kan een manegepaard veranderen als hij eigen paard wordt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:07

Hier heb ik al eens een topic over gestart ;)
Komt erop neer dat je met veel geduld en tijd al veel kan bereiken. Natuurlijk niet op een halfjaartje, maar als je er echt tijd in stopt lukt het wel. Aan de teugel is geen dóel van het rijden, maar een gevolg van ontspanning, hou dat goed voor ogen en dan kan je zowat elk (zowel mentaal als fysiek gezond) paard nageeflijk krijgen ;)

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:07

tact, ontspanning - aanleuning.

Een paard wat door de bak heen sjokt is niet ontspannen, dat is niets meer dan een sloom paard.'

Een paard wat lekker actief is, goed op het been is en ontspannen is gaat nageven.

Met een hulpteugel naar beneden sleuren of begrenzen is niet de juiste manier.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:08

Ja! Een meisje uit mijn ponyclub les heeft een pony die altijd op de manege staat. Ze rijd nu wedstrijden met hem en hij heeft bij zijn vorige particuliere eigenaar M gelopen! :)) dus dat kan zeker :) mits de nieuwe eigenaar de pony goed rijd, maar dat is met alle paarden zo ;)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:09

Aladinnetje schreef:
joyce2 schreef:
alladinnetje: is dat aan de teugel zo'n belangrijk punt voor jou? Elk paard kan nagefelijk en aan de teugel lopen, maar daar is wel een basis voor nodig en een vaardige ruiter! Ik denk dat je je veel beter over andere dingen druk kan maken bij het kopen van een paard, dan alleen over of hij wel aan de teugel kan...

Stel je koopt het paard en je neemt goed les, dan komt dat echt wel, alleen je moet het niet met een vingerknip willen.

ik wil ooit met hem wedstrijden gaan rijden en dan is het verplicht om je paard nageefelijk te kunnen rijden dus in die zin is dat best een belangrijk iets...

negeeflijk rijden is niet verplicht. Het is wel 'verplicht' dat het een ontspannen paardje is, en zoals ik al zei is nageeflijkheid op zich geen doel of verplichting op wedstrijd, maar een gevolg van die ontspanning ;)

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:10

Ik heb het al regelmatig meegemaakt dat een traag en niet-gemotiveerd verkocht manegepaard veranderde in een dier met top-allure en sierlijke bewegingen...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:17

Aladinnetje schreef:
joyce2 schreef:
alladinnetje: is dat aan de teugel zo'n belangrijk punt voor jou? Elk paard kan nagefelijk en aan de teugel lopen, maar daar is wel een basis voor nodig en een vaardige ruiter! Ik denk dat je je veel beter over andere dingen druk kan maken bij het kopen van een paard, dan alleen over of hij wel aan de teugel kan...

Stel je koopt het paard en je neemt goed les, dan komt dat echt wel, alleen je moet het niet met een vingerknip willen.

ik wil ooit met hem wedstrijden gaan rijden en dan is het verplicht om je paard nageefelijk te kunnen rijden dus in die zin is dat best een belangrijk iets... |(
maar misschien idd wanneer hij een eigen paard zou zijn dat hij dan veranderd? en idd les blijven nemen uiteraard. nu moet ik zeggen dat ik ook niet zo'n ster ben met paarden nageefelijk krijgen.. :P :o

bij mij in de les rijdt er een vrouw en ik weet niet hoe ze het voor elkaar krijgt, maar ze krijgt het moeilijkste paard van stal (een gelderse merrie met een harde mond die nooit aan de teugel wil) helemaal nageefelijk! zij is er echt zo goed in! en ik dus gewoon zo slecht erin.
ben jaloers..

euhm, waar haal je die verhaaltjes vandaan? :+ dat is niet verplicht hoor... en wat dat ontspannen betreft wat iemand hierboven zegt, dat is ook een broodje aap kijk alleen maar naar de 'toppaarden' die een stel gespannen stuiterballen zijn. Ontspanning is zeker een plus en je zal wellicht minpunten krijgen, maar uiteraard kan je gewoon wedstrijden starten :j zoals ik al eerder zei, zit niet zo in over dat 'aan de teugel' laat 't vooral niet 'links rechts gesjor' aan de teugel worden. Want daarmee bereik je niks! ga eerst eens voor ontspanning zoeken :) en meid, reken er ook niet op dat dit met een 'paar lesjes' is opgelost of in enkele weken, want geloof me, dit kost tijd! Mijn paard heeft moeite met galloperen en ik heb er ondertussen 4 jaar, en het is zeker onwijs verbetert maar het blijft een moeilijk punt een oefenpunt :j

Chocotof

Re: kan een manegepaard veranderen als hij eigen paard wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:21

Ontspanning is helemaal geen broodje aap.

De paarden op grand prix niveau zijn heet ja.
Probeer maar eens een grand prix te rijden met flegmatiek paard.

Ontspanning als in het accepteren en opzoek van de ruiterhand zul je toch echt wel nodig hebben als je een paard "aan de teugel" zoals dat hier genoemd wordt wil hebben.

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:50

Aladinnetje schreef:
kelly_Utah schreef:
Ja, want er zijn mensen die er niets aan doen, dan krijgen ze een onderhals, en dat is een grote bult spieren, die zet het paard op als hij gaat rijden, omdat hij dat bij elke ruiter doet (warschijnlijk heaa ;) )
En als jij hem ontspannen rijd, en die spieren aan de onderkant van zijn/haar hals ontspannen, kan het na een tijd makkelijker..
Maar ik heb het wel over maanden hea. Niet over enkele weken ;)

En andere manegepaarden lopen warschijnlijk makkelijker omdat daar misschien wat meer van gevraagd wordt. En ze het ene beetje gewend zijn, ik rij ook een pony op de manege, die bij iedereen niet nageeflijk loopt, maar bij mij wel, omdat ik er gewoon veel van vraag, en ze me goed kent, en weet wat ik van d'r wil..
En anders, huur hem/haar een tijd, dan kan je het misschien zo merken, en dals dat goed gaat, kopen ??

ik heb hem een paar maanden 2 dagen per week geleasd maar ik krijg hem alleen een klein beetje naar beneden met een thiedemann, niet met een martingaal. :(

Maar onlangs die 2 dagen, rijden er ook nog andere mensen op.
Want ik heb een tijd een pony vol gehuurd, en die is toen sprongen vooruit gegaan.
Hij moet je gewoon goed leren kennen, en weten wat je wil en kan.
En anders neem privéles, dat kan ook helpen.

Groetjes Kelly

@Chocotof
Idd, die zijn heet ja!
Maar mijn verzorgpaard heeft M gelopen volgens mij. En is ook zo heet als iets.
Maar zij kan ook hoger aan.
Maar ontspanning is ook nodig.
Bij hete paarden is dat alleen wat moeilijker te bereiken,.