Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Candace schreef:Jep heb je gelijk in Libella, ik weet alleen een ding: ik heb dan wel de luxe van een eigen paard, maar op zo'n manege gaan rijden zou ik gewoon niet doen... Hopen maar dat meer mensen die keuze zouden maken, dan zien manege eigenaren t misschien eens in...
Champie_Me schreef:maar opzich Shadow0 moet je een paard ook kunnen laten ontspannen/zakken met een bitloos hoofdstel en ook met een bitloos hoofdstel kun je contact hebben...
Citaat:en dat bitloos niet automatisch paardvriendelijker is kan ik me deels wel bij neerleggen maar is iniedergeval MONDvriendelijker (zeker bij de kleintjes die nog niet zo goed kunnen sturen etc)
Jaimyliefje schreef:Alle nederlandse maneges over op boomloos en ijzerloze kaptoom, wat zou dat een verbetering zijn!
voor dressuur althans)Shadow0 schreef:Champie_Me schreef:maar opzich Shadow0 moet je een paard ook kunnen laten ontspannen/zakken met een bitloos hoofdstel en ook met een bitloos hoofdstel kun je contact hebben...
Klopt, maar een bitloos hoofdstel is niet bedoeld voor voortdurende aanleuning. Het contact met een bitloos hoofdstel vereist meer concentratie, en in onoverzichtelijke situaties vind ik het niet precies genoeg. Als je in alle rust kunt rijden - prima. En buiten kom ik bij voorkeur helemaal niet aan de teugels. Het gaat me ook helemaal niet om het kunnen laten ontspannen of laten zakken, dat kan idd prima met bitloos.
Maar het gaat me vooral om de situaties waarin die ontspanning even lagere prioriteit heeft dan onverwachte dingen ontwijken.
Maar vergelijk het met het lopen met een paard aan de hand. Ik doe dat bij voorkeur met een niet-gespannen halstertouw en lichaamstaal. Als ik echter een onoverzichtelijke situatie door moet waarbij ik mijn aandacht niet bij het paard kan houden, neem ik het paard eerder kort of bij het halster zelf. Waarom? Omdat mijn handen sneller kunnen reageren - die reageren al zodra ze iets voelen veranderen in de spanning op het touw, instinctief, reflexmatig. Ik kan mijn aandacht dan bij andere dingen houden en voel via mijn handen wat er gebeurt. Communicatie via een slap lijntje en lichaamstaal vereist voor mij meer tijd en aandacht en vind ik daarom niet geschikt voor drukke situaties.
Dat geldt in manegelessen wat mij betreft ook - er zijn nog wel eens drukke en onoverzichtelijke situaties waarin ik mijn aandacht bij andere dingen heb, en voor die situaties vind ik de lossere bitloze hoofdstellen niet toereikend (en de minder losse vind ik weer niet geschikt voor een manege.)Citaat:en dat bitloos niet automatisch paardvriendelijker is kan ik me deels wel bij neerleggen maar is iniedergeval MONDvriendelijker (zeker bij de kleintjes die nog niet zo goed kunnen sturen etc)
De kleintjes die niet goed kunnen sturen trekken ten eerste niet aan de teugel (dat mogen ze niet, en als ze net beginnen luisteren ze daar nog braaf naar, het zijn meestal de iets minder kleine en ervarenere ruiters die te hardhandig kunnen zijn) en hebben ten tweede niet de handigheid om een paard pijn te doen. Om een paard echt vervelend in de mond te zitten, heb je ervaring nodig - zo niet dan trekken de meeste paarden gewoon de teugels uit je handen en is het opgelost. Af en toe wat onhandigheid kunnen paarden bovendien prima hebben, de problemen ontstaan veel meer uit stelselmatig hardhandig / onjuist rijden. Daar is bij 'de kleintjes' eigenlijk nooit sprake van.
En waarom zou iets mondvriendelijker moeten zijn? Ik vind het paardenwelzijn als geheel toch belangrijker eigenlijk - als het niet bijdraagt aan het gehele welzijn, heeft het wat mij betreft niet zoveel meerwaarde. De mond wordt meer met rust gelaten, maar de neus uiteraard weer niet - en dat is dus een afwegen. Iedereen mag een eigen keuze maken wat hij/zij het belangrijkst vindt, maar als je het wilt promoten op maneges denk ik dat je op z'n minst moet kunnen waarmaken dat het voor het hele paard beter is.
TurdusMerula schreef:Misschien gaat het offtopic, maar ik kan me eigenlijk helemaal niet in jouw post vinden. Er zijn zeker wel bitloze optomingen waarmee je met een constante aanleuning kunt rijden, en die daarbij net zo nauwkeurig zijn als met een bit. Een voorbeeld hiervan is een sidepull met een brede, zachte neusriem.
Citaat:Onverwachte dingen ontwijken: een manegepaard weet prima hoe die het bit moet ontwijken, en zo zal die ook weten hoe die de druk van een bitloos hoofdstel kan ontwijken. Als ze willen gaan ze sowieso wel...
Citaat:Buiten zou ik juist minder snel met losse teugel rijden: je bent dan veel makkelijker laat met ingrijpen.
Dus als het even kan doe ik het lekker op een lang teugeltje. Citaat:Bovendien kun je buiten prima trainen: bakwerk hoeft niet altijd dressuur te zijn en dressuur niet altijd bakwerk. Een paard stel je makkelijk aan de hulpen door hem aan het werk te zetten; de aandacht bij jou te laten krijgen, zeker wanneer er afleiding is.
Citaat:Ook met lopen aan de hand zou ik juist altijd het paard achter mij willen hebben met een slap touwtje, en echt nooit mijn hand aan het halster. Als ze gaan trekken winnen ze sowieso: je moet slimmer zijn. Juist in een drukke situatie moet je met jouw 'energie' kunnen uitstralen: er is niets aan de hand.
Maar mijn lichamelijke reacties (gewoon, direct op gevoel van mijn hand) zijn gewoon beter en sneller dan als ik op mijn ogen en houding vertrouw. En de reacties van het paard zijn op iets wat ze voelen ook sneller en directer dan als ze moeten reageren op wat ze zien. Citaat:Daarbij moet je een druk/nerveus paard júist buiten jouw ruimte houden. Naast jouw eigen veiligheid maakt ook die duidelijkheid een paard uiteindelijk rustiger.

Monica_1987 schreef:Vind het overdreven allemaal. Al dat "loze" gedoe.
Bitloos of met bit maakt niet uit. Leer de beginners eerst maar eens met wat privélessen aan de longeerlijn. Leer ze zitten en geef ze desnoods een halstertouw om vast te houden dat om de nek hangt. En voor de rest is het gewoon een GOEDE basis en bitloos is per defenitie niet gelijk aan een goede basis en kan net zo goed aan getrokken worden en is zeker niet vriendelijker met het getrek.
Daarbij heb je voor boomloos volgens mij best een goede zit voor nodig om het paard niet te veel in de weg te zitten dus vind dat ook niet beter dan een boomzadel.