GEZEGDE: Papier springt niet!?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xx_laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:17

Hahaha! die is goed. Wel banketstaaf voor die man die het paard heeft gekocht! xD

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:23

Marieke_K schreef:
Klopt wel, maar mensen kopen vaak een paard vanwege de afstamming. "Ja het is een Gribaldi" hoor je dan. Alsof dat de garantie is dat je altijd prijs rijdt en in 20 wedstrijden z1 bent. It takes two to tango en dat wordt vaak genoeg vergeten. Andersom geldt het namelijk ook wel: HP Minderhoud kan een ezel nog spectaculair rond sturen..

Het enige paard met papier wat zijn belofte waar maakt is het paard van C&A :=

Ik heb een aantal Gribaldi's gezien, die niet eens konden lopen :P
Moederlijn is ontzettend van belang, evenals opvoeding.

Maar papier springt of dressuurt inderdaad niet. :P Leuke anekdote!

nobel1

Re: GEZEGDE: Papier springt niet!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:53

Ik heb er zo een!
Een dravertje wat ooit op de veiling voor 15000 euro gekocht is als jaarling omdat hij volgens zijn papieren de sterren van de hemel zou moeten draven....maar daar was hij het zelf niet mee eens :D
Nu heb ik hem gekocht voor een prikkie en is het een heerlijk recreatie paard!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:56

En overigens, papier springt inderdaad niet. :+

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:17

nobel1 schreef:
Ik heb er zo een!
Een dravertje wat ooit op de veiling voor 15000 euro gekocht is als jaarling omdat hij volgens zijn papieren de sterren van de hemel zou moeten draven....maar daar was hij het zelf niet mee eens :D
Nu heb ik hem gekocht voor een prikkie en is het een heerlijk recreatie paard!

8-) wel cool, kun je zeggen dat je een paard van 15.000 euro hebt :j

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:08

Op een papier rij je inderdaad niet.

Helaas is het bij IJslanders anders. Het dier moet papieren hebben anders kan je niet naar wedstrijden. Ijslanders zonder papieren worden ook niet zo goed verkocht. Ook word een ijslander zonder papier een grijslander genoemd. Erg jammer.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:25

Phen schreef:

Helaas is het bij IJslanders anders. Het dier moet papieren hebben anders kan je niet naar wedstrijden. Ijslanders zonder papieren worden ook niet zo goed verkocht. Ook word een ijslander zonder papier een grijslander genoemd. Erg jammer.

Ja inderdaad, daarom zou ik ook nooit een ijslander zonder papier kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 08:35

Phen schreef:

Is dat niet bij veel sporten? Draverije mogen ook alleen dravers de baan op geloof ik(denk ook niet dat een niet draver een kans zou hebben tegen een draver maargoed) En bij paardenrennen is het geloof ik ook alleen Engelse volbloeden of Arabische volbloeden.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 08:54

Alane schreef:
mijn vader was albert Einstein, mijn moeder Marilyn Monroe...
ik lijk op mijn vader en heb het IQ van mijn moeder...

:D

Zo is het toch ook met mensen, bedoel als ik naar mijn broer, broertje en mezelf kijk, 3 totaal verschillende personen, qua uiterlijk (blond, bruin en zwart) maar ook qua karakter.

Ik vind het wel altijd leuk om te kijken of het paard dan meer op de hengst of merrie lijkt. Mijn vorige merrie leek sprekend op haar vader, Fruhling, qua uiterlijk en karakter.

Mistreated

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:04

Geniaal :P
Papier kan wel vliegen 8-)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:52

papier zegt niets van de kwaliteit van het paard.
maar het is tegenwoordig wel waar mensen naar kijken
ik heb zelf een don primaire x jet set d x cocktail.

nou mensen zijn er alleen al wild van als ze de afstammeling hoorde......

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:53

Hele goeie, hahahaha _/-\o_

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:20

hahaha. die van einstein en monroe is ook leuk!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:29

Afstamming zegt echt helemaal niets...er worden honderden veulens gefokt met bepaalde bloedlijnen waarvan er in verhouding net zoveel het goed van gaan doen, dan van een willekeurige andere combinatie..je kan natuurlijk selecteren op bepaalde eigenschappen waarvan een hengst of merrie de een meer dan een ander doorgeeft, maar dat wil niet zeggen dat je krijgt wat je zou willen..ik ben van mening dat er eens gestopt moet worden met die extreme fokkerij en voorselectie..de grote stamboeken lopen nu allemaal het gevaar om zichzelf kapot te fokken omdat er teveel gestuurd wordt op bepaalde eigenschappen waardoor er enorm veel fouten en zwakheden ontstaan.. gewoon de hengst van de buurman geeft tegenwoordig meer kans op een gezon den sterk en bruikbaar paard dan de doorgefokte primadonnas...

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:39

ik ben misschien wel een voorbeeld van een afstamming die niks zegt.
Ik heb er eentje en die is springefokt :+ en ik rijd dressuur.
en die spring-vader kent geen hond en de afstamming van de moeder ook niet. En dan vragen mensen 'wat is het voor iets'. en dan zeg je de afstamming en dan doen ze meestal net alsof ze hem kennen... En dan zeg ik zeker nog nooit van gehoord, en dan komt de aap uit de mouw.
Hij doet het nu super goed en is tot nu toe rg braaf. Ik maak hem samen met iemand anders zadelmak.

Ohja en daarnaast heb ik toevallig ook zo'n protetype paard. zwart, bekende afstamming, braaf, en groot! Maar dat is ook toevallig. laatst zei iemand 'jullie kijken niet zo naar kleur' ik zo 'nee, kleur is een bijzaak'. en ik dacht 'ja logisch, we hebben ook alle kleuren van zwart tot wit en alles wat daar tussen zit behalve palomino.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:50

Ferro is "springgefokt", Flemming dacht ik ook... noem maar op... En wat is er gek aan een springgefokte die dressuur loopt?
Vroeger was er geen onderscheid... En in Duitsland wordt een paard niet op richting gekeurd... :n Daar moet het gewoon alles laten zien.

Ik vind een springpaard in de dressuur niet zo vreemd, en andersom ook niet, denk Kigali...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:55

Salinero... spring gefokt...
en minder bekend bloed...
Wij hadden een Lake Bid, Lake Bid is de kampioen van zijn jaargang in Holstein. In NL kennen velen hem niet.

En dan heb ik nog een Papillon Lozonais X Liberty Life en een Laudabilis X Foxiland, wat ook fronzende blikken opleverd.

Onze andere is bekender Fürst Heinrich X Amulet, en zijn halfbroer uit dezelfde moeder loopt in de springsport, en niet geheel onverdienstelijk :D

En allemaal voor de dressuursport :j

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:59

ik heb een springpony zonder papier springt alles en dan ook echt alles. terwijl ik mensen ken met pony met een top afstamming die alleen maar weigeren. en daarbij komt dat mijn pony door zijn bouw ook nog eens wend als een c pony. (heb wel gehoord dat mensen zeiden; o die schimmel doet ook mee, dan moeten we kijken wat die doet want die pony is heel snel en wendbaar. :P )

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:04

Maar je hebt niet alleen een goede pony nodig, ook een ruiter... het is de combinatie die het tot een succes maakt.. en dat vergeten heel veel mensen.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:16

Totilas is van moederskant ook geen dressuurder! haha
Weer een prachtig voorbeeld!!!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:20

Dat vind ik dan wel weer een beetje hypocriet (niet alleen op bokt hoor, maar ik neem het nu als voorbeeld ;) )
In topic A wordt gezegd dat papieren niks betekenen en dat je op afstamming niet kan rijden etc etc etc.
In topic B wordt als vriendendienst de niet goedgekeurde hengst van de buurman op een papierloze merrie gezet. Kritiek: dat is vermeerderen, dat is niet fokken. Er zijn al zoveel paarden in de wereld... Geen verbetering van het ras/stamboek/....

Met andere woorden: ik vind papieren wel belangrijk.
Twee nuances:
ik heb gezegd belangrijk, niet allesbetekenend.
ik bedoel ook geen ellenlange lijst van duurklinkende namen, maar gewoon dat je een beetje weet welk bloed achter welk paard zit.

PS: ik heb niets tegen vuilnisbakkies. Die zijn evenveel paard natuurlijk. Maar om dan maar gelijk de stelling "Papieren betekenen niets" aan te nemen, dat gaat me toch wat ver.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:35

Eleandra schreef:
Die uitspraak hoor je wel vaker hier op bokt, maar hij is inderdaad wel heel waar. :j

Nee dat is niet waar...

Het is een uitspraak die je vaker hoort van mensen die een paard zonder papieren hebben.

Maar als stamboeklozepaarden net zo goed zouden zijn als diegene met papier dan zouden er veel meer meedoen op de grote concoursen. en niemand zou dan nog in stamboekverband fokken. Dat brengt nl allemaal extra kosten met zich mee. dus waarom zou je dat allemaal doen als het niets oplevert. Topruiters zouden dan ook liever die stamboekloze willen hebben want die zijn toch veel goedkoper.

Natuurlijk zijn er genoeg paarden zonder afstamming/papier die goed kunnen presteren en natuurlijk zijn er meer dan genoeg paarden met topouders die niets presteren.

Maar als het echt niets zou uitmaken zou het KWPN niet bestaan.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:24

NatasjavE schreef:
Eleandra schreef:
Die uitspraak hoor je wel vaker hier op bokt, maar hij is inderdaad wel heel waar. :j

Nee dat is niet waar...

Het is een uitspraak die je vaker hoort van mensen die een paard zonder papieren hebben.

Maar als stamboeklozepaarden net zo goed zouden zijn als diegene met papier dan zouden er veel meer meedoen op de grote concoursen. en niemand zou dan nog in stamboekverband fokken.
Maar als het echt niets zou uitmaken zou het KWPN niet bestaan.

Ik heb zowel paarden met een papier waar je u tegen zegt gehad als paarden zonder en serieus het maakt geen zak uit..stamboeken zijn opgesteld vanwege rasbehoud en er waren veel enthousiastelingen die graag pronkten met hun paarden..een soort beautyverkiezing..zo is het ooit begonnen..rasverbetering kan je tegenwoordig nog nauwelijks van spreken, het is meer klonen..de rassen gaan alleen maar achteruit omdat heel veel naievelingen echt denken dat als een paard het goed doet in een bepaalde lijn, alle anderen van die lijn dat ook zullen doen.
Als je iemand vraagt wat voor paard die heeft krijg je vaak alleen de naam van pa en opa mz?? who cares? ik niet..ik wil weten wat hij zelf kan en doet, groootte karakter etc..kan mij het schelen wie erachter zit.
veel fokkers fokken niet meer op verbetering maar op de vraag naar een bepaalde afstamming..hoeveel nakomelingen heeft jazz inmiddels direct en indirect? hoeveel paarden ken jij nog zonder ergens een luckyboy in zijn afstamming? ik weing! wordt het ras daar beter van? ik geloof het niet eerlijk gezegd..
het paard van nu is nauwelijks te vergelijken met het paard van 30 jaar geleden..de hoeveelheid aan nerveuze paarden met been gebreken en eczeem en algemeen rot karakter is enorm..niemand durft nog met zijn paard in een optocht mee te lopen, terwijl dat 30 jaar terug vrij normaal was..verkeersmak is ook geen enkel paard meer..ik vind dat geen verbetering eerlijk gezegd..tja je hebt er hele mooie en goed bewegende lieve paarden bij maar als ik de algemene tendens bekijk door de jaren heen kan ik niet echt zeggen dat de rassen er op vooruit zijn gegaan eerder achteruit qua paard..ook de prestaties zijn niet enorm verbeterd..procentueel zijn er nog steeds net zoveel toppers op de zoveel gefokte paarden tov 30 jaar geleden..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:18

Gini schreef:
Dat vind ik dan wel weer een beetje hypocriet (niet alleen op bokt hoor, maar ik neem het nu als voorbeeld ;) )
In topic A wordt gezegd dat papieren niks betekenen en dat je op afstamming niet kan rijden etc etc etc.
In topic B wordt als vriendendienst de niet goedgekeurde hengst van de buurman op een papierloze merrie gezet. Kritiek: dat is vermeerderen, dat is niet fokken. Er zijn al zoveel paarden in de wereld... Geen verbetering van het ras/stamboek/....

Met andere woorden: ik vind papieren wel belangrijk.
Twee nuances:
ik heb gezegd belangrijk, niet allesbetekenend.
ik bedoel ook geen ellenlange lijst van duurklinkende namen, maar gewoon dat je een beetje weet welk bloed achter welk paard zit.

PS: ik heb niets tegen vuilnisbakkies. Die zijn evenveel paard natuurlijk. Maar om dan maar gelijk de stelling "Papieren betekenen niets" aan te nemen, dat gaat me toch wat ver.

Papier springt niet, maar kruizen met de hengst van de buren is vermeerderen en niet fokken :n
Ik vind papier ook belangrijk, maar dat het niet springt is wel duidelijk....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:12

een papier is geen garantie dat het dier wat bij het papier hoort ook daadwerkelijk zal en kan presteren.

een niet gekeurde hengst op een merrie zonder papieren zetten heeft niets met fokken te maken, en staat los van of papieren ene garantie zouden zijn of niet.

Veel stamboeken zijn niets meer en niets minder dan het woord zegt... er worden afstammingen bijgehouden.
Nederland kent niets zoveel rassen van vroeger uit... In Nederland zouden uberhaupt geen paarden in het wild voorkomen...
De werkpaarden die er waren, waren goed in het werk dat ze doen moesten, er werden geen km's gereisd...
en omdat de mens is wie ze is, hebben mensne zich verenigd en daar werden de afstammingen bijgehouden.. uiteraard kwam daar ook competitie bij, en zo is het geworden zoals het heden is.
Het KWPN, als we het over Nederland hebben is een vergaarbak van rassen en soorten en merken... en zo hebben we nu het sportpaard...

een papier is een niet meer dan dromen en verwachtingen, die niet alleen afhankelijk zijn van allen merrie en hengst en de voorouders, maar ook waar en hoe het opgroeid en wie het begeleid, opleid en uitbrengt...
Als alle factoren kloppen, dan springt of dressuurd papier wel... en wordt een droom en verwachting waar...
maar met allen een goed en leuk papier kom je er niet.