Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Marieke_K schreef:Klopt wel, maar mensen kopen vaak een paard vanwege de afstamming. "Ja het is een Gribaldi" hoor je dan. Alsof dat de garantie is dat je altijd prijs rijdt en in 20 wedstrijden z1 bent. It takes two to tango en dat wordt vaak genoeg vergeten. Andersom geldt het namelijk ook wel: HP Minderhoud kan een ezel nog spectaculair rond sturen..
Het enige paard met papier wat zijn belofte waar maakt is het paard van C&A
Leuke anekdote! 

nobel1 schreef:Ik heb er zo een!
Een dravertje wat ooit op de veiling voor 15000 euro gekocht is als jaarling omdat hij volgens zijn papieren de sterren van de hemel zou moeten draven....maar daar was hij het zelf niet mee eens
Nu heb ik hem gekocht voor een prikkie en is het een heerlijk recreatie paard!
wel cool, kun je zeggen dat je een paard van 15.000 euro hebt
Phen schreef:Op een papier rij je inderdaad niet.
Helaas is het bij IJslanders anders. Het dier moet papieren hebben anders kan je niet naar wedstrijden. Ijslanders zonder papieren worden ook niet zo goed verkocht. Ook word een ijslander zonder papier een grijslander genoemd. Erg jammer.
Phen schreef:Op een papier rij je inderdaad niet.
Helaas is het bij IJslanders anders. Het dier moet papieren hebben anders kan je niet naar wedstrijden. Ijslanders zonder papieren worden ook niet zo goed verkocht. Ook word een ijslander zonder papier een grijslander genoemd. Erg jammer.
Alane schreef:mijn vader was albert Einstein, mijn moeder Marilyn Monroe...
ik lijk op mijn vader en heb het IQ van mijn moeder...

en ik rijd dressuur.
Daar moet het gewoon alles laten zien. 
)
)Eleandra schreef:Die uitspraak hoor je wel vaker hier op bokt, maar hij is inderdaad wel heel waar.
NatasjavE schreef:Eleandra schreef:Die uitspraak hoor je wel vaker hier op bokt, maar hij is inderdaad wel heel waar.
Nee dat is niet waar...
Het is een uitspraak die je vaker hoort van mensen die een paard zonder papieren hebben.
Maar als stamboeklozepaarden net zo goed zouden zijn als diegene met papier dan zouden er veel meer meedoen op de grote concoursen. en niemand zou dan nog in stamboekverband fokken.
Maar als het echt niets zou uitmaken zou het KWPN niet bestaan.
Gini schreef:Dat vind ik dan wel weer een beetje hypocriet (niet alleen op bokt hoor, maar ik neem het nu als voorbeeld)
In topic A wordt gezegd dat papieren niks betekenen en dat je op afstamming niet kan rijden etc etc etc.
In topic B wordt als vriendendienst de niet goedgekeurde hengst van de buurman op een papierloze merrie gezet. Kritiek: dat is vermeerderen, dat is niet fokken. Er zijn al zoveel paarden in de wereld... Geen verbetering van het ras/stamboek/....
Met andere woorden: ik vind papieren wel belangrijk.
Twee nuances:
ik heb gezegd belangrijk, niet allesbetekenend.
ik bedoel ook geen ellenlange lijst van duurklinkende namen, maar gewoon dat je een beetje weet welk bloed achter welk paard zit.
PS: ik heb niets tegen vuilnisbakkies. Die zijn evenveel paard natuurlijk. Maar om dan maar gelijk de stelling "Papieren betekenen niets" aan te nemen, dat gaat me toch wat ver.