tja..
het klinkt allemaal gweldig natuurlijk...
"ik werk volgens de claus methode"... "oh werkt dat dan? ik doe het via monty's methode" het zal allemaal wel....
wat denk je hoe hun zo zijn gekomen? hoe hun aan hun methoden zijn gekomen?? kijken, kijken en nog veel meer kijken...
al kijk je zelf naar je paard, dan kom je al achter een hele hoop dingen.
zoals het eerder genoemde voorbeeld over dat longeren, de drijvende kracht zit bij zn flanken, als jij je daarop richt, dan loopt je paard. (heeft monty dus ook gezien)
als je paard zich over geeft/ ontspand, gaat ie kouwen, en zakt zijn hoofd naar beneden (heeft ie ook gezien)
als je een paar dingen achter elkaar zet, en het op papier zet, heb je weer een 'methode' , je verzint er een verhaal omheen en je hebt een goed verkopend boek.
waar draait het allemaal om??
om comminucatie met je paard.
ze proberen jou te stimuleren om meer met je paard te comminuceren, en terecht. ze vragen je, misschien met een omweg, maar ze vragen het wel, om wat beter naar je paard te kijken, en te "luisteren" naar je paard, ze zorgen ervoor dat je weer meer tijd gaat doorbrengen met je paard, omdat je iets hebt om aan te werken, iets nieuws, een "uitdaging", maar in principe ben je er altijd al mee bezig

bij het longeren, je paard opjagen, wat grondwerk, kunstjes leren, noem maar op, of je comminuceerd al met je paard.
ik hoop dat het een beetje duidelijk is hoe ik erover denk.
greetz jef