Paard kopen van 15 is dit goed ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:06

Sabbientje schreef:
Als je hogere dessuur wilt rijden, dan is 15 misschien oud.
Maar voor gewoon recreatief, lesje, en zo nu en dan een wedstrijdje kan het allemaal best.

Oud? Bonfire was 17 toen hij Olympisch kampioen werd!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:27

beantsje schreef:
Sabbientje schreef:
Als je hogere dessuur wilt rijden, dan is 15 misschien oud.
Maar voor gewoon recreatief, lesje, en zo nu en dan een wedstrijdje kan het allemaal best.

Ik bedoel dan ook om er nu mee te gaan beginnen.

Bonfire is volgens mij vlak daarna met pensioen gegaan....

Joyce_Alwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:33

leeftijd zegt helemaal niets, als ze er nog lekker bij zijn is het juist alleen maar handig om een wat ervarener paard te kopen! ik zou zeggen geen enkele reden om het niet te doen :D
ben zelf ooit ook begonnen met een 12 jarige merrie :)

Angelatommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:43

d_amersfoort schreef:
Lijkt me helemaal prima. Juist heel verstandig om geen jong paard te kopen maar een ervaren paard dat je kunt vertrouwen en waar je veel van kunt leren. Zou het zeker doen!

inderdaad :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:46

beantsje schreef:

18 jaar.

Ach ik heb er al eens een van 19 gekocht en die is toch L2 geworden op d'r 23ste. :=

Borg

Re: Paard kopen van 15 is dit goed ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:56

Beter een 15-jarige die alle tijd heeft gekregen om tot bloei te komen, dan een 10-jarige die veel te jong overvraagd is en die je twee jaar later compleet versleten moet laten inslapen.
Ik zou hem wel laten keuren, maar dat zou ik bij ieder paard, jong of oud, laten doen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:02

S_R_A_H_A schreef:
Hallo, ik ben al een tijdje opzoek naar een goed paardje voor mij en mijn mama. Nu hebben we echt ons droompaard gevonden. Super braaf onder het rijden, loopt parcours, verkeers en trailermak ( een goed leerpaard dus). Hij is nog heel vinnig. Ondertussen is hij 15 jaar en willen we ermee op lrv starten wat denken jullie hiervan ?

Als hij klinisch en röntgenologisch goed is, en met name klinisch, en hij voldoet aan alle eisen, DOEN.
Beter veel plezier met een van 15, dan eeuwig tobben met een jonkie.

anne1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:52

15 is echt niet te oud hoor?

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:33

Zeer mooie leefstijd hoor :)
Mijn vorige verzorgpony was 16, en die loopt nu ook volop wedstrijden enzo :)

Succes ermee!

Jitske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:42

Ik heb mijn paard ook gekocht toen ze pas 15 was! Niks mis mee hoor! 8-)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:31

Als jij je er goed bij voelt en het paard is voor de rest in orde waarom niet. Neem aan dat jij degene bent die er voor gaat zorgen dus jij moet het ermee doen.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:39

Hangt van paard tot paard af hoor, dat hij nog jaren meekan bedoel ik, hierin ga ik dus mee met jury.
Het is waar dat veel paarden van 15 nog jaren meekunnen, zelfs in de wedstrijdsport (Bonfire is inderdaad een heel goed voorbeeld). Maar, het kan ook niet zo zijn, en daarbij spreek ik wel uit eigen ervaring. Onze fries begon op z'n 14 al te sukkelen met zijn conditie, intens dressuur werd recreatief rondhobbelen in de bak, recreatief rondhobbelen werd korte buitenritjes in stap. Vorig jaar hebben we hem verkocht, staat nu op een weide van z'n pensioen te genieten. Hij is nu 16, niet heel oud dus. Dus die algemene 'paarden van 15 kunnen nog jaren mee' regel kan je iig al schrappen.

Aangezien hij nu nog wedstrijden rijdt en veel ervaring heeft denk ik dat je het er maar op moet wagen. Zoals je al zei is hij jullie droompaard dus grijp die kans!

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 00:03

Ik heb afgelopen november ook een 15jarige gekocht die toen al inmiddels een jaar geen wedstrijdring meer gezien had.
Stond meer op het land dan dat ermee gereden werd.
Toen ik hem ging rijden had hij al dik een week stilgestaan.
Pony begint nu weer helemaal op te bloeien, en was op zowel klin als ront keuring helemaal tiptop in orde.

Hij had voordat hij stil kwam te staan Z2 dressuur gelopen en L-E gesprongen.
Hij gaat nu een nieuwe carriere tegemoed als springpony tussen de paarden.
Mijn instructeur heeft zat paarden uitgebracht in het Z-ZZ leid paarden op en rijd voor anderen.
Die wilde hem zo overkopen, de beste man boeide het niet dat de pony "al" 15jaar is en dat hij nooit hoger als een 1m parcours landelijk gelopen heeft..

Leeftijd zegt echt lang niet alles..

Gewoon laten keuren..

(dat de mijne een jaar amper wat gedaan had kwam omdat de eigenaresse een auto ongeluk gehad had. Deze kon niet langer als 15min rijden. Verder reed er af en toe weleens iemand op maar absoluut niet meer op sportniveau. Zijn ritjes werden beperkt tot buitenritten en een rondje door de bak ;) )

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 05:14

Leeftijd zegt absoluut niks... Kijk gewoon naar het desbetreffende paard en zijn/haar condite.
Is de conditie nog goed en heeft het paard plezier in het werk, is het prima en is 15 jaar dus helemaal niet oud.

Daar en tegen zijn er genoeg paarden die zichzelf erg oud vinden met 15 en niet meer hard willen werken. Die genieten van heerlijke buitenritten, maar inkakken als ze in de bak moeten 'werken'

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 08:00

Ik zeg doen (mits goedgekeurd natuurlijk).
15 is niet oud voor een paard en zoals je zelf al aangeeft is hij nog wakker genoeg. Een 15 jarige kan makkelijk nog jaren mee en het is ook nog eens een goed 'leer' paard!

Succes!

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:03

15 is een prachtige leeftijd :)

Iedereen wil tegenwoordig maar een jong paard, maar juist van een ouder paard kun je, zeker als minder ervaren ruiter, zo ontzettend veel leren. Als ze gewoon gezond is (maar dat geldt natuurlijk voor alle paarden van alle leeftijden) zou ik het zeker doen!

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:54

15 is niet oud,, ik heb mijn paard ook pas gekocht toen ze 15 was :)

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:46

mijn poownie op d`r 18e gekocht <3 , geen seconde spijt van.
springt nog tot over haar borst hoogte, makkelijk nagevelijk (erg soepel
dus!) ik zou het doen :Y)

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:04

Ik vind 15 jaar ook niet oud. Wel kan het idd per paard verschillen, net als bij mensen.
Ik heb mijn pony met 14 jaar gekocht ze is nu bijna 19 en hoog drachtig van haar 9de veulen (mijn 2de) en is nog super fit. Ik rij er ook nog gewoon mee (oke nu dan ff niet tot het veulen geboren is en een paar weken oud is) Maar ze heeft nog alle plezier in het rijden en leert snel. Wel zou ik net als andere zeggen haar laten keuren. Mij is het destijds afgeraden door veel mensen om de leeftijd, maar ik heb echt nog geen seconde spijt van gehad. Als het je droom paard is en hij is verder goed en gezond zou ik het zeker doen, ik ben ook van mening dat als je voor de eerste keer een eigen paard koopt beter een wat ouder ervaren paard kunt kopen dan en jong dier.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:34

De mijne is nu 21 jaar en voelt zich nog steeds een 3-jarige!! :D Iedereen zegt dat ik nog minstens tot haar 30 kan blijven rijden!!

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:05

Soprano schreef:
De mijne is nu 21 jaar en voelt zich nog steeds een 3-jarige!! :D Iedereen zegt dat ik nog minstens tot haar 30 kan blijven rijden!!

Dit is overigens een filmpje van eergisteren, waar ze even wou bewijzen dat ze echt geen 21 is :D
http://www.youtube.com/user/sorane#p/a/u/0/txtEtDTfL1w

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:28

Gewoon doen!
Mijn bijrijdpaard is 19 en gaat nog prima.
Hij denkt dat nog een jonge bok van 4 is :)

Chanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:03

Leuk! Prima..
Ik zie niet waarom niet, alsie nog lekker actief is...
En paarden kunnen onwijs oud worden :D

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:32

Mijn paard was ook 15 toen ik hem kocht. (hij is nu 23). Ook hij was het paard die ik wilde hebben. Ik heb hem van z'n 16e - begin 20e uitgebracht op wedstrijden. Ik heb geen seconde spijt van de koop gehad. Een beter paard heb ik me niet kunnen wensen!

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:38

kan prima lijkt me! alleen zou ik wel even z'n geschiendenis na kijken. wat hij allemaal heeft mee gemaakt en heeft gedaan.