Volg jij de regeltjes wel?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

R0oszs

Re: Volg jij de regeltjes wel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:32

Deur vrij roepen wij wel anders kom je gewoon de bak niet in of uit. nouja als er een of twee mensen rijden valt het wel mee maar anders :P

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:35

hmm
- ik zadel aan de hand hoe ik mijn zadel vastheb (soms links en soms rechts)
- zweepje wisselen doe ik niet, ik kan het niet vasthouden met mijn linkerhand :=
- ik stap wel altijd netjes links op :j

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:48

Ik stap links op en zadel ook links.
Absoluut niet omdat dit regels zouden zijn, maar puur omdat ik dat zo gewend ben.
Denk dat wanneer ik rechts opstap ik er net zo hard weer af mieter met mijn 46 jaar :D
Zweep wisselen doe ik niet, dan blijf ik aan de gang omdat ik veel figuren rijd.
Cap heb ik meestal ook niet op trouwens want ik krijg daar knetterende koppijn van.
Wel probeer ik altijd in de bak zo te passeren dat je elkaar niet hindert.
In het bos blijf ik als het hek het toelaat zitten, heb ik knollie goed aangeleerd :D
Ik ga wel altijd over in stal als er mensen of andere ruiters langs komen.
Ach ja....proberen beleefd te zijn en te handelen zoals je zelf graag behandelt wilt worden is mijn motto.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:55

Ik werk op de rijschool van Versailles. Hier wordt ons geleerd ons aan de regels te houden.
Alles correct, perfect en zoals het hoort. Opstappen, zweep ompakken, regels rijbaan, volgorde poetsen etc.
Hoort natuurlijk ook wel een beetje bij het 'imago' ( als het ware ) van een rijschool als de onze.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:57

Ik wissel heel netjes van zweep en stap ook altijd links op, dit eigenlijk allemaal uit gewoonte :j
Heel af en toe moeten we rechts opstappen, om gewoon eens even iets anders te voelen.
En die gewoonte is er zo ingesleten, dat het best moeilijk is om rechts op te stappen :+
Wel wissel ik soms de volgorde van poetsen.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:16

Ik doe niet aan regeltjes, wel aan gezond verstand en goed fatsoen.

Ik poets mijn paard als ik er zin in heb. Anders haal ik de strootjes uit haar staart, kijk even of de plek van het zadel schoon is en dan gooi ik het zadel erop aan de kant die het beste uitkomt. Dan loop ik met mijn paard naar buiten en hobbelt zij links, rechts, of achter me, met of zonder touw. Ik stap op aan de kant waar de beugel het laagst hangt als er verschil is en anders waar het uitkomt. Ik singel aan op stal en eenmaal in de bak kijk ik of er nog een gaatje bij moet. Ik gebruik geen zweep, daar heb ik de uiteinden van mijn teugels voor :P Al heb ik die ook niet echt nodig hoor. Ik draag wel altijd een cap, mijn paard is nog geen 4 jaar en een echte merrie dus ik kijk wel uit :D En fatsoenlijk in- en uitstappen. Lijkt me nogal logisch, behoud van je paard he...!

Ik hou me wel aan de standaard bakregels voor de veiligheid.

Op buitenrit blijf ik netjes aan de kant rijden en passeer ik anderen in stap. Doen er zich potentiele gevaarlijke situaties voor zet ik mijn paard stil of stap ik desnoods af. Buiten aan de hand loop ik waar het het meest praktisch en veilig is.

Allemaal beetje best wel logisch lijkt me :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:23

Ja, ik volg denk k wel veel regeltjes. Ik stap links op, zadel links (paard stopt om op een stem commando), pak mijn zweep over, heb mijn jas dicht of uit, alle passantjes vast (vind het ook vervelend als ze niet vast zitten)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:02

Regeltjes zijn er uit functionaliteit of uit komen uit traditie.

De eerst regeltjes volg ik wel, die tweede niet.

Zo loop ik meestal rechts naast mijn paard, stap zowel links als rechts op, gebruik nooit een zweep (geen bit, geen ijzers, geen sporen, enz.), doe graag lekker gek...

Voorrangsregels in de bak enzo zal ik me altijd aan houden, mederuiters passeer ik voorzichtig, enz.
Da's gewoon veiligheid. :j

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:05

Nu vroeg ik me af of bokt zich eigenlijk wel aan de 'standaard' regeltjes houdt?
Stap jij links op? Jep. :D
Wissel je je zweep netjes van hand als je van hand veranderd? Jep, in de bak wel, anders tik ik tegen de rand aan, buiten niet.
Zadel je je paard aan de linkerkant op? Niet altijd, ligt eraan hoe het paard zelf staat :D .
Gebruik jij je poetsspulletjes in de juiste volgorde? Ja. Waarom eerst zachte borstel en dan pas flink roskammen? :Y)
Natuurlijk ben je er na een paar jaar gewend aan geraakt om links op te stappen, dat zonder twijfel, maar stap je ook wel eens aan de rechterkant op? Nee, lukt me gewoon weg niet :+ .

Verder rijd ik nooit met cap, of met laarzen. Meestal met stalschoenen. Wil ook nog wel eens gewoon met een spijkerbroek erop stappen. FOEI dus :)) .

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:07

Niet allemaal :P

Ik poets eigenlijk alleen met een (half)harde borstel en een zachte borstel, alleen met verharen en/of onuitwisbare plakkaten pak ik de rosborstel erbij.

Beugels hangen al naar beneden voordat we de poetsplaats afkomen.

Mederuiters heb ik vaak geen last van en anders hebben we wel de regeltjes, maar daar komen we vaak niet eens aan toe omdat we amper bij elkaar rijden dan :P.

Teugels moest ik altijd over het hoofd doen en dan zo het paard meenemen, gebeurt ook niet meer :P. Paard loopt zo mee.

Opstappen doe ik al zodra ik buiten ben en ik zit er dus al op als in de bak zit.

Zweep pak ik alleen over als ik hem nodig heb aan die specifieke kant, maar meestal heb ik de zweep rechts (houdt makkelijker vast :P).

Uhum, verder? Cap heb ik altijd op. Gekheid die ik op de manege heb geleerd (we waren altijd in voor uitprobeersels) doe ik eigenlijk nog steeds.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:08

Ik vind het eigenlijk best vreemd dat iedereen zo klakkeloos links opstapt...
Ik vind dat je allebei de kanten moet kunnen. :)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:09

TurdusMerula schreef:
Ik vind het eigenlijk best vreemd dat iedereen zo klakkeloos links opstapt...
Ik vind dat je allebei de kanten moet kunnen. :)

Als ik dat nu zo eventjes ga oefenen trek ik het hele paard omver ben ik bang := .

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:11

Ik stap ook altijd links op, maar soms voor de grap ook weleens rechts (maar links heb je altijd geleerd en blijft er dus ingehamerd).

Ik zadel overigens ook links op (rechts is zo onhandig).

Deken opgooien ook links (deed het laatst rechts en poown schrok zich een hoedje :P) .

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:11

Ik stap vaak links op, maar wissel het geregeld af met af en toe rechts opstappen. (zou dit meer willen doen, maar mijn jonkie vindt dat nogf een beetje griezelig)

Zweep wisslen doe ik niet(meer). Deze houd ik altijd links. Aangezien met wedstrijden je je zweep ook niet mag wisselenvan hand.

Poetsen doe ik niet altijd in de goede volgorde. Tenminste...sla af en toe wat stappen over

Andere passeer ik wel altijd in stap

Opzadel hangt ervan af hoe paard staat en hoe ik het zadel in mijn handen hou, wel is het aansingelen gebleven zoals ik geleerd had. gaatje voor gaatje..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:22

ik stap aan allebei de kanten op. Zweep wisselen, nouja ik rijd alleen buiten, doe ik dus niet. Verder poetsspullen, die ik wel opzich, maar meer omdat 't ook gewoon veel logischer is, want als je droge modder op je paard hebt krijg je dat er niet af met een zachte borstel :+ Hoeven krabben doe ik helemaal niet meer. En even denken, ik singel gewoon aan in de stal, vind ik toch net wat handigeren dat ze dan nog vaststaat ipv buiten met haar neus in 't gras :+

En verder ik begin met poetsen en opzadelen gewoon wat voor mij op dat moment 't gemakkelijkste is. Op de manege leer je 't allemaal op de zelfde manier te doen, omdat 't voor 't paard 't prettigste is en niet al die mensen 't anders doen, ze doen 't toch allemaal wel al een tikkeltje anders. En mijn paarden geven er geen barst om of ik links begin met poetsen of rechts.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:23

Ooit ben je er toch wel mee begonnen he, met links, want waarom zou je paard het rechts enger vinden? ;)

Geen gedoe met beugels wisselen, scheve riemen, en gewoon zelf ook lekker in balans.
Ik ben niet zo van de tradities...

Opzadelen lukt me nog niet goed rechts, maar ik heb dan ook een heel zwaar zadel...

Edit: hoeven krabben is ook een leuke...
Ik krab lang niet altijd, die blubber kan juist wel gemakkelijk zijn... En ik pak regelmatig de voeten op van dezelfde kant, dus links ook rechtervoeten oppakken. :D

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:26

Hoeven krab ik trouwens ook niet altijd uit, zeker niet NA iedere rit
Wel als ik een buitenrit heb gemaakt oid, maar van alleen hobbelen in de bak... nee hoor

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:38

Ik moet over de weg naar de bak.

Na de rit krab ik ze juist uit, van te voren juist niet. :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:39

TurdusMerula schreef:
Ooit ben je er toch wel mee begonnen he, met links, want waarom zou je paard het rechts enger vinden? ;)

Opzadelen lukt me nog niet goed rechts, maar ik heb dan ook een heel zwaar zadel...

Edit: hoeven krabben is ook een leuke...
Ik krab lang niet altijd, die blubber kan juist wel gemakkelijk zijn... En ik pak regelmatig de voeten op van dezelfde kant, dus links ook rechtervoeten oppakken. :D

Maar als je zelf niet gewent bent om recht op te stappen en je paard ook niet dan stijg je dus klungeliger op op een moment dat hij het niet verwacht. Lijkt me niet de meest praktische methode :P .

Ik vind opzadelen aan de linker kant juist heel zwaar maar dat komt omdat ik links nog niet zolang gelden mijn pols gebroken had. De zweetbladen aan de voorkant met links er over heen tillen vind ik echt een crime nu. Maar paarden zijn rechts niet gewent dus durf niet zomaar van kant te wisselen. Bovendien moet ik dan iedere keer omlopen om aan te singelen omdat de de rest het wel allemaal standaard links doen natuurlijk.

Uitkrabben ben ik wel gewent maar dat komt doordat we met mennen altijd naar buiten gaan. En we altijd de ijzers moeten controleren voor en na de rit, dus met rijden doe ik het ook standaard.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:44

Ik rijd alleen maar buiten, dus nee... nooit :+ en waarom? omdat hoeven uitkrabben voor steentjes een broodje aap verhaal is van de bovenste plank :+ mits uiteraard je je paard buiten hebt lopen en er lekker modder in de hoeven zit, die modder 'vangt' de steentjes op en als de modder opgedroogd is, oftewel de hoef 't vocht uit de modder heeft opgezogen dan valt 't er vanzelf uit en komt er nieuw modder in enz. is juist beter om niet uit te krabben. Die modder zorgt dat de hoef vochtig blijft en zorgt ervoor dat er geen steentjes in de hoef komen.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 24-03-10 02:00, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:50

Liedje, mijn opmerking sloeg op diegene die zei dat haar jonge paard rechts eng vond. Over dat klungelig, daar heb je gelijk in. Daarentegen vind ik dat het al bij de basisopvoeding hoort, met hangen en al al.
Maartje, ik vind dat je een goed punt hebt. :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:58

Ik denk dat de ruiter het eerst zelf moet kunnen voordat hij het doet op een paard dat het niet kent. Maar imo kan je altijd beginnen met het een keer op een rustig paard te doen. Maar als je het al 20 jaar doet links opstappen het is natuurlijk handig om het aan allebei de kanten te kunnen maar ik vraag me af in hoeverre het echt uitmaakt ivm een recht paard scheef trekken ed vooral bij mensen die lenig zijn en met een krukje opstappen. Zolang hangt er geen gewicht aan volgens mij.

Maartje denk dat je wel gelijk hebt. Maar ik denk wel dat dat anders is als je paard op ijzers loopt. Dan heb je kans wat er steentjes tussen komen ed. En als je veel op de weg rijd moet je toch ook de ijzers regelmatig controleren. Dat is de rede waarom ik het wel heb aan gewent eigenlijk. Maar ik denk opzich ook wel dat het toch goed is om regelmatig naar de voeten van je paard te kijken, maar daar hoef je niet perce voor te krabben natuurlijk ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 02:01

tja, nou ik heb geen ijzers en euhm... ben ook niet bepaald een voorstander van ijzers :+

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 02:03

Stap jij links op?
je al heb ik ook ergens geleerd dat het beter is te wisselen maar ik kom er momenteel links al niet op ivm weinig tot nooit momenteel op paard stappen... maar ook als ik dr weer zo op kom...rechts zal ik echt echt goed moeten oefenen... is gewoon een iets wat je gewend bent al die jaren.

Wissel je je zweep netjes van hand als je van hand veranderd?
ik rij eigenlijk nog zelde in de bak maar als dan doe ik dit 99% van de tijd wel...

Zadel je je paard aan de linkerkant op?
95% van de tijd wel... heel soms niet

Gebruik jij je poetsspulletjes in de juiste volgorde?
ook de meeste tijd wel..altans als ik die nog weet :P want uuhm... heb die nooit op de manege geleerd

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 02:08

TurdusMerula schreef:

Bij mijn pony, in het geval met deken opgooien, gewoon pure gewenning :). Het is anders en dat is eng }>