Monty Roberts

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11498
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 14:08

miltonlover schreef:
ik vindt monty roberts ook GEEN paardebeul.
alleen vint ik dat vastbinden om een been, en dan rond jagen nergens op slaan!
dat is wel HEEL zielig!


Dit heb ik nog niet gezien op een demo van Monty Verward Is dit soms weer een kwestie van "verkeerd lezen"? Heb je dit zelf gezien? 't Begint steeds gekker te worden..... Ik ben geen Monty-fan, maar dit soort beschuldigingen hoeven nou ook weer niet!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 14:39

In zijn boek beschrijft hij dat zijnvader zo een paard beleerde ofwel "brak" en dat hij dacht dat ie dat beter op een andere manier kon doen. Zo is hij tot de ontwikkeling van de join-up gekomen...

Het nadeel van Monty Roberts vindt ik, dat ie zo verschrikkelijk commercieel is geworden. ik weet wel dat je je ideen kan overbrengen op anderen, en als je daar een vergoeding voor vraagt, ok. maar hij drijft het wel allemaal erg door....

Mist

Berichten: 9497
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 17:08

Het nadeel van Monty Roberts vindt ik, dat ie zo verschrikkelijk commercieel is geworden. ik weet wel dat je je ideen kan overbrengen op anderen, en als je daar een vergoeding voor vraagt, ok. maar hij drijft het wel allemaal erg door....[/quote]

idd, commercieel is hij wel. Ik ben met een vriendin naar hem toegeweest in Duitsland, we hadden maar gelijk VIP kaartjes gekocht (als je dan toch 3 uur in de auto wil zitten + hotel, dan kun je het maar beter goed doen) Euro 90,- ! maar ja, dan heb je ook wat, denk je dan. Nu, als achtergrond zal ik vertellen dat ik ook een 3 daagse cursus heb gevolgd volgens zijn methode, ik heb gezien wat het doet enz. enz..
Die VIP kaartjes hielden in dat je 2 uur eerder naar binnen mocht en gratis champagne en toastjes met zalm mocht eten. Verder maakte hij er een punt van iedereen die binnen was de hand te schudden, ja, daar zaten wij niet op te wachten ! we wilden paarden zien ! Tong uitsteken
In plaats daarvan hield hij nog een speech van een uur over zijn werk met criminele Maori's in Nieuw Zeeland(hij doet dus ook aan mensen-fluisteren }> ), met een vaag verhaal over een bepaalde schelp die hij had gehad van een van hen, die normaal alleen aan familie wordt gegeven, maar god wat had hij veel bereikt met hen. Die schelp was in zijn ogen 1mln waard. Wil het toeval dat ik zelf 5 jaar in Nieuw Zeeland heb gewoond en daar op school heb gezeten. Dat schelpen verhaal klopt dus helemaal niet !! Toen ik hem daar tijdens de eerstvolgende pauze op aansprak, werd ik door zijn volgelingen weggehouden bij hem ! Lips are sealed
Het volgende gedeelte dat ook voor gewone stervelingen was liet hij e.e.a. zien met paarden join-up enz. maar ik zag hem ook fouten maken, grappig want die paarden konden de taal wel. Vervolgens, en dat vond ik nog het meest vage, was dat hij iedereen de tip gaf dat paarden die kopschuw waren je het beste een fohn tegen zijn oren kon zetten, dan wende ze er wel aan.

Het spijt me zeer, hij heeft goede dingen gedaan, maar hij is wel een beetje aan het doorslaan nu, ik kan hem iig niet meer serieus nemen.

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 19:50

ff tussen paar haakjes, IK ZEG NIET DAT HET ALLEMAAL DIERENBEULEN ZIJN, MAAR ALS JE ZEGT DAT DE ENE HET IS, DAN IS DE ANDER HET OOK snappie?

al zou monty er een zijn, zou hempflink er ook een zijn, en degene die p relli heeft bedacht ook...

maar nogmaals, DIT ZEG IK >>>NIET<<<

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 20:00

miltonlover schreef:
ik vindt monty roberts ook GEEN paardebeul.
alleen vint ik dat vastbinden om een been, en dan rond jagen nergens op slaan!
dat is wel HEEL zielig!


Je verwart de hoofdpersonage in de film "Horse Whisperer" met de persoon Monty Roberts.
De hoofdpersoon in de film is NIET Monty Roberts en is alleen geschreven met Monty voor ogen. Maar Monty Roberts bindt GEEN been op en jaagt het paard ook niet aansluitend de round penn door. Dat is de artistieke vrijheid geweest van de schrijver van het boek "the horse whisperer" en heeft NIETS te maken met Monty's manier van trainen. Dat Monty op de set van de film kwam heeft hij ook geprotesteerd dat het in de film werd gezet, omdat hij bang was dat mensen het als zijn methode gingen beschouwen.

Hij heeft gelijk gehad.... er zijn mensen die het als zijn methode zijn gaan beschouwen.

EvaC

Berichten: 4448
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 20:10

Fellor"]
[quote="Sjintoo schreef:
ik vind dus totaaaaal niet dat monty roberts een paardenbeul is.
Eergisteren nog een reportage gezien over hem op Vitaya (voor de Belgen onder ons). Hier was een paard zo getraumatiseerd door de startblokken. Omdat hij er niet in wou kreeg hij slaag van de zweep. Met als gevolg dat ge met niks meer aan zijn hakken kon komen. Monty heeft hiervoor een speciaal deken ontwikkeld zodat hij niet alleen meer pijn heeft in zijn flanken, door iets in da startblok (kweet niet meer wat), maar ook was hij veel rustiger doordat hij niet meer schrik had van slaag te krijgen. Beetje moeilijk uit te leggen Verward
Dus als ooit iemand nog beweert dat Monty Roberts een beul is...
Natuurlijk kunt ge uw paardje ook op andere manieren vriendelijk opleren. Maar ik ga toch voor zijn methode hoor.

groetjes
sylvia

Waarom trouwens showen met een paard en hem aan de teugel willen laten lopen. Is toch niet natuurlijk????


Was dat paard met die startblok angst misschien Blushing E.T, dat vond ik ook echt een vet goede documentaire!!
[/quote]

Wat ik hieruit begrijp wel, zo staat het ook in zijn boek.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 20:52

palousa_boy schreef:
ff tussen paar haakjes, IK ZEG NIET DAT HET ALLEMAAL DIERENBEULEN ZIJN, MAAR ALS JE ZEGT DAT DE ENE HET IS, DAN IS DE ANDER HET OOK snappie?

al zou monty er een zijn, zou hempflink er ook een zijn, en degene die p relli heeft bedacht ook...

maar nogmaals, DIT ZEG IK >>>NIET<<<


Maar Palousa Boy: heeft een echte NH-er zoiets nodig als een Dually Halster en een touwtje over het tandvlees van een paard om het bokken tegen te gaan? Dat zijn dingen die Monty Roberts gebruikt, en die ik geen andere NH-er heb zien gebruiken.

Ik vind dat toch echt een bewijs van onkunde als je dat niet op een andere manier kunt oplossen dan met gebruik van zulke hulpmiddelen...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 20:58

Riëtte schreef:
In zijn boek beschrijft hij dat zijnvader zo een paard beleerde ofwel "brak" en dat hij dacht dat ie dat beter op een andere manier kon doen. Zo is hij tot de ontwikkeling van de join-up gekomen...

Het nadeel van Monty Roberts vindt ik, dat ie zo verschrikkelijk commercieel is geworden. ik weet wel dat je je ideen kan overbrengen op anderen, en als je daar een vergoeding voor vraagt, ok. maar hij drijft het wel allemaal erg door....


Hij zal geld nodig hebben. Geruchten gaan namelijk dat zijn ranch failliet is...Haha!. Hoe kan dat nu? Als die man zo succesvol is als hij beschrijft, dan moeten de mensen toch de deur bij hem plat lopen? Of is hij intussen zoveel geld kwijt aan advocaten omdat mensen maar rechtszaken tegen hem blijven beginnen? En zou er een reden zijn voor die rechtszaken?

En Monty kan in zijn boek beschrijven dat zijn vader hem mishandelt heeft, maar daar is niets van waar.

Voor degenen die geinteresseerd is om meer over Monty te weten te komen:

www.citizensforjustice.org

En Mist: hij loopt wel vaker dingen te verzinnen die niet waar zijn. En hij doet er mensen pijn mee, niet alleen kletspraatjes over een schelp van 1 Miljoen, maar ook kletspraatjes over zijn vader die hem heeft mishandelt.

Iedereen die MR als guru beschouwd, zou ik willen adviseren om de bovengenoemde website te gaan bekijken.

En als je zijn boek hebt gelezen, hoort dit boek er eigenlijk achteraan:

http://www.horsewhispersandlies.com

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 21:53

Cassidy"]
[quote="palousa_boy schreef:
ff tussen paar haakjes, IK ZEG NIET DAT HET ALLEMAAL DIERENBEULEN ZIJN, MAAR ALS JE ZEGT DAT DE ENE HET IS, DAN IS DE ANDER HET OOK snappie?

al zou monty er een zijn, zou hempflink er ook een zijn, en degene die p relli heeft bedacht ook...

maar nogmaals, DIT ZEG IK >>>NIET<<<


Maar Palousa Boy: heeft een echte NH-er zoiets nodig als een Dually Halster en een touwtje over het tandvlees van een paard om het bokken tegen te gaan? Dat zijn dingen die Monty Roberts gebruikt, en die ik geen andere NH-er heb zien gebruiken.

Ik vind dat toch echt een bewijs van onkunde als je dat niet op een andere manier kunt oplossen dan met gebruik van zulke hulpmiddelen...
[/quote]

tja zit wat in.... tuurlijk is het niet nodig om een touw door een paard zn mond te snoeren..... maar in de gevallen dat hij ze gebruikt.. zal het toch wel nodig zijn denk Verward maargoed, het zal ook wel zonder kunnen, maar dan duurd het veel langer, en in de hedendaagse maatschappij, je kent het wel, alles snel.

maargoed, de rest van de nh-ers zijn ook niet schoon hoor ik heb dan zo snel geen voorbeelden, maar ze zullen ook wel dingen hebben waarvan jij zegt dat het zielig is, en hun zeggen dat het noodzakelijk is Verward snap jij het of ik? geen idee, maar snap je een beetje waar ik heen wil? en zo niet, zal ik het een andere keer wat duidelijker proberen uit te leggen.

greetz jef

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 21:58

palousa_boy schreef:
maargoed, de rest van de nh-ers zijn ook niet schoon hoor ik heb dan zo snel geen voorbeelden, maar ze zullen ook wel dingen hebben waarvan jij zegt dat het zielig is, en hun zeggen dat het noodzakelijk is Verward snap jij het of ik? geen idee, maar snap je een beetje waar ik heen wil? en zo niet, zal ik het een andere keer wat duidelijker proberen uit te leggen.


Ik ben wel benieuwd naar de dingen die de andere NH-ers gebruiken waarvan jij vindt dat ze niet door de beugel kunnen...

Ik wacht dus met spanning op je uitleg.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 22:36

Sjintoo schreef:
Waarom trouwens showen met een paard en hem aan de teugel willen laten lopen. Is toch niet natuurlijk????


Paardrijden in het geheel is al niet natuurlijk...

Ik heb op equitana een clinic gezien van Monty, hij had binnen een half uur/3 kwartier een paard zadelmak. Psychische mishandeling: nee hoor, beestje had nergen last van voor zover je kon zien vertoonde het gewoon zijn " natuurlijke" gedrag.

Ook had ie een paard met trailer angst zo de trailer in, ik weet niet hoe ie het doet en er kwam geen zweep of iets bij aan te pas maar ik vind het knap!

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 22:49

Citaat:
Ik heb op equitana een clinic gezien van Monty, hij had binnen een half uur/3 kwartier een paard zadelmak. Psychische mishandeling: nee hoor, beestje had nergen last van voor zover je kon zien vertoonde het gewoon zijn " natuurlijke" gedrag.


Ik heb zijn clinic ook gezien op equitana, daar maakte die een vosje "zadelmak". Als de ruiter op wilde stappen vloog dat beest nog de lucht in. Na een poging of 6 kon ie er een 10 seconden overheen hangen en kreeg de eigenaar het paard weer terug naar huis. Ik vroeg me werkelijk af wat het nut ervan was. Alsof de eigenaar hier verder iets mee kon????!!! Ik denk van niet. Ook het wegjagen van het paard terwijl die niks deed en braaf bij hem bleef vond ik verbazend.

Daarnaast werkte het halster slecht. Hij maakte de lijn dan vast aan een van de ringen van de "slipriem "om zijn neus. Als ie daar aan getrokken had (of het paard ) dan moest ie vaak de neusband weer terug schuiven om de druk eraf te halen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 22:52

memory schreef:
Daarnaast werkte het halster slecht. Hij maakte de lijn dan vast aan een van de ringen van de "slipriem "om zijn neus. Als ie daar aan getrokken had (of het paard ) dan moest ie vaak de neusband weer terug schuiven om de druk eraf te halen.


Ik vraag me eigenlijk af waarom hij zo'n hard halster bij een "Niet-probleempaard" gebruikt? Misschien omdat hij het na de show aan zijn stand verkoopt? Haha!

Dually Halter: $40

Afbeelding

Extra scherpe versie voor $60;

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 10:25

memory schreef:
Citaat:
HIj is de eertse die écht tussen de paarden is gaan zitten en het aan iedereen heeft geïntroduceerd en hiermee ook dus een nieuwe manier van trainen. Vooral in dei tijd was dat een enorme vernieuwing.


Das natuurlijk je reinste bull oliebol. Voor hem zijn er ook zat mensen geweest die echt tussen de paarden zijn gaan zitten en er naar gekeken hebben. Ik denk danb aan, Tom Dorance, Ray Hunt, Mark Rachid etc etc. Dat die dat nooit op commerciëele wijze hebben uitgebuit is wat anders ( niet dat ik daar wat op tegen heb, hoe meer mensen hun paard op paardvriendlijke manier behandelen des te beter natuurlijk).

Dat bedoel ik ook. Daarom zette ik erachter dat hij het daarna heeft geïntroduceerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 10:30

miltonlover schreef:
ik vindt monty roberts ook GEEN paardebeul.
alleen vint ik dat vastbinden om een been, en dan rond jagen nergens op slaan!
dat is wel HEEL zielig!

Daar is Monty Roberts juist tegen!!!!
Besides, je houdt toch altijd dat er voor en tegen argumenten bij iemand worden gegeven. Maar MOnty Roberts zegt inderdaad dat hij niet de enige en eerste is enzo en hij voelt zich tenminste niet zo superieur. In tegenstelling tot Klaus Hempfling!!!!!!!!!!!!!! Die heeft wat mij betreft een erg eenzijdige vocabulaire. Het woord 'dominantie' komt er wat mij betreft veel te vaak in voor. Hij doet net alsof je ieder paard volledig moet domineren en moet behandelen als een Andalusische hengt. Mag je dan niet gewoon een maatje hebben in je paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 10:33

memory schreef:
Citaat:
Ik heb op equitana een clinic gezien van Monty, hij had binnen een half uur/3 kwartier een paard zadelmak. Psychische mishandeling: nee hoor, beestje had nergen last van voor zover je kon zien vertoonde het gewoon zijn " natuurlijke" gedrag.


Ik heb zijn clinic ook gezien op equitana, daar maakte die een vosje "zadelmak". Als de ruiter op wilde stappen vloog dat beest nog de lucht in. Na een poging of 6 kon ie er een 10 seconden overheen hangen en kreeg de eigenaar het paard weer terug naar huis. Ik vroeg me werkelijk af wat het nut ervan was. Alsof de eigenaar hier verder iets mee kon????!!! Ik denk van niet. Ook het wegjagen van het paard terwijl die niks deed en braaf bij hem bleef vond ik verbazend.



Hij is daarna nog bij deze mensen thuis geweest en heeft ze nog geholpen met dit paard.

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 10:47

Cassidy schreef:

Maar Palousa Boy: heeft een echte NH-er zoiets nodig als een Dually Halster en een touwtje over het tandvlees van een paard om het bokken tegen te gaan? Dat zijn dingen die Monty Roberts gebruikt, en die ik geen andere NH-er heb zien gebruiken.

Ik vind dat toch echt een bewijs van onkunde als je dat niet op een andere manier kunt oplossen dan met gebruik van zulke hulpmiddelen...


Maar reken je dan iemand's hele systeem af op 1 onderdeeltje wat misschien niet helemaal koosjer is??

Want als dat zo is, weet ik er nog wel een paar voor je.....

En van trainers die verhaaltjes vertellen om hun systeem te verkopen ken ik er ook nog wel een paar. Doet niet iedereen die geld wil verdienen dit?

(overigens, ik doe dat dus wel.... iemand moet een volledig kloppend systeem hebben, en zelf ook doen wat ze zeggen, anders ben je voor mij behoorlijk ongeloofwaardig...)

Kelly_ann

Berichten: 5158
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 11:32

Melissa schreef:

Ik heb op equitana een clinic gezien van Monty, hij had binnen een half uur/3 kwartier een paard zadelmak. Psychische mishandeling: nee hoor, beestje had nergen last van voor zover je kon zien vertoonde het gewoon zijn " natuurlijke" gedrag.

Ook had ie een paard met trailer angst zo de trailer in, ik weet niet hoe ie het doet en er kwam geen zweep of iets bij aan te pas maar ik vind het knap!


Ik ben ook naar die clinic geweest... Ik heb toch eerlijkgezegd wel het idee dat het voor een paard geestelijk behoorlijk zwaar is om in een half uur een stuk of 10 nieuwe indrukken te verwerken (publiek,aplaus/flitsen/camera's/zadel/hoofdstel/iemand op z'n rug.....)
Ik vind het zeker heel erg knap wat monty doet, je kan zien dat hij enorm ervaren is, hij zou zo aan de lopende band zadelmakke paarden af kunnen leveren...... En dat is wel bijna wat hij doet... dat vind ik jammer omdat het oog op welzijn van zo'n paard een stuk minder belangerijk wordt.... Het publiek was uitzinnig nadat ze hadden gezien dat het paard een paar rondjes met ruiter had rondgestapt. Logisch...... een paard op zo'n manier (zonder slaan) en zo snel zadelmak krijgen is toch ook een wondertje? Maar ik denk dat zodra je zelf het N-H een beetje doorkrijgt merkt dat het niet zo geweldig en waanzinnig is, maar gewoon een kwestie van het beheersen van je eigen lichaamstaal en zien van het paard z'n lichaamstaal.

Ik zag dat Monty een echt paardenman is... Maar ik zag ook dat hij niet eens zijn hele aandacht erbij had, hij tuurde steeds weer ongeduldig op z'n horloge en maakte (duitse) grapjes...... Het paard reageerde precies zoals voorspeld...
Ik merkte dat Monty zelf (zoals hij z'n vader altijd vond) heel erg dominant overkwam... hij was zo tegen het paard, wat af en toe twijfelde om contact te maken.. En tegen z'n talk, die hem simpelweg niet goed kon verstaan, maar daat maakte mony een beetje pissed....
Ik baalde dat het geheel zo'n commerciele draai had.. iedere 5 minuten werdt het duelly halter genoemd... evenals z'n nieuwe boek......

Ik vind hem geen mishandelaar... Maar ik vind het waanzinnig jammer dat het zoals ik het hierboven heb beschreven wordt vormgegeven...

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 11:50

Ach, zo nu en dan loopt er gewoon iemand rond die wat beter met paarden om kan gaan dan gemiddeld. En wordt sinds een paar jaar meteen opgedoopt tot fluisteraar. Wat een onzin

Er zijn nu eenmaal heel veel mensen zonder talent die het toch leuk vinden om met paarden om te gaan. Prima, maar het op een voetstuk plaatsten van mensen die het wel kunnen is een beetje overbodig naar mijn mening.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 14:30

Fellor"]
[quote="miltonlover schreef:
ik vindt monty roberts ook GEEN paardebeul.
alleen vint ik dat vastbinden om een been, en dan rond jagen nergens op slaan!
dat is wel HEEL zielig!

Daar is Monty Roberts juist tegen!!!!
Besides, je houdt toch altijd dat er voor en tegen argumenten bij iemand worden gegeven. Maar MOnty Roberts zegt inderdaad dat hij niet de enige en eerste is enzo en hij voelt zich tenminste niet zo superieur. In tegenstelling tot Klaus Hempfling!!!!!!!!!!!!!! Die heeft wat mij betreft een erg eenzijdige vocabulaire. Het woord 'dominantie' komt er wat mij betreft veel te vaak in voor. Hij doet net alsof je ieder paard volledig moet domineren en moet behandelen als een Andalusische hengt. Mag je dan niet gewoon een maatje hebben in je paard?
[/quote]

ik heb inderdaad gehoord dat hempfling een beetje doorgedraaid is, maar ik vind dat over de dominantie niet waar.
Hij heeft het in z'n boek juist over de twee dingen die belangrijk zijn: dominantie en vertrouwen. Heel veel mensen hebben of veel van het ene of veel van het andere. maar het is het moeilijkst om het allebei te hebben.
Als jij echt een leider bent zal het paard niet tegen je in gaan, da's toch logisch, hij denkt dat wat jij wilt de meest veilig weg is. Een paard waar jij niet 100% de leider over bent, kan heel gevaarlijk zijn (inderdaad vooral bij bijv hengsten..) maar vooral omdat wij iets van een paard willen. Ik ken toevallig ook iemand, waarbij het paard duidelijk de leider is, maar het paard is verder heel slim en de ruiter wil er verder ook niets van, dus dat gaat al jaren goed.
Maar ik denk dat als je iets van je paard wil, dan moet je niet de hele tijd van die conflicten houden, want dan is het alleen maar onduidelijk en verwarrend voor het paard

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 14:36

Citaat:
Cassidy schreef:


Maar Palousa Boy: heeft een echte NH-er zoiets nodig als een Dually Halster en een touwtje over het tandvlees van een paard om het bokken tegen te gaan? Dat zijn dingen die Monty Roberts gebruikt, en die ik geen andere NH-er heb zien gebruiken.

Ik vind dat toch echt een bewijs van onkunde als je dat niet op een andere manier kunt oplossen dan met gebruik van zulke hulpmiddelen...


Maar reken je dan iemand's hele systeem af op 1 onderdeeltje wat misschien niet helemaal koosjer is??

Want als dat zo is, weet ik er nog wel een paar voor je.....


Vertel vertel, ik ben echt benieuwd. Alleen het statement dat je er wel een paar weet draacht niks bij aan de meningvorming natuurlijk.

Citaat:
Ik vraag me eigenlijk af waarom hij zo'n hard halster bij een "Niet-probleempaard" gebruikt? Misschien omdat hij het na de show aan zijn stand verkoopt?


Zo, ze vlogen als warme broodjes over de toonbank bij Monty hoor. Alsof het allemaal niks kost. Vraag me eigenlijk af waar hij ergens uilegt hoe je om moet gaan mt zijn halster? Misschien in dat nieuwe boek..heeft iemand dat gelezene toevallig?

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 20:25

tja, sorry, ik had vanmiddag geen tijd, maar ik zal me eens verdiepen in de rest van nh-ers, en zoals ik al eerder zei, en hiervoor ook nog ergens, niemand is waterdicht. toch?
en als je dat bent, wil ik dat weleens een keertje zien :d

okey, die halsters, misschien wat overdreven, maar zal wel nut hebben toch Verward
om het paard waarmee je bezig bent in bedwang te houden, het is namelijk erg irri als je paard de hele tijd wegloopt.

maargoed, ik zal me ff verdiepen vanavond, zolang ik tijd heb, en dan hoor je het wel :d

greetz jef

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 20:33

okey, hier dus het eerste stukje dat ik van een site over p perelli heb gehaald, er zullen er meer volgen Haha!

>
Als je een dier snel wilt africhten, vooral in het nalaten van gedrag dat je hinderlijk vindt, dan is het schrikdraadmodel zeer werkzaam. De bekende slipketting voor honden is een voorbeeld. De diverse halsters die in de NH-branche in zwang zijn, zijn daar een variant op. Sommige zijn geknoopt van touw, en die knopen drukken op zenuwbanen, zodat je met een licht rukje een stekende pijnscheut kunt veroorzaken. Andere hebben prikmiddelen aan de binnenzijde, iets minder geniepig, maar het werkt eveneens. Omdat je een paard bijna altijd aan een halster hebt, zijn deze instrumenten heel bruikbaar. En los ervan heb je natuurlijk altijd nog de zweep en je kunt ook oefenen in het knijpen van gevoelige plekken. Het komt allemaal op hetzelfde neer.
<

tot zover het eerste stukje

prompter

Berichten: 11498
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 20:40

palousa_boy schreef:
okey, hier dus het eerste stukje dat ik van een site over p perelli heb gehaald, er zullen er meer volgen Haha!

>
Als je een dier snel wilt africhten, vooral in het nalaten van gedrag dat je hinderlijk vindt, dan is het schrikdraadmodel zeer werkzaam. De bekende slipketting voor honden is een voorbeeld. De diverse halsters die in de NH-branche in zwang zijn, zijn daar een variant op. Sommige zijn geknoopt van touw, en die knopen drukken op zenuwbanen, zodat je met een licht rukje een stekende pijnscheut kunt veroorzaken. Andere hebben prikmiddelen aan de binnenzijde, iets minder geniepig, maar het werkt eveneens. Omdat je een paard bijna altijd aan een halster hebt, zijn deze instrumenten heel bruikbaar. En los ervan heb je natuurlijk altijd nog de zweep en je kunt ook oefenen in het knijpen van gevoelige plekken. Het komt allemaal op hetzelfde neer.
<

tot zover het eerste stukje


Palousa, dit heb je van de site van Maarten Abeln, die is volkomen anti-Parelli en schrikt er niet voor terug om een paar onwaarheden op zijn site te zetten. De heer Abeln heeft een bepaalde "naam" in het NH-circuit, hij ziet zichzelf als een super-Hempfling maar doet niet veel meer dan anderen, die wel succesvol zijn in het NH-wereldje, zwart maken. Ik ben een tijd lid geweest van zijn mailing-list, maar daar werd je echt niet vrolijk van. Maarten doet alles fantastisch, de rest van de wereld kan er niets van, wat een negatieve man is dat!
Parelli heeft GEEN halsters met prikmiddelen, en wordt er NIET geknepen bij Parelli-training.

Voortaan aub wat zorgvuldiger met je bronnen omgaan!

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 20:57

maakt niet uit... het gaat om de spullen die worden gebruikt die niet zo heel erg paard vriendelijk zijn, de rest, tja dat staat er toevallig omheen.

oja, nog een stukje van roberts site, over het zwartmaken van hem :d
gaat leuk tegen elkaar in moet ik zeggen.
>
Visitors to my website homepage should know that there are negative websites available which are dedicated to destroy me. They have been in existence for approximately 5 years now. They were created by J. Bartell and a small group of his followers.

The public should know that in 1998-1999 Mr. Bartell actively pursued payment from me to cause these sites to disappear. The Santa Barbara County California Sheriff's Department equipped my phone with a audio taping device. Mr. Bartell overtly stated that he thought my work was good but he just wanted to extort money. At that time he demanded $90,000.