Paardvriendelijk harnachement (op maneges) Wat vindt jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bit-en Boomloos op maneges voor paardvriendelijkheid?

Mee eens, dit verdient een punt van aandacht! Maar hoe?
23 (22%)
Oneens, wat een overdreven gedoe, het ging toch altijd al zo?
16 (15%)
Mee eens, maar maneges gaan hier vast niet in mee!
20 (19%)
Mee eens, ik zou wel willen meehelpen om dit te bewerkstelligen!
9 (8%)
Oneens, bitloos is gevaarlijk voor niet ervaren ruiters!
24 (23%)
Oneens, boomloos zou ik niet op willen leren rijden!
12 (11%)

Totaal aantal stemmen: 104

Candace

Re: Paardvriendelijk harnachement (op maneges) Wat vindt jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:51

Jep heb je gelijk in Libella, ik weet alleen een ding: ik heb dan wel de luxe van een eigen paard, maar op zo'n manege gaan rijden zou ik gewoon niet doen... Hopen maar dat meer mensen die keuze zouden maken, dan zien manege eigenaren t misschien eens in...

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:06

Candace schreef:
Jep heb je gelijk in Libella, ik weet alleen een ding: ik heb dan wel de luxe van een eigen paard, maar op zo'n manege gaan rijden zou ik gewoon niet doen... Hopen maar dat meer mensen die keuze zouden maken, dan zien manege eigenaren t misschien eens in...

ook die gedachte is goed maar niet reeel te noemen... ouders gaan niet 10 tot soms 15/20 km verder rijden omdat de manege daar kleinere lesjes zou hebben... daarnaast zitten vriendjes en vriendinnetjes ook op de 'manege met grote lessen' en kinderen willen DAAR rijden!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:15

Dit topic is al vrijwel letterlijk langs geweest:
[PP] Poll: Bitloos of met bit rijden op een manege

En mijn mening is in de tussentijd niet veranderd. Bitloos of boomloos is niet automatisch paardvriendelijker. Ik ben niet per se tegen - maar ik zou zelf liever niet bitloos rijden in een manegeles omdat ik op momenten met veel afleiding graag constant contact met de mond heb en daar is bitloos eigenlijk niet geschikt voor.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:16

maar opzich Shadow0 moet je een paard ook kunnen laten ontspannen/zakken met een bitloos hoofdstel en ook met een bitloos hoofdstel kun je contact hebben... en dat bitloos niet automatisch paardvriendelijker is kan ik me deels wel bij neerleggen maar is iniedergeval MONDvriendelijker (zeker bij de kleintjes die nog niet zo goed kunnen sturen etc)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:17

Die horen ook helemaal geen teugels in de handjes te hebben...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:19

Zou een hele goede zet zijn! Goed opgevoedde paarden kunnen prima bitloos lopen, en boomloos is in vele gevallen stukken beter dan boomzadels, omdat ze veel sneller passen.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:20

hoe leer je een kind in godsnaam sturen als dat kind niet aan een teugel mag komen... tuurlijk gebruik je je benen maar soms heeft een pony net een halfophouding/kleine druk nodig om te kunnen luisteren (manegeponys hebben we het over he, 9/10 is gewoon zo hard geworden dat ze tamelijk slecht reageren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:25

Gewoon, door ze eerst aan de longe een onafhankelijke zit aan te leren. Zo moeilijk is dat nou ook weer niet ;)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:28

Alle nederlandse maneges over op boomloos en ijzerloze kaptoom, wat zou dat een verbetering zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:29

Voor de verkopers van boomloze zadels en ijzerloze kaptomen wel ja :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:43

Champie_Me schreef:
maar opzich Shadow0 moet je een paard ook kunnen laten ontspannen/zakken met een bitloos hoofdstel en ook met een bitloos hoofdstel kun je contact hebben...

Klopt, maar een bitloos hoofdstel is niet bedoeld voor voortdurende aanleuning. Het contact met een bitloos hoofdstel vereist meer concentratie, en in onoverzichtelijke situaties vind ik het niet precies genoeg. Als je in alle rust kunt rijden - prima. En buiten kom ik bij voorkeur helemaal niet aan de teugels. Het gaat me ook helemaal niet om het kunnen laten ontspannen of laten zakken, dat kan idd prima met bitloos.

Maar het gaat me vooral om de situaties waarin die ontspanning even lagere prioriteit heeft dan onverwachte dingen ontwijken.

Maar vergelijk het met het lopen met een paard aan de hand. Ik doe dat bij voorkeur met een niet-gespannen halstertouw en lichaamstaal. Als ik echter een onoverzichtelijke situatie door moet waarbij ik mijn aandacht niet bij het paard kan houden, neem ik het paard eerder kort of bij het halster zelf. Waarom? Omdat mijn handen sneller kunnen reageren - die reageren al zodra ze iets voelen veranderen in de spanning op het touw, instinctief, reflexmatig. Ik kan mijn aandacht dan bij andere dingen houden en voel via mijn handen wat er gebeurt. Communicatie via een slap lijntje en lichaamstaal vereist voor mij meer tijd en aandacht en vind ik daarom niet geschikt voor drukke situaties.
Dat geldt in manegelessen wat mij betreft ook - er zijn nog wel eens drukke en onoverzichtelijke situaties waarin ik mijn aandacht bij andere dingen heb, en voor die situaties vind ik de lossere bitloze hoofdstellen niet toereikend (en de minder losse vind ik weer niet geschikt voor een manege.)

Citaat:
en dat bitloos niet automatisch paardvriendelijker is kan ik me deels wel bij neerleggen maar is iniedergeval MONDvriendelijker (zeker bij de kleintjes die nog niet zo goed kunnen sturen etc)

De kleintjes die niet goed kunnen sturen trekken ten eerste niet aan de teugel (dat mogen ze niet, en als ze net beginnen luisteren ze daar nog braaf naar, het zijn meestal de iets minder kleine en ervarenere ruiters die te hardhandig kunnen zijn) en hebben ten tweede niet de handigheid om een paard pijn te doen. Om een paard echt vervelend in de mond te zitten, heb je ervaring nodig - zo niet dan trekken de meeste paarden gewoon de teugels uit je handen en is het opgelost. Af en toe wat onhandigheid kunnen paarden bovendien prima hebben, de problemen ontstaan veel meer uit stelselmatig hardhandig / onjuist rijden. Daar is bij 'de kleintjes' eigenlijk nooit sprake van.

En waarom zou iets mondvriendelijker moeten zijn? Ik vind het paardenwelzijn als geheel toch belangrijker eigenlijk - als het niet bijdraagt aan het gehele welzijn, heeft het wat mij betreft niet zoveel meerwaarde. De mond wordt meer met rust gelaten, maar de neus uiteraard weer niet - en dat is dus een afwegen. Iedereen mag een eigen keuze maken wat hij/zij het belangrijkst vindt, maar als je het wilt promoten op maneges denk ik dat je op z'n minst moet kunnen waarmaken dat het voor het hele paard beter is.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:59

ik denk ook dat het grootste probleem zit bij manege ruiters die op foto's en tv zien dat de paardjes in een 'kronkel' lopen en daarom ze paarden erin trekken en geen idee hebben wat daar aan vooraf hoort te gaan. In een manege les wordt er denk ik weinig aandacht verder aanbesteed om dat het daar meer gaat om een uurtje rijden.
Alhoewel niet alle maneges hetzelfde zijn want ken er ook eentje waar je wel leert rijden.
Blijft een lastige kwestie en ik durf niet te zeggen dat de paarden op een manege gelukkiger worden van bitloos, danwel boomloos.
Bedoel als de mensen denken minder controle te hebben bij bitloos en juist nog harder gaan trekken kan dit misschien wel meer pijn doen bij de paarden op een manege dan de bitten waar hun mond al gevoelloos voor is (en dat is erg dat ze gevoelloos zijn dat weet ik)

Rianneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:49

Jaimyliefje schreef:
Alle nederlandse maneges over op boomloos en ijzerloze kaptoom, wat zou dat een verbetering zijn!

dat ben ik niet met je eens, voor een boomloos zadel moet je een goede en stabiele zit hebben.
alle kinderen die bij een manege komen leren rijden hebben nog niet een bepaald stabiele zit, en dit is dus niet fijn en goed voor de rug van je paard.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:52

Ik vind het een goed idee mits de ruiters goed worden begeleid en de optoming correct word gebruikt! :j

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:40

Nou, liever een boomloos zadel dan wat je op de meeste maneges ziet:
Niet passende boomzadels die schuiven, klapperen, drukplekken bezorgen aan het paard, enz.

Ja, er zijn natuurlijk maneges waar dit niet geldt, ligt er helemaal aan waar je komt, maar eerlijk is eerlijk: er zijn er vééééél meer waar wel alles flut past.
Persoonlijk heb ik nog het allerliefst goede kwaliteit, fatsoenlijk passende boomzadels en (dubbelgebroken) sprengerbitjes... En dan voor de beginners ijzerloze kaptoom. (vind ik persoonlijk de fijnste bitloze optoming ;) voor dressuur althans)

Maar gezien voor de meeste maneges al geen fatsoenlijk tuig haalbaar is, vind ik boomloos en bitloos al een heel goede uitkomst... En daarbij is het nog altijd goedkoper dan die >1000 euro zadels, en perfect gevormde bitjes. Het is iig meer haalbaar, en naar mij idee vriendelijker.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:07

Shadow0 schreef:
Champie_Me schreef:
maar opzich Shadow0 moet je een paard ook kunnen laten ontspannen/zakken met een bitloos hoofdstel en ook met een bitloos hoofdstel kun je contact hebben...

Klopt, maar een bitloos hoofdstel is niet bedoeld voor voortdurende aanleuning. Het contact met een bitloos hoofdstel vereist meer concentratie, en in onoverzichtelijke situaties vind ik het niet precies genoeg. Als je in alle rust kunt rijden - prima. En buiten kom ik bij voorkeur helemaal niet aan de teugels. Het gaat me ook helemaal niet om het kunnen laten ontspannen of laten zakken, dat kan idd prima met bitloos.

Maar het gaat me vooral om de situaties waarin die ontspanning even lagere prioriteit heeft dan onverwachte dingen ontwijken.

Maar vergelijk het met het lopen met een paard aan de hand. Ik doe dat bij voorkeur met een niet-gespannen halstertouw en lichaamstaal. Als ik echter een onoverzichtelijke situatie door moet waarbij ik mijn aandacht niet bij het paard kan houden, neem ik het paard eerder kort of bij het halster zelf. Waarom? Omdat mijn handen sneller kunnen reageren - die reageren al zodra ze iets voelen veranderen in de spanning op het touw, instinctief, reflexmatig. Ik kan mijn aandacht dan bij andere dingen houden en voel via mijn handen wat er gebeurt. Communicatie via een slap lijntje en lichaamstaal vereist voor mij meer tijd en aandacht en vind ik daarom niet geschikt voor drukke situaties.
Dat geldt in manegelessen wat mij betreft ook - er zijn nog wel eens drukke en onoverzichtelijke situaties waarin ik mijn aandacht bij andere dingen heb, en voor die situaties vind ik de lossere bitloze hoofdstellen niet toereikend (en de minder losse vind ik weer niet geschikt voor een manege.)

Citaat:
en dat bitloos niet automatisch paardvriendelijker is kan ik me deels wel bij neerleggen maar is iniedergeval MONDvriendelijker (zeker bij de kleintjes die nog niet zo goed kunnen sturen etc)

De kleintjes die niet goed kunnen sturen trekken ten eerste niet aan de teugel (dat mogen ze niet, en als ze net beginnen luisteren ze daar nog braaf naar, het zijn meestal de iets minder kleine en ervarenere ruiters die te hardhandig kunnen zijn) en hebben ten tweede niet de handigheid om een paard pijn te doen. Om een paard echt vervelend in de mond te zitten, heb je ervaring nodig - zo niet dan trekken de meeste paarden gewoon de teugels uit je handen en is het opgelost. Af en toe wat onhandigheid kunnen paarden bovendien prima hebben, de problemen ontstaan veel meer uit stelselmatig hardhandig / onjuist rijden. Daar is bij 'de kleintjes' eigenlijk nooit sprake van.

En waarom zou iets mondvriendelijker moeten zijn? Ik vind het paardenwelzijn als geheel toch belangrijker eigenlijk - als het niet bijdraagt aan het gehele welzijn, heeft het wat mij betreft niet zoveel meerwaarde. De mond wordt meer met rust gelaten, maar de neus uiteraard weer niet - en dat is dus een afwegen. Iedereen mag een eigen keuze maken wat hij/zij het belangrijkst vindt, maar als je het wilt promoten op maneges denk ik dat je op z'n minst moet kunnen waarmaken dat het voor het hele paard beter is.

Misschien gaat het offtopic, maar ik kan me eigenlijk helemaal niet in jouw post vinden. Er zijn zeker wel bitloze optomingen waarmee je met een constante aanleuning kunt rijden, en die daarbij net zo nauwkeurig zijn als met een bit. Een voorbeeld hiervan is een sidepull met een brede, zachte neusriem. De teugels zitten direct vast aan de zijkanten van het hoofd; er is geen ruis, dat is niet anders dan bij een hoofdstel met een bit. Ik zou niet weten waarom er mee concentratie voor nodig zou zijn, kun je mij dat uitleggen? Ik zou ook niet weten wat er niet precies genoeg aan is? Er zijn een aantal bitloze hoofdstellen op de markt die inderdaad ruis kunnen geven (sommige hoofdstellen met een gekruiste teugelvoering bijvoorbeeld) maar die zouden dan ook geen voorkeur hebben om te gebruiken.
Onverwachte dingen ontwijken: een manegepaard weet prima hoe die het bit moet ontwijken, en zo zal die ook weten hoe die de druk van een bitloos hoofdstel kan ontwijken. Als ze willen gaan ze sowieso wel...
Buiten zou ik juist minder snel met losse teugel rijden: je bent dan veel makkelijker laat met ingrijpen. Bovendien kun je buiten prima trainen: bakwerk hoeft niet altijd dressuur te zijn en dressuur niet altijd bakwerk. Een paard stel je makkelijk aan de hulpen door hem aan het werk te zetten; de aandacht bij jou te laten krijgen, zeker wanneer er afleiding is. In die zin zou ik juist een paard buiten wat laten doen, zeker als je je niet helemaal zeker zou voelen.

Ook met lopen aan de hand zou ik juist altijd het paard achter mij willen hebben met een slap touwtje, en echt nooit mijn hand aan het halster. Als ze gaan trekken winnen ze sowieso: je moet slimmer zijn. Juist in een drukke situatie moet je met jouw 'energie' kunnen uitstralen: er is niets aan de hand. Als je naast het paard loopt of nog erger: het stevig vasthoud, gebeuren er imo juist gemakkelijker ongelukken. Het paard hoeft maar opzij te stappen en je bent plat. Het heeft geen respect voor jouw ruimte, en dat is iets wat je in een lastige situatie juist wel wilt. Als het paard aan een zo los mogelijk touwtje loopt dan is het verschil tussen druk-geen druk duidelijker en heb je nog diverse middelen in de hand: voorbeeld: je kunt je 'leidhand' gebruiken om richting te geven en het uiteinde van jouw typen als propeller voor het paard zelf houden. Dat soort dingen hebben ze snel door.
Daarbij moet je een druk/nerveus paard júist buiten jouw ruimte houden. Naast jouw eigen veiligheid maakt ook die duidelijkheid een paard uiteindelijk rustiger. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:39

TurdusMerula schreef:
Misschien gaat het offtopic, maar ik kan me eigenlijk helemaal niet in jouw post vinden. Er zijn zeker wel bitloze optomingen waarmee je met een constante aanleuning kunt rijden, en die daarbij net zo nauwkeurig zijn als met een bit. Een voorbeeld hiervan is een sidepull met een brede, zachte neusriem.

Ik heb het opgezocht maar een sidepull is toch in feite rijden op de neusriem? Dan kan ik alleen maar zeggen dat het mijn ervaring is dat het heel anders, en veel minder fijn voor mij, voelt. MIsschien heb ik de verkeerde hoofdstellen getroffen, en de verkeerde paarden die niet echt gewend zijn aan continu contact met hun neus, maar de bewijslast ligt wat mij betreft bij de promoters van bitloze hoofdstellen: ik zie de meerwaarde niet en vind ze niet geschikt voor continu contact.

Citaat:
Onverwachte dingen ontwijken: een manegepaard weet prima hoe die het bit moet ontwijken, en zo zal die ook weten hoe die de druk van een bitloos hoofdstel kan ontwijken. Als ze willen gaan ze sowieso wel...

Oh, maar het is ook niet om het paard onder controle te houden, maar om zelf snel te kunnen voelen wat er gebeurt.

Citaat:
Buiten zou ik juist minder snel met losse teugel rijden: je bent dan veel makkelijker laat met ingrijpen.

Tsja, we hebben hier polder: je kunt alles waar je voor in zou moeten grijpen al kilometers vooraf zien en je kunt alleen maar rechtuit - of je ziet het als je er bovenop staat en dan is er niks meer in te grijpen. :) Dus als het even kan doe ik het lekker op een lang teugeltje.

Citaat:
Bovendien kun je buiten prima trainen: bakwerk hoeft niet altijd dressuur te zijn en dressuur niet altijd bakwerk. Een paard stel je makkelijk aan de hulpen door hem aan het werk te zetten; de aandacht bij jou te laten krijgen, zeker wanneer er afleiding is.

Met de afleiding buiten hoef ik eigenlijk niet zoveel te doen. Ik voel me zeker, ik geniet van de omgeving, en verder gaan we vooral rechtdoor. Ik heb nooit zo de behoefte om me daar mee bezig te houden. Je zult ongetwijfeld buiten de bak kunnen trainen maar dat hoef ik gelukkig niet - en ook binnen de bak gaat het mij niet om de training waar het bit voor nodig is. Die training kan best zonder bit, dat geloof ik echt wel.

Citaat:
Ook met lopen aan de hand zou ik juist altijd het paard achter mij willen hebben met een slap touwtje, en echt nooit mijn hand aan het halster. Als ze gaan trekken winnen ze sowieso: je moet slimmer zijn. Juist in een drukke situatie moet je met jouw 'energie' kunnen uitstralen: er is niets aan de hand.

Dat kan ik ook prima met mijn hand aan het halster hoor :) Maar mijn lichamelijke reacties (gewoon, direct op gevoel van mijn hand) zijn gewoon beter en sneller dan als ik op mijn ogen en houding vertrouw. En de reacties van het paard zijn op iets wat ze voelen ook sneller en directer dan als ze moeten reageren op wat ze zien.

Je reacties van je handen op iets wat er met je handen gebeurt zijn altijd sneller dan als je dat via een niet-direct contact moet doen. Ik weet niet of je het 'trucje' kent waar iemand anders iets vastheeft (ik geloof een briefje van 10) en jij het moet vangen zodra die het loslaat. Als je je hand op z'n pols legt, lukt het, als je het moet doen op wat je ziet ben je te laat. Je reactiesnelheid is gewoon te groot, die is bij direct contact gewoon kleiner. Bij jouw en het paard. Is verder niks principieels of mysterieus aan. En die reactiesnelheid vind ik van belang in onoverzichtelijke situaties. (En het buitenrijden is bij ons duidelijk geen onverzichtelijke situatie, in tegendeel.)

Citaat:
Daarbij moet je een druk/nerveus paard júist buiten jouw ruimte houden. Naast jouw eigen veiligheid maakt ook die duidelijkheid een paard uiteindelijk rustiger. :)

Maar het punt is dat niet het paard onrustig is, maar de situatie. Ik loop wekelijks naast de paarden, ik heb inmiddels enige ervaring, en ik kan ze met lichaamstaal en wat stem heel prima duidelijk maken wat ik wil, dat is echt het punt niet. Daarnaast kun je met kracht bepaalde dingen wel degelijk voorkomen: als je het hoofd van een paard uit balans brengt (en eh, dit is een voorbeeld van het principe en NIET van hoe ik een bit wil gebruiken) kun je voorkomen dat een paard bokt. Of als het op de grond ligt, dat het opstaat.

Ik vind het ontkennen van kracht als manier om problemen dan ook zo... zo... naief, denk ik. Natuurlijk, een paard in blinde paniek hou je niet tegen. Maar hoeveel paarden in blinde paniek heb je nou? De paarden met wat schrik en wat joligheid hou je wel tegen - en dat zijn er bij mij in elk geval heel wat meer. Ik doe dingen graag met weinig gedoe, weinig moeite en weinig druk, dus waar ik het kan met een simpele houding en verder niks zal ik het doen. Maar waar nodig spreek ik alle reserves aan die ik heb - ook de lichamelijke.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:13

Een sidepull heeft naast de neusriem ook nog een gedeelte wat tegen de wang aanzit. Zomaar een plaatje van internet, waarop je dat duidelijk kunt zien: http://thefoxtrotter.com/images/GingerSidePullCrop.jpg
Ik heb ook ervaring met het rijden aan de neusriem en met het rijden aan verschillende sidepulls, en daar zit zeker verschil in. :)

Ook ik heb urenlang naastgelopen, jarenlang... En ook ik zal altijd alles gebruiken wat ik in huis heb wanneer er sprake is van een noodsituatie, en daar zal ook kracht bij zitten. Maar da's de essentie niet. Natuurlijk is het net wat anders als er een mindervalide ruiter op het paard zit dan wanneer je er alleen zelf naast loopt, de manier waarop het paard stopt/tot orde komt kan dan net belangrijker zijn dan de gehoorzaamheid an sich...
Maar dan is de situatie anders. :)

Overigens is het aanvoelen imo juist niet een kwestie van voelen wat er met het hoofd gebeurd; de rest van het lijf geeft je net zo veel informatie en je kunt niet per ongeluk via je handen die spanning van jezelf meenemen naar het hoofd. :)
Al reageer je sneller, je positie is gewoon minder veilig, want het paard in 'jouw ruimte'.

Ik vind mijzelf ook zeker niet naïef. Ik heb mijn paard even lang afwisselend met bit en bitloos gereden (echte inrijden vooral bitloos) als compleet bitloos. Ik heb bitloos langs de extreem drukke verkeersweg gereden in alle gangen, paard is er een keertje met bit en een keertje zonder bit goed vandoor gegaan (en beide keren duurde het even voordat ik weer wat te zeggen had). Ik heb veel manegepaarden bitloos gezien, zowel binnen als buiten de bak.
Niet dat dat nu zoveel ervaring is, of dat ik mijzelf daardoor 'goed zou vinden', zeker niet. Maar voor mij is het genoeg info om te zien dat het hem daar niet in ligt. :)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:29

Ik heb gestemd: 'Ik ben het er mee eens en wil best meehelpen', alleen is in mijn ogen bit- en boomloos niet per DEFINITIE vriendelijker.
mijn stem telt dus niet meer...

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:00

als ik zo naar de stemmen kijk is het grootste deel voor een bit-/boomloos (net zoals ik!)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:33

Vind het overdreven allemaal. Al dat "loze" gedoe.
Bitloos of met bit maakt niet uit. Leer de beginners eerst maar eens met wat privélessen aan de longeerlijn. Leer ze zitten en geef ze desnoods een halstertouw om vast te houden dat om de nek hangt. En voor de rest is het gewoon een GOEDE basis en bitloos is per defenitie niet gelijk aan een goede basis en kan net zo goed aan getrokken worden en is zeker niet vriendelijker met het getrek.
Daarbij heb je voor boomloos volgens mij best een goede zit voor nodig om het paard niet te veel in de weg te zitten dus vind dat ook niet beter dan een boomzadel.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:11

Monica_1987 schreef:
Vind het overdreven allemaal. Al dat "loze" gedoe.
Bitloos of met bit maakt niet uit. Leer de beginners eerst maar eens met wat privélessen aan de longeerlijn. Leer ze zitten en geef ze desnoods een halstertouw om vast te houden dat om de nek hangt. En voor de rest is het gewoon een GOEDE basis en bitloos is per defenitie niet gelijk aan een goede basis en kan net zo goed aan getrokken worden en is zeker niet vriendelijker met het getrek.
Daarbij heb je voor boomloos volgens mij best een goede zit voor nodig om het paard niet te veel in de weg te zitten dus vind dat ook niet beter dan een boomzadel.

heb hier al vaker gereageer dmet een soort gelijk bericht/mening. Ook ben je met boomloos snel te zwaar of met lichtrijden/ springen is het niet altijd goed voor de rug van de paarden!

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:09

Ik kies voor overig haha,
maar ik vind dat het er aan ligt hoe je ermee rijd dan kan je een beginner wel boomloos gaan laten rijden maar als er hele tijd aan getrokken word is het even erg als met een bit,
als je gewoon goed met een bit kan omgaan en je paard dan ook een vriendelijk bit in heeft is er niets aan de hand vind ik.
Maar als er op een goede manier bitloos gereden kan worden is dat ook fijn.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:12

Ik heb net op een Clinic zowel met bitloze als met bit optomingen geexperimenteerd hoe dat voelt aan je handen als iemand anders ze gebruikt. Zowel bit als bitloos kunnen verschrikkelijk hard zijn, en flink knijpen in je handen en been. Wat dus een goede oefening zou zijn voor alle beginnende en gevorderde ruiters, wat ook simpel thuis te doen is en amper tijd kost maar een flinke eye opener is, waardoor je toch iets bewuster met de mond van het paard omgaat. Want wat sommige posters hiervoor ook zeggen, de hand van de ruiter maakt het bit. En ik heb ondervonden dat je dat gewoon letterlijk moet nemen!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:15

Paardvriendelijk harnachement.. Tsja, wat is paardvriendelijk? Elk paard reageert anders op verschillende optomingen dus helemaal bitloos of boomloos zal het nooit worden en dat is maar goed ook wat bitloos hoeft helemaal niet vriendelijker te zijn. Ik stem dan toch op 'paardvriendelijk les' helaas staat die keuze er niet bij! :+