bitloos, minder makkelijk sturen/stoppen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rangeela

Re: bitloos, minder makkelijk sturen/stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:48

Ik kan minder makkelijk stoppen als ik er achterstevoren op zit! Haha, wel super spannend, en je krijgt een hoop aandacht ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:25

Eigenlijk is het toch heel vreemd dat veel mensen denken dat 'het stuur en de rem' bij paarden in hun mond zit.
Alle andere diersoorten zijn blijkbaar wel prima zonder een ijzeren ding in hun mond te hanteren.

Hier wordt het mooi geïllustreerd: http://www.bitloospaardrijden.info/vergelijk.htm

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:04

jovi helemaal mee eens! Nog steeds jammer dat er van jongs af aan wordt aangeleerd te sturen met de teugels. Paarden reageren op je lichaam, dus daar kan je al makkelijk mee sturen en stoppen. Je moet je paard hier alleen op een goede manier op trainen. Als je paard niet te stoppen is, ligt dit meestal niet aan je materiaal maar aan de band, communicatie, vertrouwen of respect ;)

eef_paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 15:58

Ik merk in sturen geen verschil ;)
Wel merk ik (bij mijn pony) dat de ene bitloze optoming beter stuurt dan de ander.
Ik rij altijd met een low sidepull. Maar vandaag ging ik het eens met een touwhalster proberen.
Daar reageert ze veel ''sneller'' op dan met de sidepull.
Dit komt natuurlijk omdat een touwhalster scherper is dus je moet er wel bewust van zijn geen constante teugel druk te gerbuiken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:39

Ik kreeg onlangs een leuke opmerking toen ik midden in het dorp stond waar het echt een gekkenhuis was: "dat is wel knap hoor zo zonder bit" +:)+ +:)+ Ja... ja. Mijn antwoord was "je moet ze goed africhten" :D Nou ja africhten paard heeft een dressuur basis en westernbasis achter de kiezen en ik ben van de een op de andere dag gewoon overgestapt op een touwhalster en hup naar buiten.

Van de week hadden we nog een heus hindernis parcour langs de weg YES: grote auto's , man met een asfalt drilboor die gewoon lekker doordrilde, grote kraanmachine en een heleboel grote zakken met grind. Ik zie dat wel weer als een uitdaging dan met zo'n simpel halstertje..dus na 16 jaar toch nog een leuke uitdaging gevonden en is het nog steeds niet saai.

Ondanks dat het over het algemeen goed gaat(steeds beter zelfs) had ik vandaag toch wel een zware miscommunicatie met mijn paard :( en moest ik toch even optreden. Het blijft een haflinger he :D
Maar daarna was het weer goed en hebben we fijn ons rondje afgemaakt. Ik merk wel nu ik weer wat vaker een staprondje doe dat de knopjes ook weer tevoorschijn komen (neckereining, stops etc etc).

Ik rijd met een touwhalstertje.
Ik heb ook zo'n kruisding maar dat vind ik niks, beetje idee van kop insnoeren. Touwhalster(met neusbontje) ben ik ook niet heel blij mee zeker niet met die miscommunicatie van vandaag, ik wil er wel graag eentje met een breder neusstuk en die heb ik net gezien bij lovelance voor een schappelijk prijsje .
Het fijnste lijkt mij voor de haf een Bosal of een sidepull maar voor die enkele ritjes in de maand een beetje aan de dure kant dus het touwhalstertje met een breed neusstuk is denk ik een mooie tussen weg.

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:09

Eigenlijk moet je rijden met je benen.
En zonder zadel rijden is beter voor je dan met zadel.
Je gaat veel beter zitten.
Eigenlijk is de juiste volgorde dat je niet zoals de meeste maneges begint met zadel, nee gewoon zonder.
Eerst leren zitten. Als je dat onder de knie hebt, dan met zadel.
Met zadel zit je dan wel iets steviger maar als je eenmaal met zadel rijd en dan nog moet leren zonder te rijden lukt dat bijna niet omdat als je paard een scherpe bocht maakt en je rijd zonder zadel, je er dan bijna afkukeld.
Dus...
Dat was mijn theorie over het zadel...
Eigenlijk is met of zonder bit hetzelfde als met of zonder zadel.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:45

Ik rijd er 2 met sidepull en 1 met een kruislings hoofdstel en heb ook geen problemen met "besturing". Inderdada gewoon met mijn zit rijden. Er zitten weleens mensen op mijn paard die normaal op de manege rijden en die hebbenniet eens in de gaten dat ze er zonder bit opzit. Zit gewoon tussen de oren denk ik. Ik vind het ook een kwestie van opvoeding dat ze gewoon netjes moeten lopen op je zit en zich goed laten sturen.

cceellii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:19

Ik merk geen verschil tussen geen bit of met bit. :P

SuperSvala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:11

de meiden rijden bij mij op de shetten ook zonder bit,
misschien kun je je vader uitleggen dat een beginner misschien maar beter zonder bit kan rijden.
als het paard geen pijn overhoud aan een ruiter die met zijn handen alle kanten opwiebelt zal hij ook niet snel geneigd zijn om te vluchten...

Moderatoropmerking:
Dit topic is verplaatst van NA naar YRT.