Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ilse86 schreef:Annumarie schreef:Ligt er maar net aan wat je ermee wilt. Ik heb ook een arabier gehad, idd een heethoofd, maar wel iedere wedstrijd eerste en binnen de kortste keren in het Z. Beest kon super dressuren én springen.....
Een paard waarmee je iets wilt bereiken moet nu eenmaal karakter hebben....
Klopt. alleen waren de arabieren die ik heb meegemaakt zeikerds eersteklasdus geen fijn karakter. maar dat is mijn ervaring..
mijn paard is ook geen lieverdje, maar die zeikt tenminste niet zo.
)
echt het maakt niet uit of je een pony of paard hebt, het gaat er om waar jij je prettig bij voelt. je moet geen paard nemen als je je zekerder op ponys voelt en gewoon met je vader blijven praten dat je echt geen paard maar een pony wilt
acera1991 schreef:Hoi
Ik heb een probleem! Ik wil heel erg graag een pony maar van mijn vader moet ik een paard nemen! Ik ben nu 18 jaar. En nu zal je denken. Waarom wil ze een pony? Als je 18 bent moet je naar de paarden. Maar nu ben ik best wel klein voor mn leefdtijd. 1,58 om precies te zijn. En ik vind paarden veel te groot! en ik durf niet zo goed op paarden te rijden. Op pony's ben ik veel zekerder. Ik heb het wel geprobeerd om op paarden te rijden. Ik heb al best wat manegepaarden gereden. en een buitenrit op een paard gemaakt. Maar ik kan het gewoon niet aan. Ze zijn ook iets te sterk voor mij. Maar mijn vader wil dus liever dat ik een paard neem omdat ik daar meer aan heb. Maar ik voel me dus echt niet goed bij een paard. En we hebben het er al een keer eerder over gehad. En hij vraagt steeds naar de voordelen van een pony. Kan iemand me helpen?
piezze schreef:Ze wil de voordelen weten van een pony t.o.v. een paard nou hier heb je er een paar:
1. Pony is handzamer, beter te houden (bijv. alsie echt in paniek zou raken). Juist de pony's moet je meer gevoel voor hebben, misschien voor een deel omdat er juist meer % volbloed zit in de meeste pony's. Voor bv die van mij moet je echt gevoel hebben, zo niet heb je niets te zeggen en sleurt ze je zo mee. Op mijn vorige stal hadden we zelfs een B-tje die je het liefst lekker omver duwdeOp mijn oude manege moest ik weer opletten bij de ponyhengst die ik reed dan de 2 grote stoere mannen van 1.70
![]()
2. Pony is van nature sterker dan een paard, minder gevoelig voor ziektes, staan nog wat dichter bij de natuur. aller grootste onzin ooit.![]()
3. Ponies, zeker die met arab. bloed hebben vaak harde hoeven en geen ijzers nodig Ten eerste zijn ijzers niet enkel voor de sterkte van de hoeven menigmaal voor kalkoenen, ten tweede staat mijn halfbloedje áltijd op voorijzers. Volgens mij staan hier bijna alle pony's op ijzers en niet alle paarden![]()
4. Je valt minder hoog, mocht er toch iets gebeuren Gewoon niet vallen is het beste héEn die hoogte maakt niets uit
![]()
5. Ze kunnen in de winter beter tegen kou en in de wei blijven. Mijne niet hoorStaat onder 500 grams, lekker binnen.
6. Ze eten stukken minder dan een groot paard dus scheelt ook nog eens in de kosten. Stukken minder jaLigt er 100 % aan wat je ermee doet
![]()
7. De aanschaf is vaak ook nog goedkoper (en als je er serieus een zoekt, in mijn profiel staat een mooie die te koop is). Die klopt dan weer wel, meestal