik vind het heel raar dat die ponies helemaal ''kapot'' worden gereden. && super zielig voor die ponies.
ik snap ook niet wat er leuk aan is.
oke crossen is wel leuk. alleen dan niet te kosten van de pony.
Ik heb het zelf ook meegemaakt dat mensen (toen ik op zoek was naar een verzorgpony) wilde dat je 18 jaar of ouder moest zijn.
dat vond ik soms best vervelend. (vooral door dit, omdat sommige dan die ponies zo slecht rijden), want zelf doe ik dat neit
(athans ik probeer het niet, en zo goed mogelijk voor de pony te zijn)
maar dan is het zo dat je dan minder snel een verzorgpony kan krijgen, doordat mensen dan denken dat je hem dan meteen slecht
behandelt omdat anderen dat dan doen.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:27

Wij hebben hier geen Pennies op shetters die rondcrossen. Wel ben ik zelf een crosser samen met mijn bijrijdsters en onze paarden zijn allerminst zielig. Als rondvliegende Pennies zich gewoon netjes gedragen ten opzichte van andere bosgebruikers zie ik er persoonlijk geen problemen in.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:54

Wij komen ze eigenlijk nooit tegen, maar ik zal dit nooit doen met Ronya. Misschien een keer een lekker galopje, maar ik vind in 't bos lekker rustig stappen, kletsen (ik ga namelijk nooit alleen) en een rustig drafje héerlijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:12

JoyceA schreef:
Ik weet niet of dit topic hier goed staat, maar er is iets waar ik me verschrikkelijk aan irriteer.

En ik erger me dus echt aan dit soort zinnen. Je kunt je ergens aan ergeren, of iets kan je irriteren. Wil je alsjeblieft wat meer op je taal letten?

Verder vindt mijn paard het hartstikke leuk om wanneer ik langs het spoor rijd te kijken of hij net zo hard kan als de trein :P Wanneer ik hem laat galopperen is hij vaak degene die nog door wil gaan, heb soms echt moeite om 'm terug te nemen.

Neemt niet weg dat het voor de ponietjes uiteraard niet leuk is om zo afgejakkerd te worden. Maar dat heeft naar mijn idee weinig met de snelheid te maken, die ponys zullen in de loop van de zomer best een aardige conditie krijgen. Mijn paard is een tijd lang van mensen geweest die er eens in de zoveel tijd een paar uur mee door het bos gingen hobbelen, terwijl hij een flink spierprobleem had. Dat is net zo zielig. En pennies die nauwelijks het erf af durven op hun met slofteugels vastgemetselde ponies vind ik persoonlijk erger dan meiden die lekker rondcrossen op een ponietje.

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 22:00

Citaat:
En ik erger me dus echt aan dit soort zinnen. Je kunt je ergens aan ergeren, of iets kan je irriteren. Wil je alsjeblieft wat meer op je taal letten?

Ik zit hier niet voor een taalcursus, ik wil gewoon mijn mening geven en iets duidelijk maken, zodat degene die zich aangesproken voelen misschien wat beter voor hun pony zorgen en wat beter leren nadenken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:10

Oh, dus jij mag je wel aan anderen ergeren maar anderen niet aan jou? Op bokt is het de bedoeling dat je fatsoenlijk Nederlands gebruikt. Doe dat dan ook.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:24

het zijn niet alleen de kinderen die het doen hoor ;) ik ken iemand, (leeftijd 35+) die kwam om te crossen en kwam dan 6 weken niet, kwam weer een keer een rit van 2 uur crossen en dan weer 3 maanden niet.. Paardje al over de 20..
Dus niet alleen de kinderen, sommige mogen wel een beetje bij de les gezet worden qua omgang met dieren..

hanny_jelke

Re: crossen, racen, crossen. Waar zijn jullie mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:08

ik ken het helemaal.
bij onze oude stalling in de straat (lees dood lopend zandwegentje).
die werden elk jaar gedekt altijd zelfde hengst (was ook van hun)
de merrie's bleven en werden bij de eerste hengstigheid gedekt door papa.
en met een jaar zaten er kids op.
springen crossen noem maar op alles deden ze met die dieren.
na 3 uur crossen in het bos al crossend thuis komen werden die diertjes op het land geplurrt om vervolgeens 3 maanden stil te staan want ze waren niet goed genoeg GRRRRRRRRRR
wat ergerde ik mezelf daaraaan

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:56

Haha ojee als je mij met chiel voorbij ziet komen zou je mij ook voor zo'n pennie aanzien op t eerste gezicht hoor. :o
Meisje van 16 op rood monster, Pessoa bit erin, martingaal eraan, het schuim staat er op, flanken zeiknat, nek zeiknat...
(Totdat je ziet dat meneer gewoon nog steeds aan het dribbelen is omdat hij niet wil stappen en enkel hard wil en dat ik grote moeite moet doen om hem in te houden. :+ Hij is 16 jaar, hoe langer je rijd hoe heter hij word en niemand gelooft dat 'ie het ooit rustiger aan zal gaan doen.)

Dusja het is maar net hoe je het bekijkt. Een paard flink in het zweet rijden is imo niet erg, maar inderdaad daarna moet 'ie wel goed uitgestapt, afgespoelt, lekker rollen en dan droogstappen. Of een zweetdekentje op ofzo. En ze moeten er zeker conditie voor hebben.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:58

Het criterium 'bezweet' en 'hard' gaat niet altijd op. Toen ik mijn paardje kocht, had ze 8 jaar lang niets gedaan. Na een half uur stappen kon je haar uitwringen. Inmiddels is haar conditie een stuk beter, maar ook nu zweet ze soms nog flink.

hestejente schreef:
Verder vindt mijn paard het hartstikke leuk om wanneer ik langs het spoor rijd te kijken of hij net zo hard kan als de trein :P Wanneer ik hem laat galopperen is hij vaak degene die nog door wil gaan, heb soms echt moeite om 'm terug te nemen.

Haha, vet grappig! Mijn paardje en ik racen ook vaak tegen de trein. :P Ze vindt het echt geweldig!

Bij ons op de ponyclub hadden we een aantal jaar terug wel een heel dubieus geval. Ook zwetende, dampende en hijgende paarden, die na drie kwartier een route van vijf kwartier hadden gereden. Deze meiden hoefden niet meer terug te komen.
Het was en is daar niet ongebruikelijk dat paarden moe zijn of zweten, of dat je een keertje hard gaat. Het gaat erom hoeveel rust ze tussen alle inspanning krijgen.